Visa fullständig version : kcal minskning 15 veckor in i deff
daniellinden
2014-09-06, 07:43
Hej!
Har nu stått still två veckor, både mått åh vikt så det måste ske en förändring och jag tänkte minska mitt kolhydratsintag med 50 gram okokt fullkornsris/bulgur. Just nu äter jag 100g okokt ris till lunch och 100 g bulgur till middag efter träning. Så till mitt förslag:
Minska 25 g från båda måltiderna så totalt blir 50 gram minskning och öka kardio med 30 min efter träning. Eller ska jag dra ner 50 gram till lunch och inget efter träning? Vad tror ni?
Jag är 22 år, 181 cm och väger 99 kg just nu, 10% med trepunktskaliper.
Simonbaws
2014-09-06, 10:26
testa sänka med runt 100 kcal och kolla vad som händer
King Grub
2014-09-06, 11:12
Om jag var din coach skulle jag höja ditt kaloriintag en aning och minska ner på mängden lågintensiv konditionsträning. I stället öka intensiteten på cardion avsevärt, men minska dess varaktighet, och lägga passen direkt före styrketräningen. Definitivt inte efter. Låter som om du hållit en hård diet under många veckor och min gissning är att dina hormoner inte längre vill låta dig förlora fettvikt lätt och att tvinga upp mängden cardio och tvinga ner mängden energi i nuläget skulle försämra hormonförutsättningarna ytterligare och därigenom lägga grunden för muskelförlust i stället. Jag tror du är i färd med att sänka dina nivåer av anabola hormoner (testosteron och tillväxthormon) och öka dina nivåer av katabola hormoner (kortisol, m fl). Jag förutsätter att du inte använder dopningspreparat, och då kan det vara vanskligt att ytterligare spä på den utvecklingen.
daniellinden
2014-09-06, 12:09
Om jag var din coach skulle jag höja ditt kaloriintag en aning och minska ner på mängden lågintensiv konditionsträning. I stället öka intensiteten på cardion avsevärt, men minska dess varaktighet, och lägga passen direkt före styrketräningen. Definitivt inte efter. Låter som om du hållit en hård diet under många veckor och min gissning är att dina hormoner inte längre vill låta dig förlora fettvikt lätt och att tvinga upp mängden cardio och tvinga ner mängden energi i nuläget skulle försämra hormonförutsättningarna ytterligare och därigenom lägga grunden för muskelförlust i stället. Jag tror du är i färd med att sänka dina nivåer av anabola hormoner (testosteron och tillväxthormon) och öka dina nivåer av katabola hormoner (kortisol, m fl). Jag förutsätter att du inte använder dopningspreparat, och då kan det vara vanskligt att ytterligare spä på den utvecklingen.
Tack för svar Grub. Kcal intaget ligger på ca 2600 i dagsläget. Började med 65 min lågintensiv kardio för två veckor sen efter varit på kreta en vecka. Har sedan dess legat still (har alltså inte kört lågintensiv kardio på 13 veckor) utan började med det för två veckor sen. På kreta åt jag lite som jag ville men hamna nog på 3000, men simmade rätt mycket och lyckades gå ner halvt kilo.. Tänkte att mina hormoner skulle gå till normalt den veckan men kanske inte då.. Jag coachar mig själv men börjar få hjärnspöken och lite stressad när jag jämför med hur jag låg 2011 med 12 veckor ut.
10%??????
Tyvärr men på de bilderna i din blogg är du inte i närheten av några 10%...
daniellinden
2014-09-06, 16:00
10%??????
Tyvärr men på de bilderna i din blogg är du inte i närheten av några 10%...
Självklart inte då jag själv mäter på tre punkter...
Men det är ett verktyg jag använder för att se att det går i rätt riktning iaf
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.