handdator

Visa fullständig version : Vatten till frukost

Patriarch K
2014-09-22, 13:29
Jag har under ett halvår experimenterat lite med frukosten och innan jobbet har jag aldrig riktigt orkat äta frukost så när jag kliver upp runt 7:00 så dricker jag 50-100cl vatten på morgonen och sedan borstar jag tänderna och äter inget alls.
Detta känns jättebra och jag har inte varit sjuk eller mått dåligt en enda gång under ett halvår.
När klockan är 10 brukar jag trycka i mig lite frukter - typ 2-3st bananer och ett äpple och lite kaffe. Sedan äter jag lunch vid 12 och därefter vanlig matrutin.

Men på något vis känns det som att vatten till frukost renar kropp och själ och att det är en riktig hälsokur. Någon som provat något liknande? Någon som vet någonting om detta?

vicarious
2014-09-22, 13:44
Öhm.. va?

Det är ganska många som inte äter frukost och det är inga konstigheter med det.

Patriarch K
2014-09-22, 13:55
Att inte äta frukost är en sak, men jag har läst på olika ställen att enbart vatten skulle vara någon form av hälsokur så jag provade lite på mig själv. Typ att det "renar" kroppen jämfört med att inte äta eller dricka någonting alls eller att äta vanlig frukost.

Reaper123
2014-09-22, 14:02
Att inte äta frukost är en sak, men jag har läst på olika ställen att enbart vatten skulle vara någon form av hälsokur så jag provade lite på mig själv. Typ att det "renar" kroppen jämfört med att inte äta eller dricka någonting alls eller att äta vanlig frukost.Googlade lite snabbt...

10 skäl till att dricka vatten

Vatten behövs för att lever, njurar och matsmältning ska fungera optimalt
Vatten motverkar risken för förstoppning
Vatten förbättrar koncentrationsförmågan
Vatten förbättrar vår fysiska prestation och musklernas återhämtning
Vatten minskar effekten av stress och trötthet
Vatten krävs för sund hud, hår och naglar
Vatten förbättrar fettförbränning och muskeluppbyggnad
Vatten renar kroppen från slagg och toxiner
Vatten innehåller 0 kcal
Vatten bidrar till mättnadskänsla och minskat sötsug

Så det är fler än du som gjort denna upptäckt, sen finns det ju rätt många som provat att "vattenbanta". Man ska dock passa sig för att dricka onödigt mycket vatten, för det kan i värsta fall vara dödligt (googla vattenförgiftning).

upperkatt
2014-09-22, 14:04
Att inte äta frukost är en sak, men jag har läst på olika ställen att enbart vatten skulle vara någon form av hälsokur så jag provade lite på mig själv. Typ att det "renar" kroppen jämfört med att inte äta eller dricka någonting alls eller att äta vanlig frukost.

Det är inkorrekt. En frisk kropp renar sig själv, och om man inte är frisk så är det snarare mediciner som behövs.

Patriarch K
2014-09-22, 14:05
Mjo, de där effekterna känner jag ju också till. I det här specifika fallet handlade det ju mest om att vatten som frukost (utan mat) ska vara extra bra gentemot att dricka vatten generellt typ.
Kanske är en lite luddig och onödig tråd, men jag kände för att skapa den ändå :)

Pretorian
2014-09-22, 14:13
Jag tror inte du blir renare av vatten som frukost. Men är du inte hungrig så är det väl helt ok. Jag skulle nog ändå (för säkerhets skull) försöka få i mig lite protein i form av en shake.

JacobHeitmann
2014-09-22, 14:23
Jag dricker ca 0,5-1 liter vatten före frukosten och sedan äter jag 10-15 bananer eller motsvarande 1000+ kcal från färsk frukt. Har gjort det sen 2005 och kan inte tänka mig göra det på något annat sätt, förutom om det verkligen inte finns annat.

Men att det skulle vara magiskt renande av kroppen är inte en bra anledning att äta bra till frukost. Jag är säker på att det är vad du har slutat att äta (och börjat äta bättre saker) som har gjort att du mår bättre. Fortsätt gärna med vattnet och färsk frukt, testa att göra gröna smoothisar också (ex. 10 bananer, 250 gram mango, 250g färsk spenat, mixa).

koncept
2014-09-22, 14:36
Det är väl inte särkilt konstigt att det känns bra att dricka vatten efter att du har sovit en massa timmar? Antagligen känns det inte bättre för att det "renar" kroppen, utan just för att du efter en natts sömn kan vara aningen uttorkad och därmed behöver vätska. Skulle dock knappast kalla ett glas vatten för frukost, eller någon annan måltid för den delen.

Om du tar ett glas vatten mitt på dagen, kallar du det för fika då? Ursäktar för om jag uppfattas som dryg, men jag tycker hela ditt tankesätt är lite underligt.

Tolkia
2014-09-22, 16:13
Det är ju en lång tradition inom hälsokoströrelsen. Gärna som s.k. potatisvatten, d.v.s. vatten som skivade potatisar fått ligga i under natten, eller citronvatten, tillverkat på motsvarande sätt.

F Ultra
2014-09-22, 17:57
Det är ju en lång tradition inom hälsokoströrelsen. Gärna som s.k. potatisvatten, d.v.s. vatten som skivade potatisar fått ligga i under natten, eller citronvatten, tillverkat på motsvarande sätt.

Vad blir nästa steg, pastavatten?

Alexton
2014-09-22, 18:06
Genom att trycka i dig 2-3 av dagens 5 frukter vid 10 tiden ligger du nog redan där före de flesta. Om det fungerar för dig tycker jag det låter optimalt.

Citronvatten brukar jag själv uppskatta på morgonen.

R Scarpa27
2014-09-22, 18:35
jodå druckit vatten varje morgon i flera flera år ett antal koppar.
dock vatten smaksatt med kaffe :cool:

Jarp
2014-09-22, 18:44
Det låter som att du kör periodisk fasta.

Patriarch K
2014-09-23, 09:57
Det låter som att du kör periodisk fasta.

Njae, jag svullar ju i mig massa mat efter 12 och framåt. Fast det kanske är det som är innebörden av periodisk fasta.

Fördelarna (med mig själv som testkanin) jag kan finna är:
*Du är väldigt pigg när du kommer till jobbet
*Dina tänder får vila mycket längre vilket kan vara bra mot kariesangrepp
*Hjärnan känns mer skarp
*Det känns väldigt renande att skölja ur kroppen utan att käka något
*Du blir inte sjuk (i alla fall inte på ett halvår för min del, inte ens varit i närheten av sjukdom)
*Du sparar eventuellt en del pengar för vad frukosten skulle ha kostat om du kör riktiga brakmåltider till frukost
*Om du snusar så ger första snusen mer effekt än om du hade varit mätt

Pretorian
2014-09-23, 12:20
Du verkar må ganska bra av att dricka vatten till frukost.

:thumbup:

REDaction
2014-09-23, 12:40
Har du provat att experimentera med mängden vatten till frukost? Tror du kan se stora skillnader om du höjer till 150-200 cl vatten.

Patriarch K
2014-09-23, 14:19
Har inte provat 100cl++++
Känns rätt jobbigt att få i sig vissa dagar. Fast det går ju alltid att testa :)

Pretorian:
Japp, än så länge ;)