handdator

Visa fullständig version : Inköp av bärbar dator, hjälp!

Nirrebirre
2014-11-20, 21:58
Tjena!

Börjar bli riktigt trött på min gamla laptop nu och planerar att införskaffa en ny färsk som jag inte får damp på varje gång jag ska använda den och hoppas att någon med lite mer insikt än jag kan hjälpa mig att få bukt med detta!

Användningområdet kommer först och främst vara studier, datorn får alltså inte väga 5 kg och vara jobbigt att släpa med sig överallt. Sedan vill jag ju gärna att den ska duga att lira lite på, nyare spel vill jag kunna testa, men annars blir det mycket dota och sånt. Jag behöver inte kunna spela på ultra direkt, men det får ju gärna se bra ut ändå!

Jag ser gärna att det inte är en apple, vet inte varför men det känns som att de är ganska dyra mot vad man kan få för liknande prestanda hos andra märken.

Jag tänkte försöka lägga mig på ett pris runt 10.000 kr, där i krokarna iaf!

Jag har varit lite inne på en Zenbook, kikat lite på detta http://asusnordic.com/se/asus-zenbook-ux303.html
har ingen erfarenhet men den ser schysst ut och verkar nice! Men kom gärna med förslag och råd!

Tacksam för hjälp!

Fuark
2014-11-20, 22:01
Trodde först du skulle droppa ett pris kring 4-5 tusen. För 10.000 kan du enkelt hitta en riktigt schyst laptop för dota och studier, även nyare spel, definitivt.

Om du orkar så kan du alltid vänta på mellandagsrean och hoppas på något

R Scarpa27
2014-11-20, 22:22
kom billigt undan och köp denna... lenovo är bra grejer..
och denna är prissänkt och täcker ditt behov, onödigt att lägga ut mer för ditt behov kika in detta...
länk:
https://www.dustinhome.se/product/5010792452/g50-70

Nirrebirre
2014-11-20, 22:53
och denna är prissänkt och täcker ditt behov, onödigt att lägga ut mer för ditt behov kika in detta...
länk:

Har kikat lite på Lenovo faktiskt! Men skulle vilja ha en ssd också känner jag, för det hade väl inte den du länkade nu va?

Mellandagsrean är kanske klokt att vänta på iofs,☺

StarkaUlf
2014-11-20, 22:57
länk:

"Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

:(

R Scarpa27
2014-11-20, 22:59
Har kikat lite på Lenovo faktiskt! Men skulle vilja ha en ssd också känner jag, för det hade väl inte den du länkade nu va?

Mellandagsrean är kanske klokt att vänta på iofs,☺

tror dock ej du kommer hitta någon billig med ssd under mellandagsrea köp en dator nu och köp en ssd på mellandagsrea och sätt i själv ist isf.

tror till och med man tjänar på det.

jo lenovo är ju ganska kända för bra priser till bra prestanda.

Nirrebirre
2014-11-21, 08:17
tror dock ej du kommer hitta någon billig med ssd under mellandagsrea köp en dator nu och köp en ssd på mellandagsrea och sätt i själv ist isf.

tror till och med man tjänar på det.

jo lenovo är ju ganska kända för bra priser till bra prestanda.

Ok ja jag har hört mycket om att sätta in SSDn själv, är det svårt för en annan lallare att göra tror du? Pluggar ju iofs IT så nån nörd på skolan borde ju iofs kunna hjälpa mig *whatever*

LoveMachine
2014-11-21, 08:42
Skulle sikta på någon av ASUS Zenbooks, i storleksklasen 13-15 tum. Själv föredrar jag 13 tum eftersom de brukar dra mindre ström och är smidiga att få med sig utan att skärmen blir ett frimärke.

En ASUS UX32LA är nog ett bra billigare alternativ. Då finns det pengar över till att trycka in en större SSD, vilket är de stora svagheten hos datorn. Men batteritiden verkar vara mycket tillfredsställande, vilket jag tycker är bland det viktigaste hos en laptop.

https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux32la-133-hd-matt/816376
http://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-UX32LA-R3025H-Ultrabook-Review.119986.0.html

Hmmm... det börjar ju bli dags att köpa ny laptop även för mig. Min gamla ASUS har efter nästan sex år börjar få vissa mekaniska fel.

R Scarpa27
2014-11-21, 08:43
Ok ja jag har hört mycket om att sätta in SSDn själv, är det svårt för en annan lallare att göra tror du? Pluggar ju iofs IT så nån nörd på skolan borde ju iofs kunna hjälpa mig *whatever*

ska själv sätta in en ssd nästa vecka.

bara skruva loss några skruvar och byta disken.
vissa bärbara datorer behöver man inte ens skruva upp, tex vissa fujitsu har en klickknapp på sidan som man trycker på och vipps så har man hårddisken i handen!...

Ribban
2014-11-21, 08:51
Själva bytet är simpelt det som var lite mer tjorvigt var hur man skulle gå tillväga för att klona befintliga disken osv.

TheOne1994
2014-11-21, 09:14
denna räcker långt till det du ska ha den till.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP15R067NO/hp-15-r067no-15-6-barbar-dator-svart

DenverBroncos
2014-11-21, 09:27
Köp en bra Samsung EVO pro SSD och sätt i själv, busenkelt. Tillverkarna brukar ta för mycket betalt för sina SSD-modeller och inte alls ha samma kvalitet och hastighet på diskarna.

WHITEFOLKS
2014-11-21, 10:01
Ta det i datorhjälptstråden, borde räcka med den.

henrikl
2014-11-21, 10:57
Har bytt till SSD i två olika datorer inkl zenbook. Detta gjorde jag utan någon egentlig erfarenhet, och gick hur bra som helst. Finns bra guider och youtube-videos exakt hur du ska göra. Så länge du kan hålla i en skruvmejsel utan problem så är det riktigt lätt ;)

Nirrebirre
2014-11-21, 16:19
Ok tack för alla svar! Jag har varit riktigt sugen på en Zenbook faktiskt, så det får nog bli en sån och pilla dit en egen ssd om det nu inte är så krångligt! Nu bara till å välja då! :P

Oxe
2014-11-21, 16:30
303an är ju ganska prisvärd, jag har en sån, det jag irriterar mig mest på är att avstängningsknappen sitter där deleteknappen sitter på min samsung sen är jag inte helt nöjd med skärmen upplever inte färgåtergivingen speciellt gult ligger speciellt bra (detta kan ju lika gärna vara nån inställnings som inte jag hittar), sen efter kört med 9 serien uppfattar jag den lite klumping trots att det skall är en tunndator (så blev jag bortskämd med 9serien) men 12k för separat grafikkort 8gig ram i7 och 256gig ssd den har mycket prestanda i litet förmat för priset

sen tycker jag inte om win 8.1 heller saknar 7an

sen hade jag fått välja fritt hade jag gärna haft lite större batteri

Nirrebirre
2014-11-21, 18:32
303an är ju ganska prisvärd, jag har en sån, det jag irriterar mig mest på är att avstängningsknappen sitter där deleteknappen sitter på min samsung sen är jag inte helt nöjd med skärmen upplever inte färgåtergivingen speciellt gult ligger speciellt bra (detta kan ju lika gärna vara nån inställnings som inte jag hittar), sen efter kört med 9 serien uppfattar jag den lite klumping trots att det skall är en tunndator (så blev jag bortskämd med 9serien) men 12k för separat grafikkort 8gig ram i7 och 256gig ssd den har mycket prestanda i litet förmat för priset

sen tycker jag inte om win 8.1 heller saknar 7an

sen hade jag fått välja fritt hade jag gärna haft lite större batteri

Men generellt är det ett bra köp med en zenbook?

Vet någon om det finns en zenbook med integrerat grafikkort utan ssd ifall man ville sätta i den själv och spara på slantarna? Tänkte att man med ett integrerat kunde testa lite nyare lir också på ok inställningar, eller är jag helt ute och cyklar?

henrikl
2014-11-21, 19:14
Men generellt är det ett bra köp med en zenbook?

Vet någon om det finns en zenbook med integrerat grafikkort utan ssd ifall man ville sätta i den själv och spara på slantarna? Tänkte att man med ett integrerat kunde testa lite nyare lir också på ok inställningar, eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, du är tyvärr ute och cyklar :P

Olegh
2014-11-21, 19:16
Alltså, ingen zenbook är någon spelmaskin. Pratar vi nya spel så kan det trots diskret grafikkrets krävas både riktigt låga inställningar och kanske sänkt upplösning också. Iaf om man vill ha 30+ fps

R Scarpa27
2014-11-21, 19:39
köp nu lenovon ist, och tveka ej.

Fuark
2014-11-21, 19:52
jag la in en SSD själv i min laptop, det var verkligen jättelätt. Jag är extremt kass på hårdvara dessutom

Finns det en ledig slot så är det bara att trycka dit den i stort sett

eriksvensson
2014-11-21, 21:44
http://www.inet.se/produkt/1972397/asus-g550jk-i7-12gb-750gb-ssh-gt-850m-fullhd

Sjukt bra dator, äger den själv. Skönt med IPS panel framför TN också (bättre kvalitet.) Har spelat det mesta i full upplösning än så länge.