handdator

Visa fullständig version : Vad är det första ni skulle äta?

Nirrebirre
2014-11-22, 11:03
Som rubriken lyder, vad är det första ni skulle äta ifall ni som jag gör nästa söndag, avslutar en relativt lång deff utan cheats och fuskande?

Ni får också gärna tipsa om bra ställen som har öppet på en söndagkväll i Göteborg då jag ställer upp i Lucia Pokalen och ska ut och äta med familjen efter, men vettefan var jag ska äta *drool*

Puryeah
2014-11-22, 11:09
Som rubriken lyder, vad är det första ni skulle äta ifall ni som jag gör nästa söndag, avslutar en relativt lång deff utan cheats och fuskande?

Ni får också gärna tipsa om bra ställen som har öppet på en söndagkväll i Göteborg då jag ställer upp i Lucia Pokalen och ska ut och äta med familjen efter, men vettefan var jag ska äta *drool*

Jag hade nog käkat på Mañana då jag älskar tapas. Och beställt in så många rätter att jag nästan spricker. *drool*

Sen kötta på med en buffé av Ben & Jerry's, chips, godis och kakor *popcorn*

VikG
2014-11-22, 11:10
Smörgåstårta och några pilsner hade jag kört på

mij82
2014-11-22, 11:10
http://www.thebarn.se/

Sheogorath
2014-11-22, 11:20
Jag hade nog käkat på Mañana då jag älskar tapas. Och beställt in så många rätter att jag nästan spricker. *drool*

Sen kötta på med en buffé av Ben & Jerry's, chips, godis och kakor *popcorn*

Låter som ett utmärkt sätt att:

a) ha sin första dag i raden av många av hetsätande med diverse psykiska och fysiska konsekvenser.
b) fucka upp sina elektrolyter på ett potentiellt farligt sätt om överätandet pågår. Refeeding syndrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome) råkade jag ut för efter en av mina dieter; att jag inte visste vad det var då gjorde det ju inte mindre farligt.

4623
2014-11-22, 11:32
Som vanligt fast lite mer.

Nirrebirre
2014-11-22, 11:35
Förra deffen gjorde jag misstaget att direkt dra till en schysst kina-Buffé med resultat krämpor och förbannat ont i magen... Överåt inget de följande dagarna men det räckte med buffén :P

Så jävla schysst att the Barn hade öppet, trodde de stängde tidigt som alla andra hamburgerhak i gbg verkar göra..

StarkaUlf
2014-11-22, 11:36
Stuvade makaroner och falukorv alternativt köttbullar. Med ketchup.

Snubben
2014-11-22, 11:42
Som vanligt fast lite mer.

+∞

Aldrig greppat varför man måste sluta äta goda saker/sådant man vill äta bara för att man vill ner i vikt.

Nirrebirre
2014-11-22, 11:45
+∞

Aldrig greppat varför man måste sluta äta goda saker/sådant man vill äta bara för att man vill ner i vikt.

Känns som att inför tävling blir det viktigt att inte äta så mycket konstigheter för att toppa formen ordentligt :)

filmjölk
2014-11-22, 11:46
En vanlig pastarätt, kanske en carbonara på valfri restaurang. Helst med vitlöksbröd och skölja ner med 2 Hof.

Nordenator
2014-11-22, 11:52
+∞

Alla fungerar inte likadant. Jag skiter i mycket jag tycker om då jag deffar eftersom jag inte blir nöjd av det. Min normala måltid är vad som skulle klassas som grisbulk för de flesta, och då håller jag mig hellre till kalorifattig föda så jag blir någorlunda mätt.

Snubben
2014-11-22, 12:11
Känns som att inför tävling blir det viktigt att inte äta så mycket konstigheter för att toppa formen ordentligt :)

Sant, men jag kan ändå inte förstå varför man vill göra om allt man äter bara för att tappa vikt. Men vi är alla olika, är väl inte mer med det :)

Alla fungerar inte likadant. Jag skiter i mycket jag tycker om då jag deffar eftersom jag inte blir nöjd av det. Min normala måltid är vad som skulle klassas som grisbulk för de flesta, och då håller jag mig hellre till kalorifattig föda så jag blir någorlunda mätt.

Självfallet, tycker ändå det är knas att man vill ändå utstå sådana saker när man inte på något sätt tävlar eller liknande. Förlora kroppsfett är juh ändå inga konstigheter längre men ändå (från mitt perspektiv, rätt eller fel låter jag vara osagt) så gör många det till ett megaprojekt där man planerar mer än vad en elitidrottare gör. För mig känns det väldigt kontraproduktivt men givetvis har du rätt, alla är vi olika och fungerar på olika sätt (inte kroppen men i knoppen :)

Nordenator
2014-11-22, 12:41
Självfallet, tycker ändå det är knas att man vill ändå utstå sådana saker när man inte på något sätt tävlar eller liknande. Förlora kroppsfett är juh ändå inga konstigheter längre men ändå (från mitt perspektiv, rätt eller fel låter jag vara osagt) så gör många det till ett megaprojekt där man planerar mer än vad en elitidrottare gör. För mig känns det väldigt kontraproduktivt men givetvis har du rätt, alla är vi olika och fungerar på olika sätt (inte kroppen men i knoppen :)

Jag hade också tyckt det vore jättesmidigt om jag bara sa till mig själv att nu ska jag gå ned i vikt, och sedan minskat portionerna med 1/5 och gått ned i stadig takt. Så fungerar det inte för mig. Jag måste tvinga mig själv att äta mindre, och gör jag det inte strukturerat så skiter jag i det. Själva teorin bakom viktnedgång är givetvis hur enkelt som helst, men hur man sedan genomför det praktiskt är väl ändå fruktansvärt individuellt? Jag kan gå upp i vikt lätt, och jag kan gå ned i vikt. I det andra fallet kräver det däremot disciplin som fan, medan i första fallet släpper jag bara på bromsarna. Har man som utgångspunkt att man är rätt viktstabil förstår jag att det är enkelt, men det är inte jag.

4623
2014-11-22, 12:44
Jag hade också tyckt det vore jättesmidigt om jag bara sa till mig själv att nu ska jag gå ned i vikt, och sedan minskat portionerna med 1/5 och gått ned i stadig takt. Så fungerar det inte för mig. Jag måste tvinga mig själv att äta mindre, och gör jag det inte strukturerat så skiter jag i det. Själva teorin bakom viktnedgång är givetvis hur enkelt som helst, men hur man sedan genomför det praktiskt är väl ändå fruktansvärt individuellt? Jag kan gå upp i vikt lätt, och jag kan gå ned i vikt. I det andra fallet kräver det däremot disciplin som fan, medan i första fallet släpper jag bara på bromsarna. Har man som utgångspunkt att man är rätt viktstabil förstår jag att det är enkelt, men det är inte jag.

Vad menar du med det? Att vara viktstabil tycker jag är det svåraste.

filmjölk
2014-11-22, 12:46
. Refeeding syndrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome) råkade jag ut för efter en av mina dieter; att jag inte visste vad det var då gjorde det ju inte mindre farligt.

Var tydligen vanligt (eller något liknande syndrom) bland koncentrationslägerfångar efter att ha blivit befriade. Lång tid av svält och sedan högvis med mat att frossa i på en gång. Många dog av det.

Nordenator
2014-11-22, 12:47
Vad menar du med det? Att vara viktstabil tycker jag är det svåraste.

Då är inte det din utgångspunkt?

4623
2014-11-22, 12:48
Då är inte det din utgångspunkt?

Varför skulle det vara enklare om du är det?

J.V
2014-11-22, 13:01
Sant, men jag kan ändå inte förstå varför man vill göra om allt man äter bara för att tappa vikt. Men vi är alla olika, är väl inte mer med detFast inför en tävling där man står på scenen och flexar handlar ju bara första tiden om att gå ner i vikt, mot slutet och en formtoppning ska man ju bli torr men ändå ha visuellt tryck i mukklerna.

Fungerar inte riktigt att äta vad som helst men mindre av det. Inte om man vill vinna.

Chrillee
2014-11-22, 13:08
Låter som ett utmärkt sätt att:

a) ha sin första dag i raden av många av hetsätande med diverse psykiska och fysiska konsekvenser.
b) fucka upp sina elektrolyter på ett potentiellt farligt sätt om överätandet pågår. Refeeding syndrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Refeeding_syndrome) råkade jag ut för efter en av mina dieter; att jag inte visste vad det var då gjorde det ju inte mindre farligt.

Är det en bra parallell att göra, mellan ren svält och en deff?

Å andra sidan när jag haft "ätardagar" en gång i veckan så blir det nästintill maniskt. Det finns inget stopp känns det som pga utsvultenhet, men då har jag legat för lågt i kaloriintag för vad som egentligen är vettigt.

Oxe
2014-11-22, 13:13
Jag nog tagit nåt litet direkt efter, sen gått till nåt pastaställe tagit det på menyn som jag kände mig mest sugen på och ett glas rött till det.

att äta massor av allt känns dumt istället för att beta av favoriterna i tur ordning

Toni Radanov
2014-11-22, 13:34
2kg pytt i panna med 1 pkt knäckebröd till! Hnnngh!

XXXL
2014-11-22, 13:38
Skulle göra en fet pastasallad med kyckling, kebabkött, fetaost och dressing.

melvinxx
2014-11-22, 13:59
Stuvade makaroner och falukorv alternativt köttbullar. Med ketchup.

Mycket underskattat. Brukade lägga till ett stekt ägg eller två för att göra det nyttigare och godare (ägg+ ketchup=win).

Lätt att bli apmätt på en stor portion av ovanstående dock, men så förbaskat gott. Måste laga det nån gång framöver.

Ajemän
2014-11-22, 14:03
En riktigt flådig hamburgare på ett schysst ställe. Och en dundercola till det!

Man ska dock passa sig direkt efter deff, iaf för mig så ÄLSKAR kroppen att lagra kroppsfett

Trapz
2014-11-22, 14:17
En stor skål med spaghetti och köttfärssås med ketchup, knäckebröd med ost på vid sidan av

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grazzafukkinrazzi
2014-11-22, 14:20
Langos, Belgiska våfflor, mjukglass, en rejäl ryggbiff med pommes på ett steakhouse? Kör hårt!

Nirrebirre
2014-11-22, 14:24
Fast inför en tävling där man står på scenen och flexar handlar ju bara första tiden om att gå ner i vikt, mot slutet och en formtoppning ska man ju bli torr men ändå ha visuellt tryck i mukklerna.

Fungerar inte riktigt att äta vad som helst men mindre av det. Inte om man vill vinna.
+1

Jag nog tagit nåt litet direkt efter, sen gått till nåt pastaställe tagit det på menyn som jag kände mig mest sugen på och ett glas rött till det.

att äta massor av allt känns dumt istället för att beta av favoriterna i tur ordning

Jag har bett min mamma baka ihop något av det godaste som finns till efter tävlingen som jag kan äta då, sen blir det nog att beta av lite då och då som du säger

.. vill inte skena iväg med vikten/formen bara för att det inte är någon tävling i sikte *drool*

MackeJuve
2014-11-22, 14:38
I lördags åt jag sista riktiga måltiden(drack en protte-shake på kvällen) vid 12, åt sedan igen först vid 15 på söndagen(drack öl och gick ut på lördagen). Söndagsmålet bestod av en kebabpizza med blandad sås som jag tryckte i mig rätt fort. Hade sedan extremt ont i magen, fick panikkänslor, i ca 2 timmar följt av 2-3 dagar där jag hade i princip lika ont men något mindre. Var fruktansvärt. Undvik gärna det ;)

Sheogorath
2014-11-22, 15:38
Är det en bra parallell att göra, mellan ren svält och en deff?

Å andra sidan när jag haft "ätardagar" en gång i veckan så blir det nästintill maniskt. Det finns inget stopp känns det som pga utsvultenhet, men då har jag legat för lågt i kaloriintag för vad som egentligen är vettigt.

Poängen är snarare att det inte kräver vad du förmodligen menar med "svält" för att riskera refeeding syndrome.

vicarious
2014-11-22, 15:44
Det jag var sugen på.

Nirrebirre
2014-11-22, 18:54
Fan va sugen jag blev på lite gräddstuvad pyttipanna med ett gäng rödbetor nu då...

R Scarpa27
2014-11-22, 19:42
käkat på som vanligt fast ätit 5 tallrikar :D
deff behöver inte göras tråkig med begränsning av utbud, dock enkelhet med viss mättnad...

men i ditt fall.
dra på en buffe...

avsluta med någon gott i soffan och en film.
eller kanske helt enkelt mat, bio och snacks.

Ozziking
2014-11-22, 19:43
Om jag skulle varit i den fas du är skulle jag nog velat äta... Potatismos eller stuvade makaroner med en god köttbit. Helst oxfilé. Men kyckling funkar också, haha.

Snubben
2014-11-22, 19:43

Ja, vi är alla olika och har egenskaper som gör att vi hanterar saker olika. Kan nog vara lätt för mig att sitta och skriva som jag gör när det är relativt lätt för mig att både gå upp och ner.

Fast inför en tävling där man står på scenen och flexar handlar ju bara första tiden om att gå ner i vikt, mot slutet och en formtoppning ska man ju bli torr men ändå ha visuellt tryck i mukklerna.

Du har helt rätt i det, jag missade att trådskaparen skulle ställa upp i Luciapokalen. My bad! Då är det, för mig iallafall, givetvis en annan sak med diet och allt runt omkring.

Fan va sugen jag blev på lite gräddstuvad pyttipanna med ett gäng rödbetor nu då...

Mmm, rödbetor. Det kan man fanemig föräta sig på. Fruktansvärt gott.

Captainwide
2014-11-22, 23:19
Samma vanliga "deffmat" i större portioner och någon riktigt god dressing/sås/fraiche.

Utöver det, glass.
I stora lass.

ceejay
2014-11-23, 00:37
sushi i mängder

StarkaUlf
2014-11-23, 01:04
Om jag skulle varit i den fas du är skulle jag nog velat äta... Potatismos eller stuvade makaroner med en god köttbit. Helst oxfilé. Men kyckling funkar också, haha.

Stuvade makaroner med oxfilé. Det var någonting nytt :D (men säkert jävligt gott)

Exdiaq
2014-11-23, 01:09
Jag hade nog gått ut på något fint burgarställe och beställt 2 kvalitetsburgare med tillbehör.

anvihl
2014-11-23, 03:28
Dubbla pizzor (ofc) sen en hel kladdkaka med 1L god glass och en påse chokladdoppade hasselnötter. Kanske några kanelbullar också.

*Flash*
2014-11-23, 05:10
En jag känner höll på att dö av allt han satte i sig efter en tävlingsdeff, det lät mindre trevligt måste jag säga.
Men ja man gör ju som man vill, men varför inte äta något du tycker är gott bara i lite "lagom mängd"?
Är väldigt sällan det är värt att överäta, ändå gör jag det varje gång jag är på julbord.:d

CalleP
2014-11-23, 05:26
Bamboo i göteborg är riktigt schysst!
http://www.restaurangbamboo.se/

Gpajpen
2014-11-23, 11:44
Pommes frites i ugn full plåt med 2-3 påsar pulverbearnaise

PureWhey
2014-11-23, 12:01
Dorsia i Götet är trevligt.

filmjölk
2014-11-23, 12:19
Är man en true baddibildär så käkar man 400g råris, 100gram broccoli och 400gram tonfisk med 0,25dl olivolja och en vassledrink med 40gram protein.Då svullar man, då unnar man sig något, för det är 100g. mer än man brukar käka av både råris och tonfisk, man måste liksom släppa hetsen och unna sig vissa saker här i livet under offseason. Denna ökning kan man göra i 3 av dagens 5 måltider där man äter precis samma sak.

Man kan även gå lite wild and crazy och söta sin kvällskvarg med riktiga frusna bär istället för funlight.

exor
2014-11-24, 07:42
Thai/sushi buffé är standard efter tävling.

Evankhell
2014-11-24, 08:38
Pannkakor med nutella.
Sen nånting annat med nutella.
Nutella.

Nirrebirre
2014-11-24, 08:45
Bamboo i göteborg är riktigt schysst!
http://www.restaurangbamboo.se/
Är det bättre än Göteborgs Wok?? :)

Haha aa men mådde fan kasst efter förra gången jag vågade mig på det :P

Bra tips förresten av alla, fick nu ännu svårare att bestämma mig *facepalm*
En sak jag har bestämt är iaf att dagen efter blir det en Hagabulle från cafe Husaren! :D

BlötSnö
2014-11-24, 09:05
Pannkakor med nutella.
Nutella.

Något varmt med nutella, följt av något kallt med nutella, följt av en sked ner i resten av burken av nutella.
Nutella.

exor
2014-11-24, 09:16
När jag hade nackkrage i 13 månader så var det första jag åt 2 McChicken med plussmeny och 20 bitar Chicken bitz. Fick i mig typ 1 burgare, halva pommesen och några kycklingbitar. Känslan när jag tog första tuggan är obeskrivlig. Saknar den ofta, den längtan och njutningen efter att tugga på någonting.

Mental
2014-11-24, 09:17
Något varmt med nutella, följt av något kallt med nutella, följt av en sked ner i resten av burken av nutella.
Nutella.

Pannkakor med nutella.
Nutella.

http://i.imgur.com/qT1icdE.gif

mela
2014-11-24, 09:46
Godis/glass osv är överskattat om man levt på tråkig mat länge (om ts nu gjort det).

Men en blodig biff, potatisgratäng och bea hade jag nog velat ha.

Evankhell
2014-11-24, 10:39

Därför Nutella vinner. Man kan ha det i allt (och alla). :D

Trapz
2014-11-25, 16:15
Godis/glass osv är överskattat om man levt på tråkig mat länge (om ts nu gjort det).

Men en blodig biff, potatisgratäng och bea hade jag nog velat ha.

Jag tror inte heller godis skulle vara det första jag skulle vilja äta. Skulle helt klart lagt det på nån riktigt god mat och ett glas vin/öl till det. Och inte heller köra någon hetsätning utan bara äta sig behagligt mätt.

Eventuellt chips och dip med en stor Cola zero om jag var sugen på "skräp"

Skickat från min iPhone med Tapatalk

z_bumbi
2014-11-25, 16:27
Den mat som finns närmast, även om du går i sista klassen lär det ta ett bra tag innan du kommer ut från arenan.

Jorgen
2014-11-25, 17:17
Förra deffen gjorde jag misstaget att direkt dra till en schysst kina-Buffé med resultat krämpor och förbannat ont i magen... Överåt inget de följande dagarna men det räckte med buffén :P

Bra artikel av Carina Isaksson: http://www.tyngre.se/artiklar/efter-taevling-saett-soetsuget-i-schack/

R Scarpa27
2014-11-25, 22:02

http://s2.favim.com/mini/140509/chocolate-food-nutella-snickers-Favim.com-1743272.jpg

R Scarpa27
2014-11-25, 22:03

ohja..
http://www.momables.com/wp-content/uploads/2013/02/Snickers-Sushi-MOMables.com_.jpg

Nirrebirre
2014-11-26, 00:31
Haha sjukt va mycket gott det kommer upp alltså! Men jag har bestämt mig för 2112 på kvällen, pallar inte en buffe alltså :P Men Har ju lite förslag till vad man kan roa sig med framöver.. Fast det får nog ta ett par veckor ifall jag inte ska bli fet på kuppen :D