handdator

Visa fullständig version : Repsstyrka å dess betydelse

sungun
2014-09-26, 13:13
När jag bänkpressar med min gymkompis så stegar vi oss upp å kör sedan två tunga set på 3-4 reps där vi är väldigt jämnstarka. Men när vi sista setet slänger av vikter för att maxreppa så gör han kanske en tia medans jag klarar nästan tjugo reps på samma vikt. Är jag som är dubbelt så gammal så mycket segare för att jag gymmotionerat så länge å varit van att göra mycket högrepsträning, eller behöver jag helt enkelt fler tunga set för att nå samma grad av utmattning?

Ni som länge testat diverse färdiga program med olika tekniker för att mäta å bedöma progression å volym antar jag har en uppfattning om nivå på volym å intensitet som kan tala om hur många reps jag bör orka när går ner på säg 75% av den tyngre arbetsvikten?

Sniggel
2014-09-26, 13:33
Jag är mer som din kompis. De flesta nybörjare jag snackar med och ser träna klarar alltid många fler reps än mig när man slänger av en viss % av vikten.

Kan ta ett exempel på när jag kör ett dropset:

11 x 30 kg (teknisk fail, inget fusk med tekniken) ->
8 x 20 kg (teknisk fail, 67% av ursprungsvikten) ->
4 x 10 kg (teknisk fail, 33% av ursprungsvikten).

Jag har tränat i 16 år och detta är ungefär hur min repsstyrka ser ut.
Det jag vill säga är att jag tror det här är väldigt individuellt och har mindre att göra med träningserfarenhet. Även om man antagligen kan påverka det en del med hur man tränar.

Det gör väldigt stor skillnad om jag går till fail eller inte i första setet. Hade jag kört 9-10 reps i första hade jag kanske kunnat göra 15-20 reps i sista setet.

NiklasAlm
2014-09-26, 13:37
20 reps på 75 % är riktigt starkt. Skulle du köra lite mer lågreps hade du antagligen klarat höja ditt 1rm relativt snabbt är min gissning. Själv klarar jag nog ca 12-15 reps på 75% i bänkpress.

spoon
2014-09-26, 13:41
Här kan du se ungefär hur många reps du borde klara på 75%

http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Personligen så hade jag nog hamnat mellan 8-12

Sniggel
2014-09-26, 13:46
Han nämnde 75% av den tyngre arbetsvikten, inte av 1RM.
Är arbetsvikten 80% blir 75% på det 60%.

Rikard Jansson
2014-09-26, 14:07
Har blivit mer repstark med tiden. Förr gjorde jag exakt 10 reps på 75% av max, nu är det 10 reps på typ 82.5%

sungun
2014-09-26, 14:08
Han nämnde 75% av den tyngre arbetsvikten, inte av 1RM.
Är arbetsvikten 80% blir 75% på det 60%.

Precis. Å som du skrev så kan nog nåt enstaka rep närmare total failure på de tunga seten påverka det sista betydligt.

Siffror som jag minns från förr när jag varken hade koll på volym eller tekniker för progression utan bara reppade var 92,5 kg 1 rm å 18 reps på 75 kg, å jag brukade alltid börja med en snärtig 30-reppare på 50 kg. Något som jag har lite svårt att fatta idag fast jag börjar komma tillbaks efter ett längre uppehåll.

sungun
2014-09-26, 14:14
Här kan du se ungefär hur många reps du borde klara på 75%

http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Personligen så hade jag nog hamnat mellan 8-12

Tack. Får kolla när jag har grepp om mitt nuvarande max å vilken vikt jag kan göra 10 reps på.

sungun
2014-09-26, 14:21
Siffror som jag minns från förr när jag varken hade koll på volym eller tekniker för progression utan bara reppade var 92,5 kg 1 rm å 18 reps på 75 kg

Räknade på det nyss å det ger alltså 18 reps vid 80% av 1rm.

Sniggel
2014-09-26, 14:34
Har blivit mer repstark med tiden. Förr gjorde jag exakt 10 reps på 75% av max, nu är det 10 reps på typ 82.5%

Jag ligger nog på runt 8-10 reps på 75% av max om jag tittar på några tydliga prestationer på gymmet. Var nog runt 6-8 tidigare i karriären så jag har också märkt av mer uthållighet.

Just att gå under 6 reps gör väldigt mycket för att kunna lyfta tunga vikter. 6 reps är första minimigränsen för när det börjar kännas som uthållighet och 8 reps känns mycket mer som uthållighet. 10 är en helt annan historia. Där får man verkligen offra en del vikt om man ska köra i det repsomfånget. Vilket jag gör ibland.
Men vid 5 reps så får man inte den uttömmande känslan som man får "vid den 6e och uppåt". Är mycket starkare vid reps 1-4. Dessa repetitioner kan vara nästan utan utmaning ("det är bara att ta i så flyger de upp") men när 6e kommer så tar det tvärstopp.

exor
2014-09-27, 09:33
Jag är ganska bra på bägge. Oftast inte samtidigt dock utan det beror på periodisering.

Gnistan
2014-09-29, 11:03
När jag bänkpressar med min gymkompis så stegar vi oss upp å kör sedan två tunga set på 3-4 reps där vi är väldigt jämnstarka. Men när vi sista setet slänger av vikter för att maxreppa så gör han kanske en tia medans jag klarar nästan tjugo reps på samma vikt. Är jag som är dubbelt så gammal så mycket segare för att jag gymmotionerat så länge å varit van att göra mycket högrepsträning, eller behöver jag helt enkelt fler tunga set för att nå samma grad av utmattning?

Ni som länge testat diverse färdiga program med olika tekniker för att mäta å bedöma progression å volym antar jag har en uppfattning om nivå på volym å intensitet som kan tala om hur många reps jag bör orka när går ner på säg 75% av den tyngre arbetsvikten?

Jag är 52 år
Är rätt så repstark och kan reppa rätt nära maxvikter.
Jag var än mer reppstark då jag tävlade för mer än 20 år sedan.
De där uträknare som man finner på en del sidor stämmer inte helt på mig.
MVH
Gnistan

Köttis
2014-09-29, 11:53
Rimligtvis borde det bero på inom vilket repsintervall man oftast tränar.

Om person A brukar ligga mellan 8-10 reps och maxar 100 kg medan person B brukar träna 1-3 reps och maxar 100 kg så orkar förmodligen person A en tyngre vikt 10 reps. Om personerna stället orkar samma vikt 10 gånger kan man nog anta att person B maxar mer.

Agitator
2014-09-29, 12:57
Sluta träna samma vikter.

sungun
2014-09-29, 13:16
Jag är 52 år
Är rätt så repstark och kan reppa rätt nära maxvikter.
Jag var än mer reppstark då jag tävlade för mer än 20 år sedan.
De där uträknare som man finner på en del sidor stämmer inte helt på mig.
MVH
Gnistan

Är inte det rätt märkligt? För jag antar att du mest körde lågreppare när du tränade för maxstyrka? Att man är repsstark utan att träna högreps skulle det kunna förklaras med att man är född med högre andel uthålliga fibrer, men det borde ju samtidigt göra det väldigt svårt att tävla i ren styrkesport.

sungun
2014-09-29, 13:20
Rimligtvis borde det bero på inom vilket repsintervall man oftast tränar.

Om person A brukar ligga mellan 8-10 reps och maxar 100 kg medan person B brukar träna 1-3 reps och maxar 100 kg så orkar förmodligen person A en tyngre vikt 10 reps. Om personerna stället orkar samma vikt 10 gånger kan man nog anta att person B maxar mer.

Ja, rimligen. Så nu när jag gärna vill träna för att bli starkare medans han fokuserar på volym så antar jag att det kommer jämna ut sig med tiden.

Gnistan
2014-09-30, 13:28
Är inte det rätt märkligt? För jag antar att du mest körde lågreppare när du tränade för maxstyrka? Att man är repsstark utan att träna högreps skulle det kunna förklaras med att man är född med högre andel uthålliga fibrer, men det borde ju samtidigt göra det väldigt svårt att tävla i ren styrkesport.

Ja jag är nog en lite konstig person så till vida att jag tävlade i bänkpress på handikappsidan men samtidigt var repstark nära max. Detta gjorde även att Jag nog aldrig fick ut mitt max på tävlingar. Men det hände några gånger att jag maxade mer än vad min repstyrka visade. Normalt brukar man ju saga att man gör 5 kg till om man gör en 2:a på en vikt. Jag kunde göra kanske 10 kg mer vissa gånger. En gång i klass 67,5 som fanns då (vägde in på 62 kg om jag mins rätt) så gjorde jag en mycket tung 2:a på 100 kg i sista uppvärmningen. En annan lyftare i min klass sa efteråt att han inte trodde att jag skulle göras mer än 105-110 som max på tävlingen den dan. Jag gick in på 110 som normalt skulle vara en lätt vikt för att jag skulle ha någon chans till placering bland de 3 första. Till både min och hans förvåning så var det lätt. Jag ökade till 120 som även det normalt var en lätt vikt (på träning) och gjorde den lätt med. Slutade på lätta 130 kg och det kändes som det fanns mer den dagen i kroppen. Detta var dessutom i början av mitt tävlande då jag inte var så erfaren.

Gnistan
2014-09-30, 13:59
Ja jag är nog en lite konstig person så till vida att jag tävlade i bänkpress på handikappsidan men samtidigt var repstark nära max. Detta gjorde även att Jag nog aldrig fick ut mitt max på tävlingar. Men det hände några gånger att jag maxade mer än vad min repstyrka visade. Normalt brukar man ju saga att man gör 5 kg till om man gör en 2:a på en vikt. Jag kunde göra kanske 10 kg mer vissa gånger. En gång i klass 67,5 som fanns då (vägde in på 62 kg om jag mins rätt) så gjorde jag en mycket tung 2:a på 100 kg i sista uppvärmningen. En annan lyftare i min klass sa efteråt att han inte trodde att jag skulle göras mer än 105-110 som max på tävlingen den dan. Jag gick in på 110 som normalt skulle vara en lätt vikt för att jag skulle ha någon chans till placering bland de 3 första. Till både min och hans förvåning så var det lätt. Jag ökade till 120 som även det normalt var en lätt vikt (på träning) och gjorde den lätt med. Slutade på lätta 130 kg och det kändes som det fanns mer den dagen i kroppen. Detta var dessutom i början av mitt tävlande då jag inte var så erfaren.

Kan tillägga att jag oftast körde högreppare, volym, bygg.
Men kunde även köra uppdelat i 3 perioder med en period bygg, en mellanperiod med mellantungt och en upptoppningsperiod med färre reps tyngre vikter.
Tittar jag i min träningsdagbok för denna tid då jag var färsk inom tävlande för många år sedan så ser jag att jag två veckor innan maxningen på träning körde rätt många sammanlagda reps. Mycket 6:or, 4:or (några 8:or med).
Sista veckan körde jag mycket 6:or, 4:or samt 2:or Man skall komma ihåg att på min tid på 70-80 (blev lite ändring mot slutet då jag slutade träna, tävla början av 90), att filosofin bland våra tränare var att bygga styrkan från att först bygga volym. Tävlingen jag gjorde var dessutom ingen störe tävling utan ett DM. Jag fick dessutom köra rätt mycket utan tränare i början och den vi hade från början var inte den bästa heller. Senare i min kariär fick vi tränare som la upp träningen bättre med bättre upptoppningsperioder innan tävling. Men jag forsatte att vara mer repstark än toppstark tyvär.
MVH
Gnistan