Visa fullständig version : Keramikstekpanna
Nån av er som har provat det?
Köpte en för inte så längesen, fan så mycket bättre än teflon.
Har stekt det mesta i den, grönsaker och olika kött, inga problem sålänge man rafsar runt skiten lite:)
använder inget stekfett, och den är jättelätt att diska.
Tyvärr är pannorna dyra.
Bara ett råd om det nu inte redan fanns här!
R Scarpa27
2014-10-30, 19:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=72346
Det där är alldeles för ospecifikt, detta råd är för matlagning i sin helhet.
inte nån j*vla nyckelring.
R Scarpa27
2014-10-30, 22:24
Det där är alldeles för ospecifikt, detta råd är för matlagning i sin helhet.
inte nån j*vla nyckelring.
då hade jag fel. *facepalm* excuse moi.
https://img0.etsystatic.com/000/0/5469993/il_fullxfull.59886468.jpg
Värt att tänka på är att bara rengöra pannan med varmt vatten och en mjuk tvättsvamp. Det gäller egentligen alla stekpannor, då alla repor gör att anti-stickegenskaperna på pannan blir sämre. Använd inte heller någon form av tvättmedel för rengöring. Då kommer din panna hålla avsevärt mycket längre.
När du lagar mat använd också redskap i plast eller trä. Absolut inte metall då det repar ytan.
Viktigt är också att du inte spolar kallt vatten på pannan direkt efter användande. Det kan gör att keramiklegeringen krackelerar och då blir pannan värdelös snabbt. Låt alltid pannan kallna innan du rengör.
Om det är en panna i kermik/gjutjärn så är det ännu viktigare då gjutjärn kan deformeras vid snabb upphettning/nerkylning.
frippe33
2014-11-12, 08:11
Har ett set med kastruller och stekpannor i keramik. Igår var första gången maten fastnade lite i pannan och jag fick gnugga för att få bort. Färdigmarinerad kyckling, chilli och ingefära stekte jag på utan olja på boostern. Det fräste till. Annars nöjd efter en månads användande.
En ordentlig gjutjärnspanna slår sig inte.
Funkar fotfarande skitbra för mig:) har råkat misshandla lite med fel stekspade men fortfarande guld att steka i!
Skippar stekfett & lätt som fan att diska.
scarpa, skaffa dig en riktig stödgrupp för fan.
Har du kört med den regelbundet i mer än ett år? Det är då de flesta stekpannorna med beläggning brukar börja bli dåliga för mig och håller de inte längre än så har jag ingen intresse av det. Jag brukar få för mig att köpa en ny som påstås ha bättre egenskaper med några års mellanrum men likt förbannat så blir den snabbt sämre och sämre.
Min gjutjärnspanna är inne på tredje generationen och funkar ungefär lika bra som en nästan ny.
Agitator
2014-12-10, 08:43
Jag har vanlig teflon.
Spolar ur med varmvatten och torkar ur med papper.
Sedan i med en klick rapsolja, väldigt liten och smörjer den. Nästan varje stekning. Steker med den runt 3 ggr veckan. Är som ny varje gång.
Har du kört med den regelbundet i mer än ett år? Det är då de flesta stekpannorna med beläggning brukar börja bli dåliga för mig och håller de inte längre än så har jag ingen intresse av det. Jag brukar få för mig att köpa en ny som påstås ha bättre egenskaper med några års mellanrum men likt förbannat så blir den snabbt sämre och sämre.
Min gjutjärnspanna är inne på tredje generationen och funkar ungefär lika bra som en nästan ny.
Mmm gillar en gammal häx-klonka jag också men ska man steka i gjutjärn så krävs stekfett, och jag skippar teflon.
Är än sålänge ungefär som en oanvänd gjutjärnspanna, trots att jag misshandlat stackaren med stekspaden på fyllan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.