Visa fullständig version : fasta innan träning eller ej
villor91
2014-10-01, 06:33
Strävan(Kenny dahlström) säger att han äter lunch kl 13 och tränar kl 17. Han säger att han vill ligga lågt i blodsocker för att kunna smälla på med adrenalin.
För och nackdelar med detta?
Stjarnan
2014-10-01, 06:54
Strävan(Kenny dahlström) säger att han äter lunch kl 13 och tränar kl 17. Han säger att han vill ligga lågt i blodsocker för att kunna smälla på med adrenalin.
Smaksak. Och du är knappast fastande 4 timmar efter en måltid
villor91
2014-10-01, 07:11
Har inget med fettförbränningen att göra? Påverkas muskelnedbrytningen?
King Grub
2014-10-01, 07:13
Större tillväxthormonfrisättning, större anabolt gensvar på proteinintag efter träning, adrenalinsvar, mindre risk för magproblem.
Äter klockan 20.00 och tränar klockan 11.00 dagen efter. Inga problem alls...
villor91
2014-10-01, 07:18
Tack för bra svar!
Han nämner även att han inte vill ha något insulinpåslag efter träningen, och därför undviker han vassle. Vad är syftet med ett litet insulinpåslag?
King Grub
2014-10-01, 08:22
Insulinsvar efter träning har fördelaktigt; stimulerar inlagring av kolhydrat i muskulaturen, avbryter muskelnedbrytning och slussar in näring i cellerna.
Förvirrande trådrubrik. Man är absolut inte fastande efter 4 timmar.
Rent anekdotiskt är jag både starkare och piggare av att träna ~13-14h efter min senaste måltid.
Shqypnia
2014-10-01, 09:26
Av någon anledning så slår man PB under fasta.
exevision
2014-10-01, 09:33
Borde inte blodsockret vara icke ompimalt vid morgonträning utan att kolhydrater intagits före träning?
Av någon anledning så slår man PB under fasta.
Även när man är bakfull är det vanligt, jag rekommenderar dock inte det för laddning till träning :)
villor91
2014-10-01, 14:15
Kanske har att göra med adrenalin?
exevision
2014-11-04, 12:23
För att få igång lite diskussion i ämnet:
Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i
oWuBB8_n3lw
Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.
Bossebäver
2014-11-04, 17:28
För att få igång lite diskussion i ämnet:
Jag har alltid resonerat tvärtom, att om man råkar "grisa ut" efter ett träningspass så har det inte varit samma fara iochmed förhöjd insulinkänslighet, stor glykogenbuffert, höjd aminosyrakänslighet, De novo lipogenesis nedsatt osv.
Vad kan tänkas vara mekanismen bakom det Wilson diskuterar 27.50 och framåt? Hög energitillgänglighet+träning=Winning?
Ozziking
2014-11-04, 20:03
Är det bara en vanesak med att träna fastandes? För känner själv att med enbart lågt blodsocker ( ca 3h efter måltid ) presterar jag dåligt.. Trots adrenalin. Behöver liksom ha något i magen för att kunna träna med bra energi :3
Större tillväxthormonfrisättning, större anabolt gensvar på proteinintag efter träning, adrenalinsvar, mindre risk för magproblem.
Varför vill man ha ett adrenalinpåslag pga lägre blodsocker ? Kommer inte adrenalinet som ett brev på posten, ändå ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.