handdator

Visa fullständig version : Ni som tagit bort facebook, är det ett smart drag?

Barbastark
2014-09-12, 13:16
Funderar på att ta bort facebook då det slukar så jäkla mycket tid.

Skulle bara kunna begränsa mitt användande men saken är den att fb blivit som en "andra mobil" i form av att folk ofta kontaktar en därigenom vilket gör att man missar saker om man inte "checkar av" 1000ggr/dag.

Man missar även en bra källa till nätverkande och kunskapsuppdatering gällande karriären.

Så, ni som tagit bort, hur skiljer sig era liv nu?

jenni
2014-09-12, 13:19

Skulle bara kunna begränsa mitt användande men saken är den att fb blivit som en "andra mobil" i form av att folk ofta kontaktar en därigenom vilket gör att man missar saker om man inte "checkar av" 1000ggr/dag.

Man missar även en bra källa till nätverkande och kunskapsuppdatering gällande karriären.

Så, ni som tagit bort, hur skiljer sig era liv nu?

Jag hatade Fb, kändes som tvång då alla var uppkopplade och ville ha svar och likes osv, livet är mycket bättre sedan jag slutade uppdatera och tog bort det mesta på min tidslinje, det jag fortfarande använder är messenger och att följa ett par få rörelser/företag för att hålla mig uppdaterad om deras nyheter, vänner följer jag ist på andra sätt :)

Barbastark
2014-09-12, 13:25
Jag hatade Fb, kändes som tvång då alla var uppkopplade och ville ha svar och likes osv, livet är mycket bättre sedan jag slutade uppdatera och tog bort det mesta på min tidslinje, det jag fortfarande använder är messenger och att följa ett par få rörelser/företag för att hålla mig uppdaterad om deras nyheter, vänner följer jag ist på andra sätt :)

Hmm, skulle nog ändå dras tillbaka om jag inte gick kall kalkon. "den gruppen är ju bra att ha" "det företaget är bra att följa", "a men ja kan ju adda den som vän pga jobbrelaterat" och så är man tillbaka :P Dont think im strong enough

Sparven från Minsk
2014-09-12, 13:29
Tog bort FB för några månader sedan och saknar det inte!

Ibland känns det som att den hade varit bra att ha kvar, just för att kunna följa vissa profiler, grupper, få info med mera.
Just alla värdelösa uppdateringar av folk saknar jag dock inte!

En neutral FB sida kanske, dvs inga vänner utan endast använda den för infosök och prenumenera på profiler m.m.

Barbastark
2014-09-12, 13:34

Ibland känns det som att den hade varit bra att ha kvar, just för att kunna följa vissa profiler, grupper, få info med mera.

En neutral FB sida kanske, dvs inga vänner utan endast använda den för infosök och prenumenera på profiler m.m.

A möjligt. Men å andra sidan så finns det många tillfällen jag tänkt "fasen vad gött att jag hade fb för det ledde till att jag träffade person x eller gick på event y". Är dock 98% complete time waste och ca 2% gött att jag hade det.

Så måste väll kanske fråga mig om jag kan skapa the pros of fb genom andra källor och bli av med tidsslösandet.

Blaine
2014-09-12, 13:38
Jag har inget emot att ha Facebook för att kolla runt, men jag är sällan aktiv med människor där.

Evankhell
2014-09-12, 13:40
Tog bort det för drygt ett år sedan. Var mest medlem för att jag spelade Candy Crush och ville ha så många extra liv som möjligt huehuehuehue

favve
2014-09-12, 13:45
Har facebook men är knappt aldrig inne på min sida. Brukar vara inne med några månaders mellanrum och se vad bekanta har haft för sig. Däremot måste jag dra ner mitt forumläsande. Går alldeles för mycket tid till sånt.

C.E.J.
2014-09-12, 13:46

Det är rättare sagt du som lägger ner så jäkla mycket tid på det, eller hur? Fortsätt med facebook du, för att få inbjudningar till events :)

SGW
2014-09-12, 13:48
Haft fb avstängd i ca 2 år, jätteskönt.

Mlm tappat kontakten med en del bekanta, dock inga nära vänner. De pratar man med och träffar ändå.

jenni
2014-09-12, 13:49

Tycker också att det ha det hade varit till nytta, vänner tycker jag man kan följa/umgås med på andra sätt, men att hålla sig uppdaterad om företag, artister, författare osv är ju svårare att göra privat

Barbastark
2014-09-12, 13:50
Det är rättare sagt du som lägger ner så jäkla mycket tid på det, eller hur? Fortsätt med facebook du, för att få inbjudningar till events :)

Det sociala skulle jag nog kunna styra upp bättre IRL iofs, men å andra sidan så är det ju ett så jäkla effektivt verktyg när det kommer till att marknadsföra sig själv i sitt yrke osv

Hanse
2014-09-12, 13:54
Tagit bort både fb och instagram sedan några månader tillbaka. Väldigt skönt. Först kändes det lite tomt men snart insåg jag att inget viktigt skrivs i dessa fora.

Har bara kvar ett socialt forum i form av Linkedin och där har jag bara jobbrelaterade kontakter och ingen personlig information.

Petoria
2014-09-12, 13:58
Facebook gör det mycket lättre för mig att hålla kontakt med människor i olika länder. Tror jag hade haft svårt att klara mig utan det.

Rikard Jansson
2014-09-12, 14:18
Har en tab uppe som messenger bara.

jflycore
2014-09-12, 14:19
Tog bort min Insta för ett par månader sen, gjorde den privat och följde bara människor som jag kände gav mig något.
Kände lite samma sak med FB, som mest är reklam och massa jävla tjat om barn, semestrar och nu VALET. Så tog bort FB för ett par veckor sen.
Klart man "saknar" lite folk här och där. Men i slutändan så känns det som att den enda som tillförde något va jag själv. Är nog mer saknad, än vad jag saknar... :D #ödmjuk

cero
2014-09-12, 14:22
Använder messenger bara, och tittar bilder lite då och då. Det hjälper mig att leva mer i nuet.

StarkaUlf
2014-09-12, 14:31
Använder det enbart till att skriva till kompisar/en grupp-chatt med samma kompisar via datorn. Har inte facebook på mobilen.

eternallord
2014-09-12, 14:37
Har i princip bara FB för att kunna hålla kontakt med människor som annars blir krångligt (folk jag pluggade med i Kina osv) samt för eventinbjudningar. Annars hade jag tagit bort skiten direkt.

Toni Radanov
2014-09-12, 14:40
Livet är fridfullt och fint utan FB! ^^ slippa se världens skit....

Jaaa man väljer ju "hur mycket" man är inne och vems flöde man ser osv osv men, lettuce be real, vi har alla polare som ändå lägger upp störande saker från och till, om man ska blocka hela planeten kan man lika väl skippa det helt! cofffee

folks selfies, "träning" (selfies på gymet) och dagliga matvanor osv... Nä, blä!

FB-fri sen våren 2012, lär förbli så för all framtid! Sen är inte behovet detsamma när man har en social omgivning i vardagen, kan förstå blygisar eller mer ensamma individer som är mer bekväma på nätet.

tossefar
2014-09-12, 14:40
Jag tog bort facebook vid förra årsskiftet och har aldrig ångrat mig. Vid slutet var det ändå bara återpostningar av reklamerbjudanden eller tidningsartiklar, blandat med bilder från småbarnsföräldrar...

Hackenschmidt
2014-09-12, 14:41
"Måste" ha det för kontakt med kursare, syskon, vänner i andra städer och länder. Däremot har jag lagt till en extension som filtrerar bort vissa ord. Just nu har jag lagt till alla partier och politikers namn, jag orkar inte se 500 biased rants varje gång jag vill in och titta vad mina vänner har för sig.

svenbanan
2014-09-12, 14:45
Jag har inte använt fb på två-tre år nu. Jag tror mitt konto fortfarande finns kvar. Har för mig att det inte gick att radera skiten helt.

Helt underbart att slippa eländet i alla fall.

Toni Radanov
2014-09-12, 14:48
Jag har inte använt fb på två-tre år nu. Jag tror mitt konto fortfarande finns kvar. Har för mig att det inte gick att radera skiten helt.

Helt underbart att slippa eländet i alla fall.

Går att inaktivera det på så vis att man i princip försvinner. Från folks vänner-listor, ej besökbak egen sida och om jag inte minns fel försvinner även tidigare historik/offentliga inlägg och statusar, dock ej privata meddelanden. Man kan iaf inte hamna på FB om man googlar en persons namn som har avaktiverat kontot.

Det är inte direkt svårt att avaktivera det "helt" men inte helt lätt heller, när jag avaktivera mitt konto så fanns det 2 olika "nivåer" på det varav en va att typ pausa rubbet, andra att i princip försvinna. Däremot kan man logga in som om inget hänt och vips så är man med igen.

Som om man vill det, haha!

Mental
2014-09-12, 14:53
Jag använder facebook hela tiden.

Det är där jag har kontakt med mina gamla kurskamrater, mina ölprovargrupper, håller koll på öl-event. Samordnar resor. Ordnar fester. Har kontakt med gamla kollegor.

Det är även toppen för att haka på spontana saker, upptäcka event i närheten mm.

Jag älskar Fejjan!

J.V
2014-09-13, 09:15
Hade det inte varit för meddelande-biten hade jag tagit bort det för längesedan. Skickar bara sms till en enda människa nu, och det är bara för att hon tagit bort Facebook, annars hade det varit Messenger som gällde där också. Grymt skönt att ha samma meddelanden på datorn och telefonen.

Nordenator
2014-09-13, 09:21
Jag använder facebook för grupper och messenger. Jag tänkte ta bort det nyligen, men jag insåg att det nog skulle vara jobbigare att vara helt utan. Sedan dess tittar jag in kanske 3-4 gånger per vecka.

Kimball
2014-09-13, 09:24
Jag använder egentligen mest facebook som en, om än något klumpig, rss feed. Vad folk äter eller vart de semestrar kan man väl oftast bry sig mindre om, men erbjudanden, info av olika slag, events osv anser jag det fortfarande väldigt nyttigt för.

Sniggel
2014-09-13, 12:17
Är väldigt nära att ha avslutat det. Har 4 "vänner" kvar. 2 är tillfälligt och 2 är fake profiler.
Det kräver mer arbete för att knyta och hålla sociala kontakter men samtidigt så får jag en spark i rumpan och lär mig jobba (igen) för att interagera med människor och det verkar dessutom ge bättre avkastning.
Jag finner mig ofta vara den som drar i trådar för att få ihop folk till aktiviteter men det verkar löna sig i längden och är mycket mer stimulerande än att "facebook-knarka".
Samtidigt har många blodtryckshöjande moment försvunnit ur mitt liv så det är på det hela taget mycket positivt. Prokrastineringen har också minskat.

Scratch89
2014-09-14, 06:32
Är väldigt nära att ha avslutat det. Har 4 "vänner" kvar. 2 är tillfälligt och 2 är fake profiler.
Det kräver mer arbete för att knyta och hålla sociala kontakter men samtidigt så får jag en spark i rumpan och lär mig jobba (igen) för att interagera med människor och det verkar dessutom ge bättre avkastning.
Jag finner mig ofta vara den som drar i trådar för att få ihop folk till aktiviteter men det verkar löna sig i längden och är mycket mer stimulerande än att "facebook-knarka".
Samtidigt har många blodtryckshöjande moment försvunnit ur mitt liv så det är på det hela taget mycket positivt. Prokrastineringen har också minskat.

Jag saknar dina inlägg i diskussionerna. :(

Juxta
2014-09-14, 08:34
Jag tog bort Facebook för 2-3 år sen. Är riktigt riktigt nöjd.
Tycker det mest var folk som ville pusha sina åsikter som om det vore reklam. Kändes som jag behövde sätta upp en 'reklam - nej tack'-skylt. Plus att nu ringer jag de människor jag gillar istället för att småchatta på FB.

via mobil.

Diomedea exulans
2014-09-14, 11:45
Jag älskar Facebook. Det är som att ha blogg, med skillnaden att när kanske 14 personer läste min blogg så är det kanske 300 personer som läser min Facebook.

Ni som har tagit bort er Facebook, var har ni för plan att bli internetkändisar?

ceejay
2014-09-14, 12:02
facebook är asbra. Främst för att kontakta folk, chatta, få reda på olika händelser.

Diomedea exulans
2014-09-14, 12:17
facebook är asbra. Främst för att kontakta folk, chatta, få reda på olika händelser.

Jag har ett par vänner som har tagit bort Facebook. När vi träffas vill de ofta gå in och titta på min Facebook för att se vad som har hänt.

Jag tror ingen vill ta bort Facebook egentligen. Folk vill bara slippa titta på katter, bebisar och maträtter, och sluta läsa om folks träning och politiska åsikter.

Kimball
2014-09-14, 12:44
Jag tror ingen vill ta bort Facebook egentligen. Folk vill bara slippa titta på katter, bebisar och maträtter, och sluta läsa om folks träning och politiska åsikter.

Fast, så svårt är det ju inte att dölja allt från användare man tycker postar mycket skräp :)

Hackenschmidt
2014-09-14, 13:19
Problemet är att vissa personer som är nära vänner postar mycket skit men en del man vill veta. Jag vill dölja en del saker, ganska exakt det som Diomedea exulans nämnde, men inte allt. Jag önskar att facebook hade en smartare, inbyggd finess som märkte av vilket innehåll det var och lät mig dölja liknande poster.
Att dölja allt med hashtags är en bra början för det är skit 99.9% av gångerna. :D

Kommer nog inte ta bort facebook, men när jag är klar vid universitetet kommer jag göra en ordentlig rensning bland mina vänner och bara spara de jag faktiskt kommunicerar med på regelbunden basis.

Edit: jag vet att det finns en sådan finess, men den fungerar tyvärr inte särskilt bra.

tlk
2014-09-14, 13:21
Med tanke på hur bra verktyg facebook är för kontakt med diverse arbetsgrupper... så kommer jag nog inte ta bort det inom någon snar framtid. Och det hade försvårat en hel del arbete.

Diomedea exulans
2014-09-14, 13:32
Fast, så svårt är det ju inte att dölja allt från användare man tycker postar mycket skräp :)

Exakt! :) Tror jag har avbrutit aviseringar från 4 personer just nu.

Kaalle
2014-09-15, 19:05
Har aldrig riktat greppat det där, fåtalet jag vill ha kontakt med kan nås via mail eller sms eller vadsomhelst. Vill jag veta vad dom ätit till frukost eller vad dom har för favoritfilm så går ju det att fråga liksom.

Alexton
2014-09-15, 19:09
Inte haft facebook på nästan 5år. Kändes rätt då jag hade problem med ex som stalkade mig, nära och kära.
Jag saknar inte facebook det minsta, de som är mina riktiga vänner träffar eller hörs jag med ofta nog.

Beelz
2014-09-15, 19:41
Inte varit medlem på länge nu. Facebook blev en slags falsk bild av verkligheten där människor bara postade tillgjorda händelser ur deras liv för att visa hur "häftigt" och "betydelsefullt" liv dom lever så jag tröttnade

Slartibartfast
2014-09-15, 19:48
Messengern är enda jag använder nuförtiden. Svinbra att ha samma på datorn och telefonen.

Själva FB använder jag inte längre. Eller jag lämnar väldigt sällan några avtryck alls. Uppdaterar aldrig.

mangemani
2014-09-15, 19:49
hade länge tänkt på att ta bort FB då det för det mesta bara postas skit från folk, typ i stil med "nu har jag handlat"...ok=/, typ, information som inte ger mig ett piss och alla dessa bilder på ungar, visst, gulligt att titta på 1-2 bilder och ge ett grattis då de har fått, men att bombardera FB med miljoner bilder och tjata på om att de är så lyckliga över barnet, ouf, nej tack.
men det fanns ju även bra saker som postades från grupper och sidor man gillat, så jag övervägde att inte ta bort FB, sen när man kom på att man kan välja vilka inlägg man ska kunna se på sin sida, så blev det ju hur bra som helt och vill jag nu ha reda på något om någon person, så kan jag själv välja om jag vill gå in och läsa på deras FB sida istället för att bli tvungen att läsa skiten på min.

Diomedea exulans
2014-09-15, 20:31
Inte varit medlem på länge nu. Facebook blev en slags falsk bild av verkligheten där människor bara postade tillgjorda händelser ur deras liv för att visa hur "häftigt" och "betydelsefullt" liv dom lever så jag tröttnade

Jag brukade skriva om hur jävligt allting var, men då fick jag massa skit för det, så jag slutade. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Olegh
2014-09-15, 20:54
Jag brukade skriva om hur jävligt allting var, men då fick jag massa skit för det, så jag slutade. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Problemet är och har alltid varit folk!