Visa fullständig version : Söker tips från nån kunnig
FitnessNea
2014-10-03, 23:21
Hej,
jag började träna för ett tag sedan i hopp om att bli lite mindre (och tightare).
Jag försöker träna 4-5 gånger i veckan i form av 20-40 min PW och sedan olika styrkeformer.
Min kost ser på ett ungefär ut såhär:
Frukost: Turkisk yoghurt med honing, sportgryn, nötter och russin alternativt 2 fullkornsbröd med ost , smör och någon grönsak på.
Middag: 2 skramlade ägg (ganska stor klick smör i pannan), en skvätt thai-soya och någon grönsak till.
Till kvällen har jag fått en förkärlek till popcorn, så det kan lätt bli en skål flera gånger i veckan. *popcorn* (Dåligt?)
Såhär ser då en vanlig dag ut vad gäller kost och träning för mig, men jag känner inte att jag blir smalare. Så nu undrar jag om någon har lite tips och råd till en tjej som vill bli lite mindre här..? Kanske är det helt uppenbart för någon där ute. (Kanske är det mina förbaskade popcorn som är boven i det hela?) Vad vet jag.. Alla svar uppskattas!
Tack på förhand iallafall!
Svårt att säga utan mer info.. Dvs, vikt, ålder, jobbsituation, gener..
Kan ta mig själv som exempel.. Väger 70kg, vill gå upp till 80kg. Känns som att jag äter allt jag kommer över. Råkar slinka i en chipspåse per dag typ för jag blir desperat, älskar fett och socker.
Jag har gått upp 0.5kg på 2 månader :D
Skulle bli förvånad om popcornet var boven! Men någon som är kunnig med faktabelägg lär nog svara inom kort :)
vicarious
2014-10-03, 23:43
Du måste helt enkelt få i dig mindre energi än du gör i dagsläget för att du ska gå ned i vikt. Ett enkelt sätt att åstadkomma detta skulle vara att ta bort popcornen, förutsatt att du inte ersätter dessa med något annat.
Hur mycket väger du? Det ser ut som ganska lite mat men svårt att avgöra då du inte anger mängder mer specifikt och det är "ungefärligt".
Adrianite
2014-10-04, 00:25
Standard misstag alla gör är att äta en jordnöt om dagen och vänta på att gå ner i vikt så sabbas hela ens metaboliska system och man lär sig och sitter sen här på kolo och försöker få nybörjare att lära sig av sina egna misstag -> rinse and repeat.
Nu har vi ingen information alls om dig så svårt att göra ett uttalande, men rent spontant så kan man tycka att du äter alldeles för lite i kombination med att du tränar för mycket. Kroppen utsöndrar kortisolhormon som då antingen faktiskt (förhindrar fettminskning) eller artificiellt (binder vatten) maskerar din viktnedgång.
Det enda svar du kommer få här är att du äter för mycket av folk som copy-pastear sina svar, så kan det mycket väl vara med tanke på att vi inte vet någonting om din aktivitetsnivå, vikt, ålder osv., men känns knappast troligt i detta fall. Äter du en hink popcorn t.ex.? Hur mycket honung? Hur många russin? Hur mycket nötter? Vilken typ av nötter? etc.
Börja räkna kalorier och för kostjournal är mitt tips annars kommer du stå och stampa för evigt och antingen svälta dig själv eller få ångestsyndrom.
FitnessNea
2014-10-04, 04:14
Måste bara börja med o säga att jag är såå tacksam över era svar! Tack!
Ska försöka fylla i lite luckor här. Kan tyvärr inte det där med att räkna kalorier osv, men för att vara lite mer specifik med maten:
Frukost: ca. 2dl Turkisk yoghurt med 1tsk honing, 0,5dl sportgryn, 10-15 hasselnötter (alternativt mandlar) och kanske 1msk russin alternativt 2 fullkornsbröd med 2 skivor ost , smör och någon grönsak på.
Middag: 2 skramlade ägg, ca. 1msk smör i pannan, 1msk thai-soya och oftast blir det 1 tomat till.
När jag poppar popcorn använder jag kanske 1msk smör i pannan och sen mellan 0,5-1dl opoppade korn eller vad man kallar det.
Lite info om mig själv då:
Ålder - 21 år
Längd - 168cm
Vikt - Längesen jag vägde mig nu, men ungefär mellan 53-55 kg
FitnessNea
2014-10-07, 23:38
Ingen som har några tips? Känns som jag bara blir större och större.. :/
Pretorian
2014-10-08, 06:34
Vill du inte gå upp i vikt så måste du äta mindre... eller röra på dig mer.
Ingen som har några tips? Känns som jag bara blir större och större.. :/
Om den vikt och längd du uppgivit stämmer är du inte stor. Fett är ju inte heller något man "känner" på det sättet, så frågan är hur mycket som är sant och hur mycket som är i ditt huvud. För att uppleva sig som "tight" krävs också lite muskler, inte bara att man bantar, det kan ev. vara det som är problemet. Det tar ett tag att bygga upp så mycket muskelmassa att det känns/syns/märks.
Jag skulle inte rekommendera att du äter mindre än vad du gör nu, men om du åt lite mer regelbundet, inte hoppade över lunchen varje dag (som bantningsmetod?) och lade till lite grönsaker skulle kanske ditt sug efter popcorn minska. Popcorn är inte "farligt" men det är inget som bör ersätta mat.
Du äter 2dl yoghurt med müsli till frukost och ägg till middag? Om du inte utelämnar något så är det rena svältkosten. Dessutom är din vikt ganska låg till din längd. Äta mindre som det tipsas om känns fel utifrån det man läser i dina inlägg.
King Grub
2014-10-08, 08:45
Misstänker att det är hos träningen problemen ligger, och att lösningen heter mer mat, förändring av styrketräning (vad är "olika styrkeformer"?) och väck med lågintensiva promenader och ersätt med högintensiv konditionsträning gärna i intervallform.
Tror du ska sluta räkna dina promenader mellan 20-40 minuter som träning. Det är vad de flesta promenerar per dag till buss/jobb/skola osv..
Försök jogga 5km ett par ggr i veckan till att börja med.
Dessutom ät någon proteinrik lunch..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.