handdator

Visa fullständig version : Viktökning med tight budget

Lagget
2014-10-27, 14:36
Hej!

Ett tag sen jag var inne här nu.
Någon kanske t.o.m snubblat över min tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151401

4 år sedan jag skrev den och ingenting har hänt.
Kanske lite. Idag väger jag iallafall 75-78kg. Men efter många läkarbesök så var det ingen Marfans som dom först trodde.

4 år senare har jag fortfarande problem att ta mig till gymmet pga osäkerhet, pga min okunskap.
Nu har jag dock blivit arbetslös och min ekonomi är inte den bästa. Har lyckats hänga med två av mina polare till gymmet nu i 3 veckor ca 1-3 dagar/veckan.
Alltid något?

Jag börjar mer och mer gilla att gå till gymmet, för varje gång jag är där - så växer min kunskap och gymmet blir mer och mer tilltalande.

Men så kommer vi till det här med maten och viktökningen.
Jag har fattat så långt att jag just nu ligger på underskott av protein/energi och måste få överskott för att kunna gå upp i vikt/muskulatur.
Problemet är som nämnt ovan - att jag är arbetslös.
Därav kan jag inte riktigt planera (då jag har noll erfarenhet att äta rätt) mitt överskott och därför börjar gå in i en svacka.

Jag fick hybris förra gången för 3 år sedan och köpte hem 4kg Whey-100 och creatine. Det gick väl sådär. 2 veckor senare hade jag slutat av olika skäl.
Nu vill jag istället bara gå till gymmet, äta hyffsat rätt och sen ta det för vad dagen och ekonomin tillåter.

Frågan blir därför:

Hur hade ni planerat 5 dagars måltider för en budget av ca 1500-2500kr/vecka?
Eller är det faktiskt ett alternativ att testa 900g whey-80 och se om det funkar bättre på mig?

Kan ju tilläggas att jag hittat en sida http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
Där jag fått ut att mitt Kcal/dag bör ligga på ca 2651.

Note:
Har IBS, en magsjukdom som gör att jag måste springa på toa liiiiite mer än vad en vanlig svensson gör.
Därför kan jag heller inte äta laktos, kryddig mat, kaffe, vitlök osv. Och inte heller fisk i mängder, vilket försvårar för mig när jag läser på internet ang fiskens protein.

Hoppas jag postat rätt och att jag inte startat en "jävla nybörjartråd gå och sök istället". Isåfall får ni ryta till.

AronP
2014-10-27, 14:39
Kolla in "Big on a budget", "Huge on a hundred m.fl på youtube så får du rätt så mkt råd.

1500kr/v är verkligen inte lite pengar. För 3000kr/månad borde du kunna äta riktigt bra.

Slippy
2014-10-27, 15:29
Jag äter för ca: 1500 / måndad när jag bor i Sverige...
Börja laga mat...

zozofu93
2014-10-27, 15:41
Jag äter väldigt mycket, lagar själv och 3k räcker rätt bra

henrikl
2014-10-27, 16:10
Billigare att bulka än att deffa imo. Kan man få största delen av proteinbehovet täkt genom kolhydratskällor... 2000kr/mån räcker långt.

Pepz
2014-10-27, 16:18
du skrev fel va?

Hur hade ni planerat 5 dagars måltider för en budget av ca 1500-2500kr/vecka?

Lagget
2014-10-27, 16:58
du skrev fel va?

Svar ja. Skönt att ni är på hugget. Menade /månad.

Men till matfrågan: Hur ser era middagar ut? Ris, kyckling och broccoli?

Jag äter för ca: 1500 / måndad när jag bor i Sverige...
Börja laga mat...

Jo visst man kan ju landa på den summan. Och det är ju lite det jag frågar om i tråden. Vad man ska göra för att landa där?

"börja laga mat", jo men tjena. Det är ju inte direkt så att jag äter pizza 24/7.

Lagget
2014-10-27, 17:08
Kolla in "Big on a budget", "Huge on a hundred m.fl på youtube så får du rätt så mkt råd.
Tack! Håller på att kolla den atm!
Havregryn och ägg = proteinbomber?

Edit: Sorry för dubbelpost. Blev fel när jag skulle ändra.

z_bumbi
2014-10-27, 17:09
"börja laga mat", jo men tjena. Det är ju inte direkt så att jag äter pizza 24/7.

Kan du laga mat så ser jag inte problemet?

Du kollar upp vad saker innehåller och vad det kostar, gör matsedeln efter vad du kommer fram till och laga maten.

R Scarpa27
2014-10-27, 18:40
jag har aldrig sett att pasta,ris, och bröd m.m är speciellt dyrt kolhydraterna fixar du superbilligt lägg pengarna på proteinet.

lagar man själv blir det oftast billigt och köp storpack.

Hackenschmidt
2014-10-27, 19:25
http://proteinperkrona.se/

Inte så många livsmedel men den kanske kan ge några idéer i alla fall.

Lagget
2014-10-27, 22:16
jag har aldrig sett att pasta,ris, och bröd m.m är speciellt dyrt kolhydraterna fixar du superbilligt lägg pengarna på proteinet.

lagar man själv blir det oftast billigt och köp storpack.

Jo men det var såna här grejor som jag inte riktigt greppat. Det enda jag vet om att äta rätt är att jag sett större killar käka kyckling/ris/broccoli och därför tagit efter.
Tack ändå för tipset!

http://proteinperkrona.se/

Inte så många livsmedel men den kanske kan ge några idéer i alla fall.

Härligt! Tackar så hjärtligt!

R Scarpa27
2014-10-27, 22:21
Jo men det var såna här grejor som jag inte riktigt greppat. Det enda jag vet om att äta rätt är att jag sett större killar käka kyckling/ris/broccoli och därför tagit efter.
Tack ändå för tipset!

Härligt! Tackar så hjärtligt!

definitivt ska man inte leva på ris kyckling och brocolli, tråkigt med samma kost hela tiden, och den gör inte bättre ifrån sig än någon varierad blandkost.

se allt på helheten.

Pepz
2014-10-27, 22:21
Tack ändå för tipset!

!

du kommer aldrig gå upp i vikt om du äter kyckling ris och broccoli. (nåja om du äter enorma mängder av det)
det är vad folk käkar på diet.

ät vanlig husman. köp billig köttfärs/blandfärs och laga storkok på spaghetti köttfärssås, lasagne, köttbullar med potatis och gräddsås.
Käka bacon med stekt ägg och stekt potatis.
stekt fläsk med potatis och löksås.
tjockpannkaka med sylt och grädde

kort sagt: ät vanlig billig mat som du lagar från grunden.
köp storpack, extrapriser och korta datum, använd frysen!

G_lund
2014-10-27, 23:02
Kolla i matlagningsforumet för tips kompis, ät det du är sugen på.

Pasta, kött mjölk och någon god lättlagad sås.
Några frukter eller en kaka som efterrätt.

Gör matlådor så att du alltid har en matlåda eller två i kylen/frysen.
Håller du igång träningen så brukar aptiten komma också.