handdator

Visa fullständig version : Gräns protein/COH/Kcal efter träningen för minimerad proteinnedbrytning.

asdzxc
2014-11-10, 10:27
Rätta mig om jag har fel, men efter träning räcker ca 10 g EAA för maximal stimulans av Muskelproteinsyntesen.

Och eftersom nettomuskelvinsten är MPS-muskelnedbrytningen, kommer då frågan:

vad "krävs" för att minimera muskelproteinnedbrytningen?

Vassle/EAA som är snabba har väl inga antikatabola egenskaper i sig?
Så om man ponerar att man tar en proteindrink efter träningen och på så sätt maximerar MPS, hur stort intag av protein krävs för att maximera antikatabolism/minimera nedbrytningen?

Eller är detta beroende av kolhydrater och kcal i stort?

King Grub
2014-11-10, 10:29
Ju mer mat, desto mer minskar nedbrytning under längre tid.

Det är dock inte speciellt viktigt att minimera nedbrytningen efter träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149451&highlight=anabolism

Dreas
2014-11-10, 10:30
Rätta mig om jag har fel, men efter träning räcker ca 10 g EAA för maximal stimulans av Muskelproteinsyntesen.

Och eftersom nettomuskelvinsten är MPS-muskelnedbrytningen, kommer då frågan:

vad "krävs" för att minimera muskelproteinnedbrytningen?

Vassle/EAA som är snabba har väl inga antikatabola egenskaper i sig?
Så om man ponerar att man tar en proteindrink efter träningen och på så sätt maximerar MPS, hur stort intag av protein krävs för att maximera antikatabolism/minimera nedbrytningen?

Eller är detta beroende av kolhydrater och kcal i stort?Du behöver inte oroa dig för nedbrytningen som frisk, tränande och frekvent ätande.

Det är uppbyggnaden som är viktig. Fokus på rätt sak helt enkelt.

asdzxc
2014-11-10, 10:44
Bugar och bockar!

asdzxc
2014-11-10, 11:27
Vet inte om detta förtjänar en ny tråd, tycker ändå den passar in här då vi konkluderat att man bör satsa på MPS och inte tänka så mkt på nedbrytningen.

Minns att för några år sedan så sas det att man kan åter stimulera MPS efter träning med en timmes intervall, tex inta EAA/vassle 3 ggr på kort tid efter träning.
I vila så sjunker ju MPS vid intag av EAA med för kort mellanrum/infusion.

Är detta 1 gång/h något som fortfarande 'stämmer'?
Om ja, något som skulle kunna ge praktisk skillnad?
Eller är teorin/datan omkullkastad av nyare?

Det jag minns är att det snackades mkt om detta och the window of oppurtunity. Kan inte påstå att jag sett det nämnas alls senaste åren dock.

King Grub
2014-11-10, 11:43
Det är inget som kan sluta stämma.

Men i stället för att uppreglera proteinsyntesen kortvarigt med EAA och förbli fastande i övrigt kan du äta vanlig proteinrik mat som kommer att hålla proteinbalansen positiv i många timmar i stället.