handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk av kolhydrater?😜

Illustrerade mannen
2014-09-27, 09:46
Jag har under relativt lång tid (flera år) legat väldigt lågt vad gäller intag av kolhydrater.
För ca en vecka sedan började jag äta mer kolhydrater - inget extremt, bara samma mat som resten av familjen. Tidigare åt jag inte bröd, bytte ut potatis/ris/pasta mot grönsaker och liknande, men inte nu. Jag äter helt enkelt vanlig mat sedan ca en vecka. (Dock inte sötsaker!)
Jag har sedan dess upplevt träningsvärk på ett sätt jag inte gjort på många år! Varför? Har det något samband? Jag har INTE tränat mer, tyngre, oftare eller intensivare - har tränat som vanligt, sovit som vanligt och som sagt inte heller lyft tyngre... Det har iofs endast gått en vecka, men det är heller ingen skillnad på vågen eller måttbandet.

King Grub
2014-09-27, 09:57
Celltryck, kanske. Men i studier har man inte sett någon skillnad på DOMS beroende på kolhydratstatus.

http://bjsm.bmj.com/content/39/12/948.long

Påvägneråt
2014-09-27, 16:45
Jag läser mkt om kost bara för att jag tycker det är intressant. Jag kör en kost låg på kolhydrater vilket leder till att jag läser mkt på lchf-sidor och liknande. De påstår ganska mkt och ofta att kolhydrater orsakar inflammationer. Fall det är sant eller inte vet jag inte och tänker inte på det heller. Jag äter lite kolhydrater för det passar mig bäst. Men tanken slog mig när du nämner att du fått träningsvärk. (Om det nu är träningsvärk)
Bara en tanke som sagt. Jag är inte emot kolhydrater! :P

h051n
2014-09-30, 23:29
Kan det vara så att du får bättre Muscle mind control när du ökar kolissarna?