Visa fullständig version : Spinoff: Att lägga sig i när någon slår sin hund
filmjölk
2014-11-13, 23:33
Låtsas att du är ute och går en sväng, och ser en arg kärring som skriker och slår sin hund med kopplet som piska, hunden slås inte blodig, men gnyr till vid slagen och är undergiven och kuvad.
Lägger du dig i?
mangemani
2014-11-13, 23:53
ja.
barn, djur och de gamla/sjuka, de som inte har någon chans att försvara sig, där lägger jag mig i, spelar ingen roll om jag får en rejäl utskällning eller smäll för att jag lägger mig i, jag stoppar det och det vet jag att jag skulle göra då jag redan gjort det 2 gånger.
Är nog inte lagd åt hållet att skälla på henne men jag hade högst troligt frågat vadfan hon höll på med.
Om hon fortsatt slå hade jag tagit hunden ifrån henne
Om det är upprepade slag och hunden redan är undergiven, ja.
Om hunden fortfarande är/försöker vara dominant och det är någon annan människa eller något djur i närheten som hunden är väldigt fokuserad på, så nej. Då måste man ibland daska till hunden - på rätt sätt såklart - eller "kasta" ner den på sidan så den blir undergiven, fokuserar på ägaren och slappnar av.
Om hon fortsatt slå hade jag tagit hunden ifrån henne
Ledsen, den är min nu. Hejdå.
Sheogorath
2014-11-14, 02:23
Trycker in henne i en hiss och klår upp henne.
A lá Ray Rice?
Jag såg engång en snubbe på andra sidan gatan nästan släpa sin hund i koppel och även skrek åt den, jag gjorde inget.
Det ska nog mycket till för att jag ska lägga mig i, jag tycker folk snarare är för mesiga och säger inte till sina hundar alls när dom gör fel.
Dessutom beror det ju helt på, ser jag vad som händer innan hunden blir slagen så jag vet orsaken om det nu finns någon eller ser jag bara händelsen med slagen under själva utdelningen av slagen...?
Och ibland finns det en anledning till varför man gör på ett visst sätt rent fysiskt, senast i onsdags knäade jag en hund två gånger.
Första gången för att få isär två hundar som bråkade och andra gången för att förhindra att hunden som startat bråket flög på den andra hunden igen vilket den tänkte göra.
Såg säkerligen rätt otrevligt ut och om man enbart såg den andra gången jag knäade den skulle man säkert kunna dra väldig felaktiga slutsatser.
Apropå att knäa en hund så var det en annan gång när jag enbart satte upp mitt knä i luften för att hålla en hund på lite avstånd som var på väg att hoppa upp på mig..den gången blev jag beskylld för att ha knäat och misshandlat den stackars hunden när det var hunden som hoppade in i mitt knä.*rolleyes*
Kan för övrigt tillägga att den hunden hoppat upp och bitit mig i armen några minuter innan så jag satte upp knät för att undvika ett nytt bett.
Glöm inte GoPro-kameran.
OnkelSvenne
2014-11-14, 09:57
Så alla som inte lyssnar eller för den delen bara inte förstår vad ni menar åker också på ett par rapp? Låter sunt...
Jag har flippat på en ungjävel/tonåring som kastade sten på en katt en gång, mer tveksamt om jag skulle lägga mig i i situationen som TS beskriver, men om hon inte hade slutat självmant så kanske...
Eller inte...
Jag vet inte.
Jag är Kattmänniska.
Sparven från Minsk
2014-11-14, 10:01
Hade ifrågasatt personens lämplighet som hundägare.
Diomedea exulans
2014-11-14, 11:11
Jag tror inte på negativ förstärkning, så jag hade ignorerat personen sålänge hen misshandlade sin hund, men så fort misshandeln slutade så hade jag berömt personen.
Jag tror inte på negativ förstärkning, så jag hade ignorerat personen sålänge hen misshandlade sin hund, men så fort misshandeln slutade så hade jag berömt personen.
Ah den klassiska hamburgare metoden!
http://n8tip.com/wp-content/uploads/2007/09/hamburgermethodcontructivec.jpg
Oj vilken välvårdad päls du har på ditt djur
MEN GE FAN I ATT HÅLLA PÅ OCH DRA SÅDÄR I KOPPLET
Men det var värst vad fin du var i håret idag tant.
http://i.imgur.com/wY8LA.png
Evankhell
2014-11-14, 13:52
Tycker mer synd om när jag ser ett djur bli misshandlad än en människa. Så ja.. jag hade agerat och sagt till.
Har hamnat i situationen och då agerade jag.
Var uppe på taket på ett nybygge och såg två killar och en tjej med två hundar som dom försökte få att bli kompisar verkade det som. Dom hade ett avstånd på kanske en meter mellan hundarna och försökte få dom att sitta osv vilket inte gick så bra, lite då och då släppte dom ut lina så att dom nådde varandra, resultatet blev full attack från bägge hundarna.
När hundarna gick till attack slet killarna tillbaka dom och slängde ner dom på sidan, den ena killen fortsatte dock med att stampa hunden i huvudet samt satte foten sedan mot halsen och ströp luften för hunden.
Efter jag sett det upprepas tre gånger så skrek jag på dom att ge fan i att hålla på med det vilket resulterade att jag var hemsk djurplågare för att jag äter kött (antog dom) vilket inte dom gjorde.
Efter fortsatt tjafs ringde jag polisen vilket dom verkade nöjda med, polisen skulle skicka en patrull direkt vilket inte hände, stationen ligger ungefär 10 min därifrån om man går till fots. Ringde ännu en gång och fick samma svar. Killarna gick efter en halvtimme.
Lång sluddrig post tack och godnatt
Detta hände mig för bara några månader sedan, en tjej gick med sin hund ca 50 meter framför mig en bra bit, när hunden plötsligt stannade till och började lukta på marken.
Då flippar tjejen och piskar till hunden 3-4 gånger med kopplet. Väldigt hårt. Och skriker diverse saker.
Jag springer fram, drar kopplet ur hennes hand och frågar vad i helvete hon sysslar med. När hon vänder sig om så står det klart att det låg många års substansmissbruk i den människan. Sådant gör det lite svårare, man kan stå och skrika och må bra av att man minsann gjorde något, men hur mycket hjälper det när personen skjuter heroin till frukost?
Linjedomarn
2014-11-14, 15:49
Varför skälla på någon som kommer gå hem och göra samma sak till hunden igen?.
Det man gör är att man går fram och säger att man är från en modellagentur som kommer betala top-dollarz för bilder på tanten och ber om namn och telefonnummer sen anmäler man personen så de tar bort hunden för henne och ger den till någon snäll som bara sjunger mando diao- covers till hunden när den är olydig.
Sheogorath
2014-11-14, 15:56
Varför skälla på någon som kommer gå hem och göra samma sak till hunden igen?.
Det man gör är att man går fram och säger att man är från en modellagentur som kommer betala top-dollarz för bilder på tanten och ber om namn och telefonnummer sen anmäler man personen så de tar bort hunden för henne och ger den till någon snäll som bara sjunger mando diao- covers till hunden när den är olydig.
Nu blev det svårt.
Mindre troligt, men fortfarande ganska troligt. Nu misstänker ju dock jag, med alla mina fördomar, att det krävs en ännu mer sjuk och skruvad människa till att misshandla ett djur. Således skulle jag tro att den generella riskfaktorn är högre. Det göder rakt in i min fega och kanske snusförnuftiga passivitet.
Hon hade fått en utskällning som heter duga.
snelhest
2014-11-14, 16:51
Jag hade offrat allt för hunden. Det finns ingenting som gör mig så illa berörd som djur som far illa.
Jag vet inte... Jag har genom åren, yrket och umgänget blivit allt mer konfliktbenägen. Förut hade jag varit mer benägen att rycka på axlarna och tänka att det inte var mitt problem. Nu hade jag varit mer benägen att rycka tag i henne och säga åt henne att ge fan i det.
Jag hade offrat allt för hunden. Det finns ingenting som gör mig så illa berörd som djur som far illa.
Vegan?
R Scarpa27
2014-11-14, 20:42
har redan blivit förbannad på min granne.
han jagade min katt och sprutade vatten på den.
jag såg allt och det pågick fler ggr...
jag satte mig i ett träd utanför hans hus, med en stor hink med skållhett vatten som jag hällde över han, och frågade om det kändes lika kul nu som att spruta vatten på min katt....
detta var ganska många år sedan :)
Magnus N
2014-11-14, 20:46
har redan blivit förbannad på min granne.
han jagade min katt och sprutade vatten på den.
jag såg allt och det pågick fler ggr...
jag satte mig i ett träd utanför hans hus, med en stor hink med skållhett vatten som jag hällde över han, och frågade om det kändes lika kul nu som att spruta vatten på min katt....
detta var ganska många år sedan :)
Var han över på din tomt och jagade katten?
R Scarpa27
2014-11-14, 20:54
Var han över på din tomt och jagade katten?
ja. killen fick även näsblod på köpet då hinken smällde till snoken på han ganska ordentligt :)
Magnus N
2014-11-14, 20:57
ja. killen fick även näsblod på köpet då hinken smällde till snoken på han ganska ordentligt :)
Ja då var det bara lugna puckar :D Håller man sig bara på sin egen tomt med djuren så ska andra hålla sig ifrån att jaga dem :p
Diomedea exulans
2014-11-14, 22:09
Om en hund hade varit inne på min tomt och jagat mina höns hade jag nog slagit den.
om en hund hade varit inne på min tomt och jagat mina höns hade jag nog slagit den.
:d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.