handdator

Visa fullständig version : Mixa mat? Högt insulinpåslag?

Zeritho
2014-09-07, 16:12
Hej jag är en kille som började gymma 6 dagar/ vecka för 2 år sedan. Innan jag började med detta var jag ett benrangel som kanske åt runt 1500 kalorier per dag.

Nu äter jag 3000 kalorier per dag, jag försöker få i mig dessa genom att äta "nyttig mat" som tex. havregryn, banan, ris, kyckling, mjölk osv, genom flera små mål. Vissa dagar är det så tungt att få i mig mina 3000 kalorier så jag mixar min mat (jag vet det är vidrigt).

Jag har läst en del att det ger ett högre insulinpåslag, vilket verkar vara dåligt... Men är det inte bättre ur hälso + gymsynpunkt att mixa nyttig mat än att börja pressa i sig pizza, chocklad och sånt?

Tack för att du tar dig tid.

Simonbaws
2014-09-07, 16:26
beror ju på vad du mixar..

Zeritho
2014-09-07, 16:34
Jag brukar alltid mixa en shake med havregryn, banan, mjölk + proteinpulver på morgonen, och kanske varanan dag även en på kvällen
Vissa dagar som denna då jag har 0 matlust har jag mixat bla, ris + kyckling (ofta med mjölk/ juice). Hör dock inte till det vanliga, men det är en nödlösning ibland.

King Grub
2014-09-07, 17:27
Men är det inte bättre ur hälso + gymsynpunkt att mixa nyttig mat än att börja pressa i sig pizza, chocklad och sånt?

Jo. Men sämre än att äta nyttig intakt föda.

R Scarpa27
2014-09-07, 18:25
mixa nyttig mat. hmm...
än att äta pizza, en pizza kan bli 1000 olika alternativ.
olika brödbotten, pålägg, ost, tomatsås,och tillbehör m.m varieras det så kan man leva på pizza hela livet om man vill.

sen tkr jag det låter mkt tråkigt att du förstör all mat och mixar den.
har du tungt att få i dig dina kalorier ät mer varierat.
täck upp dina macros och lite extra olja, smör och grädde, nötter osv fixar dina 3k lätt.

3k kcal är svårt att hålla sig under om man inte fokuserar på havregryn, kyckling,ris blablabla (den sk. byggarmaten) snarare under deff.

Zeritho
2014-09-07, 21:37
täck upp dina macros och lite extra olja, smör och grädde, nötter osv fixar dina

Ska tänka på det

Zeritho
2014-09-07, 21:38
Tackar för alla svar!

R Scarpa27
2014-09-07, 21:58
plussar även på bröd när jag behöver enkla kalorier i form av kolhydrater.
gott, enkelt ovh lätt att slinka ner =)