Visa fullständig version : Antalet gram protein/dag
Det finns ju en del forskning om hur många gram protein man bör få i sig om dagen som styrketränande. De tre jag främst har snabbat upp är dessa:
1. 0,8 g per kg kroppsvikt/dagen de dagar du inte tränar, 2 g de dagar du tränar.
2. 2 g per kg kroppsvikt både de dagar du tränar och inte tränar.
3. Har även läst att detta gäller den vikten du skulle ha om din kropp har ca 10% i kroppsfett. Så väger man 80 kg men har ca 20% i kroppsfett så är det inte 160 kg protein om dagen som gäller utan kanske 120-130.
Vad anser ni? Hur mycket får ni i er ungefär om dagen?
King Grub
2014-09-13, 19:07
Lågproteindagar finns det ingen vits med. Ett högt proteinintag bygger mer muskler än ett lågt även när styrketräning inte är med i bilden.
Lågproteindagar finns det ingen vits med. Ett högt proteinintag bygger mer muskler än ett lågt även när styrketräning inte är med i bilden.
Så om jag väger 80 kg, hur mycket rekommenderar du då som minimum? 160 g?
R Scarpa27
2014-09-13, 19:39
tillräckligt räknar inte.
men konsumerar ost,mjölk,yoghurt,smör,ägg,messmör,kött osv och äter ordentligt.(mjölkprodukter och kött)
och ligger man över upptag blir det ju energi.
Så om jag väger 80 kg, hur mycket rekommenderar du då som minimum? 160 g?
2g per kilo kroppsvikt varje dag är en bra tumregel. Så ja, 160g blir perfekt för dig.
Jag tror att för att få bäst resultat när det gäller återhämtning, muskelökning så ska man helst ligga vid 2 gram per kroppsvikt, och runt nr 3 som du nämnde.
Men jag vet att man kan bygga muskler även om man ligger på max 0.8-1 gram per kilo kroppsvikt.
Knatcharn
2014-09-13, 23:45
Jag brukar se till att få i mig minst 2g / kg kroppsvikt från mjölk och kött och det har fungerat bra. Antagligen blir det en hel del mer om man räknar på alla andra proteinkällor. :)
har legat på min 3g upp mot 4 dom år jag tränat seriöst. Funkat mycket bra :)
HerrCarlsson
2014-09-14, 08:53
.. Och jag har testat 2/3/5g årsvis utan att märka någon som helst skillnad.
Shqypnia
2014-09-14, 10:17
Sammanfattningsvis verkar 2g/protein*kroppsvikt vara ett bra mått.
Rätta mig om jag har fel men kan inte behovet av protein också ha med gener mm att göra? Vissa får ''effekt'' eller behöver olika mängd! Nån kanske 1,5-2gram medans andra 2gram+? har för mig jag läst det nånstans, tror det var här i nån tråd...!
Självklart finns det en variation mellan individer hur mycket aminosyror de kan hålla i sin aminosyrapool. Vissa individer har säkert fler enzymer som snabbare gör energi av aminosyrorna ute i kroppen och därför behöver få in mer aminosyror från blodet för att proteinsyntesen inte ska stoppa.
Detta behöver inte märkas, för att tränande har stort energibehov och med mer mat kommer också mer protein. Vår västerländska kost är redan från början proteinrik och även de som inte tränar hamnar säkert över den rekommenderad nivån 0,8 gram / kg kroppsvikt. En rekommendation som redan från början är väl tilltagen för normalpersoner. De kan säkert må bra på ned mot 0,5 g / kg kroppsvikt.
1.5 grams to 2 grams protein per kg of the weight is enough.
I daily take 120 g to 140 g of protein in daily diet any my weight is 75 kg.
This quantity is enough for me to get all necessary protein for the weight management and muscles recovery.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.