Visa fullständig version : Vad händer om jag slutar träna och släpper kosten?
Om jag i vanliga fall tränar tung styrketräning 5 dagar/vecka och håller proteinet till ca 2 gram/kg kv och sedan plötsligt slutar med träningen i 3 månader och under den perioden äter ca 1 gram protein /kg kv, vad kan jag förvänta mig för konsekvenser på kroppen? Är i övrigt måttligt aktiv och kanske gör lite armhävningar och situps men inte mycket mer. Självklart är det omöjligt att ge några exakta svar men någon slags uppskattning/gissning borde gå att göra.
En hel del muskelförlust, det viktiga i sammanhanget är väl om du börjar träna igen så får du tillbaka musklerna snabbt.
vicarious
2014-10-20, 11:31
Äter du tillräckligt med energi och lever ett normalaktivt liv bör du inte tappa så jättemycket muskler.
BobaFett
2014-10-20, 18:51
Du kommer att se ut som en helt annan människa.
King Grub
2014-10-20, 18:52
Beror också på hur mycket muskler du har i dag.
Äter du tillräckligt med energi och lever ett normalaktivt liv bör du inte tappa så jättemycket muskler.
Beror också på hur mycket muskler du har i dag.
Båda påståendena stämmer. Har du en "normal" mängd muskelmassa, äter tillräckligt och lever ett normalaktivt liv bör du inte tappa speciellt mycket muskler. Däremot om du har en ansenlig mängd musklermassa, i närheten av ditt genetiska max, så kommer du troligtvis tappa en hel del. Men som också nämns tidigare i tråden så kommer du att ganska snabbt kunna återfå den muskelmassa som du har tappat, genom att bygga upp musklerna igen när du återgår till träning.
Väger 75 kg på 176 cm och ca 12% bf så absolut inte någon "ansenlig mängd" muskler. Okej men vad tror ni spelar 1 eller 2 gram protein/kg någon roll om jag försöker pricka energibalans? Vid deff och hård träning har man ju läst om men aldrig detta scenario.
vicarious
2014-10-21, 11:21
Väger 75 kg på 176 cm och ca 12% bf så absolut inte någon "ansenlig mängd" muskler. Okej men vad tror ni spelar 1 eller 2 gram protein/kg någon roll om jag försöker pricka energibalans? Vid deff och hård träning har man ju läst om men aldrig detta scenario.
Jag skulle få kämpa för att inte komma över 1g protein per kg kroppsvikt på energibalans. Då ska man ha ganska proteinfattiga matvanor eller möjligtvis vara vegan, vegetarian eller känslig mot mejeriprodukter.
1g vs 2g gör nog skillnad men hur stor är det svåra att svara på. Kompromissa på 1.5g?
Alltidxx
2014-10-21, 15:01
75kg 176cm? Är inte det normalvikt för en icketränande? på Hur mycket muskler tappade du under alla månader innan du började träna? :smash:
Det kommer nog gå bra det där ska du se.
Linjedomarn
2014-10-21, 15:50
75kg 176cm? Är inte det normalvikt för en icketränande? på Hur mycket muskler tappade du under alla månader innan du började träna? :smash:
Det kommer nog gå bra det där ska du se.
"normalvikt" är väldigt snedvridet i dagens samhälle men en otränad person väger inte 75 kilo på 176 cm på 12%bf
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.