Visa fullständig version : Fryst broccoli i matlådan
monsa123
2014-09-16, 12:25
Hallå,
Vad säger ni om att ösa ner fryst broccoli i matlådor som står i kylen för att sedan värma det dagen efter i micro eller är det bättre att koka ett lass och sedan fördela i alla matlådor?
Bättre ur vilket perspektiv?
Antar att du ändå ska värma maten i mikron även om du kokat upp dem eller?
Annars så hade jag ångkokat dem för att bevara så mkt av näringen som möjligt.
monsa123
2014-09-16, 16:41
Antar att du ändå ska värma maten i mikron även om du kokat upp dem eller?
Annars så hade jag ångkokat dem för att bevara så mkt av näringen som möjligt.
Aa precis, hamnar ju i mikron oavsett. Så kanske låta dem sjuda i kastrullen då?
Om det är vanlig förvälld broccoli i påse som man bara värmer i micron, behöver du ju inte koka den innan du lägger den i matlådan för senare värmning.
Om det är fryst men rå broccoli behöver du koka den, då är den ju hård, men det betvivlar jag att det är.
Släng i matlådan direkt!
vicarious
2014-09-16, 20:02
Har provat fryst broccoli direkt i matlådan ett par gånger och det blir inte så kul när man värmer det sen. Det blir för mycket vätska.
Yeap, vätskan är nog den ända nackdelen jag kan tänka mig, och det lär variera från märke till märke. Men som med allt fryst går det nog inte att undvika helt.
Jag säger go. Bra ur näringssynpunkt, tidseffektivt och överflödig vätska kan enkelt hällas ut genom att vinkla matlådan över köksvasken.
vicarious
2014-09-18, 07:53
Jag säger go. Bra ur näringssynpunkt, tidseffektivt och överflödig vätska kan enkelt hällas ut genom att vinkla matlådan över köksvasken.
Fast man kanske inte vill att resterande ingredienser i matlådan ska simma i broccolivatten. :P Man kan ju tina broccolin i rumstemperatur innan man lägger ned den i lådorna.
Fast man kanske inte vill att resterande ingredienser i matlådan ska simma i broccolivatten. :P Man kan ju tina broccolin i rumstemperatur innan man lägger ned den i lådorna.
Eller ha en separat liten broccolilåda
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.