handdator

Visa fullständig version : Dinkel, det bästa sädeskornet

obesogen
2004-03-29, 12:32
Har kollat runt lite här o inte hittat mycket om dinkel, verkar inte som särskilt många vet mycket om det, så härmed slår jag ett slag för dinkel:

Dinkel eller spelt (triticunm spelta) är en ursädesart som är bland de äldsta av människans kulturväxter. Dinkel är inget vetekorn utan härstammar från en- och två kornet, som odlades vid medelhavet och i orienternför 8000 år sen.
Till skillnad från det förädlade vetet har dinkeln bevarat alla sina ursprungliga naturliga egenskaper.

Dinkeln är det bästa sädeskornet. Den verkar främmande och är fettrik, har högvärdig näring och är mildare än andra spannmålssorter.
Den som äter dinkel bildar bra muslkelkött och befrämjar blodbildningen. I vilken form man än tillreder den, som bröd eller kokt, är dinkel bra och lättsmält.

Näringsinnehållet i dinkel är så komplett att det anses kunna utjämna hälsoskador orsakade av felaktig kost. Jämfört med vete har dinkel ett betydligt högre innehåll av essentiella aminosyror och även goda halter av mineraler, spårämnen och vitaminer. Den har ett högre proteininnehåll än vete och dessamma som hönsägg, ca 13 % (Det var den viktigaste infon ni eller hur :)
Halterna av kalium, kisel och magnesium samt av vitaminerna b1, b2 och b3 är höga. Dinkel innehåller även viktiga ämnen för kroppens immunförsvar såsom tiocyanat och cyanogena glykosider. Tiocyanat är ett naturligt, kroppseget antibiotikum som reglerar och stabiliserar viktiga fysiologiska processer. Det främjar cellens membranaktivitet och stimulerar den antikroppsbildande immunförsvaret. Med med den vanliga kosthållningen är det vanligt med tiocyanatbrist. Dinkel underlättar även syresättningen i kroppen och anses vara lämpligt för människor som lätt fryser.
I Sverige har enkorn, tvåkorn och dinkel/spelt odlats sedan stenåldern fram till början av vikingatiden på 800-talet. På Gotland, där dinkel kallades för sandvete eller gammelvete, fortsatte man dock att odla dessa gamla sädesarter fram till 1960-talet eftersom de var idealiska för magra och sandiga jordarna. Dinkel är motståndskraftig och har ett djupgående rotsystem som gör att den kan tillgodogöra sig näringen ur jorden. Dock har den fått ge vika för de moderna vetearterna eftersom de ger en högre avkastning per areal. Den höll på att försvinna totalt, men tack vare dina hälsosamma kvaliteter har den upplevt en renässans under de senaste årtiondena. Dinkel odlas och mals även i dag på gotland och i sörmland.

Nu vet ni en hel del om dinkel, så använd det nästa gång!

PS: jag kan en del recept med dinkel, sallad, pannkakor, bröd osv om nån är intresserad!

SeWs
2004-03-29, 12:45
vart köper man dinkel?

obesogen
2004-03-29, 12:52
Finns i de flesta välsorterade matbutiker, tex konsum ;)
Antingen som helkorn eller som mjöl, det är ganska dyrt dock, och det är tyvärr bara pga att det kommit lite i skymundan.
Men jag tycker det är gött. Som helkorn kan man ha i ex sallad, de har en lite nötig karaktär och konsistens, som mjöl känner jag inte nämnvärd skillnad mot vanligt vetemjöl.

z_bumbi
2004-03-29, 13:13
Originally posted by obesogen
Antingen som helkorn eller som mjöl, det är ganska dyrt dock, och det är tyvärr bara pga att det kommit lite i skymundan.

Betydligt dyrare att odla också, prisskillnaden beror inte bara på låg volym

Min mor gör ett mycket gott bröd av dinkel.:eating:

obesogen
2004-03-29, 13:18
"Dock har den fått ge vika för de moderna vetearterna eftersom de ger en högre avkastning per areal."

Alltså dyrare att odla, står i första inlägget ;)

Tomten
2004-03-29, 13:24
Hur mycket dyrare är dinkel då? Det känns ju endå som man kan köpa det även om det kostar dubbelt så mycket som vetemjöl... inte direkt så att hembakat bröd blir dyrt endå :D

vad ligger det på för GI då?

Tomten
2004-03-29, 13:26
Näringsvärde :)

Protein 10,4 g

Fett 2,1

Kolhydrat 71 g varav kostfiber 3,6 g

Energivärde 349 kcal /

Energivärde 1463 kj

Na 1,4 mg

obesogen
2004-03-29, 14:19
Om du köper helkorn blir värdet:

Näringsvärde: 100g
Protein 12,6g
Fett 3,1 g
Kolhydrat 61,0g
varav kostfibrer 8,3g
Energi 1376 kJ/328 kcal
Na 3,0mg

Pris? Ja det är olika, beror på hur mycket du köper och var. På konsum är det hyfsat dyrt, minns inte riktigt men det ligger mellan 25-40 kr per kg.
Du kan dock beställa JÄTTE påsar mellan 2 - 25 kg från dinkelcentrum på gotland, då blir det betydligt billigare;)

z_bumbi
2004-03-29, 14:33
"Dock har den fått ge vika för de moderna vetearterna eftersom de ger en högre avkastning per areal."

Alltså dyrare att odla, står i första inlägget ;)

Orkade inte läsa den reklamtexten..

Dinkel är gott. det är kanske bättre än annat vete mer än så är väl svårt att säga?

Mycket i den artikeln liknar sådant som man får hem från skumma kosttillskottfirmor.

Tomten
2004-03-29, 14:49
Originally posted by z_bumbi

Orkade inte läsa den reklamtexten..

Dinkel är gott. det är kanske bättre än annat vete mer än så är väl svårt att säga?

Mycket i den artikeln liknar sådant som man får hem från skumma kosttillskottfirmor.

kollade på olika sidor på nätet, företag som säljer dinkel. Det var i princip samma information på alla sidor... kolla på livsmedelsverkets sida på nätet, där ljuger de ju knappast :)

obesogen
2004-03-29, 14:52
Jag förstår vad du menar, kanske låter som ett "säljande" inlägg.
Det var dock inte meningen, det är inte jag eller nån jag känner som säljer dinkel ;) Syftet var bara att få folk att få upp ögonen för dinkel som är ett utomordentligt sädesslag som många inte verkar känna till.
Att tillföra något nytt! ;)

Och det här är ju ett forum för kost och hälsa, på hög nivå, och om man ändå tänker på allt man stoppar i sig, kan man kanske byta ut några små beståndsdelar plus att komplettera med ex protein utan att BARA komplettera med protein så kanske kosten blir bättre, utan att göra någon större uppoffring.
För det är väll det vi strävar efter? Att äta komplett för att må så bra som möjligt +plus stimulera muskeltillväxt så mycket som möjligt :eating: :bpump: :hbang:

Hoffa
2004-03-29, 15:05
Jag gör alltid pannkakor (eller mor min gör) med dinkel istället för vetemjöl...
det är enligt mig godare och avsevärt nyttigare..för jag antar att dinkel har lägre GI än vitt vetemjöl...;)

kharon
2004-03-29, 16:30

PS: jag kan en del recept med dinkel, sallad, pannkakor, bröd osv om nån är intresserad!

Släng upp lite recept i matlagningforumet så kanske man gör ett försök! :thumbup:

obesogen
2004-03-29, 17:32
ok det är gjort!

z_bumbi
2004-03-29, 17:55
obesogen: Jo dinkel är intressant och jag gissar att det finns högre näringsvärde i det än i modernt vete, synd bara att de som försöker sälja det inte har tålamod att använda mer nyaniserade argument.

obesogen
2004-03-29, 18:13
Det jag skrev var inte taget från någon som säljer dinkel utan det mesta har jag fått från lite olika ställen.
Jag förstår att du är skeptisk till upplägget, du har väll sett det mesta, o sitter säkert med grym kompetens, men du måste hålla med om att ett sådant upplägg säljer till den vanlige läsaren...
Det är ju såklart ingen produkt som gör underverk, sådana finns inte. Jag menar bara som att dinkel är något som många över huvud taget inte känner till att det finns, och att man KAN byta ut vanligt mjöl (alla äter mjöl) mot något nyttigare.
Sen tror jag att om fler byter ut vanligt vete mot dinkel så kanske fler har vett att odla dinkel (även fast det är lite dyrare) vilket skulle leda till konkurrens o att det förhoppningsvis blev billigare, o det skulle ju gynna mig i det låååååånga loppet :thumbup:

z_bumbi
2004-03-29, 18:41
Jo då är jag med.
Det blev gott bröd i vilket fall som helst. :eating:

Jag kan köpa det direkt från en kravbonde om jag blir sugen så jag betalar redan mindre än vad du gör. :booty: :D

obesogen
2004-03-29, 18:50
Det är alltid bra med någon med ett argusöga så man får kämpa lite för att få stadfästelse.

Suck jag vill också ha en egen kravbonde! Det är lugubert att kravodlat ska vara så kostsamt. :cryout:

tokke
2004-03-29, 20:10
Kan man låna tråden och fråga nån kunnig vilket som är det nyttigaste mjölet eller komplementet ur alla perspektiv. Vetemjöl måste ju dra bottennapp men hur är råg, bovete, havre (och alla dom andra) i jämförelse? Och vilket kniper förstaplatsen?

King Grub
2004-03-29, 20:16
Originally posted by tokke
Kan man låna tråden och fråga nån kunnig vilket som är det nyttigaste mjölet eller komplementet ur alla perspektiv. Vetemjöl måste ju dra bottennapp men hur är råg, bovete, havre (och alla dom andra) i jämförelse? Och vilket kniper förstaplatsen?

http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/spannmal/mjol2.htm

Grahamsmjöl är en nyttigare variant av vetemjöl.

Rågmjöl och kornmjöl regerar! Kornmjöl är dock svårt att baka med, men är utsökt till gröt!

obesogen
2004-03-29, 20:23
Bah! Det är ju bara för att dom inte har kollat upp dinkel! fusk! :smash: :D

Bamse
2004-03-29, 20:24
Uähhh, denna tråd får mig att tänka på Jan Dinkelspiel :booty:

King Grub
2004-03-29, 20:26
Bah! Det är ju bara för att dom inte har kollat upp dinkel! fusk! :smash: :D

I "nyttighet" kan du väl knappast jämföra ditt dinkel med t ex grovt rågmjöl. Dinkel är ju bara ett glorifierat vetemjöl. ;)

obesogen
2004-03-29, 20:52
Originally posted by King Grub

I "nyttighet" kan du väl knappast jämföra ditt dinkel med t ex grovt rågmjöl. Dinkel är ju bara ett glorifierat vetemjöl. ;)

Jo jag tror jag kan det, o om du läst första inlägget : dinkel är inget vetekorn utan härstammar från en-tvåkornet

Grovt rågmjöl 100 gram
protein 8.2
fett 2.5
kolhydrat 60.4
energi 60.4

Dinkelmjöl 100 g
Protein 10,4 g________
Fett__ 2,1______
Kolhydrat_ 71 g varav kostfiber 3,6 g

Energivärde 349 kcal
+Något högre halt av järn och vitaminer bl.a. B och B2 än hos vete

PS: Jan dinkenspiel, inte dinkelspiel

aliquis
2004-03-29, 21:52
Dinkel har/äter jag, recept vill jag ha, men jag slår två slag för quinoa om du slår ett för dinkel ;D

obesogen
2004-03-29, 22:36
Originally posted by aliquis
Dinkel har/äter jag, recept vill jag ha, men jag slår två slag för quinoa om du slår ett för dinkel ;D

Quinoa har bra näringsinnehåll, men när man kokar det ökar storleken typ 3-4 gånger, vad händer med näringsinnehållet då?

Har lagt upp tre recept med dinkel i receptforumet

aliquis
2004-03-30, 19:51
Finns i de flesta välsorterade matbutiker, tex konsum ;)
Men jag tycker det är gött. Som helkorn kan man ha i ex sallad, de har en lite nötig karaktär och konsistens, som mjöl känner jag inte nämnvärd skillnad mot vanligt vetemjöl.
Mitt dinkel kommer ifrån stadsträdgården i Örebro, priset ligger på 25kr/kg, dvs samma som för min pasta ;D, så jag kanske skulle orka koka det oftare, varit dålig på det på sistone, kokade upp 1/2 kg idag bara för att.

Dom har även ifrån labans kvarn (som har en massa dinkelprodukter) och ifrån urtekram, eller har iaf haft från urtekram. Allt är naturligtvis ekologiskt odlat. Det från urtekram och det jag köpte "i papperspåse" är trevligast, det ifrån labans kvarn tyckte jag var "hårt"/"segt", men jag kanske bara kokade det lite kort tid då. Men som sagt, quinoa äger nog dinkel ändå. Värt att prova på är väl även amarant, men det blir bara geggigt och jag vet inte vad jag skall göra av det :)

"bildar bra muslkelkött och befrämjar blodbildningen." är väl förövrigt från någon bondepraktika eller något liknande? har för mig jag har läst det vid stadsträdgården också, inget jag skulle räkna som direkt vetenskapligt iaf ;D

Anledningen till att det är dyrare är flera, vanligt vete ger en mängd korn per strå, rotsystemet är som sagt inte lika välutvecklat och framför allt har dinkel 3 olika "skal" vilket gör det mycket besvärligare att tröska.

aliquis
2004-03-30, 20:05
Originally posted by King Grub

http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/spannmal/mjol2.htm
Grahamsmjöl är en nyttigare variant av vetemjöl.
Rågmjöl och kornmjöl regerar! Kornmjöl är dock svårt att baka med, men är utsökt till gröt!
Jag har aldrig förståt mig på korn, men det är nyttigt alltså? att det har lågt gi har jag förståt, men inte mer än så.
Havre trodde jag var nyttigare än råg? Men att råg innehåller mer fibrer? Förklara gärna, rågbröd eller havregrynsgröt, den eviga frågan :)

obesogen:
Förövrigt är "testet" av näringsvärden för råg och dinkel som han den andre gjorde rätt ointressant, ja, dinkel har mer protein, men det är aslite jämfört med proteinrika livsmedel hur som helst så vem bryr sig, det är vitaminerna och mineralerna man vill åt. Om jag äter dinkel, vilket jag har fuskat med på sistone, så är det hela korn som bara har kokats och äts som ris, säkert nyttigare än vanlig pasta och ris iaf.

Ris är en annan sak jag inte förstår, gi är väl rätt högt och vitt ris är väl rätt näringsfattigt? Ändå käkar alla det på diet, varför? mättar det bra eller? Basmatiråris brukar jag köra på när det blir ris och det lär ju vara nyttigare än vitt ris, men hur förhåller det sig till vanligt råris? Gott är det iaf =)

aliquis
2004-03-30, 20:07
Quinoa har bra näringsinnehåll, men när man kokar det ökar storleken typ 3-4 gånger, vad händer med näringsinnehållet då? Har lagt upp tre recept med dinkel i receptforumet
Näringsinnehållet är naturligtvis detsamma. Spelar väl ingen roll hur mycket det ökar i volym, bestämmer du att du skall äta just 1dl eller vad?
Koka 100g dinkel eller 100g quinoa, välj måltid. Energiinnehållet är nog detsamma, quinoan är nog bra mycket nyttigare och till på köpet får du "mer mat" så med lite tur fyller det upp magen och gör dig mätt tidigare. Vad är nackdelen?

Från http://www.quinoa.net/:
Quinoa contains more protein than any other grain; an average of 16.2 percent, compared with 7.5 percent for rice, 9.9 percent for millet, and 14 percent for wheat. Some varieties of quinoa are more than 20 percent protein.
Quinoa's protein is of an unusually high quality. It is a complete protein, with an essential amino acid balance close to the ideal ... similar to milk!
Quinoa's protein is high in lysine, methionine and cystine. This makes it an excellent food to combine with, and boost the protein value of, other grains (which are low in lysine), or soy (which is low in methionine and cystine).
Easy on the Stomach
Quinoa is light, tasty, and easy to digest. It is not sticky or heavy like most other grains, and it has a delicious flavor all its own.

Dessutom är quinoa glutenfritt och har ett BV på 71 om jag inte missminner mig.

Någon som vill ta upp hirs och dylikt också när vi ändå håller på? :)
Visst ja, fanns en fråga om bovete innan också, bovete innehåller protein av högre kvalite än sojabönans och är säkert rätt nyttigt, mjölet är väl dock raffinerat så då försvann ju en hel del. Vettigast är nog att grodda det.

obesogen
2004-03-30, 20:30

Näringsinnehållet är naturligtvis detsamma. Spelar väl ingen roll hur mycket det ökar i volym, bestämmer du att du skall äta just 1dl eller vad?
Koka 100g dinkel eller 100g quinoa, välj måltid. Energiinnehållet är nog detsamma, quinoan är nog bra mycket nyttigare och till på köpet får du "mer mat" så med lite tur fyller det upp magen och gör dig mätt tidigare. Vad är nackdelen?
Disfavören kanske just är "mer mat"? Svårt att inmundiga för mig med liten ventrikel, försöker tänja så gott det går men det är svårt :D

aliquis
2004-03-30, 20:41

Disfavören kanske just är "mer mat"? Svårt att inmundiga för mig med liten ventrikel, försöker tänja så gott det går men det är svårt :D
Övning ger färdighet ;D

obesogen
2004-03-31, 15:34

Övning ger färdighet ;D

Mitt största problem är att trycka i mig mat, måste vara nått fel på mig, tjejen äter fortare och mer än mig och är ändå jättesmal. :cryout: