Visa fullständig version : Kalorier för mig
rohanzyli
2014-11-19, 12:01
Hej,
Har gjort såna här "kaloritester" på nätet och finner mig behöva 4200 kcal per dag. På dagarna är jag aldrig hungrig och äter ganska mycket tycker jag. Men hur i hela blir det 4200 kcal kan jag inte fatta, visserligen kan inte jag räkna kalorier så bra.
Kan det vara så att jag äter 4200 kcal eller har nättestet fel?
Hej,
Har gjort såna här "kaloritester" på nätet och finner mig behöva 4200 kcal per dag. På dagarna är jag aldrig hungrig och äter ganska mycket tycker jag. Men hur i hela blir det 4200 kcal kan jag inte fatta, visserligen kan inte jag räkna kalorier så bra.
Kan det vara så att jag äter 4200 kcal eller har nättestet fel?
1: Går du upp eller ner i vikt på det du äter?
2: Ja det kan vara så att du äter 4200, det kan också vara så att du inte gör det (med andra ord att du äter mer eller mindre).
3: Du kan ju självklart ha tur och "nättestet" stämmer, men det är inte så troligt då det finns alldels för många X-faktorer för att ett enkelt test en ekvation ska ge dig ett tillförlitligt svar.
Vill du veta din kaloriförbrukning (på empirisk väg) gör du så här.
- Väg och bokför ALLA kalorier du stoppar i dig (finns bra gratis appar och hemsidor för denna bokföring).
- Kontrollera hur vikten utvecklar sig genom att väga dig VARJE dag samma tid, förslagsvis direkt efter morgontoaletten utan att äta eller dricka något innan. Du kan med fördel använda median eller i andra hand medelvärdet för varje vecka.
- Gör detta under 4 veckor. Därefter kan du med hjälp av hyfsat enkel matematik räkna ut om vad din verkliga förbrukning är.
Lycka till.
DieErste
2014-11-19, 12:13
vad äter du? hur mycket rör du dig? hur lång är du? vad väger du?
nättestet kan ha fel och du kan äta 4200kcal. räknar du dina kalorier och håler koll på vågen så får du svaret på båda frågorna :)
edit: Beemel var före ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.