Visa fullständig version : mat vid iriterad, gasig o uppblåst mage!
Någon som har tips? Har lite symtom på ibs! Just dessa perioder har jag svårt att äta o blir gasig, uppblåst mm o trött!
Men mat som är len o bra för mage o tarm mm?
Maya0112
2014-09-17, 19:20
Testa att undvika mejeri och gluten. Kolla upp 'the foodmap-diet' som rekommenderas till de som har ibs.
Ska kolla! Kan npg ha lite crhons aktugt också efter tid då jag förstört mig av ätstörnings tid
Att undvika FODMAPS och andra potentiellt problematiska matvaror för tarmsjuka personer såsom gluten och mejeriprodukter fungerar för mig. Därutöver kan vissa även ha svårt för större mängder socker och stärkelse. Men börja att testa utan gluten och mejeriprodukter samt begränsa intaget av frukt och grönsaker med högt FODMAP-innehåll till att börja med.
Min far har stora problem med det där. Att undvika allt med laktos, stora mängder gluten, alkohol och vanligt socker funkar för honom. Rotgrönsaker vet jag att han far illa av också.
Det verkar vara ett problem man inte kan generalisera med utan man får testa sig fram vad magen tål och inte i varje individuellt fall.
Det verkar vara ett problem man inte kan generalisera med utan man får testa sig fram vad magen tål och inte i varje individuellt fall.
Absolut, men det finns ändå vissa generella trender hos grupper av individer. I slutändan måste man dock testa sig fram på egenhand urskilja vad som fungerar för en själv.
R Scarpa27
2014-09-17, 19:33
potatismos är både lent och glutenfritt. kokt ris är också bra för magen.
kör kokt korv till, och är det inte gluten så ha vitt bröd till maten.(alt majsbröd)
Jag har ibs och lchf har hjälpt mig något enormt, har aldrig mått bättre! Innan kunde jag gå runt med irriterad/uppblåst mage var o varannan dag.. Vad jag har läst så har lchf hjälpt många som lider av IBS.. Ibs är en form av bl.a. Sockerintolerans och det slipper du med lchf.. Jag är väldigt glad i mat och har alltid ätit berg med pasta/ris/potatis och älskar det.. Men med lchf har jag knappt tänkt på pastan till korvstroganoffen eller riset till köttgrytan.. Det tog mig ca 1 och en halv månad innan jag kom in i det helt och innan kroppen ställt in sig helt men helt klart värt det..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.