Visa fullständig version : Svårt att bygga bredd på latsen (Ryggträning)
robiiiinnnn
2014-09-05, 22:30
Under min styrketräningsperiod har jag aldrig haft problem att bygga muskler FÖRUTOM latsen eller vingarna, samma sak? Men iallafall så märker jag att den övre delen av ryggen ser bra ut medans latsen inte alls är breda, ytterst lite dock. Många antar jag eftersträvar efter en V formad rygg som jag. Har ni några goda tips på bra övningar för rygg eller några tips på ryggträning som man bör tänka på? Min polare sa att han ständigt försöker hålla spänning i latsen när han tränar rygg, vilket gör att han inte kör en fullständig rörelse i kanske chins utan tränar bara en halv rörelse så latsen blir spänd under själva hela setet. Han menar på att man inte ska eftersträva en fullständig rörelse i sin ryggträning som t.ex. Chins, hakan över stången och sedan sträcka ut helt längst ner utan köra hälften upp hälften ner, detta kan väl omöjligt stämma? Sedan har jag hört att man inte ska jobba med biceps under ryggträningen utan mer använda armarna som rep medans det är armbågarna som ska arbeta? Har jag fel eller hur funkar det? Vad är era erfarenheter kring ryggträning? Har ni några goda tips och trix som kan hjälpa en på vägen till en liten bredare rygg, teknik osv?
Mina ryggövningar just nu är följande:
Marklyft
Chins
Skivstångsrodd
Pullups med V stång
pezrulezhaakon
2014-09-05, 22:47
Under min styrketräningsperiod har jag aldrig haft problem att bygga muskler FÖRUTOM latsen eller vingarna, samma sak? Men iallafall så märker jag att den övre delen av ryggen ser bra ut medans latsen inte alls är breda, ytterst lite dock. Många antar jag eftersträvar efter en V formad rygg som jag. Har ni några goda tips på bra övningar för rygg eller några tips på ryggträning som man bör tänka på? Min polare sa att han ständigt försöker hålla spänning i latsen när han tränar rygg, vilket gör att han inte kör en fullständig rörelse i kanske chins utan tränar bara en halv rörelse så latsen blir spänd under själva hela setet. Han menar på att man inte ska eftersträva en fullständig rörelse i sin ryggträning som t.ex. Chins, hakan över stången och sedan sträcka ut helt längst ner utan köra hälften upp hälften ner, detta kan väl omöjligt stämma? Sedan har jag hört att man inte ska jobba med biceps under ryggträningen utan mer använda armarna som rep medans det är armbågarna som ska arbeta? Har jag fel eller hur funkar det? Vad är era erfarenheter kring ryggträning? Har ni några goda tips och trix som kan hjälpa en på vägen till en liten bredare rygg, teknik osv?
Mina ryggövningar just nu är följande:
Marklyft
Chins
Skivstångsrodd
Pullups med V stång
Ge det tid så kommer det.
Din polare har väl ett halvt rätt. Hålla spänningen är en bra sak, men inte att alltid köra halva rörelser. Det förlorar man på i längden.
Försöka koppla ur armarna så mycket det går och hitta arbetet i lats.
Skivstångsrodd är ingen överdrivet effektiv övning. Den är en ok generell ryggövning/baksida lår/rumpa, men dessutom ganska klurig att få till på ett riktigt bra sätt för lats, om det nu är syftet.
Pullups med V-stång är ett något mindre effektivt val för just lats än chins/latsdrag, eller rodd med axelbred fattning, just pga att bla. biceps är en starkare arbetare där.
BobaFett
2014-09-06, 09:50
Det tips jag kan ge är att variera belastningen från pass till pass. Kör aldrig samma vikt på samma övning två pass i rad. Variera vila mellan set 1-3 minuter (ha en klocka). Variera bredd och olika grepp i latsdrag/chins/stångrodd. Variera lutningen du arbetar mot i latsdragen om du förstår vad jag menar.
Släng in lite olika "finishers" i slutet pä passet. Du kan variera dessa veckovis eller varannan vecka.
Det jag menar med en finisher kan vara t.ex. ett dropset i latsdraget och/eller stångrodden. Eller ett intra set stretching dropset: (som ett dropset men du stretchar med belatningen i 30 sek mellan dropseten innan du "droppar" vikten). Eller några set excentrisk träning. Du drar ner latsdraget med båda armarna (v-handtag) och håller emot med en arm 1-3 sekunder.
När du tränar så kör så explosivt du kan och håll inte emot överdrivet länge på vägen tillbaka. Inga pauser mellan repsen.
Sen kan du som variation ibland köra sakta i stället. Eller kanske även myo-reps. Du kör säg 10-12 reps med 2-3 ifrån failure sen vilar du 10-20 sekunder och kör 3 reps till, vilar 10-20 och kör 3 till o.s.v. tills du inte orkar mer.
Som du ser finns det mycket du kan göra för att variera din träning. Gör inte dessa hela tiden utan i perioder om 1-3 veckor.
Gör du inget av detta idag är jag övertygad om att det kommer att ge dig ökningar.
Det absolut sämsta du kan göra är att som 99% av tränande på gymmen köra samma övningar/vikter/set/reps vecka in och vecka ut. Det man gör i det fallet är att man bara underhåller muskelmassa.
du kanske bara inte vet hur man flexar latsen
Ställ dig upp, för armbågarna bakåt tätt intill kroppen och försök flexa latsen stenhårt. Kan du inte det så är det där du ska börja. Kan du det, så börja flexa latsen på det viset mot motstånd när du gör dina roddar/chins.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.