Visa fullständig version : Hjälp med laddning inför milen
Pretorian
2014-11-18, 15:13
Ska för första gången (i modern tid) springa milen. Det är Tunnel Run på lördag.
Jag har tränat minimalt för jag tycker det är såååå tråkigt men jag sprang 0,5 km ganska lätt för någon månad sedan så det är inte helt hopplöst.
Jag är inte ute efter att vinna men vill ändå komma i mål levande.
Hur ska jag förbereda inför lördag? Jag tränade ben igår (måndag) och kommer kanske pausa det resten av veckan. Är det bara att äta lite mer kolkhydrater från och med nu?
Ska jag ladda med snabbare kolhydrater på lördagen eller recker det med havregrynsgröt till frukost? Loppet går vid 13. Alla tips välkomnas.
mattilainen
2014-11-18, 15:16
en mil är ingenting så jag säger ät helt normalt så ska det nog go bra.
forslund
2014-11-18, 15:19
All form av laddning för ett så kort lopp som en mil kommer bara göra dig tyngre och långsammare. Ät normalt och träna inte ben dagarna före, typ.
Ät god mat och se till att du är på bra humör. Jag springer bättre när magen är mer tom än full (om inte nästintill heltom) men det är från person till person. Akta så du inte sugs med i "rushen" vid start utan kör ditt egna tempo, du kommer springa förbi alla sprinters efter 2% av sträckan eller 75% av sträckan.
Jag har tränat minimalt för jag tycker det är såååå tråkigt men jag sprang 0,5 km ganska lätt för någon månad sedan så det är inte helt hopplöst.
Kan du springa 500 meter ganska lätt så är milen inga problem!
Pretorian
2014-11-18, 15:54
Faan vad bra! Nu blev jag nästan lite laddad (nu pun intended). Jag behöver höra såna saker som att "milen är ingenting"... tackar.
Faan vad bra! Nu blev jag nästan lite laddad (nu pun intended). Jag behöver höra såna saker som att "milen är ingenting"... tackar.
Jag tror starkt på att alla sunda klarar 10km (förutsatt att man inte är fet, skadad, etc.). Om man väljer att bortse från tiden så fixar man det galant. Kroppen är starkare än man tror.
Kör hårt, du kommer ha skitkul.
(och kom ihåg, blir det jobbig så ta rygg på en gran tjej i löpartights..) *cupid*
King Grub
2014-11-18, 16:10
Alla laddningar av milen försämrar. Kolhydratladdning gör att man blir tyngre och klumpigare och första timmens löpning blir inte lättare, tvärtom. Det är på slutet av ett långlopp man har nytta av sådant.
Pretorian
2014-11-18, 16:44
Damn it! Jag har ju börjat kolla massa goda recept med mackor och honung.
Damn it! Jag har ju börjat kolla massa goda recept med mackor och honung.
Ät och var glad, du ska springa ett lopp för skojjs skull, inte för att vinna guld.
melvinxx
2014-11-18, 18:43
Du kan ta och äta ett par hundra g rödbetor om dagen ca 3 dagar i förväg och runt 1,5 timma innan loppet. Kan ge någon enstaka procent (och kanske ännu mer för dig om du inte tränat mycket kondition).
Men det är klart att 10 km är så kort så att någon laddning är det inte tal om (och kan vara direkt kontraproduktivt). Det enda man ska undvika är att springa på tom mage eller utan kolhydrater någon timma innan. Ingen konstig vätskeladdning heller. Gör som vanligt och gå efter törst.
Experimentera absolut inte med något du inte är van vid (så ska du vara helt säker kan du skippa rödbetorna; även om det knappast borde ställa till det för magen).
Drick inte en massa kaffe så att du måste gå på dass efter 7 km.
I ditt läge skulle jag nog springa kontrollerade intervaller (kanske 50-200 m) på mjukt underlag för att få till tekniken någorlunda så att du kan springa mer ekonomiskt i lägre farter. Absolut inte några maxningar, men lite drag ska det vara. Det skulle du kunna göra imorgon, och sen så småspringer du lite några få km per dag (om du vill) fram till på lördag.
R Scarpa27
2014-11-18, 19:38
spring hungrig och ha en keps på dig, med en hängande kebabrulle på skärmen...
tror jag lär funka bäst faktist for real :)
jag vet jag läste någon kalle anka för många år sedan, där farbror joakim skulle springa han satte en krona framför ögonen och sprang som attan! :) samma princip :D
melvinxx
2014-11-18, 20:40
spring hungrig och ha en keps på dig, med en hängande kebabrulle på skärmen...
tror jag lär funka bäst faktist for real :)
jag vet jag läste någon kalle anka för många år sedan, där farbror joakim skulle springa han satte en krona framför ögonen och sprang som attan! :) samma princip :D
Inte bra att springa 10 km på tom mage.
R Scarpa27
2014-11-18, 20:48
man behöver inte ha tom mage för att vara hungrig.
Magnus N
2014-11-18, 20:48
10km lär ju inte vara en längd som borde vålla några problem för att man ej ätit på några/flera timmar
mattilainen
2014-11-18, 21:12
Du kan ta och äta ett par hundra g rödbetor om dagen ca 3 dagar i förväg och runt 1,5 timma innan loppet. Kan ge någon enstaka procent (och kanske ännu mer för dig om du inte tränat mycket kondition).
Vad har rödbetor för positiva effekter?
Vad har rödbetor för positiva effekter?
http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/05/allt-du-vill-veta-om-rodbetsjuice.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/11/snabbare-med-rodbetsjuice.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/01/nitrat-och-rodbetsjuice-igen.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/07/kvaveoxid-gasen-i-kroppen.html
Enjoy. :)
melvinxx
2014-11-19, 08:43
10km lär ju inte vara en längd som borde vålla några problem för att man ej ätit på några/flera timmar
"Tom mage" betyder i alla fall för mig att man inte ätit på mer än, säg 4-5 timmar i det här fallet. Gör faktiskt skillnad ifall det finns en del snabba kolhydrater i omlopp. Behöver inte vara mycket alls, men det där lilla extra gör skillnad i alla fall för mig.
Jag ska också springa tunnelrun, det blir sista loppet för i år.
Jag började löpträna i december förra året och klarade att utan några problem springa en mil efter några veckor. Hade jag gett mig fan på det hade jag nog klarat det från dag 1 om jag had hållt ett lugnt tempo (riktigt lugnt....)
Jag håller med alla ovanstående kommentarer om att inte ha mat i magen.
Jag har aldrig laddat någonting speciellt inför 10km lopp. Nu springer. Jag ju inte så jättesnabbt (50-55 min på milen beroende på dagsform) men jag märker en kraftig försämring om jag ätit något närmaste timmarna innan löpning.
En mil är inte särskilt långt om man inte har några skador och är normalt tränad så bör man utan större problem klara det på runt timmen tror jag. Det är mycket pannben som avgör. Dock finns det ju självklart en risk för skador om man är helt ovan vid löpning och ger sig på en mil, men det är en annan femma.
Lycka till på lördag, och förresten, vilken startgrupp är du i?
Jag som inte sprungit en längre sträcka på 10år och innan dess aldrig sprungit så långt som en mil lyckades faktiskt ta mig runt den sträckan i somras, inte på några bra tid vilket framförallt berodde på att vader och skenben tog stryk. Hade inte laddat alls utan tog det bara en normal dag. Så har du iaf lite löpvana så tycker jag det ska gå utan större problem. Vila vaderna innan bara är mitt enda råd.
Pretorian
2014-11-19, 13:01
Jag som inte sprungit en längre sträcka på 10år och innan dess aldrig sprungit så långt som en mil lyckades faktiskt ta mig runt den sträckan i somras, inte på några bra tid vilket framförallt berodde på att vader och skenben tog stryk. Hade inte laddat alls utan tog det bara en normal dag. Så har du iaf lite löpvana så tycker jag det ska gå utan större problem. Vila vaderna innan bara är mitt enda råd.
Den tar jag med mig till mitt lilla benpass imorgon - skippa vaderna.
Liten frukost, tillsammans med en mycket schysst mängd kaffe och efterföljande tarmtömning royal. Sen coca-cola, flat, om du blir sugen innan loppet.
Ät godsakerna efteråt! Du bränner ändå 800 kcal eller nåt på loppet.
melvinxx
2014-11-19, 14:30
Liten frukost, tillsammans med en mycket schysst mängd kaffe och efterföljande tarmtömning royal. Sen coca-cola, flat, om du blir sugen innan loppet.
Ät godsakerna efteråt! Du bränner ändå 800 kcal eller nåt på loppet.
Varför cola för? Är ju kolsyra. Tycker juice eller saft är bättre val.
MuskelMasen
2014-11-19, 14:32
Sprang 11km utan löpträning alls på flera veckor i somras utan problem.. Visst ingen super tid(runt timmen) men gjorde det mest för att se om jag pallade med det.
Kan ha fel men "flat" tolkar jag som "avslagen"
Koffein
Kan ha fel men "flat" tolkar jag som "avslagen"
exakt
melvinxx
2014-11-19, 14:36
Ok, ja då är det bra val rimligen.
Pretorian
2014-11-19, 15:32
800 kalorier!? Har aldrig förbrukat så mycket. Blir mycket potatis, pasta och bröd på kvällen.
King Grub
2014-11-19, 15:36
Din fettvävnad har säkert 30-40000 kcal lagrad energi och dina muskler och lever över 1000 kcal prima energi.
800 kalorier!? Har aldrig förbrukat så mycket. Blir mycket potatis, pasta och bröd på kvällen.
Efter mina 10km motionspass brukar jag ta en banan eller något i den stilen.
Om jag sprungit längre än 15km brukar jag börja fundera på att kompensationsäta.
En mil är inte så himla långt, även om det känns så om man springer otränad.
Finns ingen anledning att ha särskilt mycket i magen? När man ligger så högt som man bör göra i ansträngning på ett millopp får inte mage och tarm så mycket blod och fokus från kroppen.
Många av oss som tävlar i löpning har gärna tom mage när det kommer till hård löpning. Jag brukar vilja äta något ordentligt cirka 3 timmar innan (men fortfarande ganska lättsmält) och sen lite snabba kolhydrater sista halvtimmen, helst sportdryck.
Gå ut lugnt skulle vara mitt tips. Gärna så sakta som 5:30-6:00 per kilometer. Känner du dig fräsch efter 5 km så kan du öka lite. På det sättet orkar du kanske spurta in i mål med en go känsla i kroppen. Förhoppningsvis en bit under timmen.
melvinxx
2014-11-20, 18:28
Många av oss som tävlar i löpning har gärna tom mage när det kommer till hård löpning. Jag brukar vilja äta något ordentligt cirka 3 timmar innan (men fortfarande ganska lättsmält) och sen lite snabba kolhydrater sista halvtimmen, helst sportdryck.
Precis så brukar jag göra också, fast jag brukar nobba sportdryck till förmån för saft/juice.
melvinxx
2014-11-20, 18:34
Gå ut lugnt skulle vara mitt tips. Gärna så sakta som 5:30-6:00 per kilometer. Känner du dig fräsch efter 5 km så kan du öka lite. På det sättet orkar du kanske spurta in i mål med en go känsla i kroppen. Förhoppningsvis en bit under timmen.
Det här är otroligt viktigt. Finns alltid några blåbär som tokspringer första kilometern eller så, men som tokstumnar nästan direkt. Det gäller att inte dras med i det tempot om man inte tror att man kan hålla det hela vägen i mål.
Att öppna i lite lägre fart än snittfarten är standard.
Lugnt?!? Jag tycker 5:30 är ett relativt hårt tempo. Iofs väger jag strax under 90kg också...
Det här är otroligt viktigt. Finns alltid några blåbär som tokspringer första kilometern eller så, men som tokstumnar nästan direkt. Det gäller att inte dras med i det tempot om man inte tror att man kan hålla det hela vägen i mål.
Att öppna i lite lägre fart än snittfarten är standard.
Det förutsätter också att man vet sin snittfart. Vad jag förstod hade TS sprungit 500 meter tidigare. Svårt att avgöra från det vilken fart man håller på 10km
melvinxx
2014-11-21, 07:05
Jobbigt att ligga och puttra i 5:00 min tempo tycker jag nästan. Vid den farten har jag ibland svårt att bestämma mig om jag ska landa på framfoten, som vanligt, eller hälen. Sub-5 brukar hällöpning fungera bra.
Just nu börjar jag få till bra löpekonomi (finally) i särskilt ca 4:30-3:30 tempo. Sprang nyligen 2,4 km på en svagt kuperad landsväg på 8 min 45 sekunder och kände mig oförskämt pigg, som om jag kunnat hålla hastigheten i över en timma till!?
Det är lustigt det där, ökar jag bara tempot lite till så blir det markant svårare. Handlar så mycket om teknik, och inte minst att skaffa sig ett så brett register som möjligt så att det blir avslappnad löpning även i relativt höga hastigheter.
Pretorian
2014-11-21, 07:44
Med era tips kommer jag vinna hela skiten!
Pretorian
2014-11-22, 15:45
Haha boom!
Jag vann bland alla på jobbet. 51.07. Vet inte vad som hände. Hade laddat några dagar innan med Frödinge ostkaka och pausat vadträningen. Sen blev det risgrynsgröt på lördagen, lite honungsmackor och sånt. Godis och powerade precis innan start. Allt var i väldigt små mängder.
Så jäkla nöjd.
Haha boom!
Jag vann bland alla på jobbet. 51.07. Vet inte vad som hände. Hade laddat några dagar innan med Frödinge ostkaka och pausat vadträningen. Sen blev det risgrynsgröt på lördagen, lite honungsmackor och sånt. Godis och powerade precis innan start. Allt var i väldigt små mängder.
Så jäkla nöjd.
Grymt! Jag sprang in på 53:39, hade mycket kvar att ge, men är väldigt nöjd ändå. Kul lopp!
melvinxx
2014-11-22, 16:02
Haha boom!
Så jäkla nöjd.
Tränade du lite rusher som jag sa?
Pretorian
2014-11-22, 18:34
Tränade du lite rusher som jag sa?
Nope. Vågade inte lägga in någon sådan träning så nära inpå loppet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.