handdator

Visa fullständig version : Hyra hus av privatperson

Sparven från Minsk
2014-09-12, 11:32
Jag och min sambo bor för tillfället i en lägenhet centralt i stan.

Vi har funnit ett hus lite utanför stan med naturskönt läge som uthyres tillsvidare av en privatperson.

Vad bör man tänka på innan kan hyr av en privatperson??

Första gången och är osäker om det är något speciellt jag bör ta i betraktande....

caro
2014-09-12, 11:36
Måste väl vara ungefär som att hyra bostadsrätt i andrahand, och för det finns det nog rätt mycket förslag på hyresavtal att hitta på nätet.

Saker att tänka på är väl speciellt underhåll/reparationer. Vem ska betala om värmepannan (typ) går sönder, kylskåp/frys/spis/tvättmaskin, läcka i tak och liknande. Vad som gäller för trädgården behöver man väl också komma överens om.

Tisu
2014-09-12, 11:52
Bindnings-/uppsägningstid.

Sparven från Minsk
2014-09-12, 12:41
Måste väl vara ungefär som att hyra bostadsrätt i andrahand, och för det finns det nog rätt mycket förslag på hyresavtal att hitta på nätet.

Saker att tänka på är väl speciellt underhåll/reparationer. Vem ska betala om värmepannan (typ) går sönder, kylskåp/frys/spis/tvättmaskin, läcka i tak och liknande. Vad som gäller för trädgården behöver man väl också komma överens om.

Bindnings-/uppsägningstid.

Vettiga tips!
Rent spontant så borde ju hyresvärden betala för saker som går sönder av en slump/ödet tex värmepanna och så vidare.

Bindning och uppsägningstid ska regleras hårt!

MrLomax
2014-09-12, 15:11
Vem försäkrar huset?
Vem försäkrar lösöret?
Om ni hyr länge: Vem sköter underhåll av fasad och liknande.

The_RobRoy
2014-09-12, 15:52
Vore intressant att höra om det finns någon praxis här kring underhåll osv. Har funderat ett tag på som investering att köpa hus och hyra ut..

Sparven från Minsk
2014-09-13, 06:27
Vore intressant att höra om det finns någon praxis här kring underhåll osv. Har funderat ett tag på som investering att köpa hus och hyra ut..

Ska höra mig för med den nuvarande hyresgästen av huset.
Kan återkomma med hur de har löst det så får vi se :)

R0B
2014-09-13, 07:12
Jag hyr ut mitt ena hus till ett gammalt par sedan ett tag tillbaka. Fungerar fint hittills.

Ring till ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig med de försäkringar du behöver.

Jag har enbart husförsäkring på mig och dom har lösöres försäkring på sig.

Underhåll sköter givetvis jag, vill absolut inte att någon annan ska kladda i mitt hus och hitta på egna lösningar. Går värmepumpen och dylikt sönder så tar jag det om inte det är hyresgästen som varit oaktsam vad det gäller normalt underhåll.

Besittningsrätten har vi ett avtal på att den inte gäller, detta är dock bara intressant för hyresvärden.

Se till att fota eller filma hela huset innan du hyr och få en underskrift på att hyresvärden har tagit del av bilderna/filmen och godkänt dom så att du inte blir ansvarig att betala för sådant som var trasigt när du flyttade in.

Kolla med andra hyresgäster vad hyresvärden är för person, det kan bli riktigt tråkigt om man får en sur gubbe till hyresvärd.

Tomten
2014-09-13, 10:14
Ni bor teckan ett elnäts och elhandelsavtal för fastigheten under tiden ni bor där. Då kan det inte bli bråk om elnät och elkostnader och er hyresvärd kan inte kräva oskäliga avgifter får el & elnätsavtal.

Hyresvärden kan sedan lätt teckna ett nytt avtal när ni flyttar ut. (elnät och elhandelsavtal har vanligtvis ingen uppsägningstid när en ny ägare tar över)