Visa fullständig version : Lite tips på deff?
Hejsan! Jag tänkte köra en deff för första gången så jag kan komma ner till en rätt så låg bf% och sen bygga muskler därifrån, så jag tänkte fråga här om lite tips. Lite info först: Jag är 15 år gammal, 175 cm och väger 76 kg (+- 18% bf). Jag tänkte ligga på ungefär 2350 kcal (Protein 165 g, Kolhydrater 262 g, fett 62 g) per dag. Jag kommer nog köra med periodisk fasta (jag käkar under en 8 timmars period varje dag).
Det jag mest skulle vilja ha hjälp med är då maten, och så skulle jag uppskatta det om ni hade fler tips också!
Mina måltider kommer nog bestå av kyckling, ris, jordnötter(osaltade), avokado, gurka, majs och sallad. Om ni har förslag på saker jag kan ändra på säg gärna till! Uppskattar alla som kan hjälpa :d
Pretorian
2014-10-03, 17:04
Lås dig inte fast vid "kycklin-dieten". Du kan äta ALLT! Justera bara mängden.
Lås dig inte fast vid "kycklin-dieten". Du kan äta ALLT! Justera bara mängden.
Jag tänkte mest att jag kunde köra med planerade måltider för att det skulle kunna bli lite simplare, har kört som en prov period på deff där jag bara vägde allt jag åt men jag tror det blir bättre och enklare för just mig om jag planerar. Annars om du har tips på andra bra kött alternativ skulle jag hjärna vilja höra, om du har andra tips uppskattas det med. ;)
R Scarpa27
2014-10-03, 18:34
potatis..
glöm inte potatis ät stora mängder och ät dig mätt till små kalorier.
men som ovanstående skrev fokusera inte bara på ris och kyckling...
fattar inte vad ris och kycklings påhittet kommer ifrån.. *gah!*
Pretorian
2014-10-03, 20:00
Kyckling är ju ganska fettsnålt så det är inte så konstigt under deff.
Men jag brukar äta (deep inhale):
Kyckling
Köttfärs
Oxfilé
Entrecote
Ryggbiff
Karré
Kotlett
Fläskfilé
Torsk
Lax
Tonfiskfilé (ej den på burk!!!)
Carlo Fatface
2014-10-03, 20:20
potatis..
glöm inte potatis ät stora mängder och ät dig mätt till små kalorier.
men som ovanstående skrev fokusera inte bara på ris och kyckling...
fattar inte vad ris och kycklings påhittet kommer ifrån.. *gah!*
Vad är det för fel med kyckling? En av bästa,billigaste proteinkällor man kan äta under diet.Eller när som helst för den delen.Själv prioriterar jag kyckling före allt annat kött,äter det minst 3 ggr i veckan,året om.Förmodligen mer.
Fråga;har du genomfört någon diet någongång? På riktigt alltså?
Carlo Fatface
2014-10-03, 20:24
Till ts;glöm allt det här med diet om du är 15 år.Hitta några träningsformer som du tycker är roliga,kör hårt sen bara.Ät när du är hungrig.
Deffa hinner du med senare i livet.
R Scarpa27
2014-10-03, 20:27
Vad är det för fel med kyckling? En av bästa,billigaste proteinkällor man kan äta under diet.Eller när som helst för den delen.Själv prioriterar jag kyckling före allt annat kött,äter det minst 3 ggr i veckan,året om.Förmodligen mer.
Fråga;har du genomfört någon diet någongång? På riktigt alltså?
snackade inte om kyckling.
snackade om ris & kyckling kombination.
nej bara på låtsas i ett micki kök.
Carlo Fatface
2014-10-03, 20:40
Så det är riset som blir dåligt i kombination med kyckling alltså..? :confused:
Potatis ihop med kyckling är att föredra alltså enligt dig?
Simonbaws
2014-10-03, 20:57
antagligen för att det är gott tillsammans, precis som spagetti och köttfärssås
R Scarpa27
2014-10-03, 21:01
Så det är riset som blir dåligt i kombination med kyckling alltså..? :confused:
Potatis ihop med kyckling är att föredra alltså enligt dig?
pust.
har jag ens sagt att det blir dålig kombination?
snackar om att äta sig trött på det dag in och dag ut under en lång tid, ger inte bättre resultat att käka ris & kyckling än att variera kosten lite.....
nej man kan lika väl ha potatis med allt kött.
potatis och skivad kycklingfile är inte fel det heller. ganska gott att variera sig.
R Scarpa27
2014-10-03, 21:03
antagligen för att det är gott tillsammans, precis som spagetti och köttfärssås
of course men att bara sikta in sig på 1 rätt och tro det är opti är både fel, tråkigt och uttjatat och nödvändigtvis inte ett skit mer opti.
Till ts;glöm allt det här med diet om du är 15 år.Hitta några träningsformer som du tycker är roliga,kör hårt sen bara.Ät när du är hungrig.
Jag hade tänkt köra så lite deffande/bulkande som möjligt, jag hade bara tänkt komma ner till en lägre kroppsfett(genom en engångs deff) och sedan stadigt lägga på mig muskler utan att öka i fettprocent :) Men jag får se hur jag gör med det.
R Scarpa27
2014-10-03, 21:16
Jag hade tänkt köra så lite deffande/bulkande som möjligt, jag hade bara tänkt komma ner till en lägre kroppsfett(genom en engångs deff) och sedan stadigt lägga på mig muskler utan att öka i fettprocent :) Men jag får se hur jag gör med det.
visst går det men tar tid tid tid.. lite fettprocent får man räkna med tycker jag.
man bygger upp sig och räknar med lite fett, och deffar och behåller massan med tillräckligt av protein på underskott av kalorier.
visst går det men tar tid tid tid.. lite fettprocent får man räkna med tycker jag.
man bygger upp sig och räknar med lite fett, och deffar och behåller massan med tillräckligt av protein på underskott av kalorier.
Jag tror nog det ända jag kan få rätt så bra ökning i muskelmassa även om jag inte bulkar, jag tror nog att jag får börja köra med bulk när jag kommer nära min naturliga gräns så att jag ska komma det sista lilla sneppet, men annars tror jag det blir ett rätt så okej tempo på ökningarna :d
R Scarpa27
2014-10-03, 21:27
Jag tror nog det ända jag kan få rätt så bra ökning i muskelmassa även om jag inte bulkar, jag tror nog att jag får börja köra med bulk när jag kommer nära min naturliga gräns så att jag ska komma det sista lilla sneppet, men annars tror jag det blir ett rätt så okej tempo på ökningarna :d
öh?
tror dock inte du kan få bra ökning på muskelmassa på deff...
snarare att få fram former och linjer och behålla massan, dock inte bygga massa...
Om du har andra idéer på att göra små fettförluster skulle jag uppskatta det, jag har bara tänkt gå ner något kilo för att komma till en mer "smal" fettnivå.
Carlo Fatface
2014-10-03, 22:33
Om du har andra idéer på att göra små fettförluster skulle jag uppskatta det, jag har bara tänkt gå ner något kilo för att komma till en mer "smal" fettnivå.
Genom att aktivera dig utan att bli fanatisk helt enkelt.
Cykla till skolan.Gillar du att cykla,kanske skaffa en mtb. Kul med bollsporter? Lira innebandy el.fotboll med polare eller i klubb.Tennis ngn gång i veckan?
Skaffa löparskor och börja jogga lite,etc etc.
Möjligheterna är många.Hitta nåt så kommer det kilot utan att du behöver fundera på det,jag lovar.
Adrianite
2014-10-04, 00:03
öh?
snarare att få fram former och linjer och behålla massan, dock inte bygga massa...
Tror och tror vettefan, klart man kan bygga muskler på underskott. Finns inga vetenskapliga belägg för att det inte skulle gå, såvida man inte befinner sig på ett orimligt stort underskott (läs: svältdiet).
Adrianite
2014-10-04, 00:06
Du kan köra en fasta på 24 timmar någon dag och sedan inte överäta; t.ex fasta middag-middag lördag -> söndag, men ät en normal portion till middag under söndagen, så som du alltid gör, så får du in ett stort underskott på den dagen så kan du antingen få en boost på deffen eller kompensera för det genom mindre underskott under veckan.
Funkar rätt bra för min del i vart fall, den dagen då jag inte räknar kalorier är just söndag, fastar, äter en normalstor portion och kan då lägga mig snäppet högre på kcal-intaget under veckan utan att nå en platå.
öh?
Om jag kör en deff vet jag att jag inte kommer bygga, kanske till och med tappa lite styrka men det jag sa var att jag skulle försöka bygga efter det och försöka att inte öka i fettprocent.
Du kan köra en fasta på 24 timmar någon dag och sedan inte överäta; t.ex fasta middag-middag lördag -> söndag, men ät en normal portion till middag under söndagen, så som du alltid gör, så får du in ett stort underskott på den dagen så kan du antingen få en boost på deffen eller kompensera för det genom mindre underskott under veckan.
Funkar rätt bra för min del i vart fall, den dagen då jag inte räknar kalorier är just söndag, fastar, äter en normalstor portion och kan då lägga mig snäppet högre på kcal-intaget under veckan utan att nå en platå.
Detta verkar som rätt så enkelt sätt att hamna på underskott, ska man kompensera för det förlorade proteinintaget, eller kör man bara på?
Genom att aktivera dig utan att bli fanatisk helt enkelt.
Cykla till skolan.Gillar du att cykla,kanske skaffa en mtb. Kul med bollsporter? Lira innebandy el.fotboll med polare eller i klubb.Tennis ngn gång i veckan?
Skaffa löparskor och börja jogga lite,etc etc.
Möjligheterna är många.Hitta nåt så kommer det kilot utan att du behöver fundera på det,jag lovar.
När jag hade sommarlov försökte jag tappa lite genom mer aktiviteter, jag började gå 5,5 km varje dag, gjorde det i över 4 veckor utan att jag såg någon skillnad både på kroppen och vågen, så jag tänkte att antaglogen är det enklare om jag har koll på intaget av mat istället för då har man perfekt koll, men jag kanske tar Adriante's förslag och kör en 24 timmars fasta varje vecka.
Adrianite
2014-10-04, 11:48
Detta verkar som rätt så enkelt sätt att hamna på underskott, ska man kompensera för det förlorade proteinintaget, eller kör man bara på?
Den metoden kallas för Eat Stop Eat, det är en variant på periodisk fasta som det finns mängder av upplägg på.
Nej finns inget behov att kompensera för proteinbortfallet, speciellt inte om du kör detta på en vilodag (rekommenderar det om du aldrig fastat 24h tidigare, extremt segt i början men efter att du gjort det några gånger märker du att du snarare får mer energi dina fastedagar och tiden flyger förbi).
Proteinbehovet är överskattat generellt i träningsvärlden, får du i dig 2 kycklingbröstfiléer så räcker det gott och väl för ditt proteinbehov, vill du vara extra säker så kan du väl käka en 0,1% 500g kvarg till middagen den dagen, så får du i dig 50g protein på 300 Kcal, då räcker det med råge.
Den metoden kallas för Eat Stop Eat, det är en variant på periodisk fasta som det finns mängder av upplägg på.
Nej finns inget behov att kompensera för proteinbortfallet, speciellt inte om du kör detta på en vilodag (rekommenderar det om du aldrig fastat 24h tidigare, extremt segt i början men efter att du gjort det några gånger märker du att du snarare får mer energi dina fastedagar och tiden flyger förbi).
Proteinbehovet är överskattat generellt i träningsvärlden, får du i dig 2 kycklingbröstfiléer så räcker det gott och väl för ditt proteinbehov, vill du vara extra säker så kan du väl käka en 0,1% 500g kvarg till middagen den dagen, så får du i dig 50g protein på 300 Kcal, då räcker det med råge.
Verkar som en rätt så schyst metod, kanske kan pröva att köra som du middag-middag lördag till söndag för jag har vilodag på söndagar, verkar mycket enklare än att deffa också, jag kanske kan köra med det istället för att deffa, tack för förslaget!
Pretorian
2014-10-04, 14:35
Idiotiskt förslag med eat stop eat. Men man lär sig av sina misstag. Och när du äter kycklingen och kesellan får du akta dig för kryddor som kan ge smak.
Adrianite
2014-10-04, 14:37
Idiotiskt förslag med eat stop eat. Men man lär sig av sina misstag. Och när du äter kycklingen och kesellan får du akta dig för kryddor som kan ge smak.
Allt är väl subjektivt, fungerar bra för min del, bevisligen mindre för din del.
Pretorian
2014-10-04, 14:39
Han är 15 år gammal. Han ska inte börja med såna där saker. Han kan med fördel minska på skräp som godis och chips och sen satsa järnet på gymmet.
Adrianite
2014-10-04, 15:04
Han är 15 år gammal. Han ska inte börja med såna där saker. Han kan med fördel minska på skräp som godis och chips och sen satsa järnet på gymmet.
Under Ramadan fastar även barnen.
Men visst, det är en metod och inte allena rådande, finns andra vägar att använda sig av.
Så du tycker alltså jag borde vänta med att deffa?
Vid vilken ålder tror du jag borde börja?
Pretorian
2014-10-04, 19:46
Så du tycker alltså jag borde vänta med att deffa?
Vid vilken ålder tror du jag borde börja?
Allvarligt talat ska jag inte utala mig om du ska deffa eller inte. Vet inte om det är "skadligt" för att du är så ung men jag tror ALLA vinner på att ta bort eller minska skräpmaten och satsa på kvalitet på gymmet. Det betyder inte att du måste ha ett detaljerat schema med exakta antal reps vid ett visst pass utan mer "gå och lyft". Krångla inte till det med periodisk fasta eller liknande.
Jag känner att det inte blev så mycket tydligare men någon annan kan kanske hjälpa till.
R Scarpa27
2014-10-04, 19:57
en bild ´på ts kan ju va en början, dock är du bara 15?
då ska du ju absolut inte laborera för mkt iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.