handdator

Visa fullständig version : Allmän hjälp om kost.

waspen123
2014-10-27, 16:57
Tjena! Kan ha lagt tråden fel nu, om så är fallet så ber jag om ursäkt o är bara att flytta den :)

Men till poängen: Jag har lite funderingar! Jag har senaste halvåret gått från 129kg till 104-105 (nuvarande) genom att ändra min kost och börja äta som man ska (fast i kaloriunderskott, ca 1800ca/dag ~~)

Jag har senaste veckan eller två börjat äta mycket äggröra med broccoli då jag kom fram till att det borde mätta väldigt bra utan att ha för mycket kalorier. Min fråga är då vad för bra alternativ det finns till det? Såg på youtube där någon blandade i småtärningar av kött/skinka samt gurka/tomat i stekpannan när han gjorde äggröran, finns det något mer bra alternativ?

En dag för mig i nuläget ser nog ut något i stil med:

Frukost: Två rostade mackor (finare, dyrare bröd från affären) med två skivor ost alternativt en skinkbit på, det eller en liten skål yogurt med små hårdbröd bitar i.

Lunch: Äggröra (2 ägg) med broccoli, alternativt rester från dagen innan såsom kött/pasta/ris i lagoma portioner. När jag jobbar blir det oftast att jag äter hos Mormor/Morfar så då kan det bli en macka med makrill på också.

Mellanmål: Lika som frukost, två rostade mackor. Ibland skippas det helt.

Middag: Lika som lunch fast med lite mera broccoli samt oftast kött (fläskytterfilé, cirka 200g/tre små skivor), ibland en rostad macka på sidan av om jag är extra hungrig.

Mellanmål/Kvällsfika om jag inte stannar uppe för länge: Lika som frukost fast oftast bara en macka istället tex, lite enklare helt enkelt.

Så som ni ser så är det mycket äggröra :d Innan äggröran var det oftast 1/2dl pasta samt 200g/två skivor kött o lite broccoli istället. Men måste säga att det känns som äggröran med broccoli mättar mera, även om jag inte har kött med i huvudtaget. Dricket givetvis även mycket vatten, är det inte vatten så är det vitaminbrus eller annars pepsi max om jag blir riktigt sugen.

Någon som har tips på mer kalorisnåla maträtter osv som mättar ordentligt? Gärna olika alternativ till äggröran som sagt :)

Det var allt för stunden! Hoppas jag la tråden rätt som sagt, bara flytta den annars :)

Tacksam för hjälp! :)

/Dennis

R Scarpa27
2014-10-27, 19:28
potatis... du glömde säga potatis mer mättnad på endast 80kcal/100g finns inte :) gott med.

waspen123
2014-10-27, 20:53
potatis... du glömde säga potatis mer mättnad på endast 80kcal/100g finns inte :) gott med.

Oj! Trodde helt klart det var mer än så i potatis :) Såg dock får någon vecka sedan att det var väldigt lite kalorier i just pulvermos, så makes sense I guess! Tack för tipset :)

R Scarpa27
2014-10-27, 20:59
Oj! Trodde helt klart det var mer än så i potatis :) Såg dock får någon vecka sedan att det var väldigt lite kalorier i just pulvermos, så makes sense I guess! Tack för tipset :)

potatis är nog det bästa livsmedel vid deff skulle jag säga/ om man vill hålla sig mätt och kunna äta en del :)
och du bor i sverige här jaekla finns det potatis :) hehe.

Wikner89
2014-10-28, 02:49
Jag personligen hade bytt bort det rostade brödet mot något annat. Inte för att det är nått dåligt men jag blir inte riktigt mätt om jag äter t.ex rostat bröd.
Havregrynsgröt tycker jag är riktigt bra som frukost/kvällsmål och jag tycker att det ger bra mättnad och även inte så mycket kalorier.
Olika sortes böner kan vara schysst också. Brukar dra i lite kidney bönor i nästan allt jag gör hemma.

waspen123
2014-10-28, 16:19
potatis är nog det bästa livsmedel vid deff skulle jag säga/ om man vill hålla sig mätt och kunna äta en del :)
och du bor i sverige här jaekla finns det potatis :) hehe.

Haha jo sant! Åt potatis med broccoli och filé till lunch idag, gu vad mätt man vart! :)

Jag personligen hade bytt bort det rostade brödet mot något annat. Inte för att det är nått dåligt men jag blir inte riktigt mätt om jag äter t.ex rostat bröd.
Havregrynsgröt tycker jag är riktigt bra som frukost/kvällsmål och jag tycker att det ger bra mättnad och även inte så mycket kalorier.
Olika sortes böner kan vara schysst också. Brukar dra i lite kidney bönor i nästan allt jag gör hemma.

Jag blir rätt mätt av det faktiskt, äter ju med cirka 2-3 timmars mellanrum dock så behöver inte hålla mig mätt så himla länge heller :) Samt att det är så simpelt att göra i ordning! Havregrynsgröt istället för frukost hade varit något dock, jobbar väldigt fysiskt så lite extra energi och mättnad hade ju inte skadat då iofs. Tack för hjälpen :)

Landlord
2014-10-30, 10:32
Jag brukar äta nötter och pumpafrön under dagen. De är perfekta som mellanmål. Ett annat tips är omelett gjord på ägg och fettsnål ost. Ca 200 kalorier, men man står sig på det ganska länge.

Köttis
2014-10-30, 11:10
Haha jo sant! Åt potatis med broccoli och filé till lunch idag, gu vad mätt man vart! :)

Jag blir rätt mätt av det faktiskt, äter ju med cirka 2-3 timmars mellanrum dock så behöver inte hålla mig mätt så himla länge heller :) Samt att det är så simpelt att göra i ordning! Havregrynsgröt istället för frukost hade varit något dock, jobbar väldigt fysiskt så lite extra energi och mättnad hade ju inte skadat då iofs. Tack för hjälpen :)

Du äter alltså enligt din trådstart 2-6 rostade mackor per dag och motiverar det med att du ändå äter så ofta. Är nog många som håller med om att mackor ger en väldigt dålig mättnad per kalori. Om du väljer någonting annat än rostade mackor kanske du inte behöver äta efter 2-3 timmar igen, alternativt kan äta mindre kalorier och ändå hålla dig mätt till nästa mål?

hampfuz
2014-10-30, 11:56
Det är ju stor skillnad på mättnad från bröd och bröd. Rostar du vitt bröd eller danskt rågbröd? Spannet är stort.

Pretorian
2014-10-30, 13:22
Det är ju stor skillnad på mättnad från bröd och bröd. Rostar du vitt bröd eller danskt rågbröd? Spannet är stort.

Jag är mer vitt-bröd-kille. Det är oftast färre kalorier per skiva eftersom det är så lätt. Dessutom är det gott tillsammans med massa goda pålägg.

waspen123
2014-10-30, 22:32
Du äter alltså enligt din trådstart 2-6 rostade mackor per dag och motiverar det med att du ändå äter så ofta. Är nog många som håller med om att mackor ger en väldigt dålig mättnad per kalori. Om du väljer någonting annat än rostade mackor kanske du inte behöver äta efter 2-3 timmar igen, alternativt kan äta mindre kalorier och ändå hålla dig mätt till nästa mål?

Poängen med att äta oftare men mindre är att hålla igång matsmältningen osv osv, dietistens order. Med tanke på hur bra det har gått så ser jag inget att klaga på heller. Inte något jag "motiverar med". Nu kommer säkert du säga hur det inte spelar någon roll hur ofta jag äter osv osv :d Men det har funkat för mig och jag mår väldigt bra :)

Just nu rostar jag inget bröd! Då min brödrost nästan gick i lågor så har jag nu gått över till 1 portion havregrynsgröt med typ 2 dl mjölk i, alternativt "orostade" mackor :( *snyft* måste göra mig råd med en ny brödrost hehe.

Men annars så är det typ lite "vitare" fullkorn, dyrare sorten.. kommer inte ihåg märket men dom har tex morotsbröd, saltat bröd och nå annat. Finns både på Ica och Coop. Ska ha lite bra saker i sig osv.

Köttis
2014-10-30, 23:22
Poängen med att äta oftare men mindre är att hålla igång matsmältningen osv osv, dietistens order. Med tanke på hur bra det har gått så ser jag inget att klaga på heller. Inte något jag "motiverar med". Nu kommer säkert du säga hur det inte spelar någon roll hur ofta jag äter osv osv :d Men det har funkat för mig och jag mår väldigt bra :)

Det är bra att du mår bra och fortsätt äta ofta om det funkar för dig. Var snarare att du frågar efter mättande kalorisnåla maträtter, vilket jag tycker att rostade mackor är långt ifrån. Äter du något lika mättande men för färre kalorier kan du äta fler kalorier i det målet du nu eftersöker förslag på. Större kaloribudget -> större valfrihet, så du inte behöver äta äggröra varje gång.

waspen123
2014-11-03, 20:29
Det är bra att du mår bra och fortsätt äta ofta om det funkar för dig. Var snarare att du frågar efter mättande kalorisnåla maträtter, vilket jag tycker att rostade mackor är långt ifrån. Äter du något lika mättande men för färre kalorier kan du äta fler kalorier i det målet du nu eftersöker förslag på. Större kaloribudget -> större valfrihet, så du inte behöver äta äggröra varje gång.

Jo! Mitt val och äta lite mindre och oftare som sagt, men jag är som sagt ute efter mättande kalorisnåla maträtter. Så om du har nå tips på det så keep em coming :)

Har dock börjat skippa mellanmålet mellan frukost och lunch nu då jag börjat äta havregrynsgröt med lite mjölk i o de mättar som satan *rolleyes* Men förutom det så äter jag lika ofta som jag skrev ovan. Men som sagt, mest för jag gillar att äta och känner att jag håller energin uppe bättre genom att äta mindre och oftare än mer och mer sällan.

:)

waspen123
2014-11-03, 21:33
Ursäktar för dubbelpost, men stämmer verkligen detta? o: Detta är vad jag har ätit idag, på pricken. Förutom att jag har druckit mer vatten än vad det står då samt att jag tar vitaminer/koffein på morgonen.

Jag kan väl inte bara ha fått i mig så lite kalorier? Detta är typ en vanlig dag för mig nu för tiden, +/- olika sorters kött/variationer då. 885 kalorier kan ju inte stämma? Iofs har jag ett till mellanmål på cirka 200 kalorier men ändå! Jag äter mig ju mätt och mer där till, låter sjukt!

http://i.imgur.com/X8IoyM9.png

Aliaas
2014-11-03, 21:45
Ursäktar för dubbelpost, men stämmer verkligen detta? o: Detta är vad jag har ätit idag, på pricken. Förutom att jag har druckit mer vatten än vad det står då samt att jag tar vitaminer/koffein på morgonen.

Jag kan väl inte bara ha fått i mig så lite kalorier? Detta är typ en vanlig dag för mig nu för tiden, +/- olika sorters kött/variationer då. 885 kalorier kan ju inte stämma? Iofs har jag ett till mellanmål på cirka 200 kalorier men ändå! Jag äter mig ju mätt och mer där till, låter sjukt!

http://i.imgur.com/X8IoyM9.png

jamen du äter ju bara låg-kcal föda? *screwy*

waspen123
2014-11-03, 21:49
jamen du äter ju bara låg-kcal föda? *screwy*

Jo men trodde jag låg på cirka 1500 kalorier här, jag blir ju mätt som fan på det jag äter. Vart helt paff lol! Ska börja lägga till mer kött/sallad tror jag, samt köra två portioner gröt istället för 1 på morgonen om jag ska jobba/träna kanske :)

Aliaas
2014-11-03, 21:54
Jo men trodde jag låg på cirka 1500 kalorier här, jag blir ju mätt som fan på det jag äter. Vart helt paff lol! Ska börja lägga till mer kött/sallad tror jag, samt köra två portioner gröt istället för 1 på morgonen om jag ska jobba/träna kanske :)

eller så äter du nått mer kcal-tätt som du gillar? vrf trycka i dig mer mat när du är mätt?

för jag antar att du försöker gå ner i vikt eller?

waspen123
2014-11-03, 22:19
eller så äter du nått mer kcal-tätt som du gillar? vrf trycka i dig mer mat när du är mätt?

för jag antar att du försöker gå ner i vikt eller?

Har gått från 129kg till 104kg det senaste halvåret ja, så skulle säga mer än "försöker" :) Tror jag ska äta mera kött (vilket jag älskar) samt att jag kanske borde ta proteinpulver då, då borde jag öka både antalet kalorier samt mängden proteiner.

Har dock inte bara behållit muskler under den här tiden utan har även ökat i de, utan att ha tränat allt för hårt. (tränar hemma, ej gym etc, har precis börjat träna lite hårdare också.)

Bilder kan fås vid intresse, jag är då ingen anorektiker haha! *flex*

MikaelB
2014-11-03, 22:32
Du har ju skrivit fel på den där tabellen, kolla din äggröra igen..

waspen123
2014-11-03, 22:35
Du har ju skrivit fel på den där tabellen, kolla din äggröra igen..

Har jag? Om du menar "red meat" så var det det som var närmast i kalorier som jag kunde hitta att 100g fläskytterfilé hade.. vilket är vad jag oftast äter då. sen är det ju scrambled egg, gånger två i lunch och tre i middag.

MikaelB
2014-11-03, 23:00
Har jag? Om du menar "red meat" så var det det som var närmast i kalorier som jag kunde hitta att 100g fläskytterfilé hade.. vilket är vad jag oftast äter då. sen är det ju scrambled egg, gånger två i lunch och tre i middag.

Det står att du bara äter 34 kcal i äggröran, bara ett ägg i sig är 70 kcal. ;)

waspen123
2014-11-03, 23:11
Det står att du bara äter 34 kcal i äggröran, bara ett ägg i sig är 70 kcal. ;)

Tyckte väl jag också att något inte stämde!! :d *rolleyes* Men fortf, jag borde kanske öka kalorimängden lite som sagt hehe :)