Visa fullständig version : Väldigt ont i magen av fisk
Jag får väldigt ont i magen efter jag ätit fisk. Det håller på att göra ont 2-3 timmar efter jag ätit fisken.
Fiskart spelar ingen roll. Torsk,lax,rödspätta alla får mig att få väldigt ont i magen.
Ätit fisk hela mitt liv men haft ett uppehåll på 3-4 månader och nu efter varje måltid med fisk får jag väldigt ont.
Någon som har en idé vad det kan vara för något?
Mvh Richard
R Scarpa27
2014-10-12, 20:15
varför uteslöt du fisk 3-4 månader av någon anledning?
vad har du ätit för annan kost under tiden?
Jag lagade inte fisk, blev helt enkelt annan mat. Sommar, mycket grill och ute mat.
Aldrig haft detta problem förut. Sjukt irriterande. Testat att äta fisk hela veckan till middag men det hjälpte inte heller.
Samma magont efter måltid
Magnus N
2014-10-12, 20:36
Jag lagade inte fisk, blev helt enkelt annan mat. Sommar, mycket grill och ute mat.
Aldrig haft detta problem förut. Sjukt irriterande. Testat att äta fisk hela veckan till middag men det hjälpte inte heller.
Samma magont efter måltid
Säker på att det är just fisken, inget annat som du äter till som kan påverka?
Alltid ätit potatis med fisk. Men även till en del av mina kötträtter så känns inte som potatis.
Testat olika såser till fisken och alltid haft majs eller ärtor till.
Det gör verkligen riktigt ont nästan så man får lite panik. Ligger jag på mage går smärtan ner en aning.
Jag har ätit fisk hela livet, går det ens "bli" allergisk mot fisk bara så?
Skaldjur m.m. Ger inte dessa smärtor.
Magen blir väldigt spänd och något uppsvälld kan man säga.
Magnus N
2014-10-12, 20:58
Alltid ätit potatis med fisk. Men även till en del av mina kötträtter så känns inte som potatis.
Det gör verkligen riktigt ont nästan så man får lite panik. Ligger jag på mage går smärtan ner en aning.
Jag har ätit fisk hela livet, går det ens "bli" allergisk mot fisk bara så?
Skaldjur m.m. Ger inte dessa smärtor.
Har väldigt dåligt koll på sådant här, men har du testat att äta en exakt likadan middag men enbart utan fisken och kollat hur du reagerar då? gärna ett par sådana middagar i ett par dagar så man inte bara testar en gång.
Ingen reaktion då borde det innebära att fisken är boven. Men varför den skulle göra att du reagerar så har jag ingen aning om
ARMSTARK
2014-10-13, 11:06
Jag har ätit fisk hela livet, går det ens "bli" allergisk mot fisk bara så? Skaldjur m.m. Ger inte dessa smärtor.
Man kan bli allergisk mot vad som helst, när som helst i livet, även om man ätit det utan problem innan. Ät inte fisk i fortsättningen, det kan vara riktigt farligt. Har du otur får du en anafylaftisk (Stavning?) chock. Det dör man av om någon inte tar en till sjukhuset.
Adrianite
2014-10-13, 14:06
Vet att jag får samma symtom och känslor när jag ätit fisk ute, som är dränkt i salt, olja, kryddor och vem vet vad.
Mitt tips är att du steker laxen, opanerad, utan olja i en teflonpanna på en induktionshäll, utan tillsättning av salt och kryddor, och sedan ser om du får några problem.
Matoljan är helt onödig, vilket du kommer märka efter att ha stekt laxen utan en gång, den ger ifrån sig så mycket fett att du måste tömma pannan.
Kryddning kan ske vid matbordet om du verkligen behöver det, men gör det efter att ha ätit laxen som den är några gånger så att du kan se vad som är problemet.
Testa som sagt var att äta endast en bit fisk utan varken smaksättning eller någonting annat till. Förslagsvis kokt eller ugnsbakad för att vara så skonsamt som möjligt.
R Scarpa27
2014-10-13, 19:45
hörde senast idag en som blivit allerigisk mot fisk i äldre dagar.
jag har alltid varit allergisk mot fisk och skaldjur ( smaken ) never eat it.
Fisk- och skaldjursallergier är något som är vanligare i vuxna än barn så det är väl inte otroligt att det är vad du lider av nu, men gör som folk sagt, ceteris paribus +- fisken så du kan utesluta andra orsaker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.