Visa fullständig version : Clean på vardagar, grisigt på helgen.
Tja
Jag äter just nu clean på vardagar där maten i stort sett består av kyckling,ris, havregryn osv. men på helgen blir det en del sämre mat som pizza, godis och sånt. Under helgen hamnar jag på kaloriplus medan jag under vardagarna ligger på balans. Jag undrar hur min långsamma viktuppgång av detta påverkas av skitmaten under helgerna? Helgerna är även träningsfria så jag undrar om det kan påverka fettinlagringen?
mvh
Hur din viktuppgång påverkas får du väl helt enkelt utvärdera genom att väga dig kontinuerligt. Fettinlagringen kommer inte påverkas något nämnvärt annorlunda jämfört med ett överskott av "ren mat".
Det kan dock vara fördelaktigt att inte överäta alltför mycket fett vid viktuppgång eftersom ett överskott av fett leder till en större fettinlagring jämfört med samma mängd energi från kolhydrater. Det är nog dock ingenting du nödvändigtvis behöver bry dig om såvida du inte är ute efter att "optimera" din viktuppgång på alla tänkbara sätt.
R Scarpa27
2014-09-12, 19:37
du verkar inte alls äta cleant, då du planerar att grisa hela helgen och leva på det du tror är cleant på vardagar. försök sprida ut allt mera så slipper du grisa 1-2 dagar per vecka.
och försök använda mer fantasi än att bara leva på ris, kyckling och havregryn mån.fre.
både tråkig och gör inte ett skit att du kommer bli större.
variera maten... förstår mig inte på folk som bara ska äta kyckling ris och havregryn så fort de börjar träna och tror att man både blir större, starkare och opti av det.
många metoder finns att växa på varken det ena eller andra är rätt, mkt upp till var och en, ser du att du växer? ja då funkar det ju iaf. tvärtom? japp då är det tvärtom :)
DJJOHANSSON
2014-09-14, 09:17
du verkar inte alls äta cleant, då du planerar att grisa hela helgen och leva på det du tror är cleant på vardagar. försök sprida ut allt mera så slipper du grisa 1-2 dagar per vecka.
och försök använda mer fantasi än att bara leva på ris, kyckling och havregryn mån.fre.
variera maten... förstår mig inte på folk som bara ska äta kyckling ris och havregryn så fort de börjar träna och tror att man både blir större, starkare och opti av det.
många metoder finns att växa på varken det ena eller andra är rätt, mkt upp till var och en, ser du att du växer? ja då funkar det ju iaf. tvärtom? japp då är det tvärtom :)
Ge honom lite tips på andra måltider han kan variera med då :)
Shqypnia
2014-09-14, 10:13
Ät gärna mer, låt oss säga en lördag, varannan vecka än grisigt varje helg. Ge det hellre tid där du har råd att ha ett liv och vara mänsklig och social med vänner och familj än att köra stenhårt som en del anser är synonymt med en tråkig period i livet.
Jag skrev ju faktiskt kyckling, ris, havregryn OSV. Jag menade då att jag käkade annan typ av mat med mindre kalorier(som jag kan äta mycket av) som jag tidigare ätit under deff. Vilken mat är clean för dig då? Syftar på att du skriver att jag inte vet vilken mat som är nyttig.
Jag hade gärna ätit någorlunda nyttigt på helger också men när man är ute och festar osv på helger blir det grisigt och därför äter jag så cleant jag kan på vardagarna, vilket jag trivs med! Jag undrar bara hur resultaten skiljer sig från en vanlig bulk där man ligger på samma överskott varje dag.
R Scarpa27
2014-09-14, 18:50
då du tror att jag påpekar att du inte vet vilken mat som är nyttig?
det bestämmer ju helheten. lev på sallad 1 vecka (bara och se hur du mår sen) sallad är ju nyttigt!
så förklara ist vad som är onyttigt kan vara kul att veta.
NiklasAlm
2014-09-16, 23:18
Tror att godiset kan sätta sig väldigt lätt som fett (om det är stora mängder) p.g.a. fruktos när man redan har ätit mkt kalorier under dem dagarna tror på en mer balanserad livstil där det inte blir så stora svängningar mellan dagar. Sen kan man ju inte leva helt opti så man får ju göra avvägningar så inte träningen begränsar en i sitt vanliga liv, vilket den inte behöver göra.
Jag skrev ju faktiskt kyckling, ris, havregryn OSV. Jag menade då att jag käkade annan typ av mat med mindre kalorier(som jag kan äta mycket av) som jag tidigare ätit under deff. Vilken mat är clean för dig då? Syftar på att du skriver att jag inte vet vilken mat som är nyttig.
Jag hade gärna ätit någorlunda nyttigt på helger också men när man är ute och festar osv på helger blir det grisigt och därför äter jag så cleant jag kan på vardagarna, vilket jag trivs med! Jag undrar bara hur resultaten skiljer sig från en vanlig bulk där man ligger på samma överskott varje dag.
Hur definerar du själv "cleant"??
Varken ris eller havregryn är särskilt kalorisnålt. Däremot är havregryn ganska mättande redan i små mängder, men du skrev att du ville äta "mycket".
Hur definerar du själv "cleant"??
Varken ris eller havregryn är särskilt kalorisnålt. Däremot är havregryn ganska mättande redan i små mängder, men du skrev att du ville äta "mycket".
Tycker inte havregryn mättar någonting för stunden. Däremot håller sig mättnaden längre.
Tycker inte havregryn mättar någonting för stunden. Däremot håller sig mättnaden längre.
Förvisso subjektivt, men huruvida havregryn mättar eller inte var mest en parantes och inte det viktigaste i min fråga.
Pretorian
2014-09-17, 09:46
Jag undrar bara hur resultaten skiljer sig från en vanlig bulk där man ligger på samma överskott varje dag.
Jag tror inte det gör så stor skillnad och du säger att du trivs med det så fortsätt så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.