handdator

Visa fullständig version : Hur gör jag nu? Från 48kg till 74 kg.

FitnessE
2014-09-08, 09:51
Hej,
Jag led tidigare av ätstörningar samt andra psykiska problem. Valde att svälta mig själv och blev mycket smal/tanig. Jag vägde som minst 48 kg till mina 173 cm. Är kvinna.

Sedan låg jag länge viktstabil på ca 55 kg. Sedan bestämde jag mig för att träna på riktigt (äta mer/ lyfta tyngre) för att börja må bra och bli glad igen.
Nu ett år senare väger jag 74 kg. Har blivit enormt mycket starkare och även gått upp mycket i fett. Har på sista tiden tyckt att fettet blivit lite för mycket. Har ingen tight mage utan ser lite smalfet ut naken.

Jag äter generellt ganska lite enligt mig själv, blev expert på kaloriräkning under min ätstörningsperiod. Men har slarvat med kosten på sista tiden i den form att jag ätit oregelbundet och för lite. Men har inte gått ned ett gram. Har inte vägt mig så noga men var samma i morse som för nån månad sen. Bär ständigt på mycket vätska också, släpper inte.

Hur skulle ni rekommendera att jag lägger upp kost/träning anpassat till mig situation? Jag skulle vilja köra någon form av minideff, inte till tävlingform utan till ”vältränad” så musklerna börjar synas. Tappa lite fett.

cero
2014-09-08, 11:26
Om du väger 74 KG finns det helt klart en hel del överflödigt fett, men det viktigaste av allt här är ju att du inte faller tillbaka i dina ätstörningar. Att räkna kalorier t ex är en stor no-no för dig. Fick du professionell hjälp med detta under tidens gång?

Generellt är det bara att fortsätta träna som vanligt och strypa energiintaget en aning för att gå ned i vikt.

FitnessE
2014-09-08, 12:27
Mitt problem är att jag redan sen en månad tillbaka äter ganska lite. Vågen har inte rört sig alls. Jag är heller inte hungrig, inte alls.

Havregrynsgröt på morgonen, nån fisk med grönsaker till lunch och sedan kyckling/ris till middag. Kanske nån proteinshake vid träning eller extra vid frukost om jag morgontränat. Äter generellt ganska lite kolhydrater och även ganska lite fett.

Ibland när jag inte är hungrig äter jag inte middag. Kan min oregelbundenhet göra att kroppen inte vågar släppa på fettet?

Finns det någon vinning i att äta mer regelbundet? Kan problemet vara atr jag äter för lite kolhydrater och för lite fett?

cero
2014-09-08, 12:40
Ibland när jag inte är hungrig äter jag inte middag. Kan min oregelbundenhet göra att kroppen inte vågar släppa på fettet?

Nja, möjligtvis att det hjälper dig mentalt vilket i sin tur kan göra träning och kost enklare att hantera. Det är främst den totala mängder kalorier som avgör vad som händer med vikten, förutsatt att man inte har brist på grejer.

Kan problemet vara atr jag äter för lite kolhydrater och för lite fett?

Äter du kyckling, fisk osv så får du i dig bra fetter. Tillaga det i oliv- eller rapsolja så når du enkelt upp till en bra nivå. Havregryn och ris är bra källor till kolhydrater men det beror ju helt på vilka mängder av dessa livsmedel du äter.

Att du är viktstabil tyder ju på att du får i dig ungefär lika mycket energi (kalorier) varje dag.

FitnessE
2014-09-08, 12:44
Äter mellan 30-35 gr havregryn på morgonen och kanske 1 dl kokt ris på kvällen.

Äter jag mindre så blir jag trött/svag... Vet inte riktigt hur jag ska få till det.

cero
2014-09-08, 13:21
Äter du skräpmat och snacks? Skriv ned allt du äter en vanlig dag så blir det enklare att hjälpa till.

Ozziking
2014-09-08, 13:25

Äter jag mindre så blir jag trött/svag... Vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Låter som din metabolism inte är den bästa?

Hur tränar du då? cardio? styrketräning?

FitnessE
2014-09-08, 14:13
Ja, jag vet inte.

Jag tränar inte efter något schema och blandar lite hejvilt. Men typ såhär:

Dag 1: Tungt benpass
Dag 2: Rörlighetspass typ yoga
Dag 3: Styrketräning rygg
Dag 4: Löpning ca 50 min
Dag 5: Vila
Dag 6: Mage/Bröst/Armar
Dag 7: Vila

Sen lägger jag in lite annat ibland efter lust/ork!

austria
2014-09-09, 09:59
Du verkar ju ligga runt 1000 kcal per dag.
Även om du låg raklång i sängen hela dagen borde du gå ner i vikt.

Känns som det är något du missar?

F Ultra
2014-09-09, 14:46
Hej,
Jag led tidigare av ätstörningar samt andra psykiska problem. Valde att svälta mig själv och blev mycket smal/tanig. Jag vägde som minst 48 kg till mina 173 cm. Är kvinna.

Sedan låg jag länge viktstabil på ca 55 kg. Sedan bestämde jag mig för att träna på riktigt (äta mer/ lyfta tyngre) för att börja må bra och bli glad igen.
Nu ett år senare väger jag 74 kg. Har blivit enormt mycket starkare och även gått upp mycket i fett. Har på sista tiden tyckt att fettet blivit lite för mycket. Har ingen tight mage utan ser lite smalfet ut naken.

Jag äter generellt ganska lite enligt mig själv, blev expert på kaloriräkning under min ätstörningsperiod. Men har slarvat med kosten på sista tiden i den form att jag ätit oregelbundet och för lite. Men har inte gått ned ett gram. Har inte vägt mig så noga men var samma i morse som för nån månad sen. Bär ständigt på mycket vätska också, släpper inte.

Hur skulle ni rekommendera att jag lägger upp kost/träning anpassat till mig situation? Jag skulle vilja köra någon form av minideff, inte till tävlingform utan till ”vältränad” så musklerna börjar synas. Tappa lite fett.

Hur åt du när du var viktstabil på 55kg? Eftersom du var viktstabil på den mängden mat under en längre tid så borde du kunna äta identiskt med hur du gjorde då, och förutsatt att du rör på dig lika mycket som då (eller mer) så borde du ju gå tillbaka ner i vikt till runt de siffrorna.

Tolkia
2014-09-10, 11:38
Hur åt du när du var viktstabil på 55kg? Eftersom du var viktstabil på den mängden mat under en längre tid så borde du kunna äta identiskt med hur du gjorde då, och förutsatt att du rör på dig lika mycket som då (eller mer) så borde du ju gå tillbaka ner i vikt till runt de siffrorna.
Begåvat att ge en som just blivit av med sina ätstörningar rådet att banta ned sig till undervikt igen.

Jag är också imponerad av de som kan uttala sig om hur många kcal trådskaparen får i sig per dag när det inte finns någon som helst uppskattning av vilka mängder hon äter.

TS: Om någon skall kunna ge ett vettigt råd bör du ange vad och vilka mängder. "Nån fisk" är ju ... tja, inte superprecis. Du bör nog också ange hur länge du har varit någorlunda fri från ätstörningar för att någon skall VÅGA ge ett vettigt råd.

Regelbundenhet är förstås alltid bra, och har man nyligen haft ätstörningar skulle jag säga att oregelbundenhet och att äta enligt principen "lite här, lite där, kanske inte alls" är kass. Du skall inte hitta en kroppsform du trivs med genom att gå tillbaka till ett destruktivt ätmönster. Viktuppgång kan i sig göra att man drar lite vätska, men inga jättemängder. En liter väger ett kilo, så om du har litervis med extra vätska kommer du att vara som en vattenballong i kroppen; svullna fötter och händer etc. Ofta överskattar man sin "svullnad" eftersom man känner sig fet vilket man tolkar som svullnad (det gäller ABSOLUT inte bara den som haft ätstörningar; jag tycker att frågan om vätskeansamlingar återkommer väldigt ofta här).

austria
2014-09-10, 12:25
Mitt problem är att jag redan sen en månad tillbaka äter ganska lite.
Havregrynsgröt på morgonen, nån fisk med grönsaker till lunch och sedan kyckling/ris till middag. Kanske nån proteinshake vid träning eller extra vid frukost om jag morgontränat. Äter generellt ganska lite kolhydrater och även ganska lite fett.

Ibland när jag inte är hungrig äter jag inte middag.

Om du (Tolkia) syftar på min uppskattning av TS energiintag så gjorde jag det på TS uttalanden enligt ovan.
Är såklart en grov uppskattning, men min poäng var att det ser ut som TS stoppar sig mindre energi än hen gör av med. Baserat på vad TS beskrivit i tråden.

FitnessE
2014-09-10, 13:10
TS: Om någon skall kunna ge ett vettigt råd bör du ange vad och vilka mängder. "Nån fisk" är ju ... tja, inte superprecis. Du bör nog också ange hur länge du har varit någorlunda fri från ätstörningar för att någon skall VÅGA ge ett vettigt råd.

Ja, som sagt har jag gett upp på att räkna och mäta. Kanske det som behövs. Jag har så svårt att tro att jag äter för mycket men jag vet ju att det är svårt att uppskatta. Många mått/mängder kan jag sedan jag var sjuk.

Jag får en känsla av att jag äter väldigt lite för att ligga viktstabil och att min metabolism är dålig.

En vanlig dag:

Havregrynsgröt med ca 35 gr havregryn och två äggvitor, lite frysta bär på toppen plus lite kokosflakes.

Kycklingsallad med diverse grönsaker och ca 120 gr tillagad kyckling, 0,5 dl yoghurtdressing

Kanske en frukt på eftermiddagen eller lite kvarg med banan.

Kanske en skopa protein efter träning

Middag en bit lax på 100 gr och 1 dl kokt bulgur, kan bli nån grönsak.

Medans andra dagar kan jag hoppa över middag och äta kvarg eller protein istället för att jag inte är hungrig.

Jag har inte lägre något behov av att vara supersmal och inga tankar om att egentligen behöva bli mindre. Men jag ser blöt och lite smalfet ut vilket jag inte tycker är särskilt snyggt. Särskilt armar och magen.

Någon som har någon idé eller tips?

Tolkia
2014-09-10, 16:23
Jag tror att du har lite skeva förväntningar på hur du skall se ut när du är bekymrad över att du ser "blöt och smalfet ut". Det är liksom inte möjligt i sinnevärlden att gå upp 20 kg på ett år och att alla de kilona är perfekt placerade muskelkilon, möjligen med viss acceptans för fett på brösten och rumpan. Det är jättevanligt att kroppen inte går från svältmager till perfekt när man går upp i vikt efter en ätstörning, också väldigt vanligt att man till att börja med har en annan kroppsform än man hade innan man blev sjuk. Kroppsformen tar längre tid på sig än kroppsvikten när man har fuckat upp den, helt enkelt (jag vet inte varför det är så).

När jag läser vad du skriver får jag en känsla av att du, även om du säge dig vara frisk från din ätstörning, försöker "smygbanta". Lite mat, oregelbundna tider, överhoppade middagar ersatta med proteinpulver eller kvarg, låtsad obryddhet inför mängder (du verkar ju trots allt veta). Sluta med det.

- Vanlig mat på vanliga tider i "vanliga" mängder (däri ingår grönsaker!)
- Inga överhoppade mål.
- Ingen "fettsanering".
- Regelbunden träning.
- Tillräckligt med sömn.
- Till doktorn om du mår dåligt på något annat sätt och har anledning att misstänka att du är sjuk.

Låter jätteenkelt, är jättesvårt. Ge dig själv tid.

Gober
2014-09-10, 17:02
Läs det Tolkia skriver och ta åt dig av det, det brukar räcka att läsa Tolkias inlägg i liknande trådar. Om du är orolig att du drabbats av de problem som du länkar till i en annan tråd uppsök läkare.

F Ultra
2014-09-10, 21:20
Begåvat att ge en som just blivit av med sina ätstörningar rådet att banta ned sig till undervikt igen.

Jag blev lite lurad av "Sedan låg jag länge viktstabil på ca 55 kg" och utan att reflektera över själva vikten så antog jag aldeles för snabbt att det var normalvikten efter ätstörningen men inser nu att du har helt rätt naturligtvis.

Ibland är man nog för ivrig med att försöka hjälpa till och det blir bara pannkaka.

FitnessE
2014-09-11, 06:07
Jag blev lite lurad av "Sedan låg jag länge viktstabil på ca 55 kg" och utan att reflektera över själva vikten så antog jag aldeles för snabbt att det var normalvikten efter ätstörningen men inser nu att du har helt rätt naturligtvis.

Ibland är man nog för ivrig med att försöka hjälpa till och det blir bara pannkaka.

Ja, det jag kan tillägga är att jag alltid vägt mellan 55/60 kg hela mitt liv innan ätstörningen. Imorse låg jag på 74,3!