Visa fullständig version : Du smiter från en olycka, erkänner du senare?
Ponera följande scenario. Du kör på någon helt och hållet utav misstag och det är ingen som ser att du gör det, du får panik och drar därifrån, i backspegeln ser du hur några börjar ta hand om personen. När du kommit hem och lugnat ned dig lite så inser du att det där inte var så jädra bra gjort. Tar du dig till polisen och erkänner eller kniper du?
Diomedea exulans
2014-11-14, 11:31
Med 100 % säkerhet erkänner jag.
Med största sannorlikhet hade jag tagit mig till polisen och erkänt efteråt, tror inte mitt samvete fixar det där med att bara dra och försöka glömma det.
Samtidigt så tror jag inte att jag hade bara dragit därifrån, hade nog stannat och klivit ur bilen direkt.
Ja. Tror att det på ett eller annat sätt, indirekt eller direkt, kommer att komma tillbaka och bita mig i arslet om jag inte gör det.
Vad har du gjort nu AronP? Behöver du numret till en bra advokat?
Vad har du gjort nu AronP? Behöver du numret till en bra advokat?
Haha nej jag började grubbla på det igår efter att sett homeland (handling i film/serie avslöjas).
Anledning att jag frågar är att jag blev mer och mer osäker på hur jag skulle göra. Min spontana tanke är att jag skulle erkänna men efter en del eftertanke så är jag osäker, det gör väldigt lite gott och påverkar troligtvis min liv väldigt negativt praktiskt. Och hur mkt bättre blir samvetet om man bara berättar?
Diomedea exulans
2014-11-14, 11:39
Och hur mkt bättre blir samvetet om man bara berättar?
Skit i samvetet. Tror du inte på karma/en sträng, straffande Gud? Jag är av uppfattningen att om man släpper på sina tyglar så biter det en i arslet förr eller senare.
hahavaffan
2014-11-14, 11:42
Är jag så jävla dum i huvudet redan att jag smiter från platsen så lär jag inte erkänna i efterhand. Men jag kan inte säga säkert, för riktigt så jävla dum i huvudet är jag inte.
Jockefoten
2014-11-14, 11:42
Jag blev påkörd i måndags när jag cyklade ifrån gymmet. Snubben som satt i bilen skrek OJ! sen for han vidare.
Själv hade jag stannat.
Jag hade stannat på plats, annars om jag hade åkt förbi så hade jag väntat och läst nyheterna för att se vad som hänt.
Står de "Bilolycka ingen skadad" så hade jag inte brytt mig men står det "Vårdslös idiot mördade äldre kvinna med bil, söks av polisen" hade jag nog anmält mig.
En gång erkände jag (det var ingen som blev direkt skadad i den olyckan, men en del materiell förstörelse). Det skulle jag inte gjort. Så nej, jag hoppas iaf att jag har sinnesnärvaro att hålla tyst.
Fredszky
2014-11-14, 11:54
Jag hade stannat på plats, annars om jag hade åkt förbi så hade jag väntat och läst nyheterna för att se vad som hänt.
Står de "Bilolycka ingen skadad" så hade jag inte brytt mig men står det "Vårdslös idiot mördade äldre kvinna med bil, söks av polisen" hade jag nog anmält mig.
Hade snarare agerat tvärtom i båda scenarion, lol :d
(Dvs varit ännu mindre benägen att anmäla mig själv ju värre brottet är.)
Fast det är i teorin, i verkligheten vet jag faktiskt inte.
hade jag smitit så hade jag aldrig inte sagt något i efterhand. Jag hade dock inte smitit så det får väl bli en rent hypotetisk fråga ändå.
Macroman
2014-11-14, 12:01
Hade stannat på plats givetvis.
Med den beskrivningen är det en olycka och kommer inte bita dig i arslet på något sett, så hade erkänt direkt.
för många variabler.
Har jag en telefon på mig som kan spåras till platsen? Finns vittnen? Hur allvarligt skadad kan någon vara?
Är det min bil? Är fordonet möjligt att göra sig av med? Hur stora är skadorna på fordonet osv.
Det jag vill komma till är att alla människor har självbevarelsedrift och kommer ta alla dessa frågor i åtanke för att göra en utvärdering över hur dom själv drabbas negativt.
Alla som säger benrakt att de skulle ringa in, kan jag säga, kommer ta sig en funderare ifall det visar sig att personen i fråga har avlidit och det inte finns en möjlighet att spåra förövaren.
Finns spårningsmöjligheter kommer folk ringa in för att de tror att det kommer mildra straffet.
såvaremeddet
Hade snarare agerat tvärtom i båda scenarion, lol :d
(Dvs varit ännu mindre benägen att anmäla mig själv ju värre brottet är.)
Fast det är i teorin, i verkligheten vet jag faktiskt inte.
Det är för att ge upprättelse till familjen.
Hade stannat på plats givetvis.
Nej. De står klart och tydligt att du smiter iväg. Det är inget val i de är tråden *popcorn*
Derbel McDillet
2014-11-14, 14:15
Stal en plånbok med 400kr i när jag var tio. Mådde dåligt och hade mardrömmar om det i ca två år. En utskällning och kanske två veckors skam hade nog varit trevligare. Kan bara tänka mig hur kasst jag mått om jag smitit från en bilolycka. Hade nog aldrig smitit men som scenariot ser ut så hade jag gått till polisen direkt efter.
Jag backade in i en bil när jag precis hade fått körkort. Satt kvar en stund med ångest i bilen innan jag in till kiosken som jag hade parkerat utanför och sa att jag hade backat på en bil utanför. Det var en gubbes bil och det var helt okej för honom. Inga stora skador. Hade jag fått panik i en situation och smitit därifrån så hade jag anmält mig efteråt. Ångest över såna grejer käkar upp mig.
Skit i samvetet. Tror du inte på karma/en sträng, straffande Gud? Jag är av uppfattningen att om man släpper på sina tyglar så biter det en i arslet förr eller senare.
Empirisk kunskap borde bevisa att det inte är så. Lögnaktighet och mygel lönar sig så pass ofta.
för många variabler.
Har jag en telefon på mig som kan spåras till platsen? Finns vittnen? Hur allvarligt skadad kan någon vara?
Är det min bil? Är fordonet möjligt att göra sig av med? Hur stora är skadorna på fordonet osv.
Det jag vill komma till är att alla människor har självbevarelsedrift och kommer ta alla dessa frågor i åtanke för att göra en utvärdering över hur dom själv drabbas negativt.
Alla som säger benrakt att de skulle ringa in, kan jag säga, kommer ta sig en funderare ifall det visar sig att personen i fråga har avlidit och det inte finns en möjlighet att spåra förövaren.
Finns spårningsmöjligheter kommer folk ringa in för att de tror att det kommer mildra straffet.
såvaremeddet
Tänker man nåt i den här stilen och är minst medelsmart så hör man förmodligen till den grupp som kommer komma "längst" här i livet. Vi andra får liksom Dio försöka övertyga oss om att "ärlighet varar längst" för att försöka hantera våra icke-rymliga samveten.
hade jag smitit så hade jag aldrig inte sagt något i efterhand. Jag hade dock inte smitit så det får väl bli en rent hypotetisk fråga ändå.
+1, jag skulle nog isf löpa linan ut liksom. Lite beroende på hur illa det gick, ser man på nyheterna att man typ kört ihjäl någon så är det nog läge att anmäla sig själv om man inte är bombsäker på att man kommer undan och att man verkligen åker dit hårt om man anmäler sig själv. Är det en olycka där man inte varit en idiot så lär man ju inte direkt få livstid liksom.
Men jag tror/hoppas att jag inte skulle smita i första läget.
Hade givetvis erkänt, och om personen dött hade jag nog tagit självmord.
mangemani
2014-11-15, 04:23
smita från en olycka? nej så feg är jag inte.
hade jag haft bil och råkat köra på någon så hade jag ju självklart stannat, sett hur det var med personen och ringt eller bett någon att ringa efter en ambulans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.