handdator

Visa fullständig version : Sämre träningsgeist vid kaloriöverskott

Depzon
2014-09-04, 10:43
Det har alltid varit så för mig att jag har mindre "go" i kroppen inför träning när jag ligger på kaloriöverskott. Oavsett om det är ett litet eller stort sådant. Även om jag t.ex. skippar frukost och ska till gymmet på morgonen så känner jag det som att det är "fullt med mat i systemet" och känner mig lite degig och seg. Det är ju jäkligt synd att man inte kan kapitalisera på den extra energi som det ju faktiskt är meningen att kaloriöverskott ska ge!

PWO gör inte så mycket skillnad i de här lägena.

Deffar jag så är jag mer "on edge" och hungern är inte bara för mat utan även för träning.

Någon mer som känner igen sig, som har några tips på hur man kan vända det till nåt positivt för träningsintensiteten? Just nu kör jag litet överskott, 300 kcal, övergått till det ganska långsamt och direkt jag gick över 0 började jag känna den här stumheten i kroppen inför träning.

Depzon
2014-09-04, 10:45
Vaknade 7.30 i dag, inte ätit något än, det är först nu fyra timmar senare som jag känner mig redo att kunna ta i på gymmet. Men det känns ju samtidigt jobbigt att behöva ha en urlång period utan näring för att bli sugen på att träna.

vicarious
2014-09-04, 10:53
Jag känner inte igen mig. För mig är det raka motsatsen. Blir lätt rastlös och sugen på att åka och träna t ex mitt på natten när jag har mycket energi i systemet.

Är du säker på att du ligger på energiöverskott?

Det kanske inte har med maten att göra utan träningen.

Commando1980
2014-09-04, 11:20
Det har alltid varit så för mig att jag har mindre "go" i kroppen inför träning när jag ligger på kaloriöverskott. Oavsett om det är ett litet eller stort sådant. Även om jag t.ex. skippar frukost och ska till gymmet på morgonen så känner jag det som att det är "fullt med mat i systemet" och känner mig lite degig och seg. Det är ju jäkligt synd att man inte kan kapitalisera på den extra energi som det ju faktiskt är meningen att kaloriöverskott ska ge!

PWO gör inte så mycket skillnad i de här lägena.

Deffar jag så är jag mer "on edge" och hungern är inte bara för mat utan även för träning.

Någon mer som känner igen sig, som har några tips på hur man kan vända det till nåt positivt för träningsintensiteten? Just nu kör jag litet överskott, 300 kcal, övergått till det ganska långsamt och direkt jag gick över 0 började jag känna den här stumheten i kroppen inför träning.

Ja, det kan jag göra till viss del, i alla fall då jag låg på ett ganska stort kalorieöverskott (onödigt högt).

Sen att är det inte ovanligt att folk rapporterar att träningen går sämre efter avslutad deff, styrkan kan faktiskt, iaf initialt, dippa. Kroppen/hjärnan verkar slappna av. Det har jag också själv upplevt.

AronP
2014-09-04, 11:50
Jag har hört problemet från många håll. Ett mindre underskott när fettprocenten inte är allt för låg verkar vara då människor tränar som bäst. Bortsett från precis när man vänder från underskott till överskott då.

Jag har någon fundering kring om det kan vara rätt så starkt kopplat till kolhydrater och att man, för att få mer "go", bör skippa kolhydrater på dagen bortsett från precis innan träning. Men det är mer ett work in progress.

Depzon
2014-09-04, 18:24
vicarious: Jag kan inte vara 100 % säker på att det är överskott när det handlar om en så snäv marginal som 300 kcal (inte noterat någon "säkerställd" viktuppgång än), men jag kan i alla fall vara säker på att det är ungefär 1000 kcal mer om dagen än då jag deffade och då träningen gick galant.

Commando1980: Japp, för egen del så är det mer eller mindre hela bulkperioden. Målet att deffa kanske helt enkelt är mer motiverande. Ska dock prova nu med att ligga på ett mindre överskott än normalt.

AronP: Ja, det låter rimligt att det kan ha med kolhydraterna att göra. Jag har aldrig känt att jag behövt särskilt mycket kolhydrater. Men när man får mycket mer kalorier att röra sig med så känns det liksom naturligare att fylla på med mer kolhydrater och att ratiot mellan det och protein blir annorlunda än under deff. Men det känns som att det kan vara det ökade kolhydratintaget som ger kroppen den "saturerade" känslan. Jag försöker träna det första jag gör på dagen, så oftast så är hela min dag post-workout-tid. I dag då jag väntade mig hungrig innan träningen så blev jag sugen, men det gick ändå inte så bra på gymmet. Inget jävlar anamma och jag identifierade känslan som beroende på avslappnad degighet p.g.a. mer mat i systemet :O

drkrupp
2014-09-04, 19:21
Jag laborerar själv för att hitta rätt mängd fett/kolhydrat för att träningen ska gå bra. Jag märker att jag gillar högre andel fett (100g) snarare än kolhydrat.

Depzon
2014-09-09, 06:48
Känns som att jag under bulk skulle vilja ha en defeed-dag. En dag i veckan med riktigt få kalorier, för att återhämta mig, haha.

Trapz
2014-09-09, 12:56
Känns som att jag under bulk skulle vilja ha en defeed-dag. En dag i veckan med riktigt få kalorier, för att återhämta mig, haha.

Ha en sån dag då?

Under perioder där jag äter mycket så slänger jag ofta in dagar med lite färre kalorier eller fastar bara för att få tillbaks sugen och hungern. Man tappar ju inte direkt allt för att man någon enstaka dag ligger på kaloriminus, lika lite som man skulle bli fet på en enstaka dag av överätning.

R Scarpa27
2014-09-09, 21:24
för mig hjälper kolhydratsladdning något fruktansvärt bra, ger mer energi och ork därav mer sug och motivation.