handdator

Visa fullständig version : Max protein per måltid(?)

ShippEn
2014-09-16, 20:43
Hörde några här om dagen prata om detta, har aldrig hört något liknande förut och tänkte bara kolla om detta stämmer eller om det ligger något i det.

Det som sades var att endast en viss mängd protein kan kroppen ta upp per måltid, det vill säga. Om max är 40 gram per måltid, och du äter 60 gram så kommer kroppen inte ta upp dem resterande 20 grammen på samma sätt.

Det jag hörde var att max var någonstans runt 50 gram.

Stämmer detta? Eller finns det något max eller liknande? :smash:

Själv tycker jag det låter skumt.

Stor Hård Ådrig
2014-09-16, 20:50
Det stämmer inte, då hade man kunnat äta 20 kg kött varje dag utan att gå upp i vikt. Hade väl varit lustigt? :)

j0nisch
2014-09-16, 20:55
Jag har hört att det är en viss mängd protein som är tillräcklig för varje måltid att maximera proteinsyntesen och att det låg där vid 40g ungefär, beroende på kroppsvikt. Äter man utöver denna mängd tror jag att resterande gram protein utsöndras under en längre tid. Rätta mig gärna om jag har fel.

R Scarpa27
2014-09-16, 20:56
tror han mer snackar om vilket som tas upp @ muskelprotein... protein ger ju även ennergi utöver detta. så hur mkt du än äter ger det ju något, det är ju inte luft du sväljer.

ShippEn
2014-09-16, 20:58
Frågan var väl lite dåligt ställt, det var något i stil med j0nisch svar som jag letade.

King Grub
2014-09-16, 21:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212186&highlight=bcaa

PureWhey
2014-09-18, 14:28
~25gr vassle räcker (i de flesta fall, med de flesta märken) för att stimulera mps. Vad det spelar för roll i det stora hela har jag inte förstått ännu då det mesta pekar på att det är intaget protein/dygn som spelar roll för muskeluppbyggnaden.

Jontalinen
2014-09-18, 14:34
http://tyngre.se/artiklar/kan-man-aeta-foer-mycket-protein/

Rykande färsk från igår.

F Ultra
2014-09-18, 22:25
tror han mer snackar om vilket som tas upp @ muskelprotein... protein ger ju även ennergi utöver detta. så hur mkt du än äter ger det ju något, det är ju inte luft du sväljer.

Finns faktiskt en myt som är ganska spridd att kroppen inte skulle kunna använda mer än 30-40g protein per måltid och att resten sas skulle åka ut i toaletten igen. Hade inte varit kul att leva i ett jägarsamhälle för 150000 år sedan om man efter veckor av svält bara kunde smälta 30g protein av en fälld mammut :smash: