handdator

Visa fullständig version : Tryck i bröstet vid uppresning från sittande till stående

Bubblan84
2014-10-03, 08:39
Tjena, tänkte höra mig för lite här.
Det är säkert vanligt, men har aldrig hört någon klaga på det. Så jag tänkte höra om någon här känt av liknande? Det är så att jag under de senaste åren ofta får som ett tryck i bröstet som håller i sig i några sekunder när jag går från sittande till stående. I regel om jag har varit sittande länge, tex när jag sitter vid datorn på jobbet eller ser en film i soffan.
Samtidigt så känner jag att hjärtat slår hårdare men långsammare.

Om min vanliga puls när jag sitter är: tick-tick-tick-tick så övergår det till TICK--TICK--TICK--TICK under några sekunder när jag rest mig upp innan det övergår till tick-tick-tick igen. Under de tunga slagen känns det som ett tryck i bröstet, ungefär som när man håller buktrycket i tunga böj.
Jag känner mig svimfärdig och får ofta böja mig framåt tills det går till sig.

Känslan är ungefär som det tunga hjärtslag man kan känna i bröstkorgen efter ett extraslag, såna har jag ibland. Det här fenomenet kanske beror på att hjärtat slår extraslag när jag reser mig upp pga den ändrade ansträngningen?

Vet någon om det kan bero på någon brist av något månne? Har hypotyreos som jag medicineras för. Problemen började flera år innan jag fick diagnosen dock. Kan möjligen ha med det att göra?

King Grub
2014-10-03, 08:54
Lågt blodtryck. Du beskriver blodtrycksfall.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lagt-blodtryck/?ar=True

Morrris
2014-10-03, 08:58
Problemet behöver inte betyda att man går runt med lågt blodtryck hela tiden. Det kan också vara lite krångel med kroppens förmåga att anpassa blodtrycket vid förändring av kroppsposition.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_hypotension

svag74
2014-10-03, 09:01
Själv brukar jag se stjärnor när jag får "blodtrycksfall", om man reser sig häftigt en dålig dag.
Typ svartnar, stjärnor som åker runt, och man faller nästan ihop i en liten hög, och 10 sekunder senare är allt normalt :D
Fast inte särskilt ofta sånt händer iofs.

Bubblan84
2014-10-03, 09:04
Ja, det kan ha med sköldkörteln att göra. Många har problem med blodtrycket då. Det märkliga är att hjärtat slår långsammare men mycket hårdare sekunden efter jag rest mig, brukar det inte vara svaga hjärtslag vid blodtrycksfall?

Har läst om ortostatism vilket påverkas av binjurehormoner som också kan vara lite rubbade vid sköldkörtelproblem. Säkert det som är problemet.

Tomten
2014-10-03, 10:06
Om du läser för mycket på nätet så kommer du förr eller senare fram till att du är döende. Om det stämmer eller inte bör du låta en läkare avgöra.

Bubblan84
2014-10-03, 10:24
Om du läser för mycket på nätet så kommer du förr eller senare fram till att du är döende. Om det stämmer eller inte bör du låta en läkare avgöra.

Det här började för många årsen då jag inte läste på nätet, är pga symptomen jag läser på nätet :) Inte kommit fram till att jag är döende ändå :D
Däremot vore det intressant om det fanns något som kunde hjälpa en så man slipper blodtrycksfall vid uppstigning.

Bubblan84
2014-10-03, 12:52
Kan tillägga att trycket går ända upp i halsen när jag reser mig upp. Är det vanligt vid blodtrycksfall? Brukar inte svartna för ögonen, bara den där obehagliga känslan i bröstet och halsen och tillfällig andfåddhet.