handdator

Visa fullständig version : Min ständiga anatema

obesogen
2004-03-28, 22:54
Jag har lätt för att träna. trivs utmärkt med att hänga på gymmet, o jag vet hur man ska träna.
Men jag har ett stort problem, jag äter alldeles för dåligt!
Jag är väl medveten om det men det verkar hopplöst att komma ur den onda cirkeln...
Jag jobbar hemma, o lagar maten själv, jag har vett nog att inte gå ut o ta en pizza till lunch, även om det skulle vara sååå skönt, för det är enkelt.
Jag äter bra, mycket kött o fågel, grönsaker, frukt, fibrer och nötter.

Men det är ju så tråkigt att äta! Och så är det tidskrävande, och om man vill ha bra grejer är det kostsamt. Om det var fysiskt möjligt skulle jag gärna skippa att äta. Jag har svårt att äta mycket och jag har svårt att äta snabbt.
Har alltid fått höra att jag är "så sjukt långsam" när det gäller o få i mig mat.

Ett annat problem är att jag är så matkräsen, jag KAN inte äta ägg, även fast jag vet hur bra det är, men jag TÅL inte konsistensen!
Enda gången jag egentligen ätit ordentligt under en längre period är när jag låg i lumpen, men då fick man ju maten serverad vid bestämda tidpunker

Hur ska man gå tillväga för att hålla var trejde timme plus att lyckas trycka i sig några mellanmål?
Är det nån som känner igen sig i denna ständiga matångest och har några tips?

z_bumbi
2004-03-28, 22:59
Originally posted by obesogen
Hur ska man gå tillväga för att hålla var trejde timme plus att lyckas trycka i sig några mellanmål?
Är det nån som känner igen sig i denna ständiga matångest och har några tips?

Varför ska du ha i dig mellanmål om du äter var tredje timme?

Enklaste sätter är ju att laga matlådor, en hel bunt i stöten.
Sök på storkok så får du tips.

obesogen
2004-03-28, 23:10
vart nog lite fel där...frukost, lunch, middag, plus mellanmålen = var tredje timme, va vad ja mena ;) Ja pallar inte att äta samma sak flera gånger om dan, storkok blir svårt

z_bumbi
2004-03-28, 23:24
Det är ju inget som säger att du ska äta samma sak flera gånger samma dag bara för att du kör storkok.
Det går utmärkt att blanda det man har i frysen så att man inte upprepar sig, lagar man sen mat någon gång varje dag och spar resterna i kylen så funkar det utmärkt att äta varierat.