Visa fullständig version : Radiotjänst-fråga
Jag råkade öppna dörren, eller det fanns en anledning till att jag öppnade egentligen. Blev paff. Kan inte reglerna om vad som kan hända så jag skrev på. Kommer nu betala 173 kr/månad.
Det är som så att jag hyr i andra hand. Är fortfarande skriven hos mina föräldrar och de betalar. Jag har ju en tv och dator men ingen internetuppkoppling utöver min surf på mobilen och har enbart tv-kanaler som finns som standard.
Jag sa inte att jag hade varken tv eller dator. Ingen vill väl betala avgiften, iaf inte jag.
Är det bara att betala nu eller? Vad händer om jag säger upp mitt avtal?
eternallord
2014-11-11, 19:36
Du kan nog bara ringa och säga att du gjort dig av med din TV.
Okej. Försökt läsa på massa men hittar bara gammalt. Mobilen behövs väl inte nån radiotjänst för?!
Okej. Försökt läsa på massa men hittar bara gammalt. Mobilen behövs väl inte nån radiotjänst för?!
Nope stämmer.
Så att jag bara hör av mig till dem å säger att mina föräldrar betalar vilket jag inte visste och jag själv har ingen tv. Borde väl vara lugnt?
WHITEFOLKS
2014-11-11, 19:57
Att dina föräldrar betalar spelar ingen roll om du inte tillhör samma hushåll (vilket du uppenbarligen inte gör).
Men jag hyr till mars månad. Ska jag ta smällen å säga att jag vill betala till mars å sen skita i det. Jag menade att jag står skriven hos mina föräldrar.
Pappa påstår att de kan kolla några signaler hit å dit. Nån som med säkerhet vet hur det ligger till. Jag menar jag kollar knappt dator eller tv men går ju inte under av att betala liksom.
Du är skriven hos dina föräldrar. Således bor du där.
Pappa påstår att de kan kolla några signaler hit å dit. Nån som med säkerhet vet hur det ligger till?
TV-pejlaren har ett spröt som han kan skicka in genom springor eller hål i dörren. Den känner sedan av vibrationer i luften från TV'n. Signalen blir extra stark de perioder på året när det är stora sportsändningar eller evenemang som melodifestivalen. TV-pejlaren är dagaktiv, så på natten är avgiftssmitaren säker, eftersom TV-pejlaren sover i sin håla. På dagen kan han lätt fastna i TV-pejlarens fälla.
Du är skriven hos dina föräldrar. Således bor du där.
Okej. Men jag uppgav att jag precis flyttat in på adressen i fråga. Vill inte ställa till det för den personen jag hyr av.
Får hänvisa till mina föräldrars adress och hoppas på det bästa.
TV-pejlaren har ett spröt som han kan skicka in genom springor eller hål i dörren. Den känner sedan av vibrationer i luften från TV'n. Signalen blir extra stark de perioder på året när det är stora sportsändningar eller evenemang som melodifestivalen. TV-pejlaren är dagaktiv, så på natten är avgiftssmitaren säker, eftersom TV-pejlaren sover i sin håla. På dagen kan han lätt fastna i TV-pejlarens fälla.
Okej. Men hur kommer det sig att personen som bor på denna adress jag hyr av i andra hand inte råkat ut för en sån sak? Kommer de testa nu eftersom att jag skrivit på å sen säger upp tro?
Ring och säg att du fått höra att det inte gäller för telefon då. Eller betala tills du flyttar ut.
Ring och säg att du fått höra att det inte gäller för telefon då. Eller betala tills du flyttar ut.
Det kan jag ju kanske göra iofs. Tack.
Akerhage
2014-11-11, 20:21
Bara skicka in en överklagan till dem via internetformuläret, säg du varken har TV eller någon mottagare och inte tänker skaffa heller, att de felaktigt har skickat faktura till dig.
Jag skickade 2 sådana brev till dem för att bli av med min faktura.
Bara skicka in en överklagan till dem via internetformuläret, säg du varken har TV eller någon mottagare och inte tänker skaffa heller, att de felaktigt har skickat faktura till dig.
Jag skickade 2 sådana brev till dem för att bli av med min faktura.
Asså jag har ju tv men vad menas med mottagare exakt? Jag kan ju neka tv och dator osv men hur skulle de kunna kolla om jag hat nån mottagare?
Du har en TV vilket faller under TV-avgiften.
2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).
Ska jag betala radio- och tv-avgift om jag är skriven hos mina föräldrar?
Är du skriven på din förälder/föräldrars adress och det hushållet betalar radio- och tv-avgift så täcks även din mottagare. Du behöver därför inte betala en egen avgift. Men om du flyttar för att studera vid universitet eller högskola ska du normalt vara folkbokförd på din studieort. Var man skall vara folkbokförd styrs av Folkbokföringslagen (SFS 1991:481)
Lagboken säger följande:
6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.
7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila.
Dock:
8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning. Lag (2013:380).
Akerhage
2014-11-11, 20:37
Jag har 2 TV och en digitalbox, men tänker då inte betala för det. Skriv du inte har något i din lägenhet bara. Det är inte svårare än så. De måste bevisa du talar osanning isf. Vilket de i stort sett inte kan göra. Vem fan betalar 2500kr/år för SVT1 och SVT2? Inte jag iaf, kollar väl 20min per år sammanlagt på de kanalerna. Använder mina TV själv som datorskärmar i princip, kan inte hjälpa de har mottagare i sig.
Lagboken säger följande:
Tack för information. Du verkar insatt eller åtminstone villig att hjälpa till:) så passar på att fråga hur jag ska göra för att finna något kryphåls? Vad kan hända liksom?
Jag har 2 TV och en digitalbox, men tänker då inte betala för det. Skriv du inte har något i din lägenhet bara. Det är inte svårare än så. De måste bevisa du talar osanning isf. Vilket de i stort sett inte kan göra. Vem fan betalar 2500kr/år för SVT1 och SVT2? Inte jag iaf, kollar väl 20min per år sammanlagt på de kanalerna. Använder mina TV själv som datorskärmar i princip, kan inte hjälpa de har mottagare i sig.
Uppskattar din hjälp. Har du avsagt din avgift? Inte fått någon koll eller brev eller så efter det?
Akerhage
2014-11-11, 20:45
Nej, den blir avsagd sen hör de inte av sig igen på ett tag, tills de börjar med sina koller igen och ringer random runt antar jag. Skitsystem är vad det är, slopa skiten istället o skatta det. Men oroa dig inte, bara fyll i formuläret och betona att du verkligen inte har något hemma och att de måste ta bort fakturan. Förklara tydligt du absolut inte har en enda pryl hemma som är licensförpliktad så ska det gå väl! Lycka till!
Nej, den blir avsagd sen hör de inte av sig igen på ett tag, tills de börjar med sina koller igen och ringer random runt antar jag. Skitsystem är vad det är, slopa skiten istället o skatta det. Men oroa dig inte, bara fyll i formuläret och betona att du verkligen inte har något hemma och att de måste ta bort fakturan. Förklara tydligt du absolut inte har en enda pryl hemma som är licensförpliktad så ska det gå väl! Lycka till!
Okej, tack!
Fråga till massan, på lappen jag skrev på så står det att jag medger innehav (gjorde jag egentligen inte).
Mottagare så är Tv ifylld (hur kan han veta det? den var inte på, om det nu har någon betydelse).
Är jag bara nojig i onödan eller ska jag ta detta på allvar. Ska jag sluta vara en "pussy" för att citera min genustänkande flickvän?
Lagboken säger följande:
Dock:
Citat:
"8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han eller hon har sin egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning." Lag (2013:380).
Detta måste ju tala för att jag helt kan slopa min avgift?
Det var inte jättepoppis uppe i Kiruna när jag ringde för att avsäga mig tv-licensen. De är inte så måna om sina "kunder".
Lägger man skiten på skatten blir det ju i princip omöjligt att klara sig undan.
Det var inte jättepoppis uppe i Kiruna när jag ringde för att avsäga mig tv-licensen. De är inte så måna om sina "kunder".
Lägger man skiten på skatten blir det ju i princip omöjligt att klara sig undan.
Hur har det gått efteråt? Har du haft någon kontroll?
Akerhage
2014-11-11, 21:05
Klart det inte är poppis, de bedriver ju verksamheten fulare än ryska maffian. Otrevliga jävlar hela bunten faktiskt och fula som fan. Trots de ringer upp en och man hävdar man inte har TV får man faktura efter samtalet. Läggs de på skatten och TV-radiotjänst slopas så lär ju inte summan bli så stor.
Akerhage
2014-11-11, 21:18
Var inte så orolig. Din flickvän verkar ha rätt ;) vad är det värsta som kan hända? Bara blåneka all existens av TV vid all kontakt med dem. Du kommer inte behöva betala om du står på dig.
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Var inte så orolig. Din flickvän verkar ha rätt ;) vad är det värsta som kan hända? Bara blåneka all existens av TV vid all kontakt med dem. Du kommer inte behöva betala om du står på dig.
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Haha aa. Anledningen till att jag öppnade var att jag såg en liten tjej genom fönstret som såg mig. Hon ringde sedan på dörren. Tänkte hon kanske vill något viktigt. Hon ville sälja saker från jultidningar typ. Jag beslöt mig för att vara lite bussig så köpte en bok. Sen 5 minuter senare ringer en man på. Tänkte "jaha det är väl hennes pappa som ska kolla namn eftersom det inte överensstämde med det på dörren å så är det Radiotjänst. Sensmoralen:
Var inte snäll.
Blev dyrt idag haha.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.