Visa fullständig version : Det bästa av Skräpmat?
Hej,
Ja tyvärr (stackars mig) kommer jag bli tvungen att under några dagar äta skräpmat. Ligger i deff där av mitt problem..
Så jag går och tänker i banorna kring vad som kan vara "bäst" att äta från snabbmatställen? Mc Donalds, Burger King, pizzeria osv...
Jag får helt enkelt acceptera lite mer kalorier än vanligt samt kolhydrater. Men vill fortfarande försöka hålla ner på mängden fett. Vad kan då tänkas var bäst från nämnda ställen?
Tänker inte ta någon sallad/fiskburgare när jag besöker kedjorna, utan vill mest veta vilken måltid av det "goda" som är bäst :D
Mvh
Diomedea exulans
2014-10-21, 23:38
Man kan få en lista med näringsinnehållet på de olika grejerna på McDonalds. Bara att ta en sån, räkna och köra!
Har för mig att Burger King har såna också.
GulligaGurkan
2014-10-21, 23:48
Du bör kanske inte trycka några 20-pack chicken nuggets om dagen i allafall. Och tänk på att näringsangivelserna på McDonalds är INNAN tillagning. Alltså informationen om nuggetsen är innan de friteras (de har ju dock friterats en gång innan misstänker jag).
Åtminstone på Max har nuggets bäst protein per kalori-ratio, av "skräpmaten," exkluderat deras sallad och liknande.
16g protein och 261kcal per 100g i nuggetsen vs t.ex. Hot & Crispy-burgaren som har 14g protein och 264kcal per 100g.
edit: såg dock nu att deras nya nuggets har andra näringsvärden... 12g protein per 100g, 220kcal. Mycket mindre fett än i gamla. Så ungefär lika mycket protein per 100g som i alla burgare, dock mindre fett och kalorier.
mattilainen
2014-10-22, 00:22
måste fråga varför du är tvungen att äta skräpmat?
måste fråga varför du är tvungen att äta skräpmat?
för det ä de bästa! :Virro
Det finns sallad eller chickenwraps
Du bör kanske inte trycka några 20-pack chicken nuggets om dagen i allafall. Och tänk på att näringsangivelserna på McDonalds är INNAN tillagning. Alltså informationen om nuggetsen är innan de friteras (de har ju dock friterats en gång innan misstänker jag).
What? Stämmer det här verkligen? Var kan man hitta infon efter tillagning då?
JacobHeitmann
2014-10-22, 06:40
Du kan skippa allt det friterade och bara ta 2 hamburgare med en extra sallad bredvid så kommer du nog undan från det värsta. Är du på en pizzeria så kan du alltid ta lite extra från salladsbaren och beställa in ris eller potatis istället för pommes.
What? Stämmer det här verkligen? Var kan man hitta infon efter tillagning då?
Spelar det någon som helst roll??
Innehåller en hamburgare ett visst antal kalorier och en har en viss makrofördelning innan tillagning så kommer den gör det efter.
Då man i de allra flesta fall inte väger varje komponent på en burgare för sig efter man har fått den så är det totalt ointressant om kalorimängden som anges är före eller efter tillagning.
Som exempel.
Om innehållet i burgaren (burgare, dressing, bröd, sallad etc) enligt specifikation är låt oss säga 700kcal så är innehållet i burgaren 700kcal oavsett om den är tillagad eller inte.
Om näringsinnehållet för 12 chicken nuggets är x så kommer det vara x oavasett om det är tillagat eller inte.
Det enda som kommer skilja är näringsinnehållet per vikt, och som sagt, hur ofta har man en våg med sig till ett snabbmatsställe?
Hej,
Ja tyvärr (stackars mig) kommer jag bli tvungen att under några dagar äta skräpmat. Ligger i deff där av mitt problem..
Tänker inte ta någon sallad/fiskburgare när jag besöker kedjorna, utan vill mest veta vilken måltid av det "goda" som är bäst :D
Mvh
Does not compute.
Du har möjlighet och valet att välja någon av de "bättre" alternativen (t.ex. kycklingsallad eller något ditåt) men du väljer att inte göra det?!? Och så påstår du att du "tvungen" att äta något onyttigt under deff???
Se över dina prioriteringar!
Jag undrar också varför du är "tvungen" att välja just de sämsta snabbmatsalternativen när det allt som oftast finns alternativ som även de är snabbmat, men som fortfarande ger möjlighet till relativt vettiga/nyttiga alternativ.
Finns det både McD, BK och pizzerior så är väl chansen relativt hög att det finns någon Subway eller dylikt också.
Not sure if trolling.
Spelar det någon som helst roll??
Innehåller en hamburgare ett visst antal kalorier och en har en viss makrofördelning innan tillagning så kommer den gör det efter.
Då man i de allra flesta fall inte väger varje komponent på en burgare för sig efter man har fått den så är det totalt ointressant om kalorimängden som anges är före eller efter tillagning.
Som exempel.
Om innehållet i burgaren (burgare, dressing, bröd, sallad etc) enligt specifikation är låt oss säga 700kcal så är innehållet i burgaren 700kcal oavsett om den är tillagad eller inte.
Om näringsinnehållet för 12 chicken nuggets är x så kommer det vara x oavasett om det är tillagat eller inte.
Det enda som kommer skilja är näringsinnehållet per vikt, och som sagt, hur ofta har man en våg med sig till ett snabbmatsställe?
Burgare har jag aldrig sagt något om. Men nuggetsen är ju dränkta i olja under ganska lång tid, det borde väl påverka kalorimängden.
En stekt hamburgare har inte samma näringsinnehåll som när den var ostekt så jag är inte riktigt med på hur hela burgaren med bröd etc får samma näringsinnehåll?
Burgare har jag aldrig sagt något om. Men nuggetsen är ju dränkta i olja under ganska lång tid, det borde väl påverka kalorimängden.
Visst, om det nu skulle vara så, men även om man räknar otillagat näringsvärde så måste man även ta med oljan i beräkningen, med andra ord så gissar jag på att man vet ungefär hur mycket olja som fastnar på dem,
Av det jag sett så anger, åtminstone macdonalds, näringsvärdet på den måltid du beställt och inget annat.
Dessa näringsvärden kan jag nästan garantera att visar vad du faktiskt får i dig oavsett om de baserats på tillagat eller otillagat så tror jag siffrorna stämmer.
Om inte oljan skulle vara medräknad ställer jag mig högst frågande hur de lyckas kommer upp i så hög fetthalt med bara lite kyckling och frityrsmet...
En stekt hamburgare har inte samma näringsinnehåll som när den var ostekt så jag är inte riktigt med på hur hela burgaren med bröd etc får samma näringsinnehåll?
Jaså inte?
Hur skiljer den sig?
Förutom att innehållet per viktenhet har ändrats?
Är det innan stekning:
x kcal
y protein
z Fett
q kolhydrater
Vikt 90 gram
så är det väl efter stekning
x kcal
y protein
z Fett
q kolhydrater
Vikt 80 gram
Enda skillnaden är i vikt på produkten, och möjligen den mängd stekfett som tagits upp?
Ok som jag nämnt tidigare så anges väl näringsinnehållet för det du faktiskt äter (alltså inklusive bröd, dressing och sås)
Steker man kött så smälter fettet och hamnar i stekpannan eller på stekbordet.
Steker man kött så smälter fettet och hamnar i stekpannan eller på stekbordet.
ok, sådana skillnader finns, men jag utgår som sagt fortfarande på att näringsvärden som anges är för det man faktiskt äter.
Särskilt då de inte specificerar näringsvärdet för de ingående komponenterna separat.
Finns det någon uppskattning på hur stor andel av fettet som försvinner vid stekning (förstår att det självklart beror på den ursprungliga fetthalten.
Men någon tumregel?
Jag har själv aldrig räknat på att mina köttbitar ändrar sig vid stekning och jag tycker mina kaloriberäkningar har stämt ganska bra med min viktutveckling även utan att ha tagit hänsyn till detta fenomen.
Annars är Subway ett rätt bra alternativ om man vill ha koll det man stoppar i sig (och absolut måste äta på "snabbmatsställen").
Annars är Subway ett rätt bra alternativ om man vill ha koll det man stoppar i sig (och absolut måste äta på "snabbmatsställen").
Japp, det var därför jag tog dem som exempel =P
Tack för surret det uppskattas! :)
Men visste väl att någon skulle klaga på mina val av mat ;)
I alla fall anledningen till att jag frågar. Är för att visst jag tar träning & kost på allvar. Men tycker att man i mellan åt bör passa på att leva lite. Just nu åker jag bort tre dagar och passar på då.
Men vill inte förstöra deffen helt och som jag har förstått det lagras kolhydrater in på ett bättre sett än fett.
Så om någon snabbmat innehåller mindre fett tar jag gärna den istället.
Mvh
Diomedea exulans
2014-10-22, 13:09
Och tänk på att näringsangivelserna på McDonalds är INNAN tillagning. Alltså informationen om nuggetsen är innan de friteras (de har ju dock friterats en gång innan misstänker jag).
Va? Vad meningslöst, haha. Varför bry sig om att göra en lista överhuvudtaget isåfall?
Va? Vad meningslöst, haha. Varför bry sig om att göra en lista överhuvudtaget isåfall?
Och en ännu bättre fråga, hur lyckas de få upp så hög fetthalt om näringsvärdet som beskrivs är innan fritering?!?
Tack för surret det uppskattas! :)
Men visste väl att någon skulle klaga på mina val av mat ;)
I alla fall anledningen till att jag frågar. Är för att visst jag tar träning & kost på allvar. Men tycker att man i mellan åt bör passa på att leva lite. Just nu åker jag bort tre dagar och passar på då.
Men vill inte förstöra deffen helt och som jag har förstått det lagras kolhydrater in på ett bättre sett än fett.
Så om någon snabbmat innehåller mindre fett tar jag gärna den istället.
Mvh
Gör ett enkelt val.
Antingen prioriterar du deffen och äter något kalorisnålt eller så prioriterar du det du kallar att "leva lite" och skit så fall i vad det innehåller.
En kompromiss mellan dessa två "viljor" kommer bara bli dåligt för båda sakerna.
Sen kommer jag nog personligen aldrig förstå de som anser att skräpmat är något som gör livet värt att leva... men det är en helt annan sak =)
Jag äter förvisso också skräp ibland, men då är det oftast för att jag är lat, dum och/eller har misslyckats i att planera min tid, inte för att det är särskilt gott.
Vad har vi för källa på att McDonalds näringsvärden är före tillagning, mer än GulligaGurkans inlägg? På deras hemsida står inget om det och med tanke på att de skriver ut sina näringsvärden direkt på förpackningen man får sin burgare/nuggets/sallad i så lär det ju vara värden efter tillagning.
Allergiinfon däremot är innan tillagning.
TapaTalk.
Pretorian
2014-10-22, 13:36
Jag får inte ihop: resa bort=skräpmat
jag får inte ihop: Resa bort=skräpmat
+1
Surgency
2014-10-22, 13:44
Vad har vi för källa på att McDonalds näringsvärden är före tillagning, mer än GulligaGurkans inlägg? På deras hemsida står inget om det och med tanke på att de skriver ut sina näringsvärden direkt på förpackningen man får sin burgare/nuggets/sallad i så lär det ju vara värden efter tillagning.
Allergiinfon däremot är innan tillagning.
TapaTalk.
Ingen alls. Det stämmer inte.
VoDaresVins
2014-10-22, 13:47
Har aldrig deffat själv så kanske ute och cyklar, men spelar det verkligen nån som helst roll på dessa 3 dar förutsatt att kaloribalans/underskott hålls?
Visst att fylla sina kaloribehov av enbart frityrolja är kanske inte bra. Men om han bara t.ex. kör random pizzor, burgare och kebab under 3 dar men inte överäter, kommer det göra någon som helst skillnad? Förstår ju att det inte är hållbart i längden ā la supersize me.
Landström
2014-10-22, 13:53
Under en lång period beställde jag ofta pizza från pizzerian men tog den utan ost. Det blir gott ändå.
Nackdelen är att pizzabagaren tycker att man är en idiot men fördelen är att densamme tycker synd om en så han bjuder på pizzasalladen. :d
Diomedea exulans
2014-10-22, 13:56
Har aldrig deffat själv så kanske ute och cyklar, men spelar det verkligen nån som helst roll på dessa 3 dar förutsatt att kaloribalans/underskott hålls?
Visst att fylla sina kaloribehov av enbart frityrolja är kanske inte bra. Men om han bara t.ex. kör random pizzor, burgare och kebab under 3 dar men inte överäter, kommer det göra någon som helst skillnad? Förstår ju att det inte är hållbart i längden ā la supersize me.
Det är rätt. Han hade nog kunnat svulla i tre dagar också utan att det spelar någon roll. Jag antar att hans deff varar i flera månader, och då gör tre dagar hit eller dit ingen skillnad.
EnergiÖverskott
2014-10-22, 15:21
Är ju hur lätt som helst att köpa grillad kyckling, grönsaker, kvarg etc om du deffar och vill skita i att räkna de dagarna du är borta men, ändå vara rätt säker på att du ligger på ett underskott. Om du deffar ner dig till en vikt där du trivs så lär det ändå inte bli särskilt långvarigt om din definition av att "leva lite" är att äta skit och att detta måste göras på regelbunden basis då du ej befinner dig hemma.
Varför så svart eller vitt? Det är väl inget som hindrar dig från att äta en kebabrulle en dag och en kycklingsallad dagen efter liksom? Jag förstår heller inte att åka bort måste vara lika med skräpmat.
Efter att ha sett Jamie Oliver om "pink slime" så äter jag aldrig nuggets igen. Äter iofs ALDRIG på donken igen efter det, men särskilt inte nuggets.
On topic:
Om du ska bort 3 dagar. Sup, ät vafan som helst - LEV! Om du inte ligger i tävlingsdiet så slösa för fan inte bort ett potentiellt minne för livet för nåt så futtigt som lite KCAL-överskott i 3 jävla dagar. (Förläng deffen 1 vecka så har du kompenserat det).
Pretorian
2014-10-22, 16:03
Jag tycker också man ska "leva" men målet verkar vara att äta skräp som är gott men ändå inte jätteonyttigt men det får inte vara fiskburgare eller liknande. Skulle jag vara sugen på en Mcdonald´s-burgare så skulle jag äta det. Men att åka bort och ha som mål att äta det varje dag förstår jag inte.
Agitator
2014-10-22, 16:05
Vad är skräpmat?
Pizza är grymt under deff!
Eller McWraps kyckling.
Grymt god t.ex.
Jag tycker också man ska "leva" men målet verkar vara att äta skräp som är gott men ändå inte jätteonyttigt men det får inte vara fiskburgare eller liknande. Skulle jag vara sugen på en Mcdonald´s-burgare så skulle jag äta det. Men att åka bort och ha som mål att äta det varje dag förstår jag inte.
Jag gillar ju mat och en riktigt bra hamburgare är magiskt. Personligen hade jag inte för mitt LIV gått till McDonalds/valfritt snabbmatsställe om jag under deff skulle unna mig god mat. Jag hade gått till ett ställe som verkligen kan mat (I det här fallet hamburgare).
Poängen var väl att karln skulle unna sig att leva på ett sånt sätt så semestern blir maximalt bra/rolig. Om det innebär att äta 6 rätters 3 dagar i rad - so be it. Men alla är vi olika, jag skulle aldrig låta nån diet komma i vägen för att leva ut mitt liv till fullo, särskilt under semester. Och dessutom lär 3 dagar vara försumbart i det stora hela.
Har faktiskt polare och ett liv utanför gymmet. Så tänker inte slita upp en burk kvarg o grillad kyckling från Ica när resterande personer tar sig till snabbmatställen/resturang pga av deff...
Men! Eftersom jag ligger i "låg-fett" diet. Tänkte jag lite kring vilka alternativ som kunde vara bäst lämpade för situationen.
Tex om en burgare skulle innehålla 50g fett och samma "mättande" mängd nuggets skulle innehålla 100g fett. Så väljer jag burgaren.
Väldigt oklar frågeställning, men vore skoj att veta vad som inte dräller med fett osv.
Mvh
Väldigt oklar frågeställning, men vore skoj att veta vad som inte dräller med fett osv. Bara att gå in på tillhörande hemsida och kolla upp näringsvärden. De flesta snabbmatsrestauranger har ju färdiga näringsvärden per portion.
Generaliserat: undvik friterat och fettbaserade såser (välj t.ex. barbeque sauce istället). Mer behöver du nog inte tänka på.
Om du ändå har tänkt "passa på" att äta skräpmat, varför inte köra fullt ut istället för halvmesyr? Sånt ger ju ofta bara mersmak och du blir sugen på än mer skräpmat i fortsättningen. Det är bara tre dagar det rör sig om och om du inte ska upp för att posera på någon scen närmsta tiden är det skitsamma.
Har faktiskt polare och ett liv utanför gymmet. Så tänker inte slita upp en burk kvarg o grillad kyckling från Ica när resterande personer tar sig till snabbmatställen/resturang pga av deff...
Men! Eftersom jag ligger i "låg-fett" diet. Tänkte jag lite kring vilka alternativ som kunde vara bäst lämpade för situationen.
Tex om en burgare skulle innehålla 50g fett och samma "mättande" mängd nuggets skulle innehålla 100g fett. Så väljer jag burgaren.
Väldigt oklar frågeställning, men vore skoj att veta vad som inte dräller med fett osv.
Mvh
Grattis till att du har polare och ett liv... Det har jag också, Skillnaden verkar vara att mellan mig och mina vänner bryr vi oss inte det minsta om varandras kosthållning. Vill någon inte käka kvarg så är det ingen som höjer ett ögonbryn om denna någon (som oftast är jag...) väljer att något annat medan resten käkar på macdonalds. Jag har inga problem med att före eller efter min kvarg haka på dem och sitta och babbla skit på valfri snabbmatsställe om det är dit dem andra går.
Ok, Men varför kan du inte välja ett av de "bättre" alternativen på den matservering som du och dina kompisar tänker gå till. Du skrev ju redan i första inlägget att du inte tänkte välja någon sallad eller fiskburgare?!?
Jag sa det tidigare och säger det igen. Vill du äta skräp gör det hejhjärtat.
Vill du prioritera deffen gör det helhjärtat.
Inga jäkla halvmesyrer det blir bara dåligt.
Och förövrigt är det omöjligt att svar på din fråga.
En hamburgare på ställe A kan inne hålla mer fett än deras nuggets medan på ställe B är det tvärtom.
Gäller det någon stor kedja så kan du lika lätt som oss andra här surfa in på deras hemsida och jämföra makros själv.
Trodde jag var på KoloZZeum där man får bro sience tips om minsta lilla kalori ;)
I alla fall jag är inställd på att "sabotera" deffen under dessa få dagar. Men någonstans i bakhuvudet kommer det hela tiden finnas ett sorts diet tänk nu under deffen. Så om det finns möjlighet att spara in på fettet mellan två relativt likvärdiga måltider (smakmässigt) så gör jag gärna det. Tex en pizza vs en kebabrulle/kebab M bröd.
För visst stämmer det att kolhydrater vid överskott lagras ytligare och är lättare att tappa jämfört med fett?
Mvh
Magnus N
2014-10-22, 17:55
Trodde jag var på KoloZZeum där man får bro sience tips om minsta lilla kalori ;)
I alla fall jag är inställd på att "sabotera" deffen under dessa få dagar. Men någonstans i bakhuvudet kommer det hela tiden finnas ett sorts diet tänk nu under deffen. Så om det finns möjlighet att spara in på fettet mellan två relativt likvärdiga måltider (smakmässigt) så gör jag gärna det. Tex en pizza vs en kebabrulle/kebab M bröd.
För visst stämmer det att kolhydrater vid överskott lagras ytligare och är lättare att tappa jämfört med fett?
Mvh
Lagras det som fett kvittar det väl ifrån vilken makronutrient den lagras ifrån när det gäller frisättandet efteråt. Känns ologiskt om det skulle vara någon skillnad
Under en lång period beställde jag ofta pizza från pizzerian men tog den utan ost. Det blir gott ändå.
Nackdelen är att pizzabagaren tycker att man är en idiot men fördelen är att densamme tycker synd om en så han bjuder på pizzasalladen. :d
Har aldrig varit med om att någon har fått betala för pizzasallad. Och varför skulle någon vilja göra det? :s
När jag käkar donken brukar jag ta 4-6 burgare och kasta de flesta bröden. Sen kör jag dubbel/trippelburgare.
Fail
Har aldrig varit med om att någon har fått betala för pizzasallad. Och varför skulle någon vilja göra det? :s
När jag käkar donken brukar jag ta 4-6 burgare och kasta de flesta bröden. Sen kör jag dubbel/trippelburgare.
Varför inte beställa dubbelcheese då? :Virro
Does not compute.
Du har möjlighet och valet att välja någon av de "bättre" alternativen (t.ex. kycklingsallad eller något ditåt) men du väljer att inte göra det?!? Och så påstår du att du "tvungen" att äta något onyttigt under deff???
Se över dina prioriteringar!
Jag undrar också varför du är "tvungen" att välja just de sämsta snabbmatsalternativen när det allt som oftast finns alternativ som även de är snabbmat, men som fortfarande ger möjlighet till relativt vettiga/nyttiga alternativ.
Finns det både McD, BK och pizzerior så är väl chansen relativt hög att det finns någon Subway eller dylikt också.
Not sure if trolling.
Man kan se det som att man prioriterar lite kul i livet också, inte helt värdelöst för många att utnyttja den tid som finns på jord till lite nöjen och inte bara måsten. Av 2 onda ting välja det minst onda tycker jag är en fullkomligt vettig frågeställning av TS. Dessutom kan man väl deffa alldeles utmärkt på skräpmat? Sålänge man inte har en förbränning på 1500 kcal
Varför inte beställa dubbelcheese då? :Virro
Vet du inte vad skillnaden på en hamburgare och en cheeseburgare är?
R Scarpa27
2014-10-22, 18:41
att äta 1 mål på mcdonalds per dag är varken onyttigt eller nyttigt, det är helheten av hela kosten som avgör det.
är ju till och med va bättre att äta på mcdonalds än att inte äta alls ( vid dåligt ätande räknat)
Agitator
2014-10-22, 18:44
Jag röstar fär McWraps på donken. Grilled chicken är perfekt. Lågt med kcal och bra proten.
Man kan se det som att man prioriterar lite kul i livet också, inte helt värdelöst för många att utnyttja den tid som finns på jord till lite nöjen och inte bara måsten. Av 2 onda ting välja det minst onda tycker jag är en fullkomligt vettig frågeställning av TS. Dessutom kan man väl deffa alldeles utmärkt på skräpmat? Sålänge man inte har en förbränning på 1500 kcal
Absolut. Men varför då prata om ett TVÅNG att äta skräp?!? Då länge man tycker det berikar livet, go for it.
Och visst vi är alla olika med olika prioriteringar, men är verkligen macdonalds så kul (för någon överhuvudtaget) att det räknas som att berika livet?!?
Jag kanske är konstig men jag ser inte dietande och träning som något påtvingat det är en stor och rolig del av det som jag klassar som mitt liv. Kanske därför jag har svårt att förstå mig på alla som verkar se det som något jobbigt.
Vet du inte vad skillnaden på en hamburgare och en cheeseburgare är?
Förutsatte att du tog ost på. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.