Logga in

Visa fullständig version : Deff eller bygg ned lite kaloriöverskott?

Joney
2014-09-11, 00:45
Jag har tränat till och från i ca 7 år med uppehåll ibland på upp till 10 månader.

Nu har jag kört igång på allvar och tränar 4-5 gånger i vecka olika muskelgrupper. Försöker köra 5 dagarsplit men ibland blir det 4a.

Mitt mål är att uppnå en riktig fitnesskropp och ligga på 82kg med hyffsad muskellös massa.

Idag väger jag 83 kg och är 181cm.

Jag är inte överdrivet fet och via min våg ska ha ett kroppsfett på ca 16%.
Min indeal kroppsfett nivå ligger på 12% men bryr mig om estiken och vill inte bli en tunnis på köpet.

Eftersom jag är nybörjare har jag en så länge ökat i princip varje övning varje pass med 2-5 kilo beroende på liten eller stor muskelgrupp. Jag börjar dock bli otålig få jag vill bränna fett snabbare men har dålig koll på om jag gör detta eller står still.

Idealet är att bygga musklelmassa och bränna fett samtidigt men osäker på hur jag ska gå till väga. Det borde dock bara möjligt med tanke på att kag endast tränat knappt 1 månad.

Som bonus fråga undrar jag vilka övningar jag fokusera mer på för att få en mer estetiskt tilltalande kropp. Jag tycker jag framför allt ser fet ut vid ryggpartiet och då vid axlar/triceps.

Vad tror ni? Vilken strategi ska jag ha?

Bild:
http://i61.tinypic.com/2igegww.jpg

Rygg
http://i57.tinypic.com/15d2qh3.jpg

thure
2014-09-11, 09:26
Kötta på och deffa i vår istället är min första tanke. Du kommer förmodligen minska i fettprocent av att bara öka muskelmassan.

Edit: Du är så pass smal så musklerna kommer visa sig ganska bra ändå när dem börjar växa och du får ett bättre utgångsläge att deffa ifrån.

BuilderDave
2014-09-11, 10:41
Bygg på balans/mycket litet överskott och håll protein högt. Personligen föredrar jag att ligga på max 1g fett per kilo kroppsvikt, då en fettrik diet vid överskottsätande lättare leder till att ration mellan ökad vikt fett och fettfrimassa försämras.

GLHF

Joney
2014-09-11, 11:32