Logga in

Visa fullständig version : Motivation...ev "långt" till gymet...

Levia
2014-11-14, 21:42
Jag erkänner att jag är lat.

Jag har ett gym som finns på ca 10 min gångavstång- P&T- som jag vet att jag kanske inte kommer bli helt nöjd med (jag börjar träna där i morgon). Från januari kommer F&S att finnas på ca 20 min pendlingsavstånd med tunnelbana. Visst, jag vet inte hur gymmet kommer att vara, men, de har troligen fler fria vikter och drag än vad P&T har. Även att jag troligen kommer kunna gå på en del pass som är bra för coreträning.

Men. Jag har inte körkort eller tillgång att åka bil med någon. Hur (förutom att ha hälsan osv) ska jag orka motivera mig att cykla med regnställ eller dubbdäck och "snökläder" ( ;-) ) eller att ta tunnelbana och riskera div olika förseningar...Sthlm vintertid och SL fungerar inte alltid så bra.

Hur peppar ni er på olika sätt?

JohPz
2014-11-14, 22:04
Jag har 4 min promenad till gymmet och tkr ändå att hela projektet med att ta sig till skivstången är träligt. Är så jävla tråkigt att packa väskan, byta om och gå ner i omklädningsrummet. Det är bara att bita ihop o tänka på skammen som kommer med att vara liten och vek.

Agitator
2014-11-14, 22:46
Vilket område bor du vid?

Men ja, alla har ju olika sätt att motivera sitt släpande till gymmet. Själv promenerar jag några km till gymmet medans jag lyssnar på podcast och spelar poker. Är en del av tränandet att bara ta sig dit :)

Röda Björnen
2014-11-14, 23:04

Jag har ett gym som finns på ca 10 min gångavstång- P&T- som jag vet att jag kanske inte kommer bli helt nöjd med (jag börjar träna där i morgon). Från januari kommer F&S att finnas på ca 20 min pendlingsavstånd med tunnelbana. Visst, jag vet inte hur gymmet kommer att vara, men, de har troligen fler fria vikter och drag än vad P&T har. Även att jag troligen kommer kunna gå på en del pass som är bra för coreträning.

Men. Jag har inte körkort eller tillgång att åka bil med någon. Hur (förutom att ha hälsan osv) ska jag orka motivera mig att cykla med regnställ eller dubbdäck och "snökläder" ( ;-) ) eller att ta tunnelbana och riskera div olika förseningar...Sthlm vintertid och SL fungerar inte alltid så bra.

Om du behöver peppa dig för att överhuvudtaget ens åka till gymmet så undrar jag om du verkligen tycker om att vara på gymmet.

Jockefoten
2014-11-14, 23:15
Om du behöver peppa dig för att överhuvudtaget ens åka till gymmet så undrar jag om du verkligen tycker om att vara på gymmet.

Man måste väl inte träna för att det är kul?
Jag tycker det är skittråkigt att dra till gymmet. Har ändå gjort det i snart 7 år. 5-7 dagar i veckan.

Agitator
2014-11-14, 23:17
Jag tycker det är skittråkigt att dra till gymmet. Har ändå gjort det i snart 7 år. 5-7 dagar i veckan.

Är du så fåfäng att du plågar dig i 7 år på gymmet?

Eller du kanske tränar sånt där superpass för kroppens skull, river av allt under 50min varje gång för att kroppen ska må bra, men tycker det är tråkigt under tiden?

Jockefoten
2014-11-14, 23:31

Eller du kanske tränar sånt där superpass för kroppens skull, river av allt under 50min varje gång för att kroppen ska må bra, men tycker det är tråkigt under tiden?

Lyckligtvis finns det andra premisser än bara fåfänga när det kommer till fysiska aktiviteter. Jag mår helt enkelt bra av att träna. Kroppen stimuleras både fysiskt och psykiskt, men det betyder inte de facto att jag tycker själva träningsprocessen är kul.
Att kunna äta vad jag vill utan viktuppgång är också en avgörande faktor.

Mina styrkepass tar kanske 45-60 min effektiv tid. Konditionspass mellan 1-8 timmar.

Olegh
2014-11-14, 23:37
Har inget bra tips, men jag tror det är kopplat till det allmänna välmåendet. När nästan allt är jobbigt och känns mer eller mindre meningslöst så är all motivation flyktig. En vecka kan man ha satt upp ett högst realistiskt mål, nästa vecka känns det som att det är skitsamma.

Röda Björnen
2014-11-14, 23:39

Var skrev jag att man ska ha kul på gymmet ?

Edit; Sen om det är skittråkigt att dra till gymmet så kommer du inte fortsätta så jag säger att du snackar skit. Det fyller något syfte som du tycker om annars går man inte så regelbundet i 7 år.

Chrillee
2014-11-14, 23:51

Majoriteten av gymutövare är där av fåfänga skäl. För mig varierar det, men i långa perioder, synnerhet i defftider är det ett nödvändigt ont.

Jockefoten
2014-11-14, 23:53
Var skrev jag att man ska ha kul på gymmet ?

Edit; Sen om det är skittråkigt att dra till gymmet så kommer du inte fortsätta så jag säger att du snackar skit. Det fyller något syfte som du tycker om annars går man inte så regelbundet i 7 år.

Ha kul/tycka om. Enorm skillnad.

cero
2014-11-14, 23:57
Jockefoten: Så du lägger ned 7h per vecka för att få "stimulans" fysiskt och psykiskt? Konditionsträning lär ha mycket bättre effekter på allmänhälsa (och för att kunna äta då styrketräning knappt bränner något) så varför inte göra det ist?

Matsa
2014-11-15, 00:21

Jag tycker väldigt mycket om att träna men det är ändå ofta pest och pina att ta sig till gymmet. Jag är lat och oföretagsam, deal with it. Så har det varit ända sedan jag började spela fotboll som sjuåring och nu 27 år senare är det likadant så jag tror knappast att det någonsin kommer att ändras. Det är helt enkelt så vissa människor funkar.

Man lär sig dock hantera det med tiden. Jag ser alltid till att i så stor mån som möjligt träna när jag ändå är på väg till eller från något så jag har en anledning att komma iväg. Före/efter jobbet, långraster etc.

Till TS: Man peppar sig genom att påminna sig själv om varför det är värt besväret, i mitt fall är det värt det eftersom jag faktiskt tycker om att träna och har massa mål jag fortfarande vill nå. Det finns ett gym där jag bor som jag brukar träna på men jag tycker inte att det är riktigt bra så därför har jag ett kort till på ett gym i en annan större stad dit jag försöker åka och träna ett par ggr i veckan. Det tar 35min med tåg och sedan 10-15 minuters gångväg. Om jag som är så lat klarar det så gör säkert du det också. Eller hur? :)

spoon
2014-11-15, 00:40
En stor fördel är om man har planerat in det en dag innan. Efter jobbet imorgon så ska jag träna. Då packar man väskan och sticker direkt till gymet efter jobbet. Hemmet och soffan är träningens värsta fiende.

cero
2014-11-15, 01:25
En stor fördel är om man har planerat in det en dag innan. Efter jobbet imorgon så ska jag träna. Då packar man väskan och sticker direkt till gymet efter jobbet. Hemmet och soffan är träningens värsta fiende.

Eller så har man redan en packad väska i skåpet på gymmet. Opti.

exor
2014-11-15, 08:37
Eller så har man redan en packad väska i skåpet på gymmet. Opti.

Eller så jobbar man på gymmet och har 6 olika uppsättningar träningskläder och all tänkbar utrustning i personalrummet så man slipper ha bakluckan full med prylar.

Jazen
2014-11-15, 09:50
Det är alltid extra tuff o peppa sig själv under vintertid, det är mörkt,kallt,ruskigt,mycket kläder på etc etc....

Finns inget du kan göra än att tänka postivit, tänka på att varje pass kommer ge dig nått, bara härda ut vintern....

Jag brukar dra igång lite musik o bara tänk på träning innan.
Nu under deff är det extra tufft med gymmet, man är lite tröttare och svagare, men det som motiverar en är det man ser i spegeln.

Ang P&T , riktiga skitgym enligt mig! små gym med väldigt dåligt utbud av maskiner.

Levia
2014-11-15, 10:11
Tack för alla svar hittills!

Återkommer med mer svar själv...men, jag tycker det är tråkigt på gymet...vill herre göra annat. Mina ryggproblem gör att jag måste. Jag gick på Vällingby C Sats...men trivdes inte. Dels pga utrustningen, dels pga folk. Träna efter jobbet (jobbar 7-16, en timmas pendlingstid, enkel väg) funkar inte så bra- folk är i vägen.

P&T är nyöppnat i Råcksta och har bra tider...men...kommer bara hålla mina problem under kontroll...jag tvivlar på att jag kommer utveklas så jag vill. Ok- jag ska precis börja...jag vet ju inte hur allt egentligen blir. Jag vet heller inte hur F&S kommer bli- det som ska öppna i Abrahamsberg. World Class finns nära också...men det gick inte. Jag är ca 150 cm kort...vissa maskiner kunde jag inte använda och utrymme för mer träning med fria...var tight även för mig.

Andromeda
2014-11-15, 11:45
Ett alternativ kan kanske vara att börja träna helkroppspass 2-3 ggr per vecka eller halvkropp 4 ggr per vecka? Om du tycker om att vara på gymmet men ständigt hindras av bestyret att ta sig dit är ju det lättaste att bara kapitulera och träna så få pass som möjligt. Du behöver inga corepass om du lär dig dra marklyft och knäböja istället.

Jag känner igen mig på din beskrivning av gymstandarden. Vi verkar ha otroligt få kvalitetsgym i Sverige om man vill träna något annat än maskinträning och friskispass. Är det inte för trångt så saknas vikter/ maskiner istället. Och alla vill ju ha så många kunder som möjligt.
Jag har fyra gym att välja på i "stan", alla på 2-5 minuters gångtid.
Ett kommunalt badhus där jag tränar gratis. Alltid smockfullt, taskigt med fria vikter.
En atletklubb. Trångt, dålig luft och trångt. Sade jag att det var trångt?
Ett "innegym". Mer än dubbelt så dyrt som alla andra gym, och överbefolkat. Men fräscha lokaler.
Ett standard lågprisgym. Rymliga lokaler och bra luft, men få stänger istället, inget böjrack, och få viktplattor udner 10 kg, Finns faktiskt bara 2 st 2,5 kg och inga 1,25. Tattaraktigt beteende av gymägaren då folk klagat på det länge och inget gjorts. Eftesom det är 24/7 är det även problem med ordningen och att en massa löst folk blir insläppta utan medlemsskap. Men det är det bästa alternativet just nu. Förutom att köpa kåk och bygga hemmagym.

cero
2014-11-15, 17:33
Kör lite rehab för ryggen och lägg resterande tid på något du tycker om att göra iställlet? Det kan vara befogat att tvinga sig till konditionsträning 1-2 gånger per vecka då det har så stora effekter på allmänhälsan, men styrketräning? Njae.

KlopFer
2014-11-15, 18:02

Det går inte. Jag hade 10-12min med cykel. Utan bilen åkte jag inte dit :d

z_bumbi
2014-11-17, 10:30
Har du inte några speciella krav så funkar utrustningen på vilket gym som helst för att utvecklas för det handlar betydligt mer om vad man gör där än hur utrustningen ser ut. Att träna efter ett program som har en stor chans att ge resultat gäller oavsett var man tränar.
Sen kan man vara lite bortskämd med att ha viss utrustning som man hellre tränar med men det mesta går att komma runt på något sätt. Att det är lättare att utvecklas om man har en miljö där folk vill utvecklas är en annan fråga men det hänger inte så mycket på utrustningen i sig utan på de som tränar där.

Det kan vara befogat att tvinga sig till konditionsträning 1-2 gånger per vecka då det har så stora effekter på allmänhälsan, men styrketräning? Njae.

Styrketräning ingår i stort sätt alla allmänna rekommendationer om fysisk aktivitet för hälsa så hur har du kommit till den slutsatsen?

Patriarch K
2014-11-17, 10:35
Jag har slutat plocka med mig väskor och kläder till gymmet. Jag brukar gå i rätt sunkiga kläder till vardags så när jag är ute och promenerar och går förbi ett Nordic Wellness så smiter jag bara in och kör ett helkroppspass lite titt som tätt. Kör rätt intensivt under 20 minuter och sedan går jag därifrån igen.

Funkar skitbra och kläderna luktar inte äckligt alls enligt de jag frågat :)

cAase
2014-11-17, 13:45
Usch. Minns när jag tränade på Medley, 20 minuter dit, 10 promenad till gymmet, 90 min träning och sedan alla minutrar tillbaka. Detta i samband med plugg och jobb gjorde att man varje dag brottades med tankarna som försökte hålla mig hemma. Under denna tid var jag 10x mer motiverad än idag. Så jag vågar inte ens tänka på hur jag hade hanterat det idag. Jag är nog en av dem lataste människor som existerar.

Idag, tack gode gud, är gymmet 2 minuters promenad ifrån lägenheten. Som sagt, jag är lat som person och t.o.m. nu brottas jag med röster som säger "näää vi kör imorgon istället, 1 missat pass skadar inte".

Jag blir inte heller hjälpt av att packa väskorna dagen innan, göra dittan och dattan, utan jag försöker fokusera på hur värdelös jag kommer komma att känna mig senare under dagen och det brukar få mig att röra på mitt lata arsle.

cero
2014-11-17, 13:45
Styrketräning ingår i stort sätt alla allmänna rekommendationer om fysisk aktivitet för hälsa så hur har du kommit till den slutsatsen?

Är inte det främst för ledhälsa och likn.?

bombenx
2014-11-17, 16:22

Ibland är jag i samma sits faktiskt. Har 10 min cykel till gymmet så det är ju ingenting men har ibland väldigt dålig motivation att ta mig dit av någon anledning. Själva träningen tycker jag om och när jag väl är där så vill jag inte åka hem. Fast det kanske beror på att jag inte orkar cykla hem...

slutsats: jag gillar nog inte att cykla

Röda Björnen
2014-11-19, 01:26
Ha kul/tycka om. Enorm skillnad.

Du läser inte innan du skriver, va ?

Om du tycker det är kul att vara på gymmet så fyller det ett syfte du tycker om, att ha kul.
Om du tycker att du blir snygg av att vara på gymmet så fyller det ett syfte du tycker om, att bli snygg. (detta kräver inte att själva tränandet är kul)
o.s.v.

MVH

Röda Björnen
2014-11-19, 01:28
Ibland är jag i samma sits faktiskt. Har 10 min cykel till gymmet så det är ju ingenting men har ibland väldigt dålig motivation att ta mig dit av någon anledning. Själva träningen tycker jag om och när jag väl är där så vill jag inte åka hem. Fast det kanske beror på att jag inte orkar cykla hem...

slutsats: jag gillar nog inte att cykla

:d

z_bumbi
2014-11-19, 10:03
Är inte det främst för ledhälsa och likn.?

nej