Visa fullständig version : Får jag i mig allt jag behöver på en dag?
Pga olika orsaker äter jag ganska ensidigt, jag har långa perioder då jag äter ungefär eller exakt likadant varje dag. Jag förstår ur ett psykologiskt perspektiv att det kan vara bra för mig att lära mig att variera mig men jag klarar inte det just nu.Men hur är det för kroppen med det jag äter? Får jag i mig allt den behöver eller kommer jag få brister på min nuvarande kost? Jag har svårast att äta på morgonen men lite lättare på kvällen så därför äter jag mitt största mål mat på kvällen.
Jag får ju i mig mycket protein i kvargen, kolhydrater från grynen och frukten och bären och vitaminer från frukt och bär. Det jag vet som saknas är fett och det har jag ytterst svårt för, min enda fettkälla är näringsdrycken som jag tar varje dag.
Frukost: 2,5 dl lättkvarg+ 300 gr hallon
Lunch: Havregrynsgröt på 1 dl gryn, 1 dl äggvita och 1-1,5 dl cashewmjölk
Mellanmål:2,5 dl lättkvarg+300 gr hallon
Middag: Havregrynsgröt på 1 dl gryn och 1 dl äggvita
Mellanmål: 1 näringsdryck, komplett med alla näringsämnen man behöver (300kcal)
Kväll: 2 smörgåsar med keso och gurka, 2,5 dl lättkvarg, päron
Kan man leva på den här kosten en längre period eller kommer jag få brister?
R Scarpa27
2014-11-22, 20:51
hej hopp var är fettet... och maten?
varför har folk sådan rädsla för fett och äter tom för lite, blir inte klok på det.
sen ska du nog skippa läsa för mkt, dina tidigare trådar ser man ju mkt av att du inte mår väl, och behöver släppa taget och börja äta.
söka hjälp vore något kanske?
inget illa menat bara väl då du har en ätstörning som du skrev i tidigare tråd/ar och verkar absolut inte släppt den och kosten är diet ala diet.
=)
Pga olika orsaker äter jag ganska ensidigt, jag har långa perioder då jag äter ungefär eller exakt likadant varje dag. Jag förstår ur ett psykologiskt perspektiv att det kan vara bra för mig att lära mig att variera mig men jag klarar inte det just nu.Men hur är det för kroppen med det jag äter? Får jag i mig allt den behöver eller kommer jag få brister på min nuvarande kost? Jag har svårast att äta på morgonen men lite lättare på kvällen så därför äter jag mitt största mål mat på kvällen.
Jag får ju i mig mycket protein i kvargen, kolhydrater från grynen och frukten och bären och vitaminer från frukt och bär. Det jag vet som saknas är fett och det har jag ytterst svårt för, min enda fettkälla är näringsdrycken som jag tar varje dag.
Frukost: 2,5 dl lättkvarg+ 300 gr hallon
Lunch: Havregrynsgröt på 1 dl gryn, 1 dl äggvita och 1-1,5 dl cashewmjölk
Mellanmål:2,5 dl lättkvarg+300 gr hallon
Middag: Havregrynsgröt på 1 dl gryn och 1 dl äggvita
Mellanmål: 1 näringsdryck, komplett med alla näringsämnen man behöver (300kcal)
Kväll: 2 smörgåsar med keso och gurka, 2,5 dl lättkvarg, päron
Kan man leva på den här kosten en längre period eller kommer jag få brister?
Om du måste äta liknande det du beskrivit så kan du väl byta ut lättkvargen mot 10%fett-kvarg? Knappt någon skillnad på smaken.
Om näringsdrycken innehåller alla näringsämnen du behöver så är det nog bara fettet som det blir snålt på. Kör på 10%-kvarg som sagt. Koka gröten varm så att äggen blir tillagade, blir lättare för kroppen att ta upp proteinet då.
Och terapi för ätstörningarna så klart.
King Grub
2014-11-22, 21:15
Omega-3-tillskott tills du är kapabel att introducera fett i kosten.
Lunch OCH middag havregrynsgröt? Seriöst?
Du måste börja äta MAT, gröt 2 ggr per dag är inte mycket till mat.
Ja min kost är ganska ensidig och det är därför jag frågar om man får i sig allt man behöver om man äter så eller leder det till brister? Att få hjälp för ätstörningen är inte alls lätt där jag bor och vid den mottagning jag tillhör. Det är inget jag bara säger utan både jag och mina föräldrar har kämpat för dietist, sjukgymnast och terapeut med inriktning på ätstörningar. Hade en sådan terapeut ett tag och då gick det mycket bättre men sen blev hon gravid och slutade och jag kommer inte få någon ny. Måste alltså hantera detta med maten själv.
Tänkte att eftersom jag har så svårt för riktig lagad mat (har nog nästan glömt bort hur man lagar mat) så tänkte jag att gröt iaf kanske är ganska ok?
King Grub
2014-11-23, 22:40
Ja det är det. Bättre än ris och pasta, t ex.
Känns som du kommer få näringsbrist efter så ensidig kost över tid.
HAr du nån energi?
Kycling broccoli utan ris är bra nyttig mat och inte svårt att laga, hellre det än gröt i min mening.
Sök upp professionell hjälp i den privata sektorn?
Och hur kommer det sig att du kan äta varm gröt med ägg men inte annan varm mat?
Sök upp professionell hjälp i den privata sektorn?
Och hur kommer det sig att du kan äta varm gröt med ägg men inte annan varm mat?
Det är inte det att maten är varm som är problemet, det är att lagad mat innehåller en massa olika saker jag är rädd för. Med gröten så vet jag att det bara är gryn och äggvita och även om all mat är jobbig så är det mindre skrämmande än t.ex. matlagningsgrädde, såser, smör, olja och en massa annat. Fett är det jag är mest rädd för men kolhydrater som ris,pasta och sådant kan jag absolut inte heller äta. Är vegetarian och vet att man kan äta bra vegetariskt och få i sig allt men att det krävs lite mer planering.
Jag har inte råd att gå till någon privat, försökte få en dietist genom vårdcentralen men dom vill inte ta emot personer med ätstörningar.
Tack till er som svarat. Min kost är alltså inte helt optimal vilket jag redan visste men gröt är iaf bättre än mycket annat om jag fattat det rätt?
tossefar
2014-11-24, 10:37
Gröt är helt ok. Om du känner att du är beredd att gå upp ett steg så är krossade nötter gott i gröten. Ett enkelt sätt att få i sig lite fett utan konstigheter.
Ja det är det. Bättre än ris och pasta, t ex.
Vad är det som gör gröten bättre? Mer näringsämnen?
Då skulle man med andra ord lika gärna kunna käka vanlig mat men skippa att koka ris/pasta och istället köra en skål med gröt i micron vid sidan av istället, eller? :)
Det har hänt att ett flertal personer har sökt sådana råd som du söker, jag tycker att det är bra att du frågar runt och är intresserad av att få bukt med det hela, det finns ett flertal trådar med nyttig information som jag hoppas andra medlemmar kan länka till dig, jag hittar tyvärr inga just nu.
Men en medlem med namnet Tolkia kommer alltid med goda råd och det gäller att du sållar inläggen på detta forum noga då det ofta är många människor som snabbt slänger ur sig saker bara för att de har möjlighet.
och som alltid så gäller professionella råd framför internetforum.
Om du vill ha något alternativ till Gröten så föreslår jag att du gör pannkakor (av exakt samma innehåll som din frukost+lunch) och toppar det med hallon;
Det enda som krävs utöver är lite stekolja (Oljespray fungerar hur bra som helst+att det blir minimala mängder).
Ett stort lycka till ska du ha i alla fall. :)
Tack igen för era svar. Min önskan är att jag ska lära mig äta vanlig mat, det hela blir extra svårt för att jag förutom anorexin också har asperger och därmed mycket tvång och ritualer och svårt för förändringar och vissa saker och jag gör gärna likadant hela tiden för att det blir för mycket intryck och för mycket att sortera när jag måste ta beslut. Därför äter jag samma hela tiden så slipper jag ta de besluten kring maten iaf.
Nötter är ett bra tips, jag älskar nötter men vågar inte äta dom. Men det är något jag skulle kunna tänka mig att kämpa med, gillar speciellt mandlar och paranötter och macademianötter. Och pannkakstipset var också bra. Har gjort ugnspannkaka förut och då behövs ingen olja så det skulle jag kunna prova igen. Tack :)
Det är inte det att maten är varm som är problemet, det är att lagad mat innehåller en massa olika saker jag är rädd för. Med gröten så vet jag att det bara är gryn och äggvita och även om all mat är jobbig så är det mindre skrämmande än t.ex. matlagningsgrädde, såser, smör, olja och en massa annat. Fett är det jag är mest rädd för men kolhydrater som ris,pasta och sådant kan jag absolut inte heller äta. Är vegetarian och vet att man kan äta bra vegetariskt och få i sig allt men att det krävs lite mer planering.
Jag har inte råd att gå till någon privat, försökte få en dietist genom vårdcentralen men dom vill inte ta emot personer med ätstörningar.
Tack till er som svarat. Min kost är alltså inte helt optimal vilket jag redan visste men gröt är iaf bättre än mycket annat om jag fattat det rätt?
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/egenremiss-skicka-dig-sjalv-till.html#more
PureWhey
2014-11-24, 14:59
Möjligtvis samma användare som Skinnygirl eller vad nu användaren hette?
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/egenremiss-skicka-dig-sjalv-till.html#more
Tack, ska kolla och se om jag hittar något. Kommer antagligen få hjälp för min asperger nu för första gången och de kanske kan hjälpa mig med maten också så jag avvaktar ett tag och ser vad de kommer erbjuda för hjälp. Men om det inte är något som är till hjälp ska jag titta vidare på det här med egenremiss.
Möjligtvis samma användare som Skinnygirl eller vad nu användaren hette?
Menar du att jag är Skinnygirl? Jag vet inte vem det är eller vem du menar så om det var så du tänkte så är det fel. Jag har bara det här användarkontot.
R Scarpa27
2014-11-24, 19:35
jag tror inte denna tråd kommer lösa dina problem, men du har riktigt allvarliga problem & missar mycket av livet godheter....
njuta av mat varje dag när man väl kan borde du tänka på ist...
tänk vad du missar... och när vikten väl börjat öka / du vågar släppa tyglarna kommer tankarna bli klarare och du fattar inte varför du höll på som du gjorde...
försök succesivt att börja småäta lite av allt, maten är din vän inte din fiende...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.