handdator

Visa fullständig version : Lurad på tradera/blocket, era erfarenheter.

Lasse Kongo
2014-11-16, 13:53
Vi kan försöka hålla tråden i liv, inga känsliga uppgifter och inga "skyll dig sjäv"

Snart en mån sen jag blev lurad på tradera på dryga 8000:-

Känner att det finns gott om bevis och jag hoppas det ska kunna leda till något, har tex betalat till hens personkonto, även fått kontakt med lite släktingar till personen i fråga så det är bekräftat att det är denna person som gjort detta och ingen annan.

Även om man mest är förbannad på sig själv så är det fan förjävligt, jag lär aldrig få se mina pengar igen, det har jag insett, men om jag iallfall kan få personen dömd så får man ju lite upprättelse.

Jag hade inte mycket till erfarenhet av tradera då jag föredrar blocket, men fyfan nu i efterhand när man satt sig in inser man vilket stort problem detta verkar vara, och det känns faktiskt som att de (polis etc) kanske blir så illa tvungna att angripa detta lite mer i framtiden då det är ett av de brott som ökar mest.

Har ni själva råkat ut för något liknande och hur gick det för er?

Cooks
2014-11-16, 13:58
Vi kan försöka hålla tråden i liv, inga känsliga uppgifter och inga "skyll dig sjäv"

Snart en mån sen jag blev lurad på tradera på dryga 8000:-

Känner att det finns gott om bevis och jag hoppas det ska kunna leda till något, har tex betalat till hens personkonto, även fått kontakt med lite släktingar till personen i fråga så det är bekräftat att det är denna person som gjort detta och ingen annan.

Även om man mest är förbannad på sig själv så är det fan förjävligt, jag lär aldrig få se mina pengar igen, det har jag insett, men om jag iallfall kan få personen dömd så får man ju lite upprättelse.

Jag hade inte mycket till erfarenhet av tradera då jag föredrar blocket, men fyfan nu i efterhand när man satt sig in inser man vilket stort problem detta verkar vara, och det känns faktiskt som att de (polis etc) kanske blir så illa tvungna att angripa detta lite mer i framtiden då det är ett av de brott som ökar mest.

Har ni själva råkat ut för något liknande och hur gick det för er?

Berätta gärna hur det gick till också så andra inte råkar ut för det :)

Lasse Kongo
2014-11-16, 14:06
Om någon har varit medlem sedan start, 99% positiva omdömmen +500 omdömmen, personkonto så är det inte tillräckligt för att förskottsbetala.

Räcker ju så.

SGW
2014-11-16, 14:08
Min tjej råkade ut för det förra hösten. Hon anmälde och det visade sig att den personen hade blåst ca 20-30 personer och hade en massa anmälningar mot sig. Det blev rättegång och förra veckan, ca ett år senare, fick hon tillbaka sina pengar.

Så det är bara att försöka. Tror dock inte att det är jättevanligt att man får tillbaka pengarna. Är det någon slusk med hundratusentals kronor i skulder hos fogden är det nog nära på kört.

Man and Machine
2014-11-16, 14:14
Om du vet vem personen är och har fört över pengar till dennes konto, hur kommer det sig att du gett upp hoppet om att få dina pengar tillbaka? Det är ju goda förutsättningar så länge personen inte sitter i Malaysia eller motsvarande.

Patriarch K
2014-11-16, 14:17
Förra året vann jag en auktion för ungefär 8000:- på tradera.
Han var väldigt angelägen att få pengarna och han var väldigt lätt att få kontakt med när man ringde honom.
När jag väl satt in pengarna så fick jag aldrig någon med kontakt med honom.
Tiden gick och jag polisanmälde honom efter 2 veckor. Jag lyckades dock gräva fram uppgifter om hans flickvän så jag fick tag på henne.
Hon sa att det var lugnt och att jag inte alls blivit blåst och att hon har massor av saker där hemma som han lämnat efter sig som hon måste skicka iväg.

Det var lite glädjande. Tror det var någon separation på gång för jag ville få tag på honom men det var tydligen inte möjligt enligt henne. Han stack säkert bara och tog pengarna och lämnade resten till henne.

Efter en månad fick jag mina saker enligt annonsbeskrivningen så jag blev aldrig blåst, men det var en riktigt orolig månad. Vilka jävla människor det finns alltså...

Kaalle
2014-11-16, 14:54
Minns att jag köpte en dvd, Gladiator var det :). När den damp ner i brevlådan så var det en klassisk kinesisk kopia utan hårdplastfodral samt med en fet limmklick mitt på som gjorde att den inte fungerade. Det är tydligen nåt limm material som används när dom tillverkas om jag förstått saken rätt, hursomhelst så blir det ibland tokigt och då blir några exemplar förstörda. Oavsett så kan man ju inte sälja sånt här till folk, det är inte någon marknad i Bangkok utan en seriös svensk aktions sida. Inledde en dispyt men det slutade med att jag blev avstängd. Har inte besökt skitsidan sen dess, detta var nog mer än 15 år sedan.

Woody R
2014-11-16, 15:39
Blev lurad på ebay på 2500kr, en kille som sålde GoPros för halva priset, han hade sålt över 50 st på någon timme bara, tänkte javisst jag provar väl, var nästan helt säker på att det var lurendrejeri och så var de ju, kom inga grejjer så jag kontaktade ebay och fick tillbaka pengarna efter några veckor :)
Betalade med paypal.

r1kkie
2014-11-16, 16:05
Har handlat en del från tradera/ebay, en hel del saker från asien/kina. Aldrig blivit blåst utan allt har funkat klockrent. Aldrig några stora summor dock. Max en 500 typ. Alla jag handlar från har väll haft typ 5000+ i positiva omdömen.
Aldrig satt över pengar via bank utan alltid betalat via paypal.

mangemani
2014-11-16, 16:06
denna tråden var inte nyttig för mig såg jag nu i efterhand jag som ska ge e-bay ett försök:(.

köpt tennfigurer från tradera förut, höll mig alltid borta från de med lågt omdöme och även de med ett si så där omdöme och köpte alltid från de med topp och har aldrig varit några problem för mig, snarare jag som gjort en fuling då det dök upp en oväntat och viktig sak som jag blev tvungen att lägga pengarna på och inte hade råd att betala en aktion som jag vunnit, killen blev ju såklart inte glad, vilket jag hade förståelse för.

filmjölk
2014-11-16, 17:13
Jag handlar själv inte grejer på blocket/tradera, men jag har hört (många ggr, från flera olika personer) att är säljaren etniskt svensk så är risken att bli blåst liten.

h051n
2014-11-16, 17:21
Jag betalade i förskott för en iphone till en tjej för ett par år sedan. Jag hade hennes namn, adress och personnummer.
Hon var med i en liga som blev tagen senare men jag fick inte tillbaka ngt.

Tomten
2014-11-16, 17:29
Jag handlar själv inte grejer på blocket/tradera, men jag har hört (många ggr, från flera olika personer) att är säljaren etniskt svensk så är risken att bli blåst liten.

Har hört att risken är 200% högre om säljaren har en ring i örat.

Är också något som påstod att tatuering var ett säkert tecken på att säljaren tar någon typ av illegal substans och med stor sannolikhet säljer stöldgods.

Fast seriöst, hur i ska du veta om säljaren är "etnisk svensk" eller inte? Oavsett om ditt påstående är sant eller inte, så spelar det ingen roll eftersom du inte kan säkerställa en säljares etnicitet med en blocket/tradera annons.

Lasse Kongo
2014-11-16, 18:36
Om du vet vem personen är och har fört över pengar till dennes konto, hur kommer det sig att du gett upp hoppet om att få dina pengar tillbaka? Det är ju goda förutsättningar så länge personen inte sitter i Malaysia eller motsvarande.

Som sagt, alla uppgifter finns och det var dessutom ett perskonto pengarna gick in på, så ja, nog finns det gott om bevis, har flera sms med där familjemedlemmar bekräftar detta och de har även försökt få personen att betala tillbaka pengarna, men nej jag är inte så optimistisk när det gäller att jag ska få tillbaka pengarna.

Edit; personen i fråga är svenskare än den svenskaste svensk, så det snacket kan ni lägga ner direkt.

Cooks
2014-11-16, 20:04
Pro tips:
- Betala ALDRIG i förskott, inte ens postförskott (det kan ligga potatisar i paketet, har faktiskt läst om folk som fått det...).
- Om inte personen kan mötas upp så säg att du vill köra på "blocket paketet" och att ni kan dela på kostnaden, då får du paketet, du kan öppna och kolla och sedan betala. Nekar säljaren så säger du att du kan betala hela summan, nekar hen igen så undvek du precis ett j-a kukhuvud(ja, det är det snällaste man kan kalla en person som spenderar sina dagar med att ta andra folks prylar & pengar).
- Lita inte på någon, oavsett om det handlar om en Svensson eller Muhammed.

R Scarpa27
2014-11-16, 20:37
vafan kom ihåg skandalen han som sålde något på blocket (minnes ej vad)...

och håvade in riktigt stora pengar...
han beskrev hela produkten och att han skulle skicka det på posten...

!!! men... längst ner på hela blocket annonsen stog det klart och tydligt Det jag säljer är produkten tryck på papper i bildformat och ingen riktig pryl...

läste alla det?? nej... texten var så lång och folk läste hälften och betalade :P

så killen gjorde inget olagligt men fick in en jaekla stor kassa..

dock fel att luras på det sättet, men endå inga fel...

Cooks
2014-11-16, 20:55

!!! men... längst ner på hela blocket annonsen stog det klart och tydligt Det jag säljer är produkten tryck på papper i bildformat och ingen riktig pryl...

läste alla det?? nej... texten var så lång och folk läste hälften och betalade :P

så killen gjorde inget olagligt men fick in en jaekla stor kassa..

dock fel att luras på det sättet, men endå inga fel...

:laugh:

Förresten, vad händer med alla pengar? Verkar vara en gemensam nämnare för offren, ingen får tillbaka sina pengar när gärningsmannen/kvinnan döms. OK att personen redan är hos kronofogden och är skyldig dem 100k, kan man inte dryga ut det till 150k och betala tillbaka det han snott? :S

olle lindblad
2014-11-16, 21:38
Jag trodde inte att någon längre betalade i förskott på dessa sidor när det finns fungerande betallösningar. Där ser man.

Cooks
2014-11-16, 21:56
Jag trodde inte att någon längre betalade i förskott på dessa sidor när det finns fungerande betallösningar. Där ser man.

Hah! Finns gott om såna som har oändligt många, dumma, anledningar till varför de inte vill köra på de säkra betalmetoderna :)

Ett till tips, acceptera ALDRIG pengar som betalas till dig via Paypal om du säljer något. När de mottagit sina(dina) prylar kommer de bara dra tillbaka sina pengar.

PixelMiner
2014-11-16, 22:33

På E-bay är tydligen den senaste scamming-trenden att man lägger upp en auktion för en produkt. Mycket bilder och specifikationer, men sedan på raden längst ner så står det att det man betalar för är en donation, så att annonsören (inte den som vinner auktionen) får råd att köpa produkten. Så du får betala för att någon annan skall ha en PS4 eller XboxOne...

Olegh
2014-11-16, 22:48

Vilka lösningar då? Min erfarenhet är att det är förskottsbetalning som gäller om nåt ska skickas.

cero
2014-11-16, 23:23

+1

Åk och knacka på dörren?

Vilka lösningar då? Min erfarenhet är att det är förskottsbetalning som gäller om nåt ska skickas.

Payson Secure. Fungerar som en mellanhand. Finns säkert 100 andra liknande tjänster.

Cooks
2014-11-17, 09:46
+1

Åk och knacka på dörren?

Payson Secure. Fungerar som en mellanhand. Finns säkert 100 andra liknande tjänster.

Också nyfiken på detta, varför är det ingen som gjort/gör det?

kaer
2014-11-17, 10:15
Det gör mig riktigt irriterad att polisen verkar vara otrolig trög på såna här ärenden, fast de har email, kontonummer och namn så gör de i princip ingenting.
Det är ju bara att åka och hämta personen, direkt mer eller mindre, det skulle ju säkert förhindra att samma person hinner gör många fler bedrägerier innan polisen ingriper.

WHITEFOLKS
2014-11-17, 10:23
Krävs ju en del för att säkerställa att brott begåtts av den personen.

agazza
2014-11-17, 10:24
Också nyfiken på detta, varför är det ingen som gjort/gör det?

Oftast är det svårt att hitta dörren, alternativt få tag i personen bakom

Det gör mig riktigt irriterad att polisen verkar vara otrolig trög på såna här ärenden, fast de har email, kontonummer och namn så gör de i princip ingenting.
Det är ju bara att åka och hämta personen, direkt mer eller mindre, det skulle ju säkert förhindra att samma person hinner gör många fler bedrägerier innan polisen ingriper.

Jag blev av med byggnadsställning för 200 papp. Hittade den några veckor senare på ett bygge 5km från solna polisstation.

Jag gav polisen information om stölden, information om materialet som går att identifiera via serienummer och färgmarkering.

Gav polisen uppställningsplatsen för min ställning, information om företaget som hade ställningen och jobbet, deras lageradress, hemadress till han som driver företaget och hans målvakt

Jag erbjöd mig även följa med patrull ut för att assistera med identifieringen och peka ut serienummer, men de verkar ha tappat bollen eftersom det blev nedlagt mer än fyra gånger under perioden om två månader.

De skickade ut en patrull som konstaterade att en ställning fanns på plats, men ingen identifiering skedde då, men jag har givit polisen bilder med GEO-data som bekräftar att min ställning stod på den platsen vid det datum den firman utförde ett jobb.

När de väl skulle identifiera ställningen tre veckor senare var den borta.

Jag håller på JO anmäla hela händelsen för polisen sköter inte sitt jobb, men tyvärr lär det inte ge någon effekt.

Tyvärr måste man hela tiden ha i åtanke att man får lösa denna typ av problematik själv pga svenska polisväsendet är i dagsläget ett fiasko.

Vem som tappat bollen vet jag inte men det är antagligen regeringen.

cero
2014-11-17, 13:19

Varför skulle det vara det..?

TomasB
2014-11-17, 13:23
Blev inte blåst men jag sålde en grej till en tysk för ett tag sen.
Han fick prylen helt enligt beskrivning men blev helt rabiat och inledde en dispyt på paypal.

Hans argument var: "När den kostade så mycket så utgick jag från att den skulle vara i nyskick". Trots att det fanns 10 bilder i annonsen och det inte stod ett ORD om det i annonsen (Att den skulle vara i nyskick). Han ville även ha massa saker tillhörande saker trots att det stod i annonsen exakt vad som ingick.

Till saken hör att Paypal har en historia av att alltid sida med köparen, inte säljaren. Så jag trodde iskallt att jag var körd.

MEN så damp det in ett mail häromdagen där de skriver att jag vann (Hans krav var orimliga).

Då mailar dåren och skriver att jag är skyldig honom pengar. Herregud vilken dåre.

agazza
2014-11-17, 13:28

Folk som lurar folk är oftast klyftiga nog att använda kontantkort och fakeuppgifter.

Sedan är det ett jättehopp från att folk pratar om att skippa egen rättvisa till att göra det, för påföljderna kan många gånger vara sämre än belöningen.

Risk/reward

SGW
2014-11-17, 13:37

Men tänk lite. Om du satt och blåste folk på pengar regelbundet på nätet, hade du bott på den adressen som vem som helst hade kunnat googla sig fram till?

Det är ju oftast inte samhällets elit som håller på såhär. Hon som blåste min tjej t.ex. var en 20ish-årig brud som hade 20-talet anmälningar på sig, bodde inte på adressen som internet sa och hade några hundratusentals kronor i skulder hos kronofogden.

Anekdot: en kollega gjorde ett hembesök när hans dotter blev blåst på pengar i samband med ett hundköp. Paret som gjorde det bodde inte på adressen de uppgav men de bor i en by där det är lite alla-känner-alla, så det var inte svårt för honom att ta reda på vart de egentligen var. Han var inte direkt hotfull men mycket tydlig med att "ni SKA betala tillbaka pengarna". Resultatet blev att han blev polisanmäld för olaga hot, förhörd och kraftigt rekommenderad av polis att absolut inte åka dit igen. Fallet nedlagt och paret klarade sig. Även dessa hade kraftiga skulder så några pengar lär ändå inte finnas kvar några dagar efter blåsningen.

cero
2014-11-17, 13:38
Folk som lurar folk är oftast klyftiga nog att använda kontantkort och fakeuppgifter.

Sedan är det ett jättehopp från att folk pratar om att skippa egen rättvisa till att göra det, för påföljderna kan många gånger vara sämre än belöningen.

Risk/reward

Men tänk lite. Om du satt och blåste folk på pengar regelbundet på nätet, hade du bott på den adressen som vem som helst hade kunnat googla sig fram till?

Tittar man på omdömen och ser att personen tagit emot paket på den adressen så bör den stämma, inte sant?

filmjölk
2014-11-17, 16:29

Risk/reward

+1. Jag förstår att tanken är lockande, men polisen skulle lägga resurser på en våldsam "rättviseaktivist" och bryr sig väldigt lite om nån som blåser dig på några tusenlappar. Orättvist, men det är något att tänka på innan man plockar fram sin innre vigilant.

TomasB
2014-11-17, 16:45

Det är ju oftast inte samhällets elit som håller på såhär. Hon som blåste min tjej t.ex. var en 20ish-årig brud som hade 20-talet anmälningar på sig, bodde inte på adressen som internet sa och hade några hundratusentals kronor i skulder hos kronofogden.

Anekdot: en kollega gjorde ett hembesök när hans dotter blev blåst på pengar i samband med ett hundköp. Paret som gjorde det bodde inte på adressen de uppgav men de bor i en by där det är lite alla-känner-alla, så det var inte svårt för honom att ta reda på vart de egentligen var. Han var inte direkt hotfull men mycket tydlig med att "ni SKA betala tillbaka pengarna". Resultatet blev att han blev polisanmäld för olaga hot, förhörd och kraftigt rekommenderad av polis att absolut inte åka dit igen. Fallet nedlagt och paret klarade sig. Även dessa hade kraftiga skulder så några pengar lär ändå inte finnas kvar några dagar efter blåsningen.

Det låter väl snarare som att det inte finns en medelväg. Antingen skriver du upp det på blåskontot eller om du tänker bemöta skurken så får du vara beredd att ta i med hårdhandskarna.

SGW
2014-11-17, 17:18
Det låter väl snarare som att det inte finns en medelväg. Antingen skriver du upp det på blåskontot eller om du tänker bemöta skurken så får du vara beredd att ta i med hårdhandskarna.

Tja, det går ju att få tillbaka pengar den gamla hederliga vägen (som för min tjej) men det är nog ovanligt. Men ja, ska man åka och "knacka på" lär man nog vara beredd att bryta några fingrar för att det ska ha önskad effekt. Min kollega är president i ortens bikergäng, kom i full mundering och det funkade ändå inte ;)

WHITEFOLKS
2014-11-17, 17:37
Tja, det går ju att få tillbaka pengar den gamla hederliga vägen (som för min tjej) men det är nog ovanligt. Men ja, ska man åka och "knacka på" lär man nog vara beredd att bryta några fingrar för att det ska ha önskad effekt. Min kollega är president i ortens bikergäng, kom i full mundering och det funkade ändå inte ;)
Rågsved hellmoppers?

SGW
2014-11-17, 17:53
Rågsved hellmoppers?

Värt inlägg. Jag har bott i Rågsved.

Nej de är inga Hells Angels, det är nog alla överens om. Men det är väl lite det som är grejen, vad ska du göra som en vanlig Svensson? Tror inte så många kommer räcka över pengarna om du knackar på dörren. Och det är förutsatt och att de bor där de sagt samt öppnar för en okänd...

filmjölk
2014-11-17, 18:20
Värt inlägg. Jag har bott i Rågsved.

Nej de är inga Hells Angels, det är nog alla överens om. Men det är väl lite det som är grejen, vad ska du göra som en vanlig Svensson? Tror inte så många kommer räcka över pengarna om du knackar på dörren. Och det är förutsatt och att de bor där de sagt samt öppnar för en okänd...

Det du "skall" göra som vanlig Svensson är att gå lös på vederbörande med knytnävarna eller tillhygge och slå honom blodig om han är kaxig. Med resultatet att du hamnar i häkte och sedan blir fälld för grov misshandel. Lets face it, det här är som en cyckelstöld, polisen bryr sig inte om att du blivit bestulen men de bryr sig definitivt om du ger igen.

SGW
2014-11-17, 18:28
Det du "skall" göra som vanlig Svensson är att gå lös på vederbörande med knytnävarna eller tillhygge och slå honom blodig om han är kaxig. Med resultatet att du hamnar i häkte och sedan blir fälld för grov misshandel. Lets face it, det här är som en cyckelstöld, polisen bryr sig inte om att du blivit bestulen men de bryr sig definitivt om du ger igen.

Ja, precis. De flesta tycker inte det är värt det för några tusenlappars skull.

Så det du egentligen ska göra om du är smart är att anmäla och hoppas på att det finns en gud.

cero
2014-11-17, 18:29
Lugna er nu. Det är ingen som föreslår våld.

agazza
2014-11-17, 18:52
Lugna er nu. Det är ingen som föreslår våld.

Tråkiga i dagens samhälle är att insinuerar du någon slags problematik för den andra parten så kan du åka på det också.

Cooks
2014-11-17, 20:50
Hur kommer det sig att polisen inte bryr sig? Om jag ger någon 10,000 kronor men inte får det jag blivit lovad bör det ju vara lika illa som att jag går ut på gatan och rånar en person på 10,000? Polarn blev av med sin telefon på krogen, tog tag i en polis direkt (trots att han var full) och de spårade hans lur till en snubbe som åkte taxi ifrån platsen, snubben blev gripen och polarn fick sin lur, ska det vara så svårt att göra EN DEL av sitt jobb när man lägger upp mer bevis än de möjligtvis kan behöva? Blir ju som att man gör deras jobb åt dem.

Kimball
2014-11-17, 21:27
Varit i samma sits, faktiskt lyckats få 2 pers fällda (en av gångerna lyckades jag faktiskt gissa säljarens lösenord på hotmail pga en grymt korkad "säkerhetsfråga" xD) för vad de gjort mot mig plus xx antal andra, men personerna i fråga har ju aldrig pengar som de kan betala skadestånden med, därav uteblir pengar. Brottsofferfonden som finns att tillgå täcker inte bedrägerier och liknande, så det är inget att hämta där heller.

Blocketpaket / blockets direktbetalning / payson / paypal är de enda säkra sätten. Går inte blocketannonsörer med på något av dessa struntar jag helt i affären.

Tradera tycker jag har blivit värre och värre, där har man inte heller möjlighet att föreslå blockets tjänster oftast och det hör inte heller till vanligheten att folk erbjuder sig att ta betalningen via Payson. Så även om Traderakonton är bundna till personnummer är det inte speciellt svårt eller dyrt att skaffa konton "reggade på andra", så det är ingen säkerhet längre heller.

Ebay och paypal är däremot väldigt säkert, tror man har 2-3 gånger per år då man kan skapa ärenden i fall då man inte fått varan av säljaren och därmed få pengarna tillbaks.

Lellan
2014-11-18, 01:56
Lånar tråden för att på bästa sätt försäkra mig om att få min vara jag vunnit på tradera.

Är den äkta är den värd ca 10 ggr pengarna jag gav, men framförallt är det en sak jag höll i mina händer för 13 år sedan och den liksom har ett slags affektionsvärde för mig så det är inte så mkt pengarna, utan att jag VILL ha den i min ägo.

Är ingen prylbög annars men denna vill jag inte förlora på något sätt alltså. Det är en timmes tågresa dit säljaren bor, bra eller anus att försöka mötas upp och köpa? Säljaren har skrivit ut porto via posten i annonsen men jag känner lite "hell no" då saker försvunnit där (även när jag själv skickat).

Tack på förhand.

spoon
2014-11-18, 03:57
En timme hade jag åkt för att köpa en sak som betydde så mycket för mig. Jag litar inte på den norska posten (vet inte hur det är i Sverige) och efter att ha läst den här tråden så hade jag gjort det.

TomasB
2014-11-18, 09:33
Lånar tråden för att på bästa sätt försäkra mig om att få min vara jag vunnit på tradera.

Är den äkta är den värd ca 10 ggr pengarna jag gav, men framförallt är det en sak jag höll i mina händer för 13 år sedan och den liksom har ett slags affektionsvärde för mig så det är inte så mkt pengarna, utan att jag VILL ha den i min ägo.

Är ingen prylbög annars men denna vill jag inte förlora på något sätt alltså. Det är en timmes tågresa dit säljaren bor, bra eller anus att försöka mötas upp och köpa? Säljaren har skrivit ut porto via posten i annonsen men jag känner lite "hell no" då saker försvunnit där (även när jag själv skickat).

Tack på förhand.

Vad är det för vara?
Jag har blivit rätt skarp på att avgöra sånt efter alla år jag handlat klockor, väskor och prylar online. Framförallt har jag lärt mig vart jag ska vända mig med sånt. Finns människor som är otroligt duktiga på att avgöra det och ofta finns de på forum (likt detta) men specifikt för just den kategorin varor.

BobaFett
2014-11-18, 09:38
Jag köpte en telefon på Blocket som visade sig vara en kinesisk kopia. 2000kr åt helvete. Jag har inte orkat försöka få tillbaka pengarna utan har accepterat att jag får skylla mig själv. Det var en snubbe som endast ringde upp, svarade inte på SMS.

Jag köpte den på plats, tittade alltså på den men man kan inte se att den är fejk i solljus. Speciellt om man är fokuserad på att kolla om allt fungerar. När jag kom hem misstänkte jag nåt skumt för skärmen hade dålig betraktningsvinkel. Sen tog jag en bild med kameran och såg att den var skit.

Mental
2014-11-18, 09:39

Tack på förhand.

En timme är väl inget? Jag tar pendeltåg in till stan en timme för att dricka öl. Jag hade åkt och mött upp.

Ignatius72
2014-11-18, 09:42

Jag blev av med byggnadsställning för 200 papp. Hittade den några veckor senare på ett bygge 5km från solna polisstation.

Jag gav polisen information om stölden, information om materialet som går att identifiera via serienummer och färgmarkering.

Gav polisen uppställningsplatsen för min ställning, information om företaget som hade ställningen och jobbet, deras lageradress, hemadress till han som driver företaget och hans målvakt

Jag erbjöd mig även följa med patrull ut för att assistera med identifieringen och peka ut serienummer, men de verkar ha tappat bollen eftersom det blev nedlagt mer än fyra gånger under perioden om två månader.

De skickade ut en patrull som konstaterade att en ställning fanns på plats, men ingen identifiering skedde då, men jag har givit polisen bilder med GEO-data som bekräftar att min ställning stod på den platsen vid det datum den firman utförde ett jobb.

När de väl skulle identifiera ställningen tre veckor senare var den borta.

Jag håller på JO anmäla hela händelsen för polisen sköter inte sitt jobb, men tyvärr lär det inte ge någon effekt.

Tyvärr måste man hela tiden ha i åtanke att man får lösa denna typ av problematik själv pga svenska polisväsendet är i dagsläget ett fiasko.

Vem som tappat bollen vet jag inte men det är antagligen regeringen.

Polisen är dessvärre fullkomligt hopplös. Jag har varit med om liknande och tappade bollar är legio. Vid ett tillfälle var det en granne med en galen hund som attackerat några gånger. Polisen ville överhuvudtaget inte ens ta in en anmälan och deras åtgärd var att skicka ett brev (till en som inte kan svenska) och be honom komma på förhör. Om han inte dök upp så hände ingenting.

eternallord
2014-11-18, 09:58
Jag köpte en telefon på Blocket som visade sig vara en kinesisk kopia. 2000kr åt helvete. Jag har inte orkat försöka få tillbaka pengarna utan har accepterat att jag får skylla mig själv. Det var en snubbe som endast ringde upp, svarade inte på SMS.

Jag köpte den på plats, tittade alltså på den men man kan inte se att den är fejk i solljus. Speciellt om man är fokuserad på att kolla om allt fungerar. När jag kom hem misstänkte jag nåt skumt för skärmen hade dålig betraktningsvinkel. Sen tog jag en bild med kameran och såg att den var skit.

Vad var det för modell? Ändå rätt imponerande att kopian var så bra att du inte märkte något när du inspekterade den.

Juxta
2014-11-18, 10:11

Nja.
Jag betalade i förskott på en kille som hade en annons. Han ville ha hela summan innan han skickade kameran, jag sa att jag kunde betala en liten del(2500kr). Han gick med på det.

Slutade med att kameran aldrig kom, han sa att han skickat den osv osv.
Jag kontaktade hans släktingar. Till slut fick jag tag på hans gode man som sade att detta inte var första gången. Han satte över de pengar som denna kille hade till förfogande just nu(han levde på soc). Jag polisanmälde.
Stöter på en annan kille på ett forum som blivit bedragen av samma snubbe. Han polisanmälde också.

Jag får efter lång lång tid hem ett brev där det står att killen nu åkt i fängelse och eftersom det var så många ärenden mot honom fick bara vissa personer tillbaka sina pengar. Jag var en av dom som inte fick tillbaka mina pengar, beslutat av rätten.

Den här killen gör tydligen detta ganska ofta. Lurar massor med människor på pengar, åker in i fängelse, får feta skulder, kommer ut och gör om det.

Så räkna inte med att få tillbaka dina pengar.

SGW
2014-11-18, 10:27
Bra exempel på hur det ofta ser ut. Borde vara ett ganska bra svar på frågan "varför åker ingen och knackar på?". För att det är helt jävla menlöst.

BobaFett
2014-11-18, 11:24
Vad var det för modell? Ändå rätt imponerande att kopian var så bra att du inte märkte något när du inspekterade den.

Det var en samsung s4. Den ser identisk ut men skärmen , kameran och invändigt är den skräp.

Sen så hade jag lätt märkt det om jag hade köpt den nu eftersom jag är medveten att folk säljer kopior. Tänkte inte på det bara.

Stoltz
2014-11-18, 11:43
För ungefär tre somrar sedan så köpte jag en vara för ungefär 2000 på tradera. Jag gillade inte tanken på att betala förskott, men hade haft bra erfarenheter så långt och kände mig lite full i fan.

Pengarna fördes över och varan kom aldrig. Från att ha varit nåbar hela tiden så fick jag inte längre tag på personen alls. Det var som om han var som bortblåst.

Så jag kolalde upp hans mail på facebook, fick namn, fick allt via sociala medier och jag hade förstått det som att det var en vuxen människa som jag gjorde dealen med, men istället var det en 17-årig kille med snepsen på sned och mycket "bro"-stuk.

Jag skulle polisanmäla men så insåg jag att han bodde på en plats som jag ändå skulle besöka inom några dagar. Sagt och gjort, gick hem till honom, knackade på och han öppnade. Jag presenterade inte mig som köparen från tradera utan förklarade att jag kom i ett ärende som jag var tvungen att prata med de som stod som ägare för huset (dvs hans föräldrar).
Sagt och gjort, hans farsa kommer ut och jag hälsar trevligt och börjar sedan förklara min situation och säger tydligt att jag inte är där för att på något sätt hota eller skrämma utan vill förklara hur läget är och att jag inte kommer polisanmäla om jag får tillbaka pengarna.

Självklart trodde han inte på mig men efter lite övertalning så kollade han sin sons konto och mycket riktigt hade 2000kr från "en kompis" dykt upp exakt det datumet jag påstod.

Hus tog ordentligt i helvete och sonen grät som det svin han var. Hans pappa var helt utan nåd och skrämde livet hur honom med polis och allt mellan himmel och jord. Han drog till och med en lögn om att jag kom från något kriminellt gäng, och killen grät och grät ännu mer, slet av sig sin röda fula keps och slängde i golvet och sjönk ner hulkandes.

Det var sjukt tillfredställande, min egen pappa satt i bilen utanför och bara skakade äcklat på huvudet, medan jag hade världens field trip :D

Fick pengar och ursäkt tillbaka.

agazza
2014-11-18, 12:44
För ungefär tre somrar sedan så köpte jag en vara för ungefär 2000 på tradera. Jag gillade inte tanken på att betala förskott, men hade haft bra erfarenheter så långt och kände mig lite full i fan.

Pengarna fördes över och varan kom aldrig. Från att ha varit nåbar hela tiden så fick jag inte längre tag på personen alls. Det var som om han var som bortblåst.

Så jag kolalde upp hans mail på facebook, fick namn, fick allt via sociala medier och jag hade förstått det som att det var en vuxen människa som jag gjorde dealen med, men istället var det en 17-årig kille med snepsen på sned och mycket "bro"-stuk.

Jag skulle polisanmäla men så insåg jag att han bodde på en plats som jag ändå skulle besöka inom några dagar. Sagt och gjort, gick hem till honom, knackade på och han öppnade. Jag presenterade inte mig som köparen från tradera utan förklarade att jag kom i ett ärende som jag var tvungen att prata med de som stod som ägare för huset (dvs hans föräldrar).
Sagt och gjort, hans farsa kommer ut och jag hälsar trevligt och börjar sedan förklara min situation och säger tydligt att jag inte är där för att på något sätt hota eller skrämma utan vill förklara hur läget är och att jag inte kommer polisanmäla om jag får tillbaka pengarna.

Självklart trodde han inte på mig men efter lite övertalning så kollade han sin sons konto och mycket riktigt hade 2000kr från "en kompis" dykt upp exakt det datumet jag påstod.

Hus tog ordentligt i helvete och sonen grät som det svin han var. Hans pappa var helt utan nåd och skrämde livet hur honom med polis och allt mellan himmel och jord. Han drog till och med en lögn om att jag kom från något kriminellt gäng, och killen grät och grät ännu mer, slet av sig sin röda fula keps och slängde i golvet och sjönk ner hulkandes.

Det var sjukt tillfredställande, min egen pappa satt i bilen utanför och bara skakade äcklat på huvudet, medan jag hade världens field trip :D

Fick pengar och ursäkt tillbaka.
Härligt med rejäla föräldrar

sent from my one+

Lellan
2014-11-18, 13:25
En timme hade jag åkt för att köpa en sak som betydde så mycket för mig. Jag litar inte på den norska posten (vet inte hur det är i Sverige) och efter att ha läst den här tråden så hade jag gjort det.

En timme är väl inget? Jag tar pendeltåg in till stan en timme för att dricka öl. Jag hade åkt och mött upp.

Det var mer att säljaren inte vågade träffas (en gammal tant) men efter att jag beskrivit situationen så vågar hon visst det iaf.

Vad är det för vara?
Jag har blivit rätt skarp på att avgöra sånt efter alla år jag handlat klockor, väskor och prylar online. Framförallt har jag lärt mig vart jag ska vända mig med sånt. Finns människor som är otroligt duktiga på att avgöra det och ofta finns de på forum (likt detta) men specifikt för just den kategorin varor.

Har följt en konstnär i 13 och år och varit kåt på att köpa äkta (tidigare köpt en litografi, äkta det med ju men mer sugen på levande penseldrag sas), denna har jag stått och beundrat live och funderat på att köpa men priset verkade så osannolikt lågt nu med tanke på vad den kostade då och hur hennes verk stigit i värde. Men visade sig att tanten hade noll koll och hon blev mest glad att den hamnar hos ngn som verkligen kommer uppskatta den, hon gillade inte färgen på tavlan - det var allt.. ;)

Efter att ha spanat på ett otal utställningar känner jag mig hyfsat säker på att kunna avgöra om den är äkta eller ej, beskrivningen av tavlan gjorde mig dock osäker men det var ju pga att säljaren inte riktigt var lika kär i den som jag. Roligt att ha köpt något som faktiskt funnits i mitt medvetande så länge, kommer få hedersplats.

TomasB
2014-11-18, 13:56
Det var mer att säljaren inte vågade träffas (en gammal tant) men efter att jag beskrivit situationen så vågar hon visst det iaf.

Har följt en konstnär i 13 och år och varit kåt på att köpa äkta (tidigare köpt en litografi, äkta det med ju men mer sugen på levande penseldrag sas), denna har jag stått och beundrat live och funderat på att köpa men priset verkade så osannolikt lågt nu med tanke på vad den kostade då och hur hennes verk stigit i värde. Men visade sig att tanten hade noll koll och hon blev mest glad att den hamnar hos ngn som verkligen kommer uppskatta den, hon gillade inte färgen på tavlan - det var allt.. ;)

Efter att ha spanat på ett otal utställningar känner jag mig hyfsat säker på att kunna avgöra om den är äkta eller ej, beskrivningen av tavlan gjorde mig dock osäker men det var ju pga att säljaren inte riktigt var lika kär i den som jag. Roligt att ha köpt något som faktiskt funnits i mitt medvetande så länge, kommer få hedersplats.

Oj va kul!
Bara att köra då! :)

Lasse Kongo
2015-02-18, 12:37
Personen i fråga har tydligen avlidit :/ säkerligen tagit sitt eget liv, så det kommer ju läggas ner, och då är nog vägen tuff för min del : (

h051n
2015-02-18, 13:05
Blev blåst på några tusenlappar när jag skulle köpa en iphone av en tjej som hette Valetina...

Hon var tydligen med i en liga, de blev dock fällda året efter. Men fick inte en krona...

Hon som hade en sådan oskyldig röst och gav mig hennes riktiga personnummer och adress...

agazza
2015-02-18, 13:23
Personen i fråga har tydligen avlidit :/ säkerligen tagit sitt eget liv, så det kommer ju läggas ner, och då är nog vägen tuff för min del : (

Brottsofferfonden

Lasse Kongo
2015-02-18, 13:30
Brottsofferfonden

Tror inte de betalar ut för bedrägerier tyvärr.

Grazzafukkinrazzi
2015-02-18, 14:02
jag lär aldrig få se mina pengar igen, det har jag insett, men om jag iallfall kan få personen dömd så får man ju lite upprättelse.

Personen i fråga har tydligen avlidit :/ säkerligen tagit sitt eget liv

Sickening upprättelse, be careful what you wish for!