Visa fullständig version : Måste förstå två övningar bättre: Split Jerk och Front Squat
Jag funderar på att försöka mig på Split Jerk och Frontböj i min träning.
Nackdelarna jag har, vilket också är anledningen till att jag aldrig gjort det tidigare, är att jag har så grovt stora ryggrads - och höftsvårigheter. Men jag brukar med jämna mellanrum ge mig på övningar jag "inte klarar" för att se om det blivit bättre och nu är det de här två övningarna jag tittar på.
Saken är dock den att jag inte riktigt förstår dem. Jag ser vad jag ska göra utåt sett, men jag förstår inte hur jag ska tänka, vad jag ska tänka på, och varför vissa saker ska utföras. Så till sak:
1. Split Jerk -
A) Vad är själva tanken bakom att splitta benen Ska det skapa stabilitet?
B) Ska jag i själva pressdelen tänka mer åt push press, så det ska bli en explosiv övning ända från tårna, snarare än vanlig militärpress?
C) Vilken greppbred är mest skonsam för axlarna, ska jag sikta på väldigt brett, axelbrett, smalt, osv?
2) Frontböj -
A) När jag tidigare försökt mig på denna så har jag haft väldigt svårt att hålla armarna parallellt med golvet när vikten kommit på. Några tips på vad jag ska tänka på här?
B) Jag har väldigt dålig flexibilitet i fotleden, så att gå upp på tå är en klassiker för mig i alla former av "gå ner på huk"-övningar. När man gör frontböj, finns det lite mer utrymme för att luta sig bakåt än vid vanlig böj och på så sätt kanske få till en mer ordentligt "hukning"?
Tack bullen ;)
tossefar
2014-09-05, 10:06
1. Du splittar för att komma under stången. Annars är det ju bara en pushpress. Stången ska inte upp, du ska under den.
2. Du ska inte hålla stången med armarna. Stången ska vila på axlarna och händerna behöver inte greppa stången.
pezrulezhaakon
2014-09-05, 10:10
Jag funderar på att försöka mig på Split Jerk och Frontböj i min träning.
Nackdelarna jag har, vilket också är anledningen till att jag aldrig gjort det tidigare, är att jag har så grovt stora ryggrads - och höftsvårigheter. Men jag brukar med jämna mellanrum ge mig på övningar jag "inte klarar" för att se om det blivit bättre och nu är det de här två övningarna jag tittar på.
Saken är dock den att jag inte riktigt förstår dem. Jag ser vad jag ska göra utåt sett, men jag förstår inte hur jag ska tänka, vad jag ska tänka på, och varför vissa saker ska utföras. Så till sak:
1. Split Jerk -
B) Ska jag i själva pressdelen tänka mer åt push press, så det ska bli en explosiv övning ända från tårna, snarare än vanlig militärpress?
C) Vilken greppbred är mest skonsam för axlarna, ska jag sikta på väldigt brett, axelbrett, smalt, osv?
2) Frontböj -
A) När jag tidigare försökt mig på denna så har jag haft väldigt svårt att hålla armarna parallellt med golvet när vikten kommit på. Några tips på vad jag ska tänka på här?
B) Jag har väldigt dålig flexibilitet i fotleden, så att gå upp på tå är en klassiker för mig i alla former av "gå ner på huk"-övningar. När man gör frontböj, finns det lite mer utrymme för att luta sig bakåt än vid vanlig böj och på så sätt kanske få till en mer ordentligt "hukning"?
Tack bullen ;)
1,
A, Ja, det skapar stabilitet, samt att stången inte behöver komma så högt upp innan man kan låsa ut vikten.
B, Det handlar inte alls om en press i överstötmomentet. All kraft kommer från rygg, rumpa och ben, och stången ska gå direkt upp på raka armar.
C, Greppbredden beror på din rörlighet i axelpartiet. Ett bredare grepp har till fördel att man vinner höjd. Man behöver inte få upp stången lika högt innan utlåsningen. Men detta är en balansgång mellan flera olika faktorer vilken greppbredd som passar bäst.
2,
A, Det är svårt att gissa sig till vad ditt problem beror på. Man måste se det i verkligheten. Men någon form av begränsad rörlighet handlar det om.
B, Samma sak här. Problemet kan bero på andra saker än just fotleden.
2) Frontböj -
Tack bullen ;)
Jag tror inte flexibilitet i fotleden är ditt främsta problem om du går upp på tå. Går man upp på tå så spänner man vaden. Det enda det betyder är att din hjärna tycker situationen verkar osäker, vilket kan bero på stelhet, svaghet, den där snygga tjejen på andra sidan rummet, etc... Folk som tenderar att gå upp på tå brukar jag i första hand försöka få att känna sig tryggare, till exempel genom att göra goblet squats.
Sheogorath
2014-09-05, 11:16
1. Du splittar för att komma under stången. Annars är det ju bara en pushpress. Stången ska inte upp, du ska under den.
För ordningens skull kan man säga att man kan stöta utan att splitta. Det handlar som sagt om att komma under stången utan att efterpressa.
Väldigt bra tips, hade inte alls tänkt på en del av dem! Tackar ödmjukast!
Ang. rörligheten i fotleden - Det är nog bara en del av hela det felaktiga maskineriet jag sitter inne med, att gå ner med rak rygg på huk är en utmaning i sig för mig, och det skulle inte förvåna mig om det är något som påverkat ända ner till foten.
Får se om jag hittar något sätt att kontra det :)
1. Split Jerk -
2) Frontböj -
Tack bullen ;)
Översstöt
En utfallsstöt är mer förlåtande än en kick eller sittstöt, det är lättare att parera om man stöter framåt eller bakåt. Se till att få fram främre foten ordentligt, främre fotens häl ska landa strax framför knät.
Det ska inte vara någon press alls i en stöt, lyft som avslutas med press eller att man från sträckt läge böjer och sträcker igen när man går ihop underkänns. Man sträcker kroppen explosivt och stöter upp stången för att därefter snabbt dyka under stången och fångar den på helt raka armar. För att det ska funka behöver armarna vara helt sträckta i samma ögonblick som fötterna tar mark.
Normalt stöter man med samma greppbredd som man har efter vändningen. Det finns en och annan lyftare som breddar greppet men då finns det ju en risk att komma fel också.
Frontböj
Upp med bröstet och tryck upp armbågarna. Om armbågarna sjunker kan det vara en för svag bröstrygg eller för dålig rörlighet i handleder, armbågar, axlar eller latsen. :) Lite att välja på alltså. För dålig rörlighet i fotlederna kan också spela in, att kunna sitta i botten med överkroppen upprätt ställer en del krav på rörlighet generellt. Om man flyttar bak rumpan och kompenserar med att släppa bröstryggen kommer man att sänka armbågarna och tappa stången.
RagnarÖhman
2014-09-06, 21:45
Det enda viktiga med KBF är att armbågarna inte nuddar knäna eller någon annan kroppsdel. Jag böjer med armbågarna neråt då det gör så j*vla ont att ha dem uppåt.
Ö.stöt är en teknikgren mer än en styrkegren. Finns goda alternativ till ö.stöt om man inte har tänkt att börja tävla utan vill träna för "välmående" eller "byggning".
/Ragnar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.