handdator

Visa fullständig version : Deffkost?

Binocular
2014-09-17, 14:21
Tja, kille på cirka 180cm och 75kg som vill deffa bort några kilo fett innan han börjar bygga muskler. Vill verkligen se till att jag gör det rätt så tänkte se om någon som är bättre än mig på det där med kost kände för att kolla på mitt upplägg och komma med förslag. Så här ser en typisk dag ut för mig:

Frukost: två kokta ägg, ett glas mjölk och 300g lågfetts-kvarg.

Lunch: Kycklingsallad (stekt skinnlöst kycklingbröst och grönsaker som sallad, paprika och broccoli). Ibland slänger jag ner ett ägg också.

Middag: Ris och återigen stekt kycklingbröst tillsammans med sallad, gurka och morot. Ett glas mjölk + proteinshake.

Under dagen tar jag oftast någon frukt, typ äpple eller päron och ännu en proteinshake direkt efter träning.

Nu är ju detta en kosttråd, men eftersom min träning antagligen är rätt relevant kan jag tillägga att jag kör styrka 3 dagar i veckan, funderar på att gå upp till 4 och cardio 2 dagar i veckan. Har Söndag som vilodag. Är det något som ser fel ut baserat på allt jag har skrivit? Kanske är svårt att säga utan att veta vilka mängder jag tar men eftersom jag inte väger all min mat kan jag bara säga att jag tar standard-portioner. Tack som fan på förhand!

Pretorian
2014-09-17, 14:37
Var inte rädd för att bredda dina livsmedel. Du kan äta alla möjliga olika saker som du gillar så lås dig inte fast vid kyckling och kvarg. Det handlar mest om mängden och den säger jag inget om eftersom du ändå inte väger din mat.

För min del fungerar lågfettkost och då kan jag lyxa till det med mer goda kolhydrater så som bröd, pasta flingor.

Du verkar vara snål både med fett och kolhydrater. Tror det kan bli jobbigt i längden.

Binocular
2014-09-17, 14:42
Tack för svaret! Rent preferens-mässigt bryr jag mig inte så mycket, jag har inga problem att leva på en ganska strikt kost under en längre tid. Men om det finns någon fördel med att slänga in mer kolhydrater och fett när man ska deffa ner sig lite (?) så gör jag det absolut.

vicarious
2014-09-17, 14:57
Men om det finns någon fördel med att slänga in mer kolhydrater och fett när man ska deffa ner sig lite (?) så gör jag det absolut.

Bättre välmående och prestation. Dock bör proteinintaget fortfarande vara högt för muskelbevaring men det finns ingen anledning att gå överstyr och bara äta protein. Din kost ser ungefär ut så - protein på protein på protein.