handdator

Visa fullständig version : Kaloriintagsfråga

evomaccan
2014-09-05, 17:03
Hej.

Jag får inte kläm på detta med kalorierna.
Jag började träna för några år sedan då jag vägde runt 120 kilo. Jag gick ner till strax över 70 kilo, styrketränade 3-4 gånger i veckan plus fettförbränning utöver det.

Problemet är att min hud inte hängde med och jag såg mer lönnfet ut än vältränad.
Jag hade då ett ganska kraftigt underskott av kalorier, runt tusen mindre än min förbrukning.

Jag har fortsatt med träning men ätit lite vad jag vill de senaste åren och ligger idag på 86 kilo.

Jag är 181 cm lång och nu kommer min fråga.

Enligt min aktivitetsnivå så ska jag ligga på 2970 kalorier om dagen för att behålla vikten. Sedan mer när man har tränat.
Säg att jag ligger på energibalans och äter upp de kalorier jag förbrukar under träning.
Vad kommer hända då?

Kommer jag ha oförändrad fettprocent eller kommer jag att minska något i fett?
Behöver man ligga på kaloriundetskott eller kan man ligga exakt på energibalans för att få fastare kropp?

King Grub
2014-09-05, 17:07
Säg att jag ligger på energibalans och äter upp de kalorier jag förbrukar under träning.

Kalorierna träningen förbrukar skall redan vara medräknade när du säger att du ligger på energibalans.

Du kan minska i fettprocent även på balans eller överskott. Bygger du muskler utan att lägga på dig fett minskar din fettprocent.

evomaccan
2014-09-05, 17:32
Jag använder appen my fitness pal.

När jag väljer vikt och mål samt om jag vill gå upp eller ner eller stå still i vikt samt fyller i min aktivitetsnivå. Så får jag fram ett visst antal kalorier som jag kan stoppa i mig varje dag.

För att stå still i vikt ska jag enligt uträkningen ligga på 2970 kalorier om dagen och sen skriver man in träningsform och får extra kalorier.

Om man äter upp minsta lilla kalori och tränar regelbundet 3-4 gånger i veckan. Kommer det att märkas på kroppen? Kommer man se mer vältränad ut? Eller kommer jag se exakt likadan ut?

Kan ju tillägga att min primära träning är kampsport och inte styrketräning.

Jag kör kampsport 1-3 gånger i veckan kondition 1-2 gånger och 1 styrkepass. Ser lite olika ut varje vecka men 4 gånger i veckan blir det träning

WHITEFOLKS
2014-09-05, 19:52
I din aktivitetsnivå inkluderar du väl träningen? Känns som du räknar den två gånger.

DammA
2014-09-05, 20:04
I din aktivitetsnivå inkluderar du väl träningen? Känns som du räknar den två gånger.

I MFP så får man välja vilken aktivitetsnivå man har utöver träningen, t.ex. "Något aktiv: På fötter under större delen av dagen (t.ex. lärare, försäljare", så kort sagt är det bara hur aktiv man är på jobbet eller hemma. Sen får man gå in och lägga till aktivitet, t.ex. "Styrketräning X min", så räknar den ut hur mycket kalorier du gjort dig av med under styrketräningen.