Visa fullständig version : Kan man äta hur mycket som helst en dag i veckan?
iAmTheEnema
2014-10-02, 19:29
En vän, som tränat i många år, säger att jag som motionstränar för att gå ner i vikt kan äta i princip hur mycket som helst en dag i veckan utan att det har någon inverkan på viktnedgången, eftersom kroppen kan bara ta upp en viss mängd kalorier på en dag. Typ att jag ska kunna äta 15.000 kalorier just denna dagen utan att jag går upp mer än om jag skulle äta 7.000 kalorier.
Stämmer detta att kroppen bara kan ta upp en viss mängd kalorier på en dag, och att man inte kan gå upp mer än några hundra gram under en dag oavsett hur mycket man äter under den dagen?
Magnus N
2014-10-02, 19:32
En vän, som tränat i många år, säger att jag som motionstränar för att gå ner i vikt kan äta i princip hur mycket som helst en dag i veckan utan att det har någon inverkan på viktnedgången, eftersom kroppen kan bara ta upp en viss mängd kalorier på en dag. Typ att jag ska kunna äta 15.000 kalorier just denna dagen utan att jag går upp mer än om jag skulle äta 7.000 kalorier.
Stämmer detta att kroppen bara kan ta upp en viss mängd kalorier på en dag, och att man inte kan gå upp mer än några hundra gram under en dag oavsett hur mycket man äter under den dagen?
Nej, stämmer ej
iAmTheEnema
2014-10-02, 19:38
Så man kan i princip gå upp 3 kg under en dag om man äter otroliga mängder mat, teoretiskt sett?
R Scarpa27
2014-10-02, 19:41
skitsnack av din polare.
dock kanske han menar att han ligger på så lågt underskott resterande dagar och tar 1 refeed dag, och går plus minus noll... du har kanske ingen aning om hur han äter resterande dagar? antagligen en veckodeffare, och grisbulkare på helgen. pust.....
Sheogorath
2014-10-02, 19:43
Så man kan i princip gå upp 3 kg under en dag om man äter otroliga mängder mat, teoretiskt sett?
Ja, men det skulle kräva drygt 20 000 kalorier i ÖVERSKOTT (d.v.s. utöver allt som krävs för underhåll + det kroppen drar på för att avge så mycket som möjligt som värme). Vilket är kämpigt. Och risken är stor att man får diarré och skiter ut en massa kalorier också.
iAmTheEnema
2014-10-02, 19:46
Ordagrant säger han att kroppen kan bara ta emot ett maxantal kcal per dygn. Om man äter exempelvis 10.000 kcal, kan kroppen bara ta vara på typ 3.000. Han vet ju hur man sköter träning och kost, så det måste ju ligga nåt i det han säger trots allt?
R Scarpa27
2014-10-02, 19:46
ingen aning på hur han räknar. =)
om han kropp bara tar upp 3k kalorier utav 10k och han kanske behöver 3,5k för att ligga på balans. damnit stackaren.. lär ju dö tillslut.
=)
Visst finns det en praktisk gräns för vad du kan ta upp, men den är ganska så hög. Det är väldigt många hundra gram glukos, för att bara nämna ett energigivande ämne. Om man då inte räknar med att magen havererar helt. Däremot postades det nog någon studie häromnyssens någonstans om att det är praktiskt taget omöjligt att äta till sig nämnvärd fettinlagring genom att hetsäta på en dag. Skulle kunna vara i tråden skinnyskinny gjorde där hon hetsåt ~4000 kcal på en dag, om du vill kika efter den.
StarkaUlf
2014-10-02, 19:49
Studien som Vunnis tänker på är en där dom åt +1500 kcal/dygn utöver sin vanliga diet i 3 dagar, utan att lägga på sig någon fettmassa.
Man kan inte lägga på sig fett av enstaka dagars överätning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25208693
Även om man överäter med 1500 kcal i tre dagar så minskar kroppsfettet av det, inte ökar. Vid tillfällig överätning svarar det sympatiska nervsystemet med ökad aktivitet och energiförbrukning.
King Grub
2014-10-02, 19:53
Det gäller dock kolhydrat. Överätning av fett lär inte innebära några problem att lagra in allt.
StarkaUlf
2014-10-02, 19:55
Sedär. Tack! :thumbup:
Tss, inga problem *flex*
Det gäller dock kolhydrat. Överätning av fett lär inte innebära några problem att lagra in allt.
Aha, intressant. Tack för det!
Visst finns det en praktisk gräns för vad du kan ta upp, men den är ganska så hög. Det är väldigt många hundra gram glukos, för att bara nämna ett energigivande ämne. Om man då inte räknar med att magen havererar helt. Däremot postades det nog någon studie häromnyssens någonstans om att det är praktiskt taget omöjligt att äta till sig nämnvärd fettinlagring genom att hetsäta på en dag. Skulle kunna vara i tråden skinnyskinny gjorde där hon hetsåt ~4000 kcal på en dag, om du vill kika efter den.
Och risken är väl ganska hög att om du nu slår i en gräns, så kommer kroppen bara att låta resterande mat ligga kvar i tarmarna tills den "kommer under gränsen".
Stor Hård Ådrig
2014-10-02, 21:03
Hur är det med alkohol? Rätt många lär ju överäta det på helger även om man håller dieten under veckodagarna.
King Grub
2014-10-02, 21:04
Och risken är väl ganska hög att om du nu slår i en gräns, så kommer kroppen bara att låta resterande mat ligga kvar i tarmarna tills den "kommer under gränsen".
Tarmen kan ta upp runt 5400 gram glukos och 4800 gram fruktos per dag.
Risken är nog snarare att man bajsar på sig. :(
Hur är det med alkohol? Rätt många lär ju överäta det på helger även om man håller dieten under veckodagarna.
Är frågan om man lagrar in alkohol som fett? För även där blir det ju lustiga effekter vid större intag.
King Grub
2014-10-02, 21:15
Nej, men fettförbränningen undertrycks i stället.
Tomas Tryffel
2014-10-04, 00:42
Det talas ofta om överätning av kolhydrat, men jag har lite svårt att få fram någon definition av några makro-förhållanden för just detta. Fett runt 1g/k kv, och sen helt enkelt överäta, eller hålla fettet lägre och satsa allt krut på kolhydrat? Eller helt enkelt bara 80-100 gram fett för en 80 kgs individ?
Risken är nog snarare att man bajsar på sig. :(.
Eller att du blir förstoppad, dock med tanke på siffrorna som KG postade så ska det ju ganska mycket till innan man slår i taket så det är ju mestadels en ickefråga.
Är frågan om man lagrar in alkohol som fett? För även där blir det ju lustiga effekter vid större intag.
Ja. Du lagrar in det i levern. Inte alls bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.