handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott: Är detta rimligt?

h0pes
2014-09-08, 13:35
Hallå!

Har en kort fråga angående kaloriunderskott vid deff.

Jag är man, 27 år, 194 cm och 86 kg.

Med hjälp av Harris-Benedict-ekvationen räknade jag ut att mitt totala energibehov är ganska precis 3000 kcal. (Styrketräning tre ggr/veckan + en del konditionspass)

Ta bort 500 kcal (kaloriunderskottet) och kvar blir alltså 2500 kcal/dygn under deff.

Låter inte 2500 kcal ganska mycket för deff??

vore tacksam om någon ville dela med sig av reflektion kring detta! ha det gott!

Snobbe
2014-09-08, 13:50
Beror på vad du menar med "en del konditionspass" men absolut det är inte helt konstigt.

Kör på 2500 kalorier i 2-3 veckor och se vad som händer.

Sheogorath
2014-09-08, 14:06
Jag är 186 cm och börjar jag deffa på 86 kg får jag lägga mig på cirka 3200 kcal för att inte gå ner för snabbt. Tränar inte särskilt mycket i jämförelse med många och kompenserar dessutom för vissa träningsutgifter med fler kalorier. Så 2500 kan t.o.m. vara lågt för dig. Som sagt: testa och se. Om något tror jag att du behöver äta mer för att inte ha onödigt stor risk för muskelförlust. :)

cero
2014-09-08, 14:15
2500+ kcal åt jag när jag var viktstabil på 65 KG..

Snobbe
2014-09-08, 14:27
2500+ kcal åt jag när jag var viktstabil på 65 KG..

Hur mycket tränar du då? Samt vad gör du på dagarna?:)

cero
2014-09-08, 14:57
Hur mycket tränar du då? Samt vad gör du på dagarna?:)

Då var jag ganska stillasittande. Nu väger jag mer, men det vara bara för att poängtera att 2500 knappast kommer vara för mycket för någon på 86 KG. Harris-Benedict-ekvationen blir ofta fel eftersom att folk skriver in fel aktivitetsfaktor.

Shqypnia
2014-09-08, 15:03
Du är ganska lång. Testa i någon vecka och utvärdera/anpassa därefter.

h0pes
2014-09-08, 17:43
Beror på vad du menar med "en del konditionspass" men absolut det är inte helt konstigt.

Kör på 2500 kalorier i 2-3 veckor och se vad som händer.

Tack för svaren! Ska absolut köra på och se vad som händer.

mina konditionspass = 60 min promenad i rask takt, 3-4 ggr / veckan. :)

Använde denna kalkylator för att räkna ut energibehovet: http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/, och verkar det inte märkligt att "Styrketräning 1-3 ggr/vecka" ger ett och samma energibehov. Det är ändå en viss skillnad för kroppens energiåtgång mellan ett pass och tre pass i veckan.

Sheogorath
2014-09-08, 18:04
Tack för svaren! Ska absolut köra på och se vad som händer.

mina konditionspass = 60 min promenad i rask takt, 3-4 ggr / veckan. :)

Använde denna kalkylator för att räkna ut energibehovet: http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/, och verkar det inte märkligt att "Styrketräning 1-3 ggr/vecka" ger ett och samma energibehov. Det är ändå en viss skillnad för kroppens energiåtgång mellan ett pass och tre pass i veckan.

Alltså, häng inte upp dig på kalkylatorer och formler du hittar. Det enda sättet att få en siffra på sin ämnesomsättning är att logga sin kroppsvikt och sitt energiintag. När man varit viktstabil i några veckor och vet vad man petat i sig kan man räkna ut sin aktivitetsfaktor bakvägen om man nu är intresserad (varför man nu skulle vara det när man redan har koll på sin energibalans).

Formlerna kan som bäst ge dig ett riktmärke. Sen är det du som får checka hur väl det stämmer med verkligheten som du lever i.

cero
2014-09-08, 18:37
Traditionell styrketräning bränner väldigt lite energi till skillnad från konditionsträning, så det är ingen enorm skillnad mellan 1 och 3 pass. Annars håller jag med Sheogorath.

h0pes
2014-09-10, 17:48
allright, ska hålla koll på kcalintaget och vikten och se vad som händer!

En annan fråga angående min deff.

Jag har inte gymmat ordentligt på ett år, har heller inte bulkat inför denna deff. Är lång och ganska spinkig, men med ansenlig mängd underhudsfett runt buken som skall bort.

Är det dumt att gå från inaktiv till deff? Tänker att jag får deffa x antal veckor och bygga muskler ordentligt efter det.

Magnus N
2014-09-10, 17:57

Jag har inte gymmat ordentligt på ett år, har heller inte bulkat inför denna deff. Är lång och ganska spinkig, men med ansenlig mängd underhudsfett runt buken som skall bort.

Är det dumt att gå från inaktiv till deff? Tänker att jag får deffa x antal veckor och bygga muskler ordentligt efter det.

Bättre att du börjar träna direkt, enbart fördelar vad jag kan se
Utan träning så är det heller ingen deff utan du bantar helt enkelt :)

h0pes
2014-09-10, 18:23
Bättre att du börjar träna direkt, enbart fördelar vad jag kan se
Utan träning så är det heller ingen deff utan du bantar helt enkelt :)

Ah, för att förtydliga så styrketränar jag givetvis under deffen (se första inlägget)

Magnus N
2014-09-10, 18:24

Ah, för att förtydliga så styrketränar jag givetvis under deffen (se första inlägget)

ah ok, blev lite undrande över det fetstilta ovan, tolkade det fel antagligen :D, men isf är allt bra :)

Sheogorath
2014-09-10, 18:52
Nej, det är ingen dålig idé tycker jag, om du nu vill prioritera fettförlust. Att vara otränad ger bättre möjlighet att bygga massa på underskott jämfört med om du gått in i deffen laddad till tänderna med muskelmassa. Dessutom har du fler cellkärnor per muskelcell nu jämfört med om du aldrig hade styrketränat innan, vilket populärt ger det man kallar för "muskelminne", varför du förmodligen t.o.m. kan göra ganska bra ökningar. Naturligtvis hade du fått ett bättre slutresultat, allt annat lika, om du redan hade haft en massa muskler, men det säger ju sig nästan själv eftersom det är svårare att öka i muskelvikt på kaloriunderskott än kaloriöverskott.

h0pes
2014-09-10, 19:38
Nej, det är ingen dålig idé tycker jag, om du nu vill prioritera fettförlust. Att vara otränad ger bättre möjlighet att bygga massa på underskott jämfört med om du gått in i deffen laddad till tänderna med muskelmassa. Dessutom har du fler cellkärnor per muskelcell nu jämfört med om du aldrig hade styrketränat innan, vilket populärt ger det man kallar för "muskelminne", varför du förmodligen t.o.m. kan göra ganska bra ökningar. Naturligtvis hade du fått ett bättre slutresultat, allt annat lika, om du redan hade haft en massa muskler, men det säger ju sig nästan själv eftersom det är svårare att öka i muskelvikt på kaloriunderskott än kaloriöverskott.

allright! :) Vore inte så dumt om styrketräningen under deff t.o.m kan ge ökning, och inte bara syfta till att hålla (o)befintlig muskelmassa uppe. hehe.

Min första deff, dag 3: Kan konstatera att hunger är en bra krydda ^^

Sheogorath
2014-09-10, 19:41
allright! :) Vore inte så dumt om styrketräningen under deff t.o.m kan ge ökning, och inte bara syfta till att hålla (o)befintlig muskelmassa uppe. hehe.

Min första deff, dag 3: Kan konstatera att hunger är en bra krydda ^^

Är du hungrig på det sättet redan dag tre skulle jag säga att du nästan med 100% säkerhet ligger ett par hundra kalorier för lågt. Men fortsätt du och se. Det är det enda sättet att lära sig. Den första deffen blir aldrig den bästa. :)

h0pes
2014-09-10, 19:55
Är du hungrig på det sättet redan dag tre skulle jag säga att du nästan med 100% säkerhet ligger ett par hundra kalorier för lågt. Men fortsätt du och se. Det är det enda sättet att lära sig. Den första deffen blir aldrig den bästa. :)

njaa, inte jättehungrig, jag är nog bara ovan. Hade ganska dåliga matvanor innan, mycket pizza, godis, läsk osv. Plus mycket småätande mellan måltiderna. Såhär såg min lunch ut idag. 400 gram torsk + potatis och spenat. Notera smörklicken för att komma upp i rätt kcalmängd, hehe.

http://i57.tinypic.com/2i8d3th.jpg

Sheogorath
2014-09-10, 20:17
njaa, inte jättehungrig, jag är nog bara ovan. Hade ganska dåliga matvanor innan, mycket pizza, godis, läsk osv. Plus mycket småätande mellan måltiderna. Såhär såg min lunch ut idag. 400 gram torsk + potatis och spenat. Notera smörklicken för att komma upp i rätt kcalmängd, hehe.

http://i57.tinypic.com/2i8d3th.jpg

Sånt gillar vi. Väga ketchup ftw. :D

h0pes
2014-09-18, 20:05
Kom hem sent idag, uteblivet mellanmål och alltså mycket kvar av dagens "kaloribudget".

Så givetvis, hungrig och med blodsockret i botten blev det lövbiff (310 kcal) och pommes (450 kcal), och fortfarande 310 kcal kvar.

Känns som att jag har fuskat. har jag det?

King Grub
2014-09-18, 20:07
Fuskat med bra mat? Hur går det ihop? Du kan t o m äta en efterrätt också.