handdator

Visa fullständig version : Dilemma; trapphusfynd eller stöld

timoat
2014-11-17, 19:21
Ok, som många vet så målar jag på heltid, har precis inrett mitt rum häruppe till en liten studio. Letat lite smått efter ett staffli jag skulle kunna ha på blocket, men de har alla varit av undermålig kvalite, och jag är kroniskt pank

Döm om min förvåning när jag en dag går ut en annan väg än vad jag brukar ur huset, och vad ser jag stå mot väggen i trapphuset? Ett av de fetaste studiostafflierna jag någonsin sett. Helt jävla perfekt!

http://webartacademy.com/wp-content/uploads/2011/08/famous-painter-Zorn-studio.jpg

Ett identiskt med detta som Zorn hade, med ritbord på baksidan. Jag blir helt lyrisk och ringer på alla dörrarna för att förhöra mig om vems det är, och varför det står därute i trappen. Det finns inget namn, eller annan förklaring på staffliet, det enda som finns är en arg orange officiel lapp från Bovärden där det står "flyttas senast 3/9, detta är en brandrisk. Om inte flyttat då kommer föremålet att slängas" Datumet är nu 13/11.

Helvete tänker jag, det kan ju slängas när som helst! Det får under inga omständigheter hända, det är aldeles för vackert för det. Jag får tag på en granne och hon säger, "nä, det har stått här i ett par månader, ingen vet vems det är."

Jag springer hem och printar ut en A4 med en liten introduktion där jag erbjuder mig att ta över staffliet bums om det ska slängas, samt bifogar namn och telefonnummer. Det var ca 4 dagar sen.

På väggen finns en annan lapp där det står att de ska börja måla om trappen vecka 45, och att allt som står där måste flyttas (det är nu vecka 46, och de har inte börjat med arbetet ännu)

Imorse ser jag att både min lapp samt den orangea lappen är bortplockade. Jag får tag på ännu en granne, "gudmor" i trappen så att säga, och hon berättar för mig att det är en kille som bor där bredvid som aldrig är hemma, det är hans, och enligt henne tänkte killen eventuellt försöka sälja det, men det var ett tag sen hon pratade med honom. Allt medans hantverkare runt mig flyttar mattor och förbereder för arbetet. Hon säger, "ta det, annars kommer det hamna på soptippen"

Jag överväger det men det känns inte riktigt rätt ändå.

Jag beger mig hemåt men vem stöter jag på om inte bovärden! Jag frågar honom om staffliet och han säger

"Ja det ja! Det har varit en huvudvärk för mig hur länge som helst. Först stod det utanför ett av förråden i ett år ungefär, sen flyttade han upp det hit i trappen. Jag har sagt till honm säkert 6-7 gånger på 2 månader och hotat med soptippen, men ändå har inget hänt. "

Jag berättar att jag är konstnär och att jag gärna tar hand om det. Det är den typen av staffli man behåller hela livet liksom, det går inte att få tag på sådan här.

Han säger helt sonikt, "ta det, jag skulle slänga det idag ändå. Om han börjar tjafsa så säger du att du kom fram till mig när jag höll på att slänga det."

"OK" säger jag och forslar hem det. Nu står det här på rummet och är fantastiskt, men jag bara väntar på att snubben ska dyka upp och vilja ha tillbaka det, eller cash. Förra ägaren, snubben eller innan har sågat bort ca en halvmeter av "masten" för att få in det i lägenheten, vilket är synd. Max dukhöjd innan var 2.42, nu är det bara 1.70.

Det är verkligen ett drömstaffli, once in a lifetime, men jag vill ju inte stjäla något. Rädda däremot!

Vad är era åsikter om det hela?

Bubblan84
2014-11-17, 19:26
Behåll det och prata med ägaren när denne är kontaktbar. Eller bara behåll det, det skulle ju ändå slängas och ägaren har ju uppenbarligen fått massor med avrningar utan att göra något åt det.

hahavaffan
2014-11-17, 19:29
Behåll det!!

King Grub
2014-11-17, 19:31
Du har gjort vad du kunnat för att det skall gå rätt till. Behåll.

G_lund
2014-11-17, 19:34
Har han låtit det stå kvar såpass länge så verkar han inte bry sig om Bovärden slängt det.

Finders Keepers.

R Scarpa27
2014-11-17, 19:35
behåll det.

och för att skippa dåligt samvete plinga på och se om killen e hemma som tanten uppgav.
alt lägg en lapp i hans brevlåda och skriv

( hej jag har tagit en staffi som stod i trappuppgången den var mycket ledsen och höll på att mögla, har du varit osams med denna pryl och slängt ut honom? nu har han fått ett nytt hem inne hos mig, vi har det mysigt och trivs tillsammans)

Jockefoten
2014-11-17, 19:41
Ta det!

Jag blev nästan arg av att läsa texten och hur du gång på gång lät stafflit glida ur dina händer!

Jorgen
2014-11-17, 19:42
Du har gjort vad du kunnat för att det skall gå rätt till. Behåll.

This.

Mental
2014-11-17, 19:50
Njae, brottet är väl fyndförseelse, hittegods, vilken man kan kalla detta, ska ju inlämnas till polisen, sedan övergår det lagligen i din ägo när han inte orkat lösa ut det hos polisen.

Sparven från Minsk
2014-11-17, 20:21
du har gjort vad du kunnat för att det skall gå rätt till. Behåll.

+1

Snubben
2014-11-17, 20:45
Njae, brottet är väl fyndförseelse, hittegods, vilken man kan kalla detta, ska ju inlämnas till polisen, sedan övergår det lagligen i din ägo när han inte orkat lösa ut det hos polisen.

Bara att konka den till Polisen då :d

Vill du vara oärlig så pratar du med bovärden, be han säga att han slängde den och sedan pratar Ni aldrig om saken igen.

Vill du vara ärlig så äger du till grannen.

Jag hade lagt mig i en gråzonen, jag ahde inte sagt något. Man har gjort det som är möjligt, pratat med bovärden, någon granne, försökt få tag i snubben (ha!) men icke. Om han vill ha den så kommer han kontakta dig.

OffT: Varför är en Staffli bra?

Agitator
2014-11-17, 20:49
Bra att du till slut fick hem det.

Dessutom har personen i fråga fått flertalet varningar och bovärden skulle ju ändå slänga det.

Den moraliska aspekten här ligger ju i att du tog det utan att någon bar det mot soptippen.

Nej, du kan hänvisa till bovärden som slängde det ifall han börjar gorma.

Börjar han tjafsa så är det bara stålsätta dig och hänvisa till att värden "slängt det".

Och att det nu är fritt allmän gods.

SGW
2014-11-17, 20:52
Behåll det och ha inte dåligt samvete ens en sekund.

Tomten
2014-11-17, 21:01
seriöst, om någon ställer möblemang i ett trapphus i flera månader så har de väldigt lite intresse av att ha kvar sakerna.

Om du börjar lämna massa lappar hos snubben däremot så finns risken att han börjar tjata om pengar bara för att han vet att du är för snäll och säkert skulle ge honom en slant... även om han förmodligen varit fullständigt inställd på att någon annan skulle ta hand om hans "skräp".

ducedo
2014-11-17, 21:30

Ganska säker på nej på båda punkterna. Ett objekt är inte hittegods om ägaren medvetet placerat föremålet på ett ställe. Tyvärr hittar jag inga belägg för det så möjligt att jag kommer ihåg fel. Om det är hittegods så gäller följande.

Agående polisen:

1 § Var och en som hittar något skall utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndighet. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom om fyndet.

Är det hittegods och du inte följer lagen ovan så gör du dig skyldig till brott:

5 § Fullgör upphittaren ej vad i 1 § är stadgat, straffes efter allmän lag och have förverkat all rätt på grund av fyndet.

timoat
2014-11-17, 21:42
Ganska säker på nej på båda punkterna. Ett objekt är inte hittegods om ägaren medvetet placerat föremålet på ett ställe. Tyvärr hittar jag inga belägg för det så möjligt att jag kommer ihåg fel. Om det är hittegods så gäller följande.

Agående polisen:

Är det hittegods och du inte följer lagen ovan så gör du dig skyldig till brott:

Ja, men sen vet jag att det är olagligt att ha saker i trappupgångarna pga av att det kan komma ivägen för brandmän och förhindra utrymning, samt att bovärden har rätt att slänga det för allmän säkerhet. Men frågan är då om ägandeskapet och den ursprungliga "medvetna placeringen" liksom går upp i rök vid ett sådant tillfälle.

Tack för de värmande orden yall!

ducedo
2014-11-17, 21:59
Ja, men sen vet jag att det är olagligt att ha saker i trappupgångarna pga av att det kan komma ivägen för brandmän och förhindra utrymning, samt att bovärden har rätt att slänga det för allmän säkerhet. Men frågan är då om ägandeskapet och den ursprungliga "medvetna placeringen" liksom går upp i rök vid ett sådant tillfälle.

Stämmer men jag tvivlar på att du kan ta och behålla andras föremål utan att berätta det med hänvisning till den lagen.

Sniggel
2014-11-17, 22:10
Jösses vilket onödigt gott samvete du verkar ha då :)

Behåll det. Det är ditt. Försök inte ens kontakta killen. Du har gjort alla involverade en tjänst.

timoat
2014-11-17, 22:11
Stämmer men jag tvivlar på att du kan ta och behålla andras föremål utan att berätta det med hänvisning till den lagen.

Precis, jag med... bara att sitta och vänta på att han ska dyka upp. *cry*

Eller säga att jag ångrade mig och ställde ut den på gatan igen, nu vet jag inte vart den tog vägen! :confused: :naughty:

Sniggel, kanske verkar så, men jag vill inte ha sura blickar o skit när jag knatar över gården, eller vara känd som "tjuven".

Anton Fräs
2014-11-17, 23:31
Jösses vilket onödigt gott samvete du verkar ha då :)

Behåll det. Det är ditt. Försök inte ens kontakta killen. Du har gjort alla involverade en tjänst.

This, ts du överanalyserar.

Patriarch K
2014-11-17, 23:38
Jag vill också bo där uppe!!

filmjölk
2014-11-18, 00:04
Du är kroniskt pank och Gud hade väl turligt en av sina få bra dagar och beslöt sig för att belöna dig med ett staffli. Behåll det.

Fartman
2014-11-18, 01:05
Behåll, och om snubben kontaktar dig angående det så är det väl bara att förklara precis hur allt har gått till (kan också dra till lite extra om att du försökt få tag i honom men inte lyckats då han sällan är hemma) och kom överens om hur ni löser det. Men säg inget till honom innan, är det viktigt för honom kommer han kontakta bovärden och på så vis få reda på att du har det och ni löser det.
Är det inte nog viktigt för honom så han inte ens ids ta kontakt med värden (han vet ju om att värden hotat om att kasta det) så kan han gott vara utan pengar.

XXXL
2014-11-18, 01:10
Säg att du plockade det på tippen efter att hyresvärden slängt det så borde du vara helt grön, skulden ligger då så långt från dig man kan komma. Vill du vara ännu mer grön kan du ju säga, "jaha var det din jag var på tippen och slängde lite gamla löv och såg den liggandes där" och spela ovetandes.

Yes
2014-11-18, 01:39
Du har ingen laglig rätt att ta det men ägaren är ju uppenbart ett beppo, så... enjoy ditt nya staffli.

Andromeda
2014-11-18, 06:58

Agående polisen:

Upphittaren är ju hyresvärden. Hyresvärden har kontaktat ägaren 6-7 ggr utan att denne flyttat på staffliet trots att det skulle kastas annars. Hyresvärden har sedan beslutat sig för att kasta det, men TS hann få det innan det blev verkställt. Ser inte hur TS skulle kunna komma i kläm, han är ju tredje part i det här. Det är hyresvärden förre ägaren får vända sig till om han känner sig missnöjd med detta.

exor
2014-11-18, 07:32
Behåll!

qozmox
2014-11-18, 08:18
behåll.
säg ba annars att du hitta det i en container, vilket hade kunna vara sant om du väntat 30minuter.

J.V
2014-11-18, 09:06
Behåll.

Allt som stått i ett trapphus 1+ vecka borde falla under någon sorts allemansrätt - om det nu inte är en barnvagn på en dedikerad barnvagnsparkering eller liknande - det är i vägen vid en eventuell brand och hade ändå blivit bortforslat när som helst av hyresvärden.

Gpajpen
2014-11-18, 11:21
Direkt brottsligt. Lämna en 5tusing i hans brevinkast (eller vad nu ett ovärderligt once in a lifetime staffli(?) är värt)

Andromeda
2014-11-18, 12:11
Direkt brottsligt. Lämna en 5tusing i hans brevinkast (eller vad nu ett ovärderligt once in a lifetime staffli(?) är värt)

Är det väl inte. Det var ju ändå beslutat att det skulle slängas.

Om du glömmer/ lämnar saker i en lägenhet efter flytt är hyresvärden skyldig att magasinera prylarna i sex månader, och får därefter göra vad denne vill med prylarna. Hos min förra hyresvärd satt det lappar i trappan om att cyklar och barnvagnar skulle förverkas omedelbart om de inte flyttades till källarförrådet eller lägenheten efter en (1) skriftlig anmodan, med hänvisning till brandsäkerhet. Det stod även en moped och luktade skit i trapphuset. Jag förmodar att det utifrån det är lite friare krav på hyresvärden om man kan hänvisa till t ex brandsäkerhet.

Man kan nog anse att hyresvärden uppfyllt sina åligganden i det här fallet och att staffliet hade blivit kvar i trapphuset på obestämd tid. Det var på väg att slängas, alltså hade hyresvärden rean "beslagtagit" det.

Rikard Jansson
2014-11-18, 12:16
Safekeeping, win/win för alla. Vill han ha tillbaka det så är det väl bara ge tillbaka det, han kan ju knappast gnälla på att du gjort så att det inte blev slängt.

Morty
2014-11-18, 12:43
Alltså vilket rättspathos TS har! GW Persson hade behållt det utan att tänka två gånger.

Själv hade jag bara sagt till "ägaren" (seriöst, att lämna det sådär och ignorera att värden vill att han ska ta bort det annars hamnar det på tippen MÅSTE vara likvärdigt med att slänga det själv) att det är slängt om några tveksamheter skulle dyka upp.

Yes
2014-11-18, 19:58
Är det väl inte. Det var ju ändå beslutat att det skulle slängas.

Om du glömmer/ lämnar saker i en lägenhet efter flytt är hyresvärden skyldig att magasinera prylarna i sex månader, och får därefter göra vad denne vill med prylarna. Hos min förra hyresvärd satt det lappar i trappan om att cyklar och barnvagnar skulle förverkas omedelbart om de inte flyttades till källarförrådet eller lägenheten efter en (1) skriftlig anmodan, med hänvisning till brandsäkerhet. Det stod även en moped och luktade skit i trapphuset. Jag förmodar att det utifrån det är lite friare krav på hyresvärden om man kan hänvisa till t ex brandsäkerhet.

Man kan nog anse att hyresvärden uppfyllt sina åligganden i det här fallet och att staffliet hade blivit kvar i trapphuset på obestämd tid. Det var på väg att slängas, alltså hade hyresvärden rean "beslagtagit" det.
12:27 JB ger att egendomen tillfaller hyresvärden och är tillämplig på egendom som lämnats i utrymmen som tillhör lägenheten. Vidare ska hyresgästen blivit avhyst eller lämnat lägenheten.
Trapphuset tillhör inte lägenheten. På sin höjd kan den bestämmelsen sträckas till ett gemensamt cykelförråd när det kan antas att egendomen tillhör hyresgästen.
Inget tyder på att han övergett lägenheten.
Även om rekvisiten vore uppfyllda betyder det att egendomen tillhör hyresvärden.
Eftersom det är egendom av mer betydande ekonomiskt värde blir det även svårt att yrka res derelictae.

Så... nej, han har ingen laglig rätt att ta staffliet. Sen att ägaren tycks vara lösker man som inte bryr sig om det gör förvisso att man kan inta en annan moralisk ståndpunkt och sannolikheten att det ger negativa påföljder framstår som väldigt liten.