Visa fullständig version : så ställs klockan om igen.
R Scarpa27
2014-10-25, 20:54
suck...1 timma bakåt... trött på omställning av tiden... skrota sommar och vintertid nu.
vintertiden strax här...
valde att skriva ställs tiden och inte så ställer VI om tiden.. det sköts mestadels per automatik idagsläget på det mesta ;)
Magnus N
2014-10-25, 20:56
Så skönt med 1h att sova extra :D
Det är ju bara strunta i att ställa om klockorna om du inte gillar det. Living on the edge ;).
R Scarpa27
2014-10-25, 21:14
Det är ju bara strunta i att ställa om klockorna om du inte gillar det. Living on the edge ;).
den ställer ju om sig själv endå =) och naw.. jag vill leva i samma tid som allmänheten också :)
Tycker det är ologiskt att ställa om klockan, har inte förstått poängen ännu
Ryssarna går väl för permanent tid nu va? Eller har dom redan gjort det?
Tsubodai
2014-10-25, 21:28
Läste nåt förut om att det dog några stycken per år pga stressen av att ändra klockan.
Tycker själv att det är värdelöst att det blir mörkt en timme tidigare, tycker det är bättre att det är mörkt på morgonen
Ristretto
2014-10-25, 21:35
Visst gäller det hela vintern? En timme bak varje kväll?
High1ander
2014-10-25, 21:55
Läste nåt förut om att det dog några stycken per år pga stressen av att ändra klockan.
Tycker själv att det är värdelöst att det blir mörkt en timme tidigare, tycker det är bättre att det är mörkt på morgonen
Har läst det också, men tror inte det var stressen av själva omställningen, utan att man sover en timme mindre/mer. Sen visa det sig att det jämna ut sig så det dör fler efter en timme mindre, och färre med en timme mer...
Andy.da.wohoo
2014-10-25, 23:25
Tycker det är ologiskt att ställa om klockan, har inte förstått poängen ännu
För att bönderna tidigare behövde dagsljus längre på dagen så ansåg man det vettigt att ställa fram klockan en timme för sommartid.
Scratch89
2014-10-26, 00:01
För att bönderna tidigare behövde dagsljus längre på dagen så ansåg man det vettigt att ställa fram klockan en timme för sommartid.
Jag tycker det blir ologiskt med ordningen nu, dock. Nu drar vi tillbaka klockan, så klockan 17 blir alltså 16, så att säga. Det innebär att dygnets vakna timmar ger fler mörka timmar utan sol; det är mörkt när man går till jobbet och när man åker hem. Inte konstigt att svenskar blir så deprimerade under vinterhalvåret. Hade man istället vridit klockan åt andra hållet hade man kanske haft en timma till med dagsljus.
Under sommaren behövs det inte fler ljusa timmar på dygnet, då det ofta är ljust större delen ändå.
PureWhey
2014-10-26, 00:43
Jag tycker det blir ologiskt med ordningen nu, dock. Nu drar vi tillbaka klockan, så klockan 17 blir alltså 16, så att säga. Det innebär att dygnets vakna timmar ger fler mörka timmar utan sol; det är mörkt när man går till jobbet och när man åker hem. Inte konstigt att svenskar blir så deprimerade under vinterhalvåret. Hade man istället vridit klockan åt andra hållet hade man kanske haft en timma till med dagsljus.
Under sommaren behövs det inte fler ljusa timmar på dygnet, då det ofta är ljust större delen ändå.
Indaresting
KangaBanga
2014-10-26, 00:48
http://shernox.net/blog2013/wp-content/uploads/2012/05/clip_image001.jpg
Ställa om klockan, är det Guds påhitt?
Andy.da.wohoo
2014-10-26, 01:16
Fast det är ju under vinterhalvåret vi går enligt "normaltid". På sommaren går vi en timme före "soltid" eller vad man kallar det.
Och jag får erkänna att jag hade fel i det jag sa i min förra post. Man testade det 1916 men bönderna klagade så mycket så man använde det inte efterföljande år. Det var först 1980 man införde det, så väldigt sent alltså.
wikikälla (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid#Historik_och_global_anv.C3.A4ndning)
Kasst att jobba natt idag. Klockan 02:00 kändes väldigt lång.
Scratch89
2014-10-26, 11:20
Fast det är ju under vinterhalvåret vi går enligt "normaltid". På sommaren går vi en timme före "soltid" eller vad man kallar det.
Och jag får erkänna att jag hade fel i det jag sa i min förra post. Man testade det 1916 men bönderna klagade så mycket så man använde det inte efterföljande år. Det var först 1980 man införde det, så väldigt sent alltså.
wikikälla (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid#Historik_och_global_anv.C3.A4ndning)
Jaha, okej. Men det är fortfarande jobbigt så som vi har det nu. Borde ändra så att det blir tvärtom.
mattilainen
2014-10-26, 11:28
Kasst att jobba natt idag. Klockan 02:00 kändes väldigt lång.
typ dubbelt så lång?
Vart kan man klaga om tidsomställningen det är ju bara ett modernt dumt påhitt alla länder har ju inte det så varför vi? Fast lagomlandet ska väl ha allt dåligt.
MackeJuve
2014-10-26, 11:59
Kul när man får en extra partytimme ute på nattklubbarna :)
Vart kan man klaga om tidsomställningen det är ju bara ett modernt dumt påhitt alla länder har ju inte det så varför vi? Fast lagomlandet ska väl ha allt dåligt.
För det kan ju inte alls vara en stor och helt underbart bra fördel att få en extra soltimme under sommmaren som i sverige "bara är en enda dag för resten regnar bort *cry*"
perfekt med en extra timme då jag har en uppsats att skriva tills imorrn.
för det kan ju inte alls vara en stor och helt underbart bra fördel att få en extra soltimme under sommmaren som i sverige "bara är en enda dag för resten regnar bort *cry*"
nä!
R Scarpa27
2014-10-26, 19:34
snarare gammalmodigt nu. :) tror dock sommar/vintertid kommer försvinna mot framtiden.
snarare gammalmodigt nu. :) tror dock sommar/vintertid kommer försvinna mot framtiden.
Varför skulle den det? Och vad är det negativa med omställningen? Framförallt nu när nästan allting sker automatiskt. Jag kan bara se positiva saker med det.
Macroman
2014-10-27, 10:34
Det är väl en lutheransk grej att ställa om klockan till vintertid? Dvs att få upp folk på morgonen genom att göra det ljusare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.