Visa fullständig version : Lösgodis eller Chips?
cartman2425
2014-11-08, 16:55
Tjenare!
Jag undrar vilket av dessa alternativen som är ''nyttigare''.
En påse OLW Chips(tror det är 300g) eller en påse lösgodis(ca 400g)?
Kan också berätta att jag bulkar just nu, vilket är ''bäst'' att äta av dom 2 alternativen när man väl ska äta nått av det?
mattilainen
2014-11-08, 17:07
chips är mer salt skulle jag säga. Får det plats i din kaloribudget så tycker jag inte det spelar någon som helst roll.
King Grub
2014-11-08, 17:07
Chips. Potatis och olja är bättre än socker.
Chips har en tendens att vara värre för tänder än lösgodis.
Glöm inte saltet. ;)
Chips har en tendens att vara värre för tänder än lösgodis.
Vad exakt i skadar tänderna så mycket?
Stor Hård Ådrig
2014-11-08, 18:03
Skulle säga att njutningen per kcal är större hos chips jämfört med godis. En relativt liten(?) godispåse på 300g innehåller ca 1200-1500 kcal och en stor chipspåse på 300g innehåller 1500 kcal och räcker betydligt längre. Sedan kan man ju kanske påstå att njutningen per kalori är intensivare när det kommer till godiset men där ställer jag mig neutral.
Edit: Såg att du efterfrågade nyttighet och om du med det syftar på vilket alternativ som har flest näringsämnen eller minst kalorier i eller annat vet jag inte.
upperkatt
2014-11-08, 18:03
Stärkelsen om jag förstått saken rätt. Stärkelsen lägger sig väldigt starkt på tänderna och är svårt att få bort.
Det är potatisen. Nu är potatis i sig inte lika lättfermentabelt och som "rent socker" (=lösgodis) men chips har en helt fantastisk förmåga att fastna lite här och där och ligga kvar en bra mycket längre period än lösgodis.
Inte för att "kommer det här att göra mig sjuk i munnen" är något som gemene man funderar över när de väljer mellan chips eller lösgodis.
Vi kan ju iaf vara överrens om att chips smakar inte vidare gott alls så lösgodis är rätt självklart val. *cupid*
Skulle säga att njutningen per kcal är större hos chips jämfört med godis. En relativt liten(?) godispåse på 300g innehåller ca 1200-1500 kcal och en stor chipspåse på 300g innehåller 1500 kcal och räcker betydligt längre. Sedan kan man ju kanske påstå att njutningen per kalori är intensivare när det kommer till godiset men där ställer jag mig neutral.
Edit: Såg att du efterfrågade nyttighet och om du med det syftar på vilket alternativ som har flest näringsämnen eller minst kalorier i eller annat vet jag inte.
Om man köper chips så är sannolikheten ganska hög att man även smyger ned en dippåse i vagnen, vips så är man uppe i 5000 kcal. True story.
Om man köper chips så är sannolikheten ganska hög att man även smyger ned en dippåse i vagnen, vips så är man uppe i 5000 kcal. True story.
bra bulk
BobaFett
2014-11-08, 18:17
"liten" godispåse 300 gram??
Chips räcker längre bwahhahaha :laugh:
Inte för mig, chips är farligt och det enda jag inte äter förutom pizza. Äter man en så kan man inte sluta äta förrän all chips är slut om det så vore 3 påsar.
Sen så är chips 3 gånger mer tillfredsställande än godis. Godis är bara socker och gelatin. (Choklad är gott däremot).
Stor Hård Ådrig
2014-11-08, 18:19
Kanske stämmer, men tror inte någon som köper en 300g-påse chips, 3dl gräddfil och dipp till sig själv heller skulle nöja sig med en liten godispåse på 300g om den nu skulle välja godiset. :)
King Grub
2014-11-08, 18:19
Glöm inte saltet. ;)
Salt är livsnödvändigt och viktigt. Socker är det inte. Saltet som finns i chips kan t o m vara bra och nyttigt för en tränande person som svettas mycket och inte får så mycket salt från kosten i övrigt. Socker, även om det inte nödvändigtvis behöver vara onyttigt eller skadligt i måttliga mängder, är aldrig "nyttigt".
Mycket cancerogent akrylamid i chips iofs.
Inte för mig, chips är farligt och det enda jag inte äter förutom pizza. Äter man en så kan man inte sluta äta förrän all chips är slut om det så vore 3 påsar.
Sen så är chips 3 gånger mer tillfredsställande än godis. Godis är bara socker och gelatin. (Choklad är gott däremot).
:krampus why no pizza?
Stor Hård Ådrig
2014-11-08, 18:22
Nu brukar jag själv inte äta så stora mängder åt gången pga avtagande marginalnytta, men för mig ryker garanterat 300g lösgodis snabbare än 300g chips :)
BobaFett
2014-11-08, 18:23
Inte under bulk. Fett går rakt in i depåerna vid överätning vilket protein och kolhydrat inte gör på samma sätt. (Säger inte att godis innehåller protein, antar att han får i sig det på annat håll).
Nu refererar jag egentligen bara till vad du har sagt själv.
Salt är livsnödvändigt och viktigt. Socker är det inte. Saltet som finns i chips kan t o m vara bra och nyttigt för en tränande person som svettas mycket och inte får så mycket salt från kosten i övrigt. Socker, även om det inte nödvändigtvis behöver vara onyttigt eller skadligt i måttliga mängder, är aldrig "nyttigt".
Mycket cancerogent akrylamid i chips iofs.
Givetvis, men om man äter en normal svennekost så lär man väl redan nå upp till RDI utan att ens salta maten? En chipspåse på det man får ett stort överskott.
King Grub
2014-11-08, 18:30
Inte under bulk. Fett går rakt in i depåerna vid överätning vilket protein och kolhydrat inte gör på samma sätt. (Säger inte att godis innehåller protein, antar att han får i sig det på annat håll).
Nu refererar jag egentligen bara till vad du har sagt själv.
Fruktos är inte stärkelse.
BobaFett
2014-11-08, 18:31
Fruktos är inte stärkelse.
Är godis fruktos?
King Grub
2014-11-08, 18:32
Till stor del. Socker är 50% fruktos.
:confused:
3 hg är väl en rätt liten påse? Det är godis för en tjuga.
En normal chipspåse är väl typ 30-40g, dvs. strax över en portion? Om man inte köper de monsterstora med måååånga portioner i.
En normal chipspåse är väl typ 30-40g, dvs. strax över en portion? Om man inte köper de monsterstora med måååånga portioner i.
Du tänker på minipåsarna? En "normal" påse är väl 200g?
BobaFett
2014-11-08, 18:38
Till stor del. Socker är 50% fruktos.
Hmmm... hade för mig att socker var glukos men då är det en annan femma helt och hållet. Dags att sluta med kakor och godis som preworkout :em:
Nej det är en ganska stor påse för en person.
BobaFett
2014-11-08, 18:39
3 hg är rätt mycket godis, räcker rätt länge (för mig i alla fall). Chips däremot är som kryptonit.
King Grub
2014-11-08, 18:40
Glukos är druvsocker. Det finns godis som är glukosbaserat, men det vanliga är sackaros, vanligt socker, som är en disackarid 50/50 glukos/fruktos.
Hmmm... hade för mig att socker var glukos men då är det en annan femma helt och hållet. Dags att sluta med kakor och godis som preworkout :em:
Till 50% är socker glukos så helt fel har du inte :).
Nej det är en ganska stor påse för en person.
3 hg är rätt mycket godis, räcker rätt länge (för mig i alla fall). Chips däremot är som kryptonit.
Mina uppskattningar håller nog bara för kycklingfiléer och ris. :/
Du tänker på minipåsarna? En "normal" påse är väl 200g?
Jag tänker på de påsar jag köper när jag säger "nu går jag och köper en påse chips". De är strax över en portion. Och en portion chips är 25g. Större påsar känns lite overkill för en ensammen person om man inte ska äta chips hela året :D
Jag tänker på de påsar jag köper när jag säger "nu går jag och köper en påse chips". De är strax över en portion. Och en portion chips är 25g. Större påsar känns lite overkill för en ensammen person om man inte ska äta chips hela året :D
Tror du är hyfsat ensam om den åsikten. Inte ens alla affärer som har de påsarna du pratar om :).
Haha wtf.
R Scarpa27
2014-11-08, 19:29
chips brukar jag äta ganska mkt på helgerna.
och välj svenska chips.
många utländska osv är ju fan bara potatispulver...
det ska va hyvlade potatisar =) svenska lantchips, olw, och estrella m.m
väljer man zero läsk till så blir en påse inte farligt. =)
chips är naturligt. och ingenting blir dåligt i en bra helhet av kost.
Min mage skulle ha lite svårt med kakor innan träningen. Risk att fettet i kakorna gör att de kommer upp i näsa under benpressen.
Men ditt adrenalinpåslag under träningen kommer att driva ut fruktosen som glukos i blodet. Vips får du "exogena" kolhydrater under träningspasset.
Jag tänker på de påsar jag köper när jag säger "nu går jag och köper en påse chips". De är strax över en portion. Och en portion chips är 25g. Större påsar känns lite overkill för en ensammen person om man inte ska äta chips hela åretwhat is this I don't even
När jag säger att jag "ska köpa chips" menar jag en 300g påse, eftersom detta är vad som säljs nästan exklusivt på större matbutiker. Ibland köper jag en liten påse, dessa är de på 150-200g.
En chipspåse på 25g är ju bara en och en halv tugga. Som anvihl säger, du är nog rätt ensam om åsikten att "köpa en påse chips" skulle innebära minipåsarna. :D
Tror att de allra flesta som pratar om en påse chips pratar om 2-300 gram.
Personligen så skulle jag bara känna det som om jag retade mig själv om jag köpte en så liten påse.
Jag är av filosofin. Antingen låter jag bli att äta chips (och dylika saker) eller så gör jag det ordentligt när jag väl är sugen på det.
Halvmesyrer fungerar inte för mig. Har aldrig haft den där karraktären att jag kan ha en påse godis hemma och äta lite grann någongång ibland.
Allt eller inget.
Försöker jag gå ner i vikt blir det följdaktigen inget alls.
Annars så unnar jag mig "onödiga kalorier" typ var annan vecka, men då gör jag det ordentligt och äter tills jag inte är sugen längre (1-3000 kcal över dagligt intag brukar vara lagom för att tillfredställa suget)
När jag väl ska äta godis / chips en kväll vet jag om att oavsett vad jag köper så blir jag sugen på det jag inte köpte (har jag chips vill jag har choklad osv).
Det är vid några tillfällen jag faktiskt köpt de små påsarna då. 1-2 små chipspåsar, 1-2 små ostbågepåsar och lite blandat godis. Samma totala mängd som en "normal" chips- / godispåse men lite mer variation :)
Sheogorath
2014-11-09, 10:53
Godis, glass mm sockerrikt äter jag framförallt efter träning då kroppen kommer vara mer benägen att omsätta fruktosen till glykogen -> glukos vb. Chips är standard i TV-soffan däremot, eftersom jag i regel redan har grundladdat när jag hamnar där.
R Scarpa27
2014-11-09, 19:23
När jag väl ska äta godis / chips en kväll vet jag om att oavsett vad jag köper så blir jag sugen på det jag inte köpte (har jag chips vill jag har choklad osv).
Det är vid några tillfällen jag faktiskt köpt de små påsarna då. 1-2 små chipspåsar, 1-2 små ostbågepåsar och lite blandat godis. Samma totala mängd som en "normal" chips- / godispåse men lite mer variation :)
den kombon brukar jag med göra ibland =)...
förr kunde man köpa en stor chipspåse som var fylld med små chipspåsar av olika smaker...
den var ju helt underbar. :D
Agitator
2014-11-09, 19:32
Bara titta på innehållsförteckningen på godislådorna och ösa på med de som har glukos som första ingredient.
Kolaskruvar oftast, grodor och annat gott.
Sheogorath
2014-11-09, 19:36
Bara titta på innehållsförteckningen på godislådorna och ösa på med de som har glukos som första ingredient.
Kolaskruvar oftast, grodor och annat gott.
Blir en hel del fruktos ändå. Inget man egentligen "bör" äta annat än för att ladda tömda depåer, om man ska vara duktig.
Kan varmt rekommendera finare chipssorter typ kettle, jonssons mandelpotatischips eller dom som brukar heta nått i stil med gammaldags eller naturchips.
Mindre påsar än fulchips ala olw och estrella men mer/bättre smak vilket gör att påsen trots sin ringa storlek ("bara" 125-175g ofta) tillfredställer ordentligt. Jag brukar köra en påse chips och 2-3 folköl (2,8) dagen innan ett riktigt tungt pass och det brukar generera ett riktigt stabilt tjockistryck :)
Godis brukar jag däremot lätt bli illamående av då jag trots en liberal kosthållning sällan äter mycket sötsaker.
Blir en hel del fruktos ändå. Inget man egentligen "bör" äta annat än för att ladda tömda depåer, om man ska vara duktig.
Det är det ingen som tackar dig för att du är ;). Att äta lite mer fruktos än vad som anses vara normalt om man är hårt tränande ser jag ingen nackdel med. Sen behöver man ju inte käka hundratals gram för det :).
Spela inte.
Och ärligt en stor chipspåse är 1500 kcal , räcker det ett helt år för dig? Kroppsvikt 75 gram? Nä nu gjorde du allt bort dig.
Fan ska gå och köpa pizza, undra vad bagaren tar för en att göra en pizza stor som en femkrona. Det ät det jag menar när jag säger att jag ska äta pizza.
Spela inte.
Och ärligt en stor chipspåse är 1500 kcal , räcker det ett helt år för dig? Kroppsvikt 75 gram? Nä nu gjorde du allt bort dig.
Fan ska gå och köpa pizza, undra vad bagaren tar för en att göra en pizza stor som en femkrona. Det ät det jag menar när jag säger att jag ska äta pizza.
Min morgonvikt idag är 101kg. Kaloribudgeten kommer att hamna runt 5000kcal. Tänker inte äta varken chips, pizza eller lösgodis.
Jag har inte så bra koll på exakt kcal i en chipspåse. Men en påse som jag tänker när jag tänker en normal chipspåse, som jag lämpligtvis köper på ICA rätt över gatan, tror jag väger 40g ungefär (och påsen säger att en portion är 25g). Den räcker väl en månad lite drygt för min del. På ett år kanske jag knäcker 2 st.
Hade det varit som så att jag tyckte chips var gott i största allmänhet så hade jag säkert ätit större mängder. Ibland är det gott med ett par chips.. typ 3. Att gå och köpa monstersäckar på 150-300g ser jag ingen poäng med. Kanske om jag ska vara absurdt pengakåt och titta på kilopriset.. men tänker att de kanske smakar illa i påsen efter något år. Who knows liksom.
Om du är nyfiken på andra matvanor jag har så har jag inte förmågan att bara äta en halv sats pannkakor (en sats = 12dl mjölk, 6 ägg, 6dl mjöl) utan hela måste ätas på en gång.. skillnaden gentemot chips är såklart att pannkakor faktiskt är gott.
Mina chipsvanor är förstås rätt så irrelevant för vilket som är det "nyttiga" valet mellan lösgodis och chips. Nog för jag hade valt lösgodis 9 fall utav 10 men det har knappast med nyttighet att göra.
Chips alla dagar i veckan. 300g godis är en stor näve, borde knappt räknas som en påse
R Scarpa27
2014-11-10, 19:44
Chips alla dagar i veckan. 300g godis är en stor näve, borde knappt räknas som en påse
http://www.kokogiak.com/hulk/hulk2.jpg
Brukar köra 600-700g lösgodis, 600g chips (2 sorter), 2 dipp, 2 liter cola zero. Ibalnd blir det nått paket glass och brownie efter också. Sitter fint efter chipsen.
R Scarpa27
2014-11-11, 08:20
Brukar köra 600-700g lösgodis, 600g chips (2 sorter), 2 dipp, 2 liter cola zero. Ibalnd blir det nått paket glass och brownie efter också. Sitter fint efter chipsen.
ouch, då skippar du middag innan antar jag :)
ouch, då skippar du middag innan antar jag :)
Nejdå :) Standard är 500-700g fläskfilé, 500g pommes/kroketter & 400-600g bröd eller vitlöksbröd. Självklart 100g bea till och en jävla hög med BBQ sås.
Nejdå :) Standard är 500-700g fläskfilé, 500g pommes/kroketter & 400-600g bröd eller vitlöksbröd. Självklart 100g bea till och en jävla hög med BBQ sås.
Jag blir lika förundrad varje gång du postar vad du äter.
Imponerande i all sin galenskap. Jag har haft riktiga grisdagar då jag lyckats få i mig 7-8000kcal över hela dygnet.
Du lyckas alltså få i dig 10-12.000 på bara en kväll.
Galet.
Jag blir lika förundrad varje gång du postar vad du äter.
Jag gillar att äta :)
Imponerande i all sin galenskap. Jag har haft riktiga grisdagar då jag lyckats få i mig 7-8000kcal över hela dygnet.
Du lyckas alltså få i dig 10-12.000 på bara en kväll.
Galet.
Jag ligger dagligen på 7.000-10.000 kcal periodvis (Mars-november i år tex). Har gjort 15.000+ kalorier vid flertalet tillfällen på en dag (svårt att räkna korrekt därav + bara). Har ätit nästan 10.000 kcal till frukost tex..:)
Det gör jag med, men det är nog få människor som fysiskt klarar av att äta 15.000 kalorier på en dag utan att spy och/eller totalrubba matsmältningen. Kanske finns pengar att hämta på ät-tävlingar? :d
Det gör jag med, men det är nog få människor som fysiskt klarar av att äta 15.000 kalorier på en dag utan att spy och/eller totalrubba matsmältningen. Kanske finns pengar att hämta på ät-tävlingar? :d
Alla är vi olika :) Har som bäst kommit på en 4e plats på en ätartävling (60 pers). Är inte speciellt snabb, det är min akilleshäl. Denna var på 2 timmar så det passade mig bättre :)
Tjenare!
Jag undrar vilket av dessa alternativen som är ''nyttigare''.
En påse OLW Chips(tror det är 300g) eller en påse lösgodis(ca 400g)?
Kan också berätta att jag bulkar just nu, vilket är ''bäst'' att äta av dom 2 alternativen när man väl ska äta nått av det?
Beror på ditt mål men 400g lösgodis i form av endast glukosbaserat efter ett volympass på fastande mage har flest fördelar om man vill bygga fettfri massa och inte bli fet på kuppen. Slutnotan hamnar på 1280 kcal, 240g glukos och 80g fruktos med överslagsräkning.
Outch.
10k kalorier = Hela min veckoladdning av käk (vid deff). .:D..
R Scarpa27
2014-11-11, 19:32
Jag ligger dagligen på 7.000-10.000 kcal periodvis (Mars-november i år tex). Har gjort 15.000+ kalorier vid flertalet tillfällen på en dag (svårt att räkna korrekt därav + bara). Har ätit nästan 10.000 kcal till frukost tex..:)
elitidrottare?
eller vad används allt till ? =) 10k på bara frullen haha nice, kalorier i sig är ju enkelt om man dricker olja till maten =)
dock verkar du få i dig allt via ätbart mestadels?
folk häpnar över mina portioner (äter färre och större)
om du går på bio är det soppsäcken som gäller att dra med fullt med snacks? =)...
tycker folk stirrar snett på en bara man halsar ur en 2L cola zero. :D
whuddafuks
2014-11-11, 21:42
10.000 kcalorier på en måldtid?! Det måste ju vara ett jäkla rekord! Vad åt du för något människa, om man nu ens ska kalla dig det?
Klart att de stirrar. Du dricker ju cola zero :smash:
R Scarpa27
2014-11-11, 21:48
10.000 kcalorier på en måldtid?! Det måste ju vara ett jäkla rekord! Vad åt du för något människa, om man nu ens ska kalla dig det?
Klart att de stirrar. Du dricker ju cola zero :smash:
japp men mestadels pepsi max :D
Ozziking
2014-11-11, 21:51
japp men mestadels pepsi max :D
Fler borde dricka det istället för vanlig läsk :d
R Scarpa27
2014-11-11, 21:54
Fler borde dricka det istället för vanlig läsk :d
ja inte vill jag lägga kalorierna på läsk, det har jag för stor aptit och lägger på annat. =) att lägga 800kcal på 2 L cola är ju ingen hit.
då blir det istället något ätbart för 800kalorier och 2 L pepsi max till det för samma kalorier... men! 2 L läsk som bonus :)
elitidrottare?
eller vad används allt till ? =) 10k på bara frullen haha nice, kalorier i sig är ju enkelt om man dricker olja till maten =)
dock verkar du få i dig allt via ätbart mestadels?
folk häpnar över mina portioner (äter färre och större)
om du går på bio är det soppsäcken som gäller att dra med fullt med snacks? =)...
Nä tyvärr, men jobbar stårendes i 8 timmar, cyklar 1,9 mil tor. till jobbet större delen av året samt tränar 12 pass styrketräning i veckan.
Jag har inte räknat ut de än, tycker inte muskelvolymen ökar längre :P Dricker nästan aldrig några kalorier, nått glas mjölk till vissa maträtter bara. Den frukosten var flytande kalorier men räknar dom som ätandeds ändå (kräm m mjölk, gröt m mjölk, yoghurt m crunch).
På bio brukar det bli 1,5 kilo lösgodis, 2 liter cola zero, nån liter ramlösa och hot snacks bacon i en L poppcorn box. Brukar nästan alltid gå på buffé innan bion så man är lte lagom mätt innan.
Är rätt mycket varmare än avarege svenne, har någon teori om att det beror på den stora mängden kalorier. cyklar tex i shorts klockan 5 på morgenen till jobbet idag.
Har postat allt i ett inlägg här tidigare någonstans, orkar inte leta upp det eller försöka minnas allt. Men det var nått kilo bröd med massvis av pålägg, 5dl kräm m 5dl mjölk, 3 portioner gröt m 8dl mjök och 5dl yoghurt m 300g crunch.
Jag anser att jag kan pressa i mig en respektabel mängd skräp, men fan exor det är det värsta jag hört :D skulle däcka efter 2 påsar chips
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.