handdator

Visa fullständig version : 16 åring söker råd

Limpidimp
2014-09-15, 21:31
Tjenare!:) Jag är alltså 16 år, väger ynka 59 kilo, är 186 lång, kille. :em:

Jag behöver alltså lite råd.. som ni förstår så behöver jag gå upp i vikt. Jag försöker som fan men vågen står stilla på 59~ kg.
Jag äter 2300 kalorier per dag.
Jag tränar 6 dagar i veckan, 6 dagar styrketräning och på två av dem passen så kör jag 15 minuter kondition. Alltså 30 minuter kondition per vecka. (450 kalorier)

Nu ska jag komma till frågan: Hur mycket bör jag öka när det kommer till kalori intaget för att öka i muskelmassa och gå upp i vikt???? Vill såklart minimera fett-massan men förstår att den inte är helt oundviklig då jag ska ligga på ett överskott. Jag kör hellre på en långsam och hälsosam viktökning än någon grisig bulk.

Och en fråga till: Hur länge tycker ni att jag borde "bulka" innan jag drar igång första deffen?

Tack i förhand! :d

King Grub
2014-09-15, 21:34
Jag försöker som fan men vågen står stilla på 59~ kg.
Jag äter 2300 kalorier per dag.

Du "försöker" uppenbarligen inte alls. Du vet att du måste äta mer än du gör av med för att gå upp, men ändå ligger du på ett kaloriintag du är viktstabil på. Hur är det att "försöka som fan"? Öka kaloriintag med ett par hundra kalorier i taget någon vecka tills du börjar öka i kroppsvikt.

Krutpaket
2014-09-15, 22:00
Du äter för lite helt enkelt (eller bränner för mkt då).

Gör bara som kungen säger så blir det nog bra.

"Orkar" du inte äta så mycket mer kan du ju alltid sluta med kardio, alternativt minska styrketräningen. Men det bästa är nog mer mat helt enkelt.

Sen "bulkar" du så länge du känner för det. Antingen tills du gått upp ett visst antal kg eller tills spegeln börja visa att du börar tjocka till dig.

Finns inget magiskt att äta, eller magiskt sätt att äta eller en magiskt tidsperiod. Rätt mängd mat är den mängd som ger önskad viktuppgång och rätt period för bulken är den period det tar att nå önskat resultat.

Sheogorath
2014-09-15, 22:04
Att du med dina stats oroar dig för en "grisig bulk" är i det närmaste sjukligt. Tryck ostmackor med ett tjockt lager smör tills du storknar varje kväll innan läggdags. Skölj ner med O'boy. Så.

Limpidimp
2014-09-15, 22:13
I princip det jag gör just nu för att nå 2300 kalorier (ingen matlust på morgonen så äter första måltiden vid lunchen på skolan.) Men får se till att trycka några mackor till innan läggdags. Tack för svaren! Uppskattas :)

Sheogorath
2014-09-15, 22:32
I princip det jag gör just nu för att nå 2300 kalorier (ingen matlust på morgonen så äter första måltiden vid lunchen på skolan.) Men får se till att trycka några mackor till innan läggdags. Tack för svaren! Uppskattas :)

Du kan förmodligen få ner en skål chokladflingor och fetmjölk på morgonen. Även om det gör att du äter mindre under dagen kommer du nog kunna plocka ut några nettokalorier där.

MuskelMasen
2014-09-15, 23:14
Hur ser en normal dag ut i kostväg?

crizzan
2014-09-16, 06:26
Skärp till dig, det är vad jag har och säga. 100g choklad kan du äta på morgonen, är det svårt? Då försöker du FAN inte.

Ozziking
2014-09-16, 06:32
2300 kalorier för en 16-årig grabb på 186 cm och 59kg är inte mycket, deff-ish

Johan_P
2014-09-16, 06:37
Du räknar tydligen kalorier så då vet du ju att ekvationen inte går ihop för du ska öka i vikt.

Ät mer mat vid varje tillfälle du äter. Ta mer av allt. Ät även om du börjar känna dig mätt :)

Limpidimp
2014-09-16, 08:31
2300 kalorier för en 16-årig grabb på 186 cm och 59kg är inte mycket, deff-ish

Nja, det kanske inte låter mycket, men har varit väldigt osäker med mig själv de senaste året och har tappat extremt mycket vikt, jag har precis(3 månader sedan) återhämtat mig från en ätstörning då jag låg på 1200~ kalorier per dag. Om ens de.

så jo, jag försöker "som fan"

Till frågan om hur kosten ser ut:
Äter skol lunch varje dag - försöker trycka i mig så mycket det går av kött, pasta, osv

kommer hem runt halv 4. Drar ungefär direkt och tränar
Tränar 90 minuter
kommer hem, tar en protein shake, någon macka
en timma efter så äter jag då middag, alltid ris/pasta/potatis + någon proteinkälla + keso/kvarg för att komma upp i den mängd protein jag behöver.

Hur mycket protein tycker ni jag borde ligga på dagligen? Jag försöker ligga minst på 160 gram protein men det kanske är lite mycket?

Linjedomarn
2014-09-16, 12:04
Du är ung och växer fortfarande. Ät och träna bara så blir det bra, du behöver inte fundera på att minimera någon fettmassa....

Linjedomarn
2014-09-16, 12:07
Hur mycket protein tycker ni jag borde ligga på dagligen? Jag försöker ligga minst på 160 gram protein men det kanske är lite mycket?

Inget farligt men finns heller att ligga så högt, speciellt när du ska gå upp.

Limpidimp
2014-09-16, 14:01
Har bestämt mig nu och ska till och börja med öka upp till 2500 kalorier. Sedan höja lite varje vecka. Men hur gör ni när ni ska uppskatta mängden kalorier när ni äter ute t.ex? Tycker det är svårt att uppskatta mängden jag äter i skolan då jag inte har tillgång till en våg.. Några tips hur ni gör?

Sheogorath
2014-09-16, 14:11
Har bestämt mig nu och ska till och börja med öka upp till 2500 kalorier. Sedan höja lite varje vecka. Men hur gör ni när ni ska uppskatta mängden kalorier när ni äter ute t.ex? Tycker det är svårt att uppskatta mängden jag äter i skolan då jag inte har tillgång till en våg.. Några tips hur ni gör?

Varför i hela friden räknar du kalorier när du har ett BMI på 17,1? Lägg upp strategier för att kunna äta mycket av kalorität mat och håll koll på badrumsvågen, inte matvågen.

R Scarpa27
2014-09-16, 19:58
kan ju faktist dra ner tempot på träningen en aning, för att inte förbruka så mkt kcal, 2-3 dagar kan räcka och i vissa fall ge bättre resultat.

har du svårt för kalorierna ser jag inte gainer som en nackdel.

Limpidimp
2014-09-16, 20:06
kan ju faktist dra ner tempot på träningen en aning, för att inte förbruka så mkt kcal, 2-3 dagar kan räcka och i vissa fall ge bättre resultat.

har du svårt för kalorierna ser jag inte gainer som en nackdel.

Jo, jag vet att 6 dagar i veckan är lite mycket, men tycker det är så förbaskat roligt att träna.

Och ja, jag har tänkt kollat in gainer faktiskt! Verkar riktigt smidigt att bara kunna slänga ihop en dryck på ett par hundra kalorier. Skulle underlättat väldigt mycket.

R Scarpa27
2014-09-16, 20:17
Jo, jag vet att 6 dagar i veckan är lite mycket, men tycker det är så förbaskat roligt att träna.

Och ja, jag har tänkt kollat in gainer faktiskt! Verkar riktigt smidigt att bara kunna slänga ihop en dryck på ett par hundra kalorier. Skulle underlättat väldigt mycket.

har själv kört det i perioder, hkälpte mig mkt en gång i tiden.
smidighet med kalorier.
som att käka potatis och dricka mjölk fast med mindre mättnad och mkt enklare.

kanske värt att testa för din del till en början annars äta mer helt enkelt.

VincHeee
2014-09-16, 21:18
Haha jag åt precis ditt dagliga intag på under en timma.

600g Oxpytt
100g ketchup
100g gainer
100g välling (version vuxen)
900g lättmjölk
100 Corn flakes

2475Kcal

OT: lyssna på vad tidigare grabbar säger, du måste äta mer hur du gör det är upp till dig :)

Limpidimp
2014-09-16, 21:41
Oxpytt, chilisås + ägg.. *drool*

Får man fråga vad vuxen välling är? Haha :p

King Grub
2014-09-16, 21:43
http://www.nestle.se/brands/godmorgonvalling/original

Plogarn
2014-09-25, 18:18
Kör med en gainer på morgon, 2dl gainer och 2dl mellanmjölk, slinker ner även fast man inte har matlust! Rekommenderar starkt star nutritions gainer pro -choklad smak, jag är själv väldigt kinkig med smaker och är allergisk mot väldigt mycket men detta slank ner utan problem.

Beemel
2014-09-28, 09:40
Varför räknar du ens kalorier?
Käka energität mat så mycket du kan få i dig.

EnergiÖverskott
2014-09-28, 11:37
Nja, det kanske inte låter mycket, men har varit väldigt osäker med mig själv de senaste året och har tappat extremt mycket vikt, jag har precis(3 månader sedan) återhämtat mig från en ätstörning då jag låg på 1200~ kalorier per dag. Om ens de.

så jo, jag försöker "som fan"

Till frågan om hur kosten ser ut:
Äter skol lunch varje dag - försöker trycka i mig så mycket det går av kött, pasta, osv

kommer hem runt halv 4. Drar ungefär direkt och tränar
Tränar 90 minuter
kommer hem, tar en protein shake, någon macka
en timma efter så äter jag då middag, alltid ris/pasta/potatis + någon proteinkälla + keso/kvarg för att komma upp i den mängd protein jag behöver.

Du är en lång man som äter (medvetet iom att du räknar) för lite, tränar sex dagar i veckan och väger farligt lite, 10 kilo mindre än min sambo, som är kortare än dig och kvinna.

Ta det här på rätt sätt nu men, nej: du har inte återhämtat dig från någon ätstörning. Jag tycker att du borde söka hjälp. Eller börja ,ed 3-4 dubbelmackor med ost och smör på samt ett stort glas oboy varje morgon, redan imorgon. Lägg där till flingor med mjölk och sylt på kvällen.

Klarar du inte det så har det gått så långt att du inte VILL gå upp i vikt utan trivs med att vara underviktig och mest ångesttränar med ursäkten att det är "kul". Alla som lider av undervikt som är ätstördsrelaterad brukar "älska" att träna men, självklart är så inte fallet. De får ångest om det inte gör det.

Så, försök och om det inte går, sök hjälp.

Limpidimp
2014-11-05, 16:50
Hej igen! Jag tänkte att jag kunde skriva här istället för att starta en helt ny tråd och det jag funderar om är makro-fördelning under bulk.
Just nu ligger jag på 2500~ kalorier varje dag och jag ökar tänker öka lite då och då tills jag känner att det räcker. Just nu så strävar jag efter att nå 175 p, 325 k och 50 f. Hur ser denna fördelningen ut? För mycket kolhydrater & för lite fett?
Jag undrar också ifall jag ska höja fettet eller kolhydraterna då jag ökar på mitt kalori-intag?

Sheogorath
2014-11-05, 16:52
Du är en lång man som äter (medvetet iom att du räknar) för lite, tränar sex dagar i veckan och väger farligt lite, 10 kilo mindre än min sambo, som är kortare än dig och kvinna.

Ta det här på rätt sätt nu men, nej: du har inte återhämtat dig från någon ätstörning. Jag tycker att du borde söka hjälp. Eller börja ,ed 3-4 dubbelmackor med ost och smör på samt ett stort glas oboy varje morgon, redan imorgon. Lägg där till flingor med mjölk och sylt på kvällen.

Klarar du inte det så har det gått så långt att du inte VILL gå upp i vikt utan trivs med att vara underviktig och mest ångesttränar med ursäkten att det är "kul". Alla som lider av undervikt som är ätstördsrelaterad brukar "älska" att träna men, självklart är så inte fallet. De får ångest om det inte gör det.

Så. :thumbup:

z_bumbi
2014-11-05, 16:57
Hej igen! Jag tänkte att jag kunde skriva här istället för att starta en helt ny tråd och det jag funderar om är makro-fördelning under bulk.
Just nu ligger jag på 2500~ kalorier varje dag och jag ökar tänker öka lite då och då tills jag känner att det räcker. Just nu så strävar jag efter att nå 175 p, 325 k och 50 f. Hur ser denna fördelningen ut? För mycket kolhydrater & för lite fett?
Jag undrar också ifall jag ska höja fettet eller kolhydraterna då jag ökar på mitt kalori-intag?

Höj fettet och kolhydraterna och minska på proteinet.

Limpidimp
2014-11-05, 17:04
Höj fettet och kolhydraterna och minska på proteinet.

Okej! Borde kanske 160 gram protein räcka? Då ligger jag ju omkring 2.5 gram per kilo kroppsvikt

Jontalinen
2014-11-05, 17:40
Okej! Borde kanske 160 gram protein räcka? Då ligger jag ju omkring 2.5 gram per kilo kroppsvikt

Det är absolut inget att noja över på balans/bulk. Sikta på 2g/kilo du väger, hamnar du under är skitsamma.

pepplez
2014-11-23, 13:27

Har du läst detta Limpidimp?

Får starka ÄS-vibbar av dina inlägg, du ska inte hålla på och noja om makrofördelning, det är inte friskt i ditt läge.

cero
2014-11-23, 15:36

Jag hade dragit ned till typ 1-1.5 och fyllt på med kolhydrater och fett. Men du behöver inte räkna på detta. Protein är inte SÅ viktigt när man går upp i vikt.