Visa fullständig version : Skillnaden mellan diverse bänkpress
Tjenare!
Tänkte fråga vad som är skillnaden mellan sned bänkpress (negativ) och sned bänkpress (positiv).
Om jag fattat rätt så är negativ när man håller man mycket tätare in mot mitten vid stången, och positiv håller man lite längre ut?
Njae. Vid nedlutad bänkpress vill man ju normalt komma åt det nedre bröstsvepet å då måste du hålla ut armbågarna åt sidan, alltså blir det ett åtminstone halvbrett grepp. Vid uppåtlutad bänkpress är det mer än smaksak om man föredrar brett eller lite smalare grepp.
tossefar
2014-10-03, 13:22
Nej, negativ betyder att man bara gör den negativa fasen. Alltså att man sänker vikten ned till bröstet och har en passare som lyfter upp stången igen.
Alternativt skulle det kunna betyda positiv eller negativ lutning på bänken. Alltså incline/decline.
Att använda positiv och negativ som indikatorer på var man håller händerna har jag aldrig stött på, men jag kan mycket väl ha fel.
Haha tossefar tror nog jag har fel, brukar inte ha rätt i första hand när jag inte är så kunnig på grejerna. :-)
vicarious
2014-10-03, 15:39
Menar du bänkpress med positiv eller negativ lutning på bänken? Smalare greppfattning på stången brukar kallas smalbänk.
Har hittat ett träningschema, och står såhär:
"
* Sned (Positiv) Bänkpress 4 x 8-12
* Sned (Negativ) Bänkress 4 x 8-12
"
När jag läste det nu, menar den bänken?
Dom menar säkert bänkens lutning. Incline/decline är väl mer vedertaget
googla:
incline bench press
decline bench press
Shqypnia
2014-10-03, 17:01
Oroa dig inte över det. Kör hårt på båda ändå.
Jag skulle hoppa över den negativa lutningen dvs nedåtlutande bänk / decline. Den är både krånglig att få till säkert på de flesta gymmen och är för de flesta en onödig rörelse.
Jag skulle hoppa över den negativa lutningen dvs nedåtlutande bänk / decline. Den är både krånglig att få till säkert på de flesta gymmen och är för de flesta en onödig rörelse.
Ja, betydligt smidigare i cabel crossen om man vill träna den rörelsen.
Ja, betydligt smidigare i cabel crossen om man vill träna den rörelsen.
Att försöka rikta in sig på nedre delen av bröstmusklerna är det sällan någon större mening med och att köra cc med inriktning på den delen för någon som är så pass ny är det inget jag skulle ens fundera på.
pezrulezhaakon
2014-10-05, 11:11
Att försöka rikta in sig på nedre delen av bröstmusklerna är det sällan någon större mening med och att köra cc med inriktning på den delen för någon som är så pass ny är det inget jag skulle ens fundera på.
Nån gång måste ju ändå bli den första...
svenbanan
2014-10-05, 11:50
Nån gång måste ju ändå bli den första...
Nej då. Det är fullt möjligt att träna hela livet utan att bry sig om att pricka nedre delen av bröstmusklerna... ;)
pezrulezhaakon
2014-10-05, 17:53
Nej då. Det är fullt möjligt att träna hela livet utan att bry sig om att pricka nedre delen av bröstmusklerna... ;)
Jo, men om man VILL köra en annan bröstvariant så blir det alltid den första någon gång.
Nej, själva fokuseringen på nedre bröst skulle jag väl inte heller inte krångla med om jag fick börja om, inte övre heller för den delen.
Däremot är inte fel som variation att nöta bröst i en annan bana än man brukar, och är det just den banan man är sugen på skulle jag göra det i CC.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.