Visa fullständig version : Optimal viktökning per vecka?
Konradsson
2014-10-17, 11:39
Eftersom jag är för lat för att räkna kalorier har jag tänkt anteckna morgonvikten och se hur mycket jag ökar per vecka. Vilken ökningshastighet anses då vara optimal? Som jag förstår det ger 500 kcal överskott per dag bäst resultat, men vilken viktökning motsvarar detta på ett ungefär?
EDIT: syftet är alltså att bygga muskler och samtidigt lägga på så lite fett som möjligt.
slackerguru
2014-10-17, 11:50
Eftersom jag är för lat för att räkna kalorier har jag tänkt anteckna morgonvikten och se hur mycket jag ökar per vecka. Vilken ökningshastighet anses då vara optimal? Som jag förstår det ger 500 kcal överskott per dag bäst resultat, men vilken viktökning motsvarar detta på ett ungefär?
EDIT: syftet är alltså att bygga muskler och samtidigt lägga på så lite fett som möjligt.
Ett kg kroppsfett är cirka 8000 kalorier så om du tidigare varit fet kommer du förmodligen att lägga på dig cirka 500*7=3500 kalorier alltså cirka ett halvt kilo. Har du inte varit fet tidigare kommer du förmodligen lägga på dig främst fettfri massa.
Pretorian
2014-10-17, 13:04
En viktuppgång på 0,5 kg i veckan är väl ett riktmärke för vad man MAX kan öka för att inte lägga på sig för mycket fett? Det skadar nog inte om det går lite långsammare än så.
Det känns som att det är så mycket annat som påverkar så man inte lägger på sig så mycket fett. VAD du äter och HUR du tränar.
En viktuppgång på 0,5 kg i veckan är väl ett riktmärke för vad man MAX kan öka för att inte lägga på sig för mycket fett? Det skadar nog inte om det går lite långsammare än så.
Det känns som att det är så mycket annat som påverkar så man inte lägger på sig så mycket fett. VAD du äter och HUR du tränar.
Är man vältränad och lägger på sig 0,5kg/v så är det nog mest fett och vatten men det vore coolt om det kunde vara muskelmassa... då skulle jag väga över 100kg på mina 168cm vid det här laget. :d
Spelar ingen roll hur långsamt jag ökar vikten, det är ändå bara fett och vätska. Därför skiter jag i att gå upp långsamt. Går upp fort och efter några veckor stabiliseras vikten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.